Måling av strøm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måling av strøm

Hei!

Noen som vet hvordan man kan måle hvor mye strøm(ampere) høyttaleren(e) trekker? Prøvde med et multimeter innstillt på DCA max 10A, altså måle antall A ved dc spenning. Er spenningen fra forsterkerenm forresten dc? Det som skjedde var hvertfall at forsterker skrudde seg av og gikk i protect. multimeteret var koblet mellom + og - på høyttaleren. Oppsett: NAD T762 - CV E-715.

Takk for svar!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å mål i serie i stedet for paralell. Eller bygg en Wheatstones målebro

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, på norsk blir det? koble rød ledning fra multimeter til (...) og svart til (...)?
    Og hva er Wheatstone?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å legge multimeteret i serie på høytalerkabelen (altså + inn +ut), så kortslutter du iallefall ikke forsterkeren din :wink:

Strømmen vil i tillegg også variere med musikken, så du er avhengig av en fast frekvens og et fast volum for å kunne lese av resultatet.

Typisk Cervin Vega-eier forsøk spør du meg... (no offence)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart håkon kortsluttning er ikke bra. hehe. Kan nok hende det er et typisk CV eier forsøk ja, grunnen til at jeg vil teste dette er at sikringene som står i disse høyttalerene (2A) overhodet ikke stemmer med fysikken.. Ved 2,83V og maks effekt 400watt så burde det gått 400watt/2,83V=141 A gjennom høyttaleren. Teoretisk maks effekt da. Eller er jeg helt på jorde her?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wheatstones målebro var bare en spøk. Det var det jeg strøk på når jeg gikk på skolen . Tror ikke du kan måle strøm med den, men prinsippet er slik:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Wheatstones målebro var bare en spøk. Det var det jeg strøk på når jeg gikk på skolen . Tror ikke du kan måle strøm med den, men prinsippet er slik:

Advanced

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg koblet slik: + ut fra forsterker inn i - tilkoblingen på multimeteret innstillt på DCA, fra + ut på multimeteret og inn i + på høyttaler, derfra - på høyttaler til minus på forsterker. resultat: 0. Hva gjør jeg feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyb
    Smart håkon kortsluttning er ikke bra. hehe. Kan nok hende det er et typisk CV eier forsøk ja, grunnen til at jeg vil teste dette er at sikringene som står i disse høyttalerene (2A) overhodet ikke stemmer med fysikken.. Ved 2,83V og maks effekt 400watt så burde det gått 400watt/2,83V=141 A gjennom høyttaleren. Teoretisk maks effekt da. Eller er jeg helt på jorde her?
    Det går nok ikke så mye størm nei og en helt annen spenning også !

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren øker spenningen på utgangen når du skrur opp volumet - spenningen er ikke konstant 2.83v. Grunnen til at denne spenningen er oppgitt er at det er en referansespenning man ofte oppgir følsomhet utifra.

Hvis det skulle gått 141A gjennom en 2,5mm2 høyttalerledning tror jeg det hadde blitt en god lunk på gulvteppet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Usikker måling

Denne måten å måle strøm på er relativt usikker. Dersom du ikke har et relativt kostbart multimeter og/eller måler ved en fast frekvens, (relativt lav) vil du få feil målinger. Du vil derfor få måleresultater med store feilmarginer. I tillegg skal du måle AC strøm, ikke DC. DC=likestrøm, ikke særlig ønskelig på utgangen.

Skal du regne ut hvor mye strøm som går ved en bestemt effekt så er P=I*I*Z, hvor P=effekt, I=strøm og Z=impedans.

Din 2A sikring står sikkert på primærsiden til trafoen, og sikrer at du kan trekke ca. 460W fra nettet før den ryker, litt mer dersom det er kortvarig.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er AC-strømmen du er ute etter. DC i noen som helst form ut til høyttaleren er fyfy. Finn et multimeter/ampermeter med max/min-memory, eller evt. analogt. Kjør en testtone fra f.eks
    https://www.nch.com.au/tonegen/

Da bør du få noe ut... + fra forsterker til + ampermeter,- ampermeter til + høyttaler, og fra - høyttaleren inn til - forsterkeren.

De teoretiske 141amperene, som ville svidd av huset ditt rimelig kjapt er ikke helt til korrekte. Bruker du P = I^2 * R får du ved 400Watt en strøm på 7,07A ved 8ohm høyttaler og 10A med 4ohm ht. Men denne matematikken gjelder vel for DC så den reelle strømmen er vel litt lavere en dette.

Edit: late on the trigger...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •