Hva er bi-Wire?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er bi-Wire?

Lurer på om noen kan forklare meg ordentlig hva bi-wire er? er relativt ny innen hjemmekino interessen så er ikke så lett å vite alt.
    Har en B & W lcr60 s3 senterhøyttaler med 4 uttak og en h/k avr 35 med 2 senter uttak. Til dette bruker jeg en Tara labs kaben med 4 uttak i begge ender, som jeg har koblet sammen så det bare er 2 inn i forsterkeren. er det dette som er bi-wire? hadde vært fint om noen kunne forklart meg dette.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biwire er et prinsipp der en selger har muligheten til å lure deg for dobbelt så mye penger når du skal kjøpe kabler til høyttalerne dine.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doffen_87
    Har en B & W lcr60 s3 senterhøyttaler med 4 uttak og en h/k avr 35 med 2 senter uttak. Til dette bruker jeg en Tara labs kaben med 4 uttak i begge ender, som jeg har koblet sammen så det bare er 2 inn i forsterkeren. er det dette som er bi-wire?
    Ser ut som du har forstått det riktig, ja. Det var en periode man måtte bi-wire høyttalerne, alt annet var idioti. Nå er det vel gått litt i andre retningen, så nå er det vel få(her inne ihvertfall) som bruker bi-wireing. Omtrent som at kaffe er sunt et år, men dødelig det neste.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Biwire er et prinsipp der en selger har muligheten til å lure deg for dobbelt så mye penger når du skal kjøpe kabler til høyttalerne dine.
    Så det har faktisk ingen nytte for seg? Det er ikke noe som heter at bi-wiring gir separat effekt til bass og diskant/mellomtone? Hva med når det er fire utganger på ampen da?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lurt på dette, men siden jeg ikke har forsterker med støtte for det har jeg ikke prioritert å finnne ut av det, hadde vært greit om noen gidder å svare uten å tulle (for mye ). Eller bare si om jeg har forstått det riktig.

Slik jeg har oppfattet det så er det på mine høyttalere 2 innganger, hvorav den ene er dedikert til Sub'en, men inngangsterminalene bak er kortsluttet slik at man ikke TRENGER å ha separate høyttalerkabler for sub og resten. I stedet er det et delefilter montert inni høyttaleren som bestemmer hvilke frekvenser som går til sub og hvilke som går til mellomtone og diskant. Dersom man benytter Bi-Wire på mine høyttalere vil vel delefilteret miste sin funksjon. Men siden man ikke ønsker høye frekvenser i sub'en må man skille ut de frekvensene en annen plass, altså med delefilter i forsterkeren istedenfor og 2 utganger til hver høyttaler.

Er jeg helt bortreist nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

men er det noen som vet noe?

Takk for svar, men er det noen som vet hva det er og som kunne forklart meg dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Jeg har også lurt på dette, men siden jeg ikke har forsterker med støtte for det har jeg ikke prioritert å finnne ut av det, hadde vært greit om noen gidder å svare uten å tulle (for mye ). Eller bare si om jeg har forstått det riktig.

Slik jeg har oppfattet det så er det på mine høyttalere 2 innganger, hvorav den ene er dedikert til Sub'en, men inngangsterminalene bak er kortsluttet slik at man ikke TRENGER å ha separate høyttalerkabler for sub og resten. I stedet er det et delefilter montert inni høyttaleren som bestemmer hvilke frekvenser som går til sub og hvilke som går til mellomtone og diskant. Dersom man benytter Bi-Wire på mine høyttalere vil vel delefilteret miste sin funksjon. Men siden man ikke ønsker høye frekvenser i sub'en må man skille ut de frekvensene en annen plass, altså med delefilter i forsterkeren istedenfor og 2 utganger til hver høyttaler.

Er jeg helt bortreist nå?

Hvis du uten bi-viring har kortsluttet de to inngangene, bypasser du ikke delefilteret noe mer ved at kortslutningen skjer via bi-viringen

Nå prater vel folk mer om bi-amping enn bi-viring.

Not that I've done it or anything..

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mon tru om det funker hvis man bytter til vanlige terminaler på et par høyttalere hvor det egentlig er bi-wiring? Da er det jo delefilteret som bestemmer uansett, men er det slik på alle høyttalere med bi-wiring? Hvis for eksempel bytter til vanlige terminaler på AL-752 med en "vanlig" forsterker ville jo det virket så lenge det ikke deles ved delefilteret(separat deling til bass og diskant+mellomtone mener jeg). En med skikkelig peil burde gi oss et skikkelig svar her!

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært mange tråder om dette tidligere: http://avforum.no/forum/search.php?searchid=117849

Frode

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •