En eller to subber?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question En eller to subber?

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en ny sub. Jeg så Proson har noen jeg kunne tenkt meg. Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe meg 1stk 12" eller 2stk 8"? Har forholdsvis stor stue og har en 8" pioneer i dag og det trøkker ganske bra syns jeg. Er det noen som har erfaringer med dette? Hva blir forskjellen lydmessig? Kommer til å bytte ut alle høyttalerne mine og da tenkte jeg på noen fronthøyttalere med f.eks. 2stk 6,5" basselement i. Det kan vel også ha en betydning for valget.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er budsjettet ditt? Sjekk ut her; http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=4961

Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Hva er budsjettet ditt? Sjekk ut her; http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=4961

Jeg har bestemt hvilke jeg skal ha, men valget står mellom 1stk 12" eller 2stk 8".

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere handler om mer enn elementstørrelse. Hvordan valgte du de du har bestemt deg for?

Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Høyttalere handler om mer enn elementstørrelse. Hvordan valgte du de du har bestemt deg for?
    Litt pris selvfølgelig, spesifikasjoner i forhold til det jeg har i dag og at en kamerat av meg har en stk 8". Det er grunnen til at jeg kan tenke meg disse. Må også få med at han har samme forsterker. Det er klart at det holder nok med men det hadde vert gøy å prøve hvordan det er med 2stk. Grunnen til at jeg tenkte litt på 12" er at jeg har en del større stue enn han.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12" vil gå dypere og flytte mere luft...Vil nok gi den beste kino følelsen..Mens 2 stk 8" vil være mye kjappere og presist og dermed vil de fungere meget godt til musikk..Så det blir rett og slett en smaksak tror jeg..Du kan jo låne med deg hjem for å teste..!!!
    Lykke til..

Newcomer soka sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bing
    12" vil gå dypere og flytte mere luft...Vil nok gi den beste kino følelsen..Mens 2 stk 8" vil være mye kjappere og presist og dermed vil de fungere meget godt til musikk..Så det blir rett og slett en smaksak tror jeg..Du kan jo låne med deg hjem for å teste..!!!
    Lykke til..
    Det blir nok 12" da jeg guffer mere på film enn når jeg hører på musikk. Det er ikke alltid så enkelt når man dukker opp med flere tanker på en gang :-|

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtidig så kan 2 subber være lettere å plassere for å få god bass i lytteposisjonen..Uansett så tror jeg nok at 12" vil gjøre seg best på film..I alle fall hvis det var litt størelse på rommet der det står..

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bare låner litt plass i denne topicen jeg hvis det er greit?

jeg har en billig 12" subwoofer les mer på uscarvor.no.
    hvis jeg setter subben på mer enn halvveis så romler det altfor mye i bassen, men hvis jeg kjøper 2 så kan jeg jo skru volumet lenger ned å ungå den romlingen men samtidig ha like mye eller mer bass?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    hvis jeg setter subben på mer enn halvveis så romler det altfor mye i bassen, men hvis jeg kjøper 21 så kan jeg jo skru volumet lenger ned å ungå den romlingen men samtidig ha like mye eller mer bass?
    Jo flere subber du har jo mindre må hver enkelt jobbe for å gi et gitt lydtrykk, så ja - dette kan være en løsning hvis du er fornøyd med subben ellers.

Men 21 stykker er kanskje å dra det litt langt...?

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Jo flere subber du har jo mindre må hver enkelt jobbe for å gi et gitt lydtrykk, så ja - dette kan være en løsning hvis du er fornøyd med subben ellers.

Men 21 stykker er kanskje å dra det litt langt...?
    hehe mente 2 skrev feil der :razz:

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største fordelen med to subbere, er at det er mye lettere å plassere.
    Kontrollen vil også bedres drastisk. Men det er fremdeles bedre med en god sub enn det er med to dårlige. Ikke kjøp det billigste bare for å få råd til to

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det lettere å plassere to suber? Det er jo mye større sjans for utfasninger når du har 2 ?? Det enkleste må da være å ha en god sub og plassere denne riktig? Du får sikkert mer trykk og slikt med 2 men jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være lettere.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To subber faser ikke ut hverandre, hvis de er riktig innstilt.
    Plasseringen er noe av det vanskeligste ved anskaffelse av subwoofer, og det blir lettere hvis du har to, da bassen spres jevnt i hele rommet. Dette forutsetter selvfølgelig at subbene ikke står ved siden av hverandre

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    To subber faser ikke ut hverandre, hvis de er riktig innstilt.
    Plasseringen er noe av det vanskeligste ved anskaffelse av subwoofer, og det blir lettere hvis du har to, da bassen spres jevnt i hele rommet. Dette forutsetter selvfølgelig at subbene ikke står ved siden av hverandre
    Hvor nært kan to subber stå? Holder det med ca 1m (på hver sin side av TV eller forsterkere)

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=buril2000]To subber faser ikke ut hverandre, hvis de er riktig innstilt.
    QUOTE]Hvis de er riktig innstilt ja. Det kan jo være en stor utfordring. Innstilling har jo også med plassering å gjøre. Du kan ikke stille inn suben og plassere den der du vil ha den etterpå. Må jo teste, teste og teste for å finne ut hvor suben låter best og hvilke innstillinger som låter best på de forskjellige stedene. Når du har gjort dette med sub 1 så må du jo gjøre det samme med sub 2. Derfor synes jeg det er litt rart at det skal være lettere med 2.

Ikke misforstå. Jeg sier ikke at dere tar feil, for jeg vet faktisk ikke. Jeg bare spør

Newcomer Vice sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

det er et godt spørsom du setter der.. jeg har 2st 15" Subs.. Som er stilt i 2 forsjelige frekvenser den ene begyner på 20K og den andre tarover over frekevener på 150k til 445k. det beste og plasere en sub er i å krøs dra eller legge inn forsinkele på ca 1-2.3ms på sub 2 og setter på en støyfrekvens på ca 40k og en go lang kabel fra resiver til sub så plasserer du den der du mener det er bra for dine ører.. eller så kan du sette dine dine front oppå dine suber.. hadde det i min gammle hybel.. låt det bra, eller så kan du sette det ca 1.5 bak front og ca 2m fra center.. Plassering er MEGET viktid når det gjeler plasering i et rom.. den beste måten å få et Parfekt bilde er ingen møbler under instalasjon.
    men møbler så kan du minste ca 10% av kvaliteten :smile:
    Prøv.. skader ikke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •