Høyttalere og THX lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere og THX lyd

Gjør noen vurderinger på om jeg skal gå til anskaffelse av Pioneers nye 1015. Denne har THX lyd. Hva trengs av høyttalere for å gi THX lyd. Ønsker ikke monsterkabinetter i front og bak, men noe som kan henge på veggen (WAF er utrolig viktig).

Hva er for eksempel forskjellen på 7.1 lyd og THX??

Finnes det noen gode tilbud som er verdt å se nærmere på?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    THX er et kvalitets stempel fra George Lucas & Co. Høytalere må spille i de rette frekvensområdene og mye annet. Får å få en THX hjemmekino er de ikke bare å kjøpe en godkjent forsterker og høytalere men en må også dempe rommet for støy utenfra og div annet. Du kan lese mere på www.thx.com.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem alt som har med THX å gjøre. Utbrukt ord. Kun THX-Kino som fortsatt kan bruke kvalitets-stempelet fornuftig. THX er utbrukt en 90-talls hype som endte med at PC-høytalere til 1500kr fikk samme stemplet.

For å få godkjent THX lyd koster det nok mer en noen her på forumet kan få råd til. Kinoen (!) skal tunes og kalibreres av godkjent personell fra Lucas i statene for å nevne noe. Får å få mest mulig colusseum-lignende lyd kan du riktig nok kjøpe Jamo sitt THX sett til ****-kroner.. men WAF-faktor er helt fraværende, samme med musikk-egenskaper.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX Ultra 2 er det ultimate kvalitets-stempelet for lyd, uansett hva folk sier. Spørsmålet er å finne matchende høyttalere til den eventuelle elektronikken

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    THX Ultra 2 er det ultimate kvalitets-stempelet for lyd, uansett hva folk sier. Spørsmålet er å finne matchende høyttalere til den eventuelle elektronikken
    Kan du forklare hvorfor ?
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Receiver

Det betyr at en receiver som reklamerer med THX lyd egentlig er bortkastede penger?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Det stemmer ikke med mine erfaringer.
    THX-stempelet er ikke noe man burde bruke som en grunn for å kjøpe et produkt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste det i Lyd & Bilde. Tenkte sånn halvveis at det skulle stemme siden det stod der. Selv har jeg ingen erfaring med det da. Har også lest akkurat det flere steder på internett.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Thx

George Lucas & Co gjorde en kjempejobb når det gjaldt fokus på lyd, den gangen THX ble et merke. Det har skjedd må innen lyd i den senere tid.
    Tror han i utgangspunktet ønsket å sette en standard på lyd til sine Star Wars filmer fordi han opplevde ikke at kinoene satt lyd i forkus, noe som var meget viktig for hans filmer.
    For en kinosal syntes jeg det er ålreit at de støtter dette, da har vi iallefalle en viss garanti for at fagfolk har vært med i bilde når det gjelder lyden til filmsalen.
    Idag, om du ser en film med THX eller DD eller DTS er tolkningen av lyden bare forskjelling (noen like mor og noen liker datter).
    Det man vet er at DTS er komprimert 1 til 4, mens DD er komprimert 1 til 10.
    Mange liker DD til action fordi lyden blir litt "hardere" mens de fleste er enige om at DTS iallefall er best på musikk.
    (superbitfilmene er ikke komprimert så mye).
    (bruk fjernkontrollen din på DVDen og se hvilken bitrate DD og DTS filmene kjører)
    Hva lyd og bilde skriver, skal du ikke stole på, hvis du kjenner utviklingen til dette bladet (de tester også kamera også i dette bladet, hvilken andre hifi blader gjør det??? eks.) (testen er ofte unnagjort meget hurtig). Har også sett omtrent blåkopi av utelanske blader, men nå er jeg vell på farlig grunn.
    Mitt råd er lukk øynene og LYTT, hva liker du best THX dekoding, DTS eller DD, opp til deg.
    THX ultra sier ingen ting om noe bedre kvalitet. Men det den sier er at forsterkeren din er belastet med et gebyr, for å kjøre THX dekoding og at rammene for å gjøre dette er til stede. Og som folk sier det er en meget komplisert prosses, skal du kjøre ekte THX hjemme. Om det blir bedre Nei, anderledes kanskje??

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng. Men siden det ikke er så altfor mange sånne sertifiseringer; de ofteste vi ser er vel de du nevner, samt Dolby Digital Pro 1 og 2, DTS-EX og det greiene der. Men THX Ultra 2(kanskje snart 3 også) blir jo ansett som den hardeste testen. Det må vel litt å si hvis man skal bruke en formue på et skikkelig seriøst hjemmekino-anlegg? Det hadde ihvertfall gjort meg litt mer sikker på mitt kjøp hvis det stempelet stod der. Det kan dere vel være enige i?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner poenget ditt. Men se på mange hjemmekinoprodukter som IKKE har stempelet, men alikevel knuser produkter som har det. Er litt usikker på Lexicon så jeg skal ikke uttale meg der, selv om jeg mener de ikke bruker logoen (correct me if im wrong), men i allefall EAD Theatermaster produktene bruker den ikke. Mens samtidig finner du PC-høytalere m/forsterker til 1500,- som har merket.

Personelig mister jeg respekten for slike ting da, og stoler heller på ørene mine. For meg er de den hardeste testen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •