Subb med servo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subb med servo?

Jeg har sett litt rundtom på forskjellige subber, og etter en stund kom jeg over Veodyne sine subber. Noen av disse har innebygget "servo". Hva er servo(på høyttalere) og hvordan fungerer det? Hva er vitsen med det?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub med servo har aktiv tilbakekobling fra elementet.
    Element og forsterker er ofte tilpasset hverandre, og forsterkeren vet hvordan elementet oppfører seg. Forsterkeren gir ordre til elementet på bakgrunn av hvordan det oppfører seg.
    Hvis du dytter forsiktig på et element med servoforsterkning, vil du oppleve av elementet kjemper seg tilbake til "startposisjon".

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah. takker.
    beklager sen tilbakemelding, men av en eller annen grunn får jeg ikke varsling via mail når noen svarer på innleggene mine...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort fortalt baserer de aller fleste servokretsløp seg på en akselrasjonsmåler, en akkumlerende signalbehandler og en komparator.

Akselrasjonsmåleren sitter i selve membranets senter. Denne gir høyere spenning ut jo raskere elementet akselrerer. Den inverterer utspenningen når elementet akselrerer i motsatt retning.

Da får man et signal som er ekvivalent med den deriverte av elementets bevegelse. Denne mates så inn i en signalbehandling som endrer potensiale etter hva den får matet inn, jo høyere spenning inn jo mer stiger signalet (og synker ved lav negativ spenning). Denne har vel nødvendig vis også en DC-servo.

Signalet fra signalbehandleren blir så sammenliknet med det opprinnelige signalet i en komparator. Forskjellen inverteres og legges på signalet inn i forsterkeren.

Dette vil i praksis si at signalet inn summeres med den inverterte av alle feil elementet og forsterkeren gjør. Med en loop båndbredde på 100 kHz (som i og for seg ikke er høyt) rekker forsterkeren altså å korrigere 1000 ganger pr signalperiode ved 100 Hz.

Ulempen med dette er at man kan få en forsterket effekt av romproblemer. Derfor er også de fleste servostyrte basshøyttalere utstyrt med en parametrisk equlizer.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooook..
    Her måtte nok en ordbok til for å desifrere innlegget ditt Snickers-is, men etter et par gjennomlesinger tror jeg at jeg har fanget opp litt av innholdet.
    takker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •