Nye selvbygghøyttalere fra Eltek/Dynabel.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye selvbygghøyttalere fra Eltek/Dynabel.

Eltek har som produsent utvidet sortimentet med nye dynaBel høyttalere og kit:
    dynaBel høyttalere

Hva synes andre om designet på de nye boksene? Som for det meste av selvbygg blir jo dette en rimeligere løsning enn å kjøpe ferdige høyttalere, og med ankomsten av den rimeligste serien blir selv et fullt hjemmekinooppsett en overkommelig kostnad. Hva tror dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser faktisk lovende ut! Ingen store stygge metallmembraner, så da får vi forhåpentlig noen litt fornuftige delefiltre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skuffende at de ikke valgte å lage en ordentlig 3 veis senterkanal. Litt merkelig at de ikke har korrigert for stigende impedanse i mellomtonen. Men hvis det låter bra så er det sikkert greit.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Men skuffende at de ikke valgte å lage en ordentlig 3 veis senterkanal. Skulle også likt å vite delefrekvensen.
    Joda... en treveis senter er sikkert fint...

Jeg er generelt av den oppfatning at et virkelig high-end oppsett har samme høyttaler i alle 5 kanaler. Spesialbygget senterhøyttaler er egentlig et lydmessig kompromiss.

Når det er sagt kommer jeg nok aldri til å komme opp i High-End klassen, men det er jo lov å drømme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ha like høyttalere bak er egentlig bortkastet. Men 3 like høyttalere i front er fint
    En 3 veis senterhøyttaler er mye bedre enn en liggende MTM.
    Heldigvis har de trukket diskanten litt opp, det hjelper litt.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S33 og C22 var virkelig pene ! Jeg har C11, og det er virkelig en utrolig bra senter høytaler.. lurer på hvordan C22 er iforhold

Ser forresten ut som det ikke går an å få kjøpt ferdig-kabinetter til dem..(enda?) Så da er det vel opp til hver enkelt person hvor pene de vil ha kassene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Budsjett-høyttalerne

De har jo også kommet med en serie enda rimeligere budsjett-høyttalere.
    Jeg begynner å lure på om mitt første oppsett kommer til å bestå av 2 stk Nut + 1 Set i front og med 2 stk Geb i bakkanalene... Så kan man jo oppgradere etterhvert. Synes spesielt Nut-konstruksjonen med en kombinasjon av et lukket kabinett + en bassreflekskonstruksjon under 100Hz høres spennende ut.

Jeg innser at jeg ikke tilhører den kompromissløse High-End skaren med disse uttalelsene, men så lenge man er fornøyd selv, så... :wink:

Må nok ta en ekskursjon inn til Eltek i Oslo og få hørt på de ulike høyttalerne snart...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Budsjett-høyttalerne

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Synes spesielt Nut-konstruksjonen med en kombinasjon av et lukket kabinett + en bassreflekskonstruksjon under 100Hz høres spennende ut... Må nok ta en ekskursjon inn til Eltek i Oslo og få hørt på de ulike høyttalerne snart...
    Nå har jeg vært en tur hos Eltek i Oslo. Jeg var der primært for å høre på de to rimeligste hjemmekino-seriene, spesielt med tanke på S12 vs Nut som musikkgjengivere i et hjemmekinooppsett. Hørte også den mindre Geb for sammenligningens skyld. Her er mine meninger:
    dynaBel S12:
    En godt avstemt høyttaler med en innsmigrende jevn mellomtone og diskant. Mangler den aller ypperste detaljeringen, men yter etter min mening minst like bra som ferdige høyttalere til det doble av prisen på dette kitet (som leveres uten kabinett). Den jevne frekvensgangen holder i hele bassområdet, og gjør dette til en høyttaler som kan spille alt. Den er kjemisk fri for boomete bass, noe som ofte er tilfelle med dårligere avstemte bassreflekskabinetter. Dette er etter min mening svært god budsjett-HiFi.
    dynaBel Nut: Dette er en morsom høyttaler. Den lukkede konstruksjonen over 100Hz gjør at det blir tight punch i lyden. Den spiller på mange måter mer engasjert i hele registeret enn S12, men mangler noe av den innsmigrende detaljeringen som S12 har. Likevel er det en overraskende høyttaler til prisen, spesielt siden det er brukt høyttalerelementer i absolutt budsjettklasse. Her har kabinettkonstruksjonen mye av æren for den gode lyden. Selv om kitet koster 900,- kroner mindre enn S12, så vil jeg ikke si at dette er en dårligere høyttaler. Den er heller annerledes. Noe tøffere i lyden, og egner seg litt dårligere enn S12 til klassisk og akustisk musikk. Men til rock, pop etc. samt til hjemmekinobruk er det en morsommere høyttaler. Kombinerer definitivt det lukkede kabinettets hastighet med dybden i bassreflekskonstruksjonen på en glimrende måte.
    dynaBel Geb: Til halvparten av prisen på Nut var jeg litt spent på denne. Dessverre faller den gjennom i mine ører. Det er en bassreflekskonstruksjon som ikke når Nuts dybde. Når den i tillegg mangler den faste gjengivelsen av mellomtonen og øvre bassområde, blir dette bare "nok en grei bassrefleks-stativhøyttaler". Den forsvarer kanskje prisen sin i forhold til tilsvarende ferdigbygde konstruksjoner til det doble av kitet, men det er uansett begrenset hva man får i dette prisleiet.

Konklusjon: Skal du ha et rimelig høyttaleroppsett til hjemmekino som også skal gjengi musikk? Har du i tillegg litt tid og bare to tommeltotter?
    Både S12 og Nut yter mer enn bra nok til formålet. Hvis du heller mer mot det klassiske og akustiske legger du i det som trengs for S12 med passende senter (C11).
    Er du fan av action-filmer og spiller mest pop og rock, er jeg ikke i tvil om at Nut er veien å gå. Men jeg er skeptisk til dens kompanjonger Geb og Set (sistnevnte ikke hørt av undertegnede). Grunnen er at bassreflekskonstruksjonen etter min mening gir litt slappere lydbilde. Hvis du har lerret vil jeg heller anbefale ytterligere en tredje Nut i senter. Har du TV er kanskje ikke Set eller Geb så dumt likevel, eller kanskje man kan dele en Nut i to...

Hørte også på følgende høyttalere for moro skyld, selv om de er i en annen klasse:
    dynBel Euforia: Gjennomsiktig lydbilde. Går sinnsykt dypt i bassen til å bruke 6,5" elementer. En svært nøytral og gjennomført høyttaler LANGT utenfor mitt prisleie. Denne er ikke bare god på klassisk og akustisk. Her gjengis både kirkeorgel og hardrock med en korrekthet som imponerer. Stemmer gjengis selvfølgelig på en måte som gjør at du føler personenes nærvær. Dette er glimrende!
    dynaBel S33: Glimrende mellomtone og diskant som i mine ører nesten er på høyde med Euforia. Synes ikke den henger like godt sammen i bassomådet, og den går ikke på langt nær like dypt, til tross for 10" basselement... Tror dette er en høyttaler man enten elsker eller hater. Den mangler etter min mening noe på Euforias jevne gjengivelse i bassområdet og nedre mellomtone. Men er selvfølgelig klart bedre enn S12 hele veien. Her får man både fast og detaljert gjengivelse. Om den er verdt prisen kan bare DINE ører svare på.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huh, Geb var ikke bra nok? Synd, jeg vurderte å bygge et system med fire slike. Virker som en grei løsning med henhold til plass og pris...men, men.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Huh, Geb var ikke bra nok? Synd, jeg vurderte å bygge et system med fire slike. Virker som en grei løsning med henhold til plass og pris...men, men.
    Jeg synes ikke de holdt helt mål til seriøs musikklytting, men så er jeg også tilhenger av det man tidligere kalte "engelsk lyd", altså en tight og relativt nøytral lydgjengivelse med mer fokus på detalj enn bass.

Tips: Bygg et par Geb og se hva du synes. Hvis det ikke passer, demper du porten med dempematerialer, mister litt bass, men får en strammere lyd. Det er mange som mener at litt dempematerialer i bassrefleksporten gjør underverker med en litt slapp bassreflekskasse. Dessuten mangler du jo bare et element og et delefilter, og vips så har du en Nut. Eller du kan bruke Geb i bakkanalene uansett valg av fronter.

Jeg vurderer fortsatt Geb som surroundhøyttaler i bakkanalene, siden jeg mener presisjonen ikke er like viktig der.

PS. Lyttet ikke like mye til Geb som til S12 og Nut, så det er mulig at den kom litt dårlig ut på musikkvalget også. Dessuten er det mulig den hadde kommet bedre ut hvis jeg ikke hadde hørt på Euforia, S33, S12 og Nut før jeg forsøkte meg på Geb. Det blir litt rått parti... Geb har også lavere følsomhet, så det er mulig at volumnivået også hadde noe å si. Jeg ville ikke avfeid Geb bare fordi jeg sier det. Du må høre selv.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte på Euforia for et par år tilbake. Jeg reagerte på en svært fraværende midbass. Det lille som var der av midbass (til prisen) var rett og slett slappt. Jeg mistenker at Euforias dypbass er resultatet av et kompromiss med midbassen.Typisk resultat av litt for stor kasse i forhold til elementene.

Hvordan var din følelse med midbassen Roffe?

Skal vi ta en skikkelig HiFi-ekskursjon til Oslo en dag Roffe? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Euforia har ikke så stort kassevolum. Den er laget for flat frekvensrespons, vel og merke uten å ta hensyn til rommets påvirkning. Da får man nødvendigvis en peak når rommets vegger/tak/gulv begrenser utstrålingen fra høyttaleren. Mange liker riktignok en slik peak, det gir ekstra tyngde til bassen, men midbassen blir litt bortgjemt.

Det første jeg tenkte da jeg hørte de første gang var: Så kjedelig! Og jeg mener fremdeles det samme.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tips: Bygg et par Geb og se hva du synes. Hvis det ikke passer, demper du porten med dempematerialer, mister litt bass, men får en strammere lyd.
    Høres ut som en fornuftig idé. Uansett er det jo ikke snakk om et voldsomt tap om jeg ikke blir helt fornøyd, og man blir jo uansett en erfaring rikere.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper meg sannsynligvis et par Geb etter jul.. Gleder meg veldig til å bygge høytalerne selv. Var ikke så overbevisendes det du skrev roffe, så jeg er prikke litt i tvil nå.. Kanskje jeg skal satse på et hakk dyrere byggesett?

Hm! Skal uansett bare bruke de til bakhøytalere (7.3 oppsett)- kanskje de fungerer bra til det.. Hører som regel kun på musikk i fronthøytalerne jeg uansett så Men det jeg er redd for, er at Geb'ene vrenger seg lett ved høyt volum?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billige selvbygg er jo uansett en helt enestående måte å få eksperimentert litt, og gjort seg noen erfaringer rikere...

Helt enig Whoppas, hele rytmefundamentet drukner liksom. Men det er maaaaaaaaaange slike høyttalere på markedet da. Til og med ProAc sine referansehøyttalere med 2*6,5" har litt av det samme, dog ikke så utpreget.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvordan var din følelse med midbassen Roffe?
    Midbassen var der, men som nevnt nedenfor tror jeg lineariteten var manglende på grunn av rompåvirkning av lydengjengivelsen i lytteposisjon.

Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Euforia har ikke så stort kassevolum. Den er laget for flat frekvensrespons, vel og merke uten å ta hensyn til rommets påvirkning. Da får man nødvendigvis en peak når rommets vegger/tak/gulv begrenser utstrålingen fra høyttaleren. Mange liker riktignok en slik peak, det gir ekstra tyngde til bassen, men midbassen blir litt bortgjemt.

Det første jeg tenkte da jeg hørte de første gang var: Så kjedelig! Og jeg mener fremdeles det samme.
    Jeg er enig i observasjonen om den flate frekvenskurven. Det hørtes ut som om man hadde rompåvirkning i dypbassen. Det var et lite frekvensområde som ble framhevet mer enn resten (en peak).

Men jeg kan ikke si meg enig i at høyttaleren var kjedelig. Euforiaen er temmelig nøytral (når man ser bort fra rompåvirkningen). En nøytral høyttaler skal ikke farge lyden, og sånn sett blir den nok litt kjedelig. Den mangler personlighet, og det skal den heller ikke ha...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Hm! Skal uansett bare bruke de til bakhøytalere (7.3 oppsett)- kanskje de fungerer bra til det.. Hører som regel kun på musikk i fronthøytalerne jeg uansett så Men det jeg er redd for, er at Geb'ene vrenger seg lett ved høyt volum?
    Som bakhøyttalere tror jeg Geb blir glimrende , siden presisjonskravet er mindre, og siden bakhøyttalerne gjerne skal "fylle ut i bredden" på en annen måte enn fronthøyttalerne.

Hvorvidt de vrenger seg ved høyt volum kommer an på hva som betraktes som høyt. Surroundsignalene er vel uansett ikke de aller mest energirike (som regel). De er oppgitt til å tåle 100W i peak, så får du selv vurdere om det er høyt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, den var ikke så veldig nøytral spør du meg. Nøytral lyd er det jeg trakter etter og Euforia var det ikke. Den manglet dynamikk, først og fremst. Lyden ble for snill, glatt og flat. Det positive var at den hadde lav forvregning og bra med detaljer. Glimrende høyttaler hvis man skal få folk til å sovne.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Får ta med meg litt av min egen musikksamling neste gang jeg stikker innom Eltek. Jeg synes ihvertfall det jeg foret Euforiaen med ble gjengitt med både trykk og balanse. Dessverre var jeg prisgitt Elteks egen CD-samling... Må nok lytte en gang til for å være sikker i min sak når det gjelder Euforia. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Jeg har også lurt på å bygge S12 til front og senter(med de avskjermede elementene til C11 til senter).
    Det jeg lurer på er om man kan bygge om S12-kabinettet slik at det blir lavere men med samme volum, dvs en dypere og muligens smalere konstruksjon. Dette fordi jeg mangler 15-20 cm for å få plass til S12 stående under TV,n. Vil dette påvirke lyden?
    Eller kanskje jeg skulle satse på en stående C11 med påbygd sandkammer nederst?

mvh

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •