Senterhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer ansoere sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Senterhøyttaler

Da er jakten i gang, jakten på en ny senterhøyttaler.
    Det jeg ønsker er en senter som går skikkelig dypt, og som
    spiller veldig klart i mellomtone. Diskanten er viktig, men frontene
    leverer i overkant mye i det området.

Hadde ikke tenkt meg over 10k.
    Her er eksisterende utstyr:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/ansoere

Trenger råd og tips her..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenker

litt på følgende:

Enten gå for AudioPro sin egen CX-02 center,
    eller;
    Audiovector AV3Ci Signature,
    Focal.JMlab CC 901,
    Focal.JMlab CC 900,
    B&W HTM4S Senterhøyttaler, litt bekymret for diskant.
    Forslag, komentarer, erfaringer mottas med takk.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke du en bror som lever av å teste senterhøyttalere ? (og et par andre ting)
    Det kan være han har et forslag. Har ikke hørt Audiopro høyttalerne du har, så forslagene jeg kunne ha kommet med hadde bare blitt svada og synsing.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du velger CC901 (som imo er en skikkelig god senter), så må du nok skynde deg. Denne er ikke så lett å få tak i lenger. Andre på Hifihuset har kjøpt opp alt som fantes av disse i Frankrike, siden de ikke produseres lengre. Tror han har ett par igjen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Har ikke du en bror som lever av å teste senterhøyttalere ? (og et par andre ting)
    Det kan være han har et forslag. Har ikke hørt Audiopro høyttalerne du har, så forslagene jeg kunne ha kommet med hadde bare blitt svada og synsing.
    Broderen er jo ikke dermed sagt den eneste referansen der ute.
    Viktig med litt "kjøtt på beina", når tusenlappene får vinger.
    Synsing er i denne forbindelse helt på sin plass.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvis du velger CC901 (som imo er en skikkelig god senter), så må du nok skynde deg. Denne er ikke så lett å få tak i lenger. Andre på Hifihuset har kjøpt opp alt som fantes av disse i Frankrike, siden de ikke produseres lengre. Tror han har ett par igjen.

MAO. ikke særlig lett å få testet heller??
    Kanskje jeg kunne tatt noen telefoner?
    Har du noengang hørt Audiovectoren AKTO?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det skulle ikke være så vanskelig å få testet, bare ring han på forhånd. Ellers har jo en del her inne denne senteren, så demomuligheter skulle det ikke vært noe problem med. Bror din har hørt den ved en rekke anledninger vil jeg tro, i alle fall hos BWA.

AV har jeg hørt, men ikke nok til å kunne uttale meg om den desverre. Men AV er nå ett knallgodt merke, så det skulle ikke forundre meg om den spilte gulle godt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Audiovectoren, ansoere! Og etter min smak spiller den som Akto sier; gulle godt...

Men en ting skal en være klar over med Audiovector, de er utrolig detaljerte i toppen. Du sier at du er litt bekymret over diskanten til B&W, og da er jeg litt..:???: Dersom du derimot trives med diskanten i B&W, vil ikke Audiovector ligge langt unna lydmessig. Trykk lager den også godt med, så jeg anbefaler deg et besøk hos HFCK for en egen lyttetest. Det er som sagt den beste testmåten...;-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jeg har hørt Audiovectoren, ansoere! Og etter min smak spiller den som Akto sier; gulle godt...

Men en ting skal en være klar over med Audiovector, de er utrolig detaljerte i toppen. Du sier at du er litt bekymret over diskanten til B&W, og da er jeg litt..:???: Dersom du derimot trives med diskanten i B&W, vil ikke Audiovector ligge langt unna lydmessig.
    Angående diskanten i B&W, så er jeg jo UTROLIG fornøyd med 703.
    MEN... Jeg har jo lest diverse innlegg på forumet fra folk som klager
    over litt skarpe diskantdetaljer på eldre B&W modeller.

Men dette kan jo være i kombinasjon med elektronikken.
    Noe som leder meg til følgende:
    AudioProene i front, spiller nå med TRYKK på diskant og bass.
    Her tenkte jeg hanskje det var lurt å kompansere med en senter
    som spiller med TRYKK på mellomtone.

Det kan jo være at jeg er i feil ende av problematikken her?!?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du starter absolutt ikke i feil ende, du tenker derimot HELT riktig. En skikkelig mellomtone er gull verdt, for i denne kanalen skjer det mye. Etter at jeg oppgraderte fra CC800s til CC901 så må jeg nesten se alle favorittfilmene mine på nytt, for dette er så gøy. Sub tar subben seg av, men trykket i mellomtonen må komme fra den respektive høyttaler. Så gi gass, legg penger i senter, for sammen med sub er det en av de viktigste HT i oppsettet. IMO...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generellt bør vel Front, center og bakhøytalerene i et 5.1 opsett ha likest mulig klang messig karakter. Dette oppnår man vel som regel lettest med høytalere fra samme høytaler serie matchet som 5.1 oppsett fra produsenten, som gjerne får dette til med å benytte de samme elementene, kasse teknologi, delefilter komponenter osv.

Skjønner ikke helt det du beskrev med diskanten i fronthøytalerene dine ansoere, fordi når man bruker center høytaler, er mesteparten av dialog og info i bildet, nettop i center kanalen, og da nytter det ikke at frontene spiller oppløst og kraftig diskant, når de ikke får fremført denne alikevel.

Bruker man projektor og har litt størrelse på bilde og Lerret, synes jeg det ofte er greit å bruke 2 center høytalere også, en under og en over bildet, dette for å få nok trykk i all den informasjonen som jo er i center kanalen, og for å få dialogen opp fra gulvet og mer riktig sentrert innenfor bildet.

Ser ikke ut til at den Bravo CX-02 centeren som Audio Pro har sammen med dine FX-10 spiller så veldig dypt i bass området, men vil tro at det vil kunne fungere bedre enn mange andre klangmessig forskjellige løsninger. ;-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skjønner ikke helt det du beskrev med diskanten i fronthøytalerene dine ansoere, fordi når man bruker center høytaler, er mesteparten av dialog og info i bildet, nettop i center kanalen, og da nytter det ikke at frontene spiller oppløst og kraftig diskant, når de ikke får fremført denne alikevel.
    Det jeg tenkte, var at det vel er helt greit med de lytene som FX-10 har i det rommet de spiller i nå, altså i et stereo oppsett(tilbakelent i stemmeleie).
    I flerkanals vil disse lytene bli eliminert, da stemmer, etc. i veldig stor grad blir lagt til senter, og de flest effekter legges til frontene.
    Videre tenker jeg altså at en avtoning mot hverandre, ikke er så viktig som å få maks ut av senteren, altså ved å gå for den senteren som jeg synes spiller best mulig.

Jeg var en stund inne på å benytte en vanlig fullfrekvens stereohøyttaler, liggende, men har slått dette fra meg da elementene jo vil få forskjellig horisontal plassering. Det kan jo by på en del problematikk.

Takk for at du tar deg tid ask4me2

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Nei, du starter absolutt ikke i feil ende, du tenker derimot HELT riktig. En skikkelig mellomtone er gull verdt, for i denne kanalen skjer det mye.
    Takk for innspillene AKTO.
    Skal lytte til CC901. Regner med den spiller bra.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat flyttet rundt på FX-10'ene, for å sjekke hvor mye plasseringen har å si for disse høyttalerene.
    OOOIIIII.
    Problemet med skarp diskant, og litt manglende mellomtone, er altså
    ett hundre prosent skapt av plasseringen.
    Da kan jeg i hvertfall slå fra meg at frontene ikke fungerer som ønsket.
    De spiller rett og slett VELDIG bra, bare de får nok luft rundt seg.

Jakten på senter fortsetter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •