6 vs 8 ohm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: 6 vs 8 ohm

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6 vs 8 ohm

Ee vel litt misvisende tittel,men kom ikke på noe betre i farta.
    Spørsmålet er hvis man har to par høyttalere: et på 8 ohm og 91 db følsomhet. Og et på 6 ohm og 91,5 db følsomhet.
    Vil en kunne merke nivåforskjell i lydstyrken ? Ved feks, -10 db på forsterker?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lett å svare på, ettersom to forskjellige høytaler konstruksjoner ofte spiller klangmessig forskjellig, og ørets følsomhet for forskjellige frekvenser og høytalerenes ytelse og spillestil i bass mellomtone og diskant kan vel påvirke oppfattet lydtrykk ganske mye. følsomhets målingen for en høytaler blir også oftest foretatt i et sterkt lyddempet og ekkofitt rom, og dermed kan lydtrykket man får i praksis i et vanlig lytterom, avike en del.

Svaret på spørsmålet ditt blir vel derfor egentlig umulig å svare helt riktig på, ettersom det avhenger av lyttepossisjon høytaler plassering, membran areal, impedans kurve, egenskapene til forsterker osv. Det beste og mest riktige svaret får man vel med å benytte hørselen og en dB måler for å få noen klar indikasjon, men i utgangs punktet, vil en høytaler med lavest impedans, kunne trekke mer strøm fra forsterkeren og derfor mota en høyere effekt med -10db på volumkontrollen og dermed med tilnermet samme dB lydtrykk med 1w 1m vil kunne spille en "tanke" høyere. Angies dB med med samme spenningen og ikke watt verdien, vil vel egentlig den med 6ohm ha en lavere følsomhet....:roll:

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar,grunnen til spørsmålet er: Reciver Denon 2106.8 ohm
    Høytaler 1.Dali concept 6: ved -10 var det nesten for mye ved film
    Høytaler 2 Dali ikon 6, 6ohm,bi-ampet. måtte ned på -4-5 for å få samme følelsen,
    det var da jeg ble litt forvirret,for med dobbelt så mye watt så skulle vel lydstyrken iallefall bli den samme, eller er jeg på totalt feil villspor??????????

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av opus
    Takk for svar,grunnen til spørsmålet er: Reciver Denon 2106.8 ohm
    Høytaler 1.Dali concept 6: ved -10 var det nesten for mye ved film
    Høytaler 2 Dali ikon 6, 6ohm,bi-ampet. måtte ned på -4-5 for å få samme følelsen,
    det var da jeg ble litt forvirret,for med dobbelt så mye watt så skulle vel lydstyrken iallefall bli den samme, eller er jeg på totalt feil villspor??????????
    Nå ble jeg også litt forvirret, "6ohm,bi-ampet. måtte ned på -4-5 ", betyr det at du nå har biampet en 6ohms Dali ikon 6 høytaler og må redusere nivået med -4-5 mellom Dali Concept6 og Dali ikon med den inbyrdes nivå justeringen, eller at du må vri opp fra -10 til -4 -5 på hoved volum justeringen.
    Tror jeg nå er på "riktig" villspor....... ;-)

DALI IKON 6 Frequency Range +/-3dB (Hz) 37 - 30000 Crossover Frequencies (Hz) 800 / 3200 / 14000 Sensitivity (2.83 V/1m) 91.5 Nominal Impedance (Ohm) 6.0Minimum Impedance (Ohm) 4.2Maximum SPL (dB) 111 Recommended amp. power 25 - 150Terminal Single-wire / Bi-wire High Frequency Drivers 1 x 28mm soft dome 1 x 17mm ribbon Midrange drivers -Low Frequency Drivers 1 x 6½" BassReflexSystemResonance(Hz) 36.0FinishLight Oak / Light WalnutDimensions (HxWxD) (cm)100 x 18.8 x 33.2Dimensions (HxWxD) (inch) 39.4 x 7.4 x 13.1Weight (kg/lb) 18.6/41

DALI Concept 6Frequency Response [Hz]41-25.000 Crossover Frequency [Hz]3000 Sensitivity (2,83V/1m.) [dB] 91 Nominal Impedance [Ohm] 8 Maximum SPL [dB] 110 Recommended Amp. Power (8 Ohm) [Watt] 30-150 High Frequency Driver 1 x 1" Midrange Driver - Low Frequency Driver 2 x 6.5" Bass Reflex System Resonanse [Hz] 38.0 Dimensions (H x W x D) [cm] 93x20x26 Dimensions (H x W x D) [inch] 36.5x7.9x10.1 Weight [kg]/[lb.] 14.2 / 31
    Vanskelig å ha noe klart svar her, ut i fra å ha sett Dali dataene. Høytalerene er vel konstruert litt forskjellig, og kan ha en litt annen spille filosofi, så det blir ganske forskjellige høytspillende egenskaper.

Tenker også litt på at samme lydtrykk med lav og høy forvrengning, kan opfattes vidt forsklellig, så om det er en slik effekt, eller om du har målt med en lydtrykks måler, kan muligens også spille inn her.

Oppfattelsen av lydtrykk kan også variere en del, ut i fra hørsel, humør og nettop hørte lydnivå... Følsomheten For Ikon6 er angitt med 91.5 dB (2.83 V/1m) og dermed vil vel en 6 ohms høytaler, trenge litt mer watt effekt for å få samme lydtrykket, og det skulle jo stemme med hva du angir. Til slutt så kan vel følsomheten til en uinnspillt høytaler spesiellt i bass området være litt lavere enn når den blir innspillt, så det er mulig at Dali Ikon 6 blir litt mer "høytalende" senere....;-)

Newcomer Oddgeir sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv i innspillingsprossessen med en Ikon 7, og det er påtagelig mer basstrykk nå etter ca 60 timer, enn det var i begynnelsen. Jeg ble nesten bekymret i begynnelsen, men nå går smilet fra øre til øre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •