Nye selvbygghøyttalere fra Eltek/Dynabel. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er det minste målet på fronplata rundt elementene som har den største påvirkningen på lyden.

Med skjermede elementer skal man i teorien ikke merke noe som helst på TV-bildet.

Hvorfor ikke bare bruke en C11? Da slipper du å få feil med delefilter osv... Du kan sikkert lage den med en stor sokkelkasse om du vil. Dette vil ikke påvirke lyden veldig siden det normalt står noe under den uansett dersom du har den under TV-en.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Snickers-is"]Det er det minste målet på fronplata rundt elementene som har den største påvirkningen på lyden.
    Hva mente du egentlig med det??

Ifølge Elteks byggebeskrivelser er det de samme elementene som sitter i S12 og C11( men i skjermet utgave på C11) derfor skulle det vel ikke være noe i veien for å bruke de skjermede elementene i S12? Eneste forskjellen på S12 og C11 er vel at S12 har større volum og er tunet noe lavere i bassen. Delefrekvensen også er lik (2800Hz).
    Litt av poenget mitt er vel at det er en bedre løsning med tre like i front, dvs tre stk C11 eller tre stk S12 enn med. Eller blir dette så marginalt at de fleste av oss ikke hører forskjell?

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blei litt sitatkrøll i innlegget over men jeg regner med du skjønner hva jeg mener :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. forskjell mellom S12 og C11:
    Det er noen små forskjeller i kitet: C11 leveres med skjermede elementer, S12 leveres uten. S12 leveres med dempematerialer til en større kasse enn C11. Vil også tro at bassportene er av en annen dimensjon (uten at jeg kan bekrefte det nå, hør med forhandler). Mulig det leveres litt ulike kabellengder også, uten at jeg vet dette sikkert.

Tror ikke det er noe i veien for å bygge en lavere og dypere S12-kasse. Vil tro den er bygget slik den er for å bringe diskanten i ørehøyde når man sitter i godstolen.

Vil kanskje fraråde å bygge en S12 med C11-kitet. Du må da bestille litt mer dempemateriale ved siden av. Dessuten må du kanskje gjøre noen grep med bassportene, spesielt hvis de er for korte. Ville nok heller hørt med forhandler om de kan levere et S12-kit med skjermede elementer.

Noe å tenke på:
    Mitt hovedproblem med S12 og C11 slik de fremstår kommer av at jeg har et lite rom hvor jeg må synde mot det å plassere høyttaleren nær vegg. Da kan jeg ikke ha bassrefleksportene bak. Dette blir enda verre hvis du har en C11 liggende i en hylle under TVen, siden lyden fra bassporten da må passere gjennom hylla og ut bak, med alle de morsomme akustiske effektene det vil skape :roll:. Jeg tror det er relativt uproblematisk å flytte bassportene til front, men spesielt på C11-kabinettet byr dette på noen problemer, siden størrelsen på frontplaten ikke har rom for dette. Her må det da beregnes nye kassemål, noe som burde være en grei sak.

Når det gjelder plassering inntil vegg har S12 en attraktiv svak avrulling i frekvenskurven fra 200Hz og nedover. Det vil si at bassforsterkningen som oppnås ved plassering nær vegg blir mindre problematisk enn om kurven var helt horisontal. Det gjør at jeg er optimistisk når det gjelder plassering av S12 nær vegg.

Lykke til, uansett hva du velger!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk det samme!!
    Ser at vi to sliter litt med det samme problemet ang avstand til bakvegg. Så en løsning med bassport foran er egentlig veldig innterresant så hvis du kommer opp med en løsning må du gjerne lufte det her.
    Uansett skal jeg en tur innom Eltek å høre før jeg bestemmer meg.
    Har også vært en tur innom www.hifikit.se og kikket og der har de noen modeller med bassport foran i samme prisklasse, men der blir det jo ett problem med lytteprøver....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere blander deler av disse kitene så sjekk i det minste for det første om delefiltrene er like. Sjekk også om parametrene på det skjermede og det uskjermede elementet er like. De avviker ofte på ellers like elementer da BL-produktet blir forskjellig, noe som igjen fører til at de vil ha forskjellige egenskaper i forhold til kassestørrelse.

Hvis du ønsker å ha bassporten foran på kassa, kan du snekre porten som en rektanhulær port på enden av kassa. Tenkte jeg skulle fikset et bilde, men det er noe som ikke funker som det skal her nå. (på maskinen min)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvis du ønsker å ha bassporten foran på kassa, kan du snekre porten som en rektanhulær port på enden av kassa. Tenkte jeg skulle fikset et bilde, men det er noe som ikke funker som det skal her nå. (på maskinen min)

Tenker du da på en port a la Dynabel Geb?
    Bruker man isåfall arealet på en originale porten og er det eventuelt noe annet man må gjøre/ passe på?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Hvis du ønsker å ha bassporten foran på kassa, kan du snekre porten som en rektanhulær port på enden av kassa.
    Tenker du da på en port a la Dynabel Geb?
    Bruker man isåfall arealet på en originale porten og er det eventuelt noe annet man må gjøre/ passe på?
    Jeg tror det er det han tenker på. Når det gjelder plassering av porten foran, og du ikke bruker de originale bassrefleksrørene i kitet, ville jeg gjort en ny kasseberegning basert på de oppgitte volumene og portfrekvensene med f.eks. WinISD. Det gjør at porten blir avstemt på riktig frekvens (vær forberedt på å tune noe...). Jeg tror portene som leveres med C11/S12 har avrundede endestykker, noe som gjør det vanskelig å beregne nye porter basert på lengden på disse. Du kan godt bruke samme areal på porten, noe som vil sikre deg godt mot "blåselyder", og gir en lengde som passer i kassa, men jeg ville nok beregnet den nøyaktige lengden på nytt.

Problemet er at S12/C11 er basert på spesialproduserte elementer som det etter hva jeg skjønner ikke er tilgjengelig datablader på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke så vanskelig å beregne nye porter. C11 er et QB3-alignment på 16 liter og avstemt til 50 hz.

Ellers så er de hos Eltek raske til å svare på mail. Er det noe man lurer på så er det bare å spørre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det er jo ikke så vanskelig å beregne nye porter. C11 er et QB3-alignment på 16 liter og avstemt til 50 hz.

Ellers så er de hos Eltek raske til å svare på mail. Er det noe man lurer på så er det bare å spørre.
    Dette har jeg lurt litt på: Hva er QB3 og B4 i forhold til bassporter? Noen lenke til info om disse kodene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kilde: The loudspeaker design cookbook (fourth edition) by Vance Dickason.

"An alignent is a classification of a particular box size and tuningcombination, producing a realizable frequency response which is more or less useful, i.e. flat."

"for unassisted alignments, (konvensjonell basskasse uten aktiv elektronikk) there are two basic domains, flat and nonflat. The flat response domain generally requires values of Qts less than 0,4, and is representet by six categories."

SBB4. Super 4.ordens Boom Box. er en variant av BB4, men krever lavere Q. Karakterisert av lange porter og store kasser med relativt god transientrespons.

SC4. 4.ordens SubChebychev. Er som SBB4 en ekstension av C4 med lav Q og stor kasse. Den har litt annen tuning, men omtrent samme F3. Den har litt dårligere transientrespons.

QB3. Quasi Butterworth 3. orden. Denne varianten er svært mue brukt. Den klarer relativt små kasser, men har en dårligere transientrespons en de forannevnte.

Discrete alignments: B4 (4.ordens Butterworth) BE4 (4.ordens Bessel) IB4 (Butterworth Inter-Order), er alle kun utviklet for en bestemt verdi av Qts. De er derfor ikke så mye brukt.

"The nonflat domains are usually generated using the higher values of Qts, and have inferior transient and frequency response characteristics. As such, they have somewhat limited use in high quality audio applications. If their negative atributes can be tolerated for a particular situation, however they will yeld lower values of F3, for a given driver."

C4. Chebychew. Rippel mellom 0 og +1 dB.

BB4. 4.ordens Boom Box. Har en karakteristikk tilsvarende kasser med Qtc 1,2 og høyere.

SQB3. Super 3.ordens Quasi Butterworth. Høy Q versjon av QB3

Flatest respons og best transientgjengivelse oppnåes med SBB4. Dette endrer seg gradvis til SQB3, som har en tydelig rippel, samt en langt tregere transientrespons.

Beregningene gjøres med tabeller, og det er utviklet tabeller for alle typer alignments, og det er utvikler tabeller for ulike Ql. I tabellene brukes disse faktorene til å velge type og avstemning:

Eks: QB3 and SQB3, Ql =7
    Tabellutdrag: Qts=0,3 => H=1,3145 alfa=2,8421 F3/Fs =1,5732 Peak dB=0

Dette brukes til: Vb(kassevolum)=Vas/alfa Fb=HxFs F3=(F3/Fs)xFs

Kassens tuningfrekvens er: Fb=170x kvadratroten av (Av/((Lv+2Rv)xVb)

Der:
    Fb = avstemningsfrekvens i Hz.
    Av = Areal av portåpningen i kvadratcm.
    Lv = Lengde på porten i cm.
    Rv = Portens radius i cm.
    Vb = kassens volum i liter.

For rektangulære porter kan man regne HxB/4=Rv.

Dere får rope hvis dere finner noe feil her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke så galt ut det der.
    Formlene er litt trege å ta i hodet så derfor er det jo kjekt med litt assistanse fra o store datamaskinen. :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er interessert i datasimulering kan jeg nevne at LspCad har både simuleringsverktøy, prøv og feiloptimering og table-alignement.

Det har også filtermodul og måleverktøy (MLS)

Vurderer å lage en tråd for dette...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er interessert i datasimulering kan jeg nevne at LspCad har både simuleringsverktøy, prøv og feiloptimering og table-alignement.

Det har også filtermodul og måleverktøy (MLS)

Vurderer å lage en tråd for dette...
    Gjør gjerne det! Jeg er spesielt interessert i målemulighetene. Har tidligere tittet på gratisprogrammet Speaker Workshop.
    Det ser ut til at det er en ganske bratt "komme i gang-kurve" på produktet, spesielt med henblikk på å koble til måleutstyr. Det er ikke bare bare å skaffe rimelige målemikrofoner med kalibreringstabeller heller...

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

True RTA

Kjøpte nettopp dette for 100$.
    Og det var lett å komme i gang vha en veiledning for dummies på avsforum, om jeg ikke husker feil.
    Og det gir ihvertfall meg mye glede. LSPCad blir jo en litt ekstrem investering for de fleste.

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    Kjøpte nettopp dette for 100$.
    Og det var lett å komme i gang vha en veiledning for dummies på avsforum, om jeg ikke husker feil.
    Og det gir ihvertfall meg mye glede. LSPCad blir jo en litt ekstrem investering for de fleste.
    Tar opp tråd som er 3 år gammel?

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ooops,,
    Søkte etter programmer for kasseberegning og såg noen kommentarer jeg bare måtte svare på, men detta va jo ein fin bommert ja. Godt nåken e våkne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dynabel Nut vs. Patos basic 310 (MK I)

Hei,

Hvor mye bedre er Dynabel Nut enn f.eks Patos Basic 310 (MK I) og Dynavoice F-6?

Vil jeg få veldig mye mer for pengene ved å bygge selv?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden skal tydeligvis taes frem hvert 3.år, så er det noen som kan stille inn påminnelse på mobilen for januar 2012 ?

5 år i løpet av de siste 5 innleggene er ikke verst!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •