Rekoning av JBL.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer CarlHungus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rekoning av JBL.

Har et par eldre JBL monitorer som som sårt behøver rekoning (evt. bytting av skumkanter) av bassene. Er det noen her som har erfaring med verksted som gjør dette i Norge. Har søkt på nettet, men har ikke direkte funnet noen. Har også sett på JBL sine sider (jblpro.com) :sad: og de har rep kit, men bare for salg til utvalgte (Certified) verksteder. Noen erfaring med dette?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det er en på tekst-tv som reklamerer med akkurat dette.
    Sjekk tekst-tv på tv2 side 482, underside 14

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr gjentatte ganger hørt dårlige ting om rekona JBL element desverre... derfor anbefaler de fleste å heller kjøpe nye element. Hva modell er det snakk om? De fleste bedre utgaver av eldre JBL høytalere brukte PA element som ofte går ann å få tak i nytt, selv på 20-30 år gamle høytalere.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med dårlig resultat? Gjelder dette bare JBL eller alle typer av rekoning?
    Har funnet en løsning på mitt problem, kjøper skumkanter fra Parts Express og så gjør jeg jobben selv. Om resultatet blir for dårlig, så får jeg heller prøve å få tak i nye elementer. Kantene kostet ca $25 + frakt, så det blir ikke så dyrt å misslykkes. Modellen er L166.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett problem som har gått igjen er at rekonede element ikke tåler samme effekt som nye element. Jeg har kun hørt om dette når det gjelder JBL så aner ikke om det gjelder alle. Senest forrige uke hadde jeg tenkt å kjøpe noen eldre JBL TI høytalere med nyrekonede element. "Heldigvis" ble de solgt før jeg fikk kjøpt de, for i etterkant fikk jeg melding fra selger om at kjøper hadde fått problem med de, viste seg at på visse typer musikk kom bassen med ulyder på de laveste frekvensene... Resultatet var at bassen ble sendt inn til reperatør igjen og rekonet på nytt. Og dette er IKKE ett unikt tilfelle. Søk litt på forumet og du finner flere son har lignende erfaring med rekoning av JBL.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper å slippe problemer ved å bare bytte skumkanter på bassene. Ulyder i bassområdet, sier du? Kan det komme av:
    -At talespolen ikke er sentrert i magnetfeltet slik at den gnisser (hadde det på en eldre KEF ht og det høres ut som forsterkeren "klipper" på alle lydnivåer. Veldig irriterende.
    -Uorginalt repsett (har hørt at repsett laget av bla Sammi i korea har stivere sentreringsfjær og annen papp enn orginalen).
    -Endring av avstemningen i kassa pga litt forandring i fjæringsmotstanden i det nye opphenget.

Grunnen til at jeg velger å reparere HT er at jeg liker lyden på disse "vintage" boksene (hører mye på Grateful Dead, Neil Yong, Dylan), ellers hadde det vel vært bedre å kjøpe noe nyere. Er faktisk på utkikk etter nyere JBL, f.eks. 4412, 4415 eller 2512, men det er ikke ofte disse kommer på markedet her i nogenlunde brukbar stand

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •