forslag til oppgradering av HF 275 Helios?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forslag til oppgradering av HF 275 Helios?

Hei

Noen som har forslag til nyere oppgraderings-inngrep på HF 275 Helios - utover de modifiseringene som bladet High Fidelity selv kom med på slutten av -90 tallet, før de på en måte gikk over i historien?
    De står der ennå og spiller egentlig bare bedre og bedre ettersom det øvrige anlegget blir oppgradert. Men det er rart med det ...

Mvh

olisn

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på hva du egentlig er på jakt etter å oppgradere. Om denne konstruksjonen, eller konstruksjoner generelt fra denne mannen, har noen svakheter så må det være en anelse slankt lydbilde når vi beveger oss i området nedre mellomtone/øvre bass, men det er veldig gjennomgripende endringer rent filtermessig, spesiellt siden den har bratte filtre fra før.

Er det noe spesiellt du savner? Oppgraderingssyke kommer som regel av at man ikke er helt fornøyd selv om man skulle ønske man var det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oppgradering

hei

for å være ærlig, så savner jeg jeg vel ingenting - høyttalerne har holdt høyde med resten av anlegget i over ti år, med stadige utskiftninger mot det bedre - men da er de de andre komponentene som har satt premissene (?). Det var vel bare nysgjerrighet nå på om det var mer å gå på - eller kanskje annen klang dersom høyttalerne fikk bestemme.

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olisn
    Hei

Noen som har forslag til nyere oppgraderings-inngrep på HF 275 Helios - utover de modifiseringene som bladet High Fidelity selv kom med på slutten av -90 tallet, før de på en måte gikk over i historien?
    De står der ennå og spiller egentlig bare bedre og bedre ettersom det øvrige anlegget blir oppgradert. Men det er rart med det ...

Mvh

olisn
    Gammel tråd dette, står i stil med HF 275 som jeg selv har :-D men lurer på om du har disse h/t enda? er selv kjempefornøyd med helios kult design og bra lyd, men som du også sier: hva kan vi gjøre for å oppgradere disse?
    hvis mulig???

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    If it ain't broken - don't fix it! Tweaking har det dessuten med å anta en nevrotisk karakter nokså fort (Er det forskjell? Hva består forskjellen i? Er det en forbedring? F...! Den hørtes jo ikke slik ut sist!!).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    Gammel tråd dette, står i stil med HF 275 som jeg selv har :-D men lurer på om du har disse h/t enda? er selv kjempefornøyd med helios kult design og bra lyd, men som du også sier: hva kan vi gjøre for å oppgradere disse?
    hvis mulig???
    Hei

Oppdaget ikke innlegget ditt før nå.
    Joda, jeg har Heliosene ennå, selvom de deler på oppgaven med å behage eieren med Audio Note AN-J. Litt forskjellige disse høyttalerne, og selvom AN'ene spiller veldig musikalsk og kanskje mer "riktig", har jeg ikke hjerte til å gjøre meg av med de selvbygde danskene, det er noe med det "dype" lydbildet/perspektivet, den veldig nærværende og varme mellomtonen, som kler min NAD 3020 veldig godt.

Heliosene har gjennomgått litt modifisering etter mitt forrige innlegg her. Først og fremst kablet jeg om med Kimber 8TC, dernest lukket jeg åpningen mellom mellomtone-kammer og basskasse - det går rimelig greit ved hjelp av sponplatebit og silikon, helt tett må det være. Så har jeg limt på gipsplater utenpå kabinettet, to lag på hver side, hele kabinettets høyde men bare ca halve kabinettets dybde - og kledd platene med tre, dette treet er laget med en buet form sett ovenfra, i naturfarge og vokset/polert. Kabinettene er m.a.o. blitt både tyngre og dauere. Veier ca 55 kg stk. Høyttalerne står på puter fra Sonic Design, tilpasset kabinettenes vekt. Jeg syns det ble bedre enn før, og om ikke annet, så har jeg vissheten om at "eg gjort det som gjerast kan".

Ole G

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •