delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: delefilter

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

delefilter

Hei.
    Jeg har samme tråd i DIY-delen, men den passer vel bedre her.
    Jeg har bygd meg en sub kasse, med peerless 830847 (XXLS 12" 4+4 Ohm) og forsterker fra Eltek SF-2500.(250W, 4Ohm)
    Jeg vil filtrere bort frekvensene som går under 25-30Hz.
    Så at det gikk å bestille noen filter fra USA (FMOD) Disse kunne jeg sette imellom signal fra SUB utgangen på sorundforsterker og den aktive forsterkeren til sub (RCA). Er det mulig å få noe slik i Norge også ???

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at www.iceaudio.no hadde noe lignenede, men jeg er litt usikker på hvilke frekvenser de delte på. Ellers kan du lage et filter selv. Her er litt hjelp: http://www.t-linespeakers.org/tech/f...ssiveHLxo.html .

Frode

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne ikke se noe på den siden.
    Grunnen til at jeg spør er fordi at jeg er nybegynner når det gjelder høytaler bygg. Er ikke sikker på om jeg skal prøve å bygge filter selv med tanke på at det var noen verdier som måtte synses litt på( om jeg ikke misforsto). Men takk for hjelp.
    Roy

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Hei.
    Jeg har samme tråd i DIY-delen, men den passer vel bedre her.
    Jeg har bygd meg en sub kasse, med peerless 830847 (XXLS 12" 4+4 Ohm) og forsterker fra Eltek SF-2500.(250W, 4Ohm)
    Jeg vil filtrere bort frekvensene som går under 25-30Hz.
    Så at det gikk å bestille noen filter fra USA (FMOD) Disse kunne jeg sette imellom signal fra SUB utgangen på sorundforsterker og den aktive forsterkeren til sub (RCA). Er det mulig å få noe slik i Norge også ???
    Sorry, men uasett hvor mye du prøver så vill ikke det hjelpe deg noe somhelst.

For du har allerede begynt avrulling ved ca 30-25Hz så da må delingen gå enda fortere og det kan bety en 30db filter, enda vil det ha minimal betydning.

En el. filter kan kanskje klare det, men tviler på det. Tenker det vil koste mye mer en hva det smaker.
    Ta heller å tune kasse til en høyere frekvens. Har du lagd en porta kasse? så kan porten være litt for lang.

Lukka kasse? lag kassa litt mindre.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.Takk for svarene. Jeg må vel bare satse på et element som tåler mer effekt neste gang da.. Har ikke volum på mer enn ca kl: 11. Da begynner subben å vrenge når det begynner å bli passe fest høyt og det er et minimum for at frontene ikke skal overdøve suben helt.. ,HE,HE. Litt av en forklaring. :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.Takk for svarene. Jeg må vel bare satse på et element som tåler mer effekt neste gang da.. Har ikke volum på mer enn ca kl: 11. Da begynner subben å vrenge når det begynner å bli passe fest høyt og det er et minimum for at frontene ikke skal overdøve suben helt.. ,HE,HE. Litt av en forklaring. :razz:
    Forstår hva du mener, de ellementene forvrenger lett med litt stor kasse. Eller når dem er tunet for lavt, prøv med kortere port (var det porta kasse?)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er portet kasse. den er nå laget etter anbefalingene til peerless, men med et 36cm langtrør istedenfor 45cm som anbefalt. Men får ikke det nye elementet før 30 november(jeg hadde 830850 8ohm).. uhu :-| bruker nå et phaselinear imens. Faktisk så spiller ikke dette noe dårligere "trykk messig og db" men noe mer slegge lyd da..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er portet kasse. den er nå laget etter anbefalingene til peerless, men med et 36cm langtrør istedenfor 45cm som anbefalt. Men får ikke det nye elementet før 30 november(jeg hadde 830850 8ohm).. uhu :-| bruker nå et phaselinear imens. Faktisk så spiller ikke dette noe dårligere "trykk messig og db" men noe mer slegge lyd da..

Har bygd noen subber av Peerless SLX, min erfaring på dem er at Peerless sine anbefalinger er litt store. jeg har likt ellementene i noe mindre porta kasser en hva dem sier.
    Men dette er jo smak sak, og tuning er viktig for at det skal stemme.

Du har korta inn 10cm du kan ha vært uheldig, og fått en peek ved en frekvens ommeråde ellementett ikke liker, men tviler litt på det, har du prøvd med 45cm langt rør??

Hva med demping og avstivinger i kassa? dette skal vell hindre klang, men det hadde du ikke prob. med.

Høres kanskje ut som at frontsettett ditt har høyere følsomhet, som gir deg litt skjevt lydbilde, og vansklig å kompansere med å justere opp subben.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har noen billige front høytalere. "genexxa" het de vel?.2x 10" i hver front.
    Eltek trodde problemet var at de spillte for høyt, slik at det var i minste laget
    med en 12". Da burde det vært en mer påkostet sak som jeg skulle ha ved siden. Den er jo forståelig den, men prøvde suben hos svigers, han har suround sony forsterker type 5x110w og patos basic med 8" som front. Suben ble liksom i minste laget der også. hadde forestilt meg at den burde kunne gitt mer enn nokk trykk, slik at en nesten kunne ha litt i reserve også, men har vel for store forventninger. Har avstiver i kassen og ca 20% fyll, tenkte jeg skulle legge en remse til med fyll på bakvegg i kassen når det ny elementet kommer. Nei jeg har ikke prøvd med 45cm langt rør, for da kommer jeg ut igjennom elementet. :-P Jeg har satt inn røret slik at det kommer inn bakentil element"ca 5cm fra" og så rett ut bakveggen. Elementet står for tiden å spiller i veggen " syntes noen av u lydene ved høyere spilling forsvinner litt da+ at det virker som at det blir noe mer booom av det", mens porten kommer rett ut mot rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har noen billige front høytalere. "genexxa" het de vel?.2x 10" i hver front.
    Eltek trodde problemet var at de spillte for høyt, slik at det var i minste laget
    med en 12". Da burde det vært en mer påkostet sak som jeg skulle ha ved siden. Den er jo forståelig den, men prøvde suben hos svigers, han har suround sony forsterker type 5x110w og patos basic med 8" som front. Suben ble liksom i minste laget der også. hadde forestilt meg at den burde kunne gitt mer enn nokk trykk, slik at en nesten kunne ha litt i reserve også, men har vel for store forventninger. Har avstiver i kassen og ca 20% fyll, tenkte jeg skulle legge en remse til med fyll på bakvegg i kassen når det ny elementet kommer. Nei jeg har ikke prøvd med 45cm langt rør, for da kommer jeg ut igjennom elementet. :-P Jeg har satt inn røret slik at det kommer inn bakentil element"ca 5cm fra" og så rett ut bakveggen. Elementet står for tiden å spiller i veggen " syntes noen av u lydene ved høyere spilling forsvinner litt da+ at det virker som at det blir noe mer booom av det", mens porten kommer rett ut mot rommet.
    Antaglig er du ute etter en annen type sub, en hva disse subbene er beregnet for.
    For du snakker om punch, men den subben du har valgt er kun for de laveste tonene som brummer, og da skal kun gi en hjelp helt i bunn.

Du bør bytte ut ellementett med en Seas lotus ellement, og gå opp til HS 500 forsterker, eller få tak i ett Vega 12" sub da kan du beholde den sub forsterkeren du har.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen. Det var den lotus suben jeg også ble anbefalt av en som jobber på eltek. han hadde ikke hørt resultatet selv, men en kameratav han hadde lotus subben og samme forsterker, det skulle vist funke mye bedre.
    Men jeg er førnøyd med lyden, bare han hadde fulgt meg vidre opp på volum. Det er meningen at jeg skal bytte ut frontene, med et par bedre eller mer kino vennlige.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Hvilket type Peerless element har/hadde du?

Hei.
    I begynnelsen så sier du at det er/var Peerless 830847 elementet som du har laget en kasse til, for i et senere innlegg si at det var Peerless 8308500 elementet du hadde.
    Dette er iallefall 2 vidt forskjellige elementtyper og det er kun 847 som er beregnet for portet bassreflex kasse. -500 er kun ment til lukket kasse..

Jeg er i ferd med å bygge 2stk 100liters portet kasse, nettopp til 847 elementet.
    Denne skal ha en 30,5cm lang port med 9,8cm i diameter. Tuningsfrekvens 24HZ. Peerless har på sin hjemmeside gitt et eksempel på en noe mindre kasse.
    Jeg er av den oppfatning at jeg vil få noe mer ut av elementet med en større kasse i den nederste delen av frekvensområdet som denne skal arbeide innenfor. Elektronisk filter med en "kutt" frekvens på 90HZ.

Jeg kommer tilbake med hele byggeprosessen, og resultater når disse er bygget. De skal være til bruk i et hjemmekino system.
    Har ikke brukt Peerless i noen prosjekt tidligere, så jeg går en spennende tid i møte.......En regulerbar aerodynamisk port er under utarbeidelse...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •