Høyttalere til max 15'? JM-Lab? Erfaringer ønskes..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til max 15'? JM-Lab? Dali? B&W?

Etter mye frem og tilbake, mange og lange forsøk, prøvelytting her og der, og en del dyrtkjøpte erfaringer, er det tid for å be om råd fra likesinnede... Jeg føler jeg har brukt nok penger på hi-fi, uten å komme dit jeg vil lydmessig: Det er tid for å bytte høyttalere! -Pris: max 15000,- gjerne brukt. Minimum 2/3 av tiden spilles musikk, maks 1/3 vises film.

Jeg har følgende elektronikk:
    - Marantz CD-63KIS
    - Technics SL1200mk2
    - Densen B-100mk5
    - T+A SR1510R (på service)
    - Div; projector, lerret etc..

Høyttalere:
    - Front: Audio Physic Tempo 3i (selges)
    - Center: Athena - (kosta 2500,-)
    - Audiovector C1

Kabling: Nordost Gold (høytt), Black Knight (fra cd-sp), div. clas olson kobber-kabel (surr.høytt).

Rom: Anlegget står i en stue på ca 30m2, men med åpning ut til gang på ca 10m2 (bassfelle). Bor i 4.etg i boligblokk.

Musikk: Electronica (chill, house, electro-jazz; Molvær, St.Germain), Rock (AC/DC, Pink Floyd, Dream Theater), Jazz (D.Krall, N.Jones), Soul (gammelt, som nytt) og 70-talls disco og funk (både CD og LP) :-P

Problem: :sad: Savner morofaktor og dynamikk! -Det er ikke nok gnist i Audio Physic'ene - hverken i topp eller bunn! Anlegget gir meg gåsehud og tårer i øynene (på moderat volum og oppover) på sene kvelder, med rødvin i glasset og Krall i CD-spillern.. Lyden er oppløst og behagelig, men det er vel mye fokus på mellomtonen for min smak.. Når det er rock'n'roll, pils og pizza på menyen, blir det litt tamt (spesielt lavt volum). Savner drivet og rytmefølelsen fra et vel-tunet PA-anlegg.

Har forsøkt:
    ... -med forskjellige kilder, forsterkere, kabler og høyttalere; bl.a. Audiovector M3 sign, Mi3 super. Var inne på noe med de to sistnevnte, men det var liksom ikke nok..

Ønsker: :lol:
    ... -Morofaktoren tilbake!! Jeg tror dette kan oversettes til; større, fyldigere, mektigere lyd. Er villig til å gi slipp på litt oppløsning/finesse for å oppnå dette. Rommet gir en viss forsterkning helt i bunn, noe som går på bekostning av mellombassen.. Tviler derfor på at sub er svar på alle mine drømmer..

Forslag 1:
    Selge alt og kjøpe BOSE: utrolig plasserigsvennlig, samt låter fyldig selv på lavt volum, men så var det overgangen mellom sub/satelitt da.. -hvis dette ikke er dramatisk forbedret fra lifestyle 40 til nye lifestyle 38/48, er dette lite aktuelt.

Forslag 2: - Bytte høyttalere:
    - Klipch, Proson, CerwinWega, Qln er ikke aktuelt (så er det sagt!).
    - Dali Helicon 400W: noen som har erfaringer med denne?
    - B&W 703/804: regner med de leverer bass, men erfaring fra andre modeller er at diskanten er litt vel pågående..
    - System Audio 1550/70+sub: absolutt en mulighet, men er det bare min erfaring at mellombassen er litt tam i en slik kombo..?
    - T+A Criterion TAL 2.1, 1.1 eller større: Veldig interessant, men tilsvarende dyrt og vanskelig å finne på bruktmarkedet..
    - JM-Lab: Electra 920.1 eller 926. Disse virker veldig interessante.. Litt større en Tempoene, mye bra tester av 920/920.1 på audiorevew.com.. Har inntrykk av at JM-Lab har en god ballanse mellom presisjon og morofaktor.. Andre synspunkter!? -Klangballanse? -Hva slags elektronikk folk har hørt dem med? -plasseringsvennlighet?
    - Andre forslag..?

NB! Jeg er ikke bundet til å beholde forsterkerne jeg har i dag. Alternativer (bare de ikke koster mer enn T+A'en) som låter knall med andre høyttalere vil bli vurdert. -Det er heller ikke "noe must" med surround. Center og bakhøyttalere er- og vil heller ikke bli prioritert i mitt oppsett.

Naboer gjør også sitt til at monsterBassHøyttalere er lite aktuelt. Er også klar over at en del kan gjøres for bassresponsen i forbindelse med; steinheller, spikes, etc..

Håper dere kan bidra med erfainger og tips til høyttalere. Skulle det ikke være moro med Hi-Fi..?!

Newcomer GnoM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Moren min har disse De er typpisk konehøytaller, men de er veldig gode! hadde tatt meg en tur for å lytte...
    Disse B&W skal vistnok også være gode har ikke selv hørt de, men skal vist være gode.
    Lykke til med kjøpet!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal sjekke ut Dali sin nye ICON serie. Den tror jeg er helt rå. Hørte litt på Icon 6 på HFK, og det ga mersmak.

Beste du gjør er å lytte selv. Men BW604s3 er også en fin fin kantidat.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du ønsker mer moro og tjobang? Vanskelig å vite hva som virkelig setter prikken over i'en, men bruk av forsterkere som klarer å drive høyttalerne optimalt og med rett klangbalanse, bør være et greit utgangspunkt. Er likevel redd for at budsjettet ryker, med mindre du gjør gode bruktkjøp. Personlig har jeg sansen for bi-amping. Gir mer gnist, liv og trøkk i mellomtonen/diskant. Når det gjelder JM-Lab, så sitter jeg med inntrykk av at mange har slitt litt med å finne matchende utstyr til disse. (Særlig hvis man skal ha det billig).

Nå er det slik at B&W og Rotel har samme eiere - husker ikke hvem som eier hvem, men det skulle kanskje indikere at det kunne bli en god kombinasjon? Bi-amping med Rotel effekttrinn?

Har lest at "en-eller-annen" hos Patos fraråder bruk av Rotel til Patos-høyttalere... ...skjønner ikke helt hvorfor. Er ikke noe i veien med Rotel's forsterkere. Tviler da mer på brukeren om noe går galt:!:

Doxa er også noe å tenke på. Driver det meste på en grei måte, og finnes ofte å få kjøpt på bruktmarkedet.

Triangle og El.comp? (Klipsch + El.comp låter i mine ører helt utmerket...).

Har også prøvd bi-amping med Arcam effekttrinn. Noe for Triangle/JM-Lab?

Mvh. Johan.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å lytte litt til Jmlab. Begge de to du nevner er knallgode høyttalere, som gir mye gøy for pengene. Jeg tror det er viktigere å finne riktig plassering av nevnte høyttalere, en å stresse med å finne "rett" elektronikk. Elektronikken til Electraserien er nok viktig, men ikke så fordømt. Rotel er greit, men jeg personlig synes ikke det er noen match in heaven. For all del, det låter ikke dårlig. Jeg kjører mine sammen med en Yamaha RX-V1400, og det blir litt for spedt, men det er en meget fin klangbalanse. Problemet hos meg er kontroll, men jeg kjører med sub i tillegg, så da har jeg mer krefter å bruke i de mindre krevende områder.

Arcam er her nevnt, og det er etter min mening en skikkelig bra kombo. Har en AVR200 stående her, som jeg kjørte en del på mine gamle Cobalt 826s. Stålkontroll og silkemykt på en gang. Fortreffelig.

Jeg synes du skal se om du ikke får tak i en 920.1 eller 926, så tråler du bruktmarkedet etter en Arcam eller Doxa (har ikke hørt Doxa og Jmlab, men jeg har hørt rykter om at det skal være ett kjempeprodukt), da har du en killer-kombo.

Jeg deler ditt syn på Klipsch, CV og Proson.

Men jeg vil ikke anbefale deg å selge noe som helst av elektronikken din før du får nye HT i hus. Hvorfor ikke teste elektronikken på de nye høyttalerene først, det kan jo være at det funker som bare det.

PS! Når du får hørt stemmen til Norah på Jmlab, er du solgt

PSS! Jeg er nok mer bekymret for bassfellen din, har du prøvd å ommøbelere? Det kan vise seg at det ikke er noe som helst som funker i rommet ditt, nettopp pga den...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt:
    Takk for innspillene så langt! Det blir en tur til hi-fi sjappene i Stavanger til uka for å se nærmere på noen av kandidatene..

GnoM:
    Weberen-høyttalerne (første link) ser unektelig bra ut, men i mitt rom tror jeg de trenger drahjelp fra en sub for å være aktuelle. Med modellen fra samme serie, ryker dessverre budsjettet. Brukt er de aktuelle, men nye er de prismessig overkill.. B&W regner jeg med å få hørt til uka.

skorob:
    Skal se om jeg får hørt forslagene dine på Hi-Fi Klubben.

Rojoh:
    Helt enig at elektronikken bør tilpasses høyttalerne (eller omvendt). Når det gjelder valg av forsterkere, er jeg av følgende oppfatning: En skikkelig forsterker kan i ofte presse ut det lille ekstra fra et gitt høyttalerpar, men vil aldri utgjøre så stor forskjell som bytte av høyttalere.

Hva krefter angår har jeg en viss tillit til T+A’en. Den stilfulle dansken (Densen) må regne med å bli satt på hylla når T+A’en kommer tilbake fra service.. Etter bl.a. pris og vekt og dømme er T+A’en hakket hvassere SR 1535 R er den nye modellen, men inneholder samme forsterkemodul som den jeg har (http://www.oslohificenter.no/merker/t+a/index.htm, bla ned til ca midt på sida). T+A’en låter utrolig nøytralt, men sammen med Audio Physic var lyden så analytisk at jeg ble sittende å høre på instrumentene, ikke musikken – hvilket er noe av grunnen til at jeg bytter høyttalere.

Skal se om jeg får hørt noen av forslagene dine på runden neste uke, evt messene som dukker opp i nærmeste fremtid (Stavanger om en uke og Oslo Hi-FI Center om to uker).

akto:
    Ang forsterker tror jeg ikke at krefter blir det største problemet (se avsnittene over). Jeg tror det blir mer spennende å se hvordan klangballansen til T+A’en (eller skal jeg si, mangel på sådan) passer med nye høyttalere. Her kommer jeg uansett til å følge ditt råd om å få høyttalerne i hus, før noe av elektronikken forsvinner.

Jeg har forsøkt forskjellig plassering av høyttalerne. Dette innebærer bl.a; tre helt forskjellige plasseringer i stua (varianter av kortvegg og langvegg), samt at jeg dro med meg deler av anlegget inn på soverommet for å sjekke dette med bassrespons. Soverommet er på bare 10-12m2 og man skulle tro at det ble atskillig fetere lyd her, men neida: Selv med høyttalerne nesten helt inntil bakvegg og hodet mitt helt i andre enden av rommet, var lyden langt fra fet. –Noe fyldigere ja, men ikke brutale nok! Veggene er riktignok ikke massive, men langt fra de letteste lettveggene jeg har vært borte i (hvis det kan sies på den måten). Gulv og tak er betongelementer. Det var faktisk testing med plassering som trigget lysten på å bytte høyttalere hos meg..

Under testing av ulike plasseringer, var også ommøblering et tema. Prøvde med ulike plasseringer av sofa, stol, samt flytting/fjerning av teppe på bakvegg og flytting av bokhyller.. For eksempel spillerTempo’ene MYE bedre plassert langs langvegg. Bassen ble også hårfint bedre (les: mer mellombass) med alternative plasseringer. -Det var likevel litt for snilt for min smak..

Så har jeg faktisk funnet et par JM-Lab Electra 920.1 på nett.. Prisen er bra (11000), selger er særiøs, og alt i alt later dette til å være et veldig godt kjøp. Har lest at diskanten ble oppgradert fra 920 til 920.1, men vet egentlig ikke HVA som ble så mye bedre med den… -mer oppløst? –friskere? –mer tilbaketrukket? Jeg har hørt at JM-Lab’ene kan bli spisse i toppen. Er jeg unødvendig bekymret, eller er det noe i ryktene?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk hifihuset.no de har et par 926 brukt til salgs.

Newcomer GnoM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vittula er imponert over tråden din!!!
    Måtte bare skryte litt av den, var veldig bra.
    Og lykke til med kjøpet!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det beste er å vente til T+A'en er tilbake, og ta den med på en tur rundt i byen. Maxwell i Stavanger har jo mye spennende utstyr. Kanskje de har noen spennende saker fra Usher? Tror også Nordost/Flatline kablene bidrar til den analytiske spillestilen. Videre har mine møter med cd-spillere fra Marantz gitt meg et inntrykk av litt slank klang. Kanskje tenke litt på det også? Men: Du har helt rett i at det viktigste er å finne en høyttaler som har de ønskede egenskaper.

Mvh. Johan.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Ikon 7 er vel rundt hjørnet? Har hørt Dali Ikon 6, og den hadde morofaktor. Disse må høres.

Ellers har jeg hørt mye om Usher, og at de skal være verdt å sjekke ut.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg hadde selv T+A SR 1510 R før jeg oppgraderte til SR 1535 R, til den brukte jeg JmLab 936 og det funke knall bra. Etter min mening og musikksmak er det kjempe match.

Jeg vil tro da at 926 også vil låte bra på T+A'en.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ambings:
    Takk for tipset. Skal til det tørre østland om en uke eller to, så jeg dropper innom dersom anledningen byr seg.. -den som lever får se (mao: høre)

GnoM:
    Takk! -Velvalgte ord faller i god jord!

Rojoh:
    Kunne ikke vært mer enig når det gjelder kabler! For et par uker siden lånte jeg med meg et par par (øh?) hjem fra Hi-Fi-Center-Kjede-butikken i Sandnes: Blue Heaven signalkabler, samt både signal- og høyttalerkabler fra den nye billigserien fra Nordost; de runde; -Wyrewizard tror jeg de het..
    Førstnevnte gjorde lyden mer behagelig, uten at det ble fyldigere, bare mindre hissige i øvre mellomtone, i forhold til Black Knight.. Kablene i Wyrewizard-serien gav litt mer helt 'guff' i topp og bunn. Dette reduserte fokus litt fra mellomtonen, og kledde systemet godt! Kablene vil nok bli byttet ut, men ikke før det andre er på plass.

Når det gjelder CD-spiller deler vi tydeligvis ikke samme erfaring: :???: Jeg har ennå tilgode å høre en spiller med mer pondus enn Marantzen.. Spillere med noe bedre dynamikk, som er litt mer frigjort i toppen og generelt mer oppløst - Shure! Men ikke bedre når det gjelder fylde/trøkk i bassen.. Har sammenlignet med; PC (diskvalifisert for råtten lyd gjennom avlegs lydkort -hehe), Pioneer DVD-575 (tilfredsstiller mine behov på film, men dårligere på absolutt alle måter når det gjelder gjengivelse av musikk, hvertfall når analog-utgang benyttes. Med digita ut var forskjellen til Marantzen overraskende liten), Micromega Premium (den til oppunder 20 store; noe mer oppløst og dynamisk, men ikke mer trøkk i bassen).. Kan tenkes at du har hørt en nyere spiller enn min - mulig de har en friskere/lettere spillestil.. Eller det kan være at jeg ikke har sammenlignet med den rette spilleren.. Hvem vet.. (-inte jag).
    Må innrømme at jeg har vanskelig for å velge bort fra den trofaste og nesten analogt klingende Marantzen..

Resten er vi enige om

pnerbye:
    Dali er notert for audition senere denne uka! Har nesten ikke hørt Dali siden starten på hi-fi karrieren for omlag 10 år siden, da jeg brukte sparepengene på et par 104 og en integrert amp fra Denon.. (gode minner fra slutten av barneskolen). Usher har jeg ingen erfaring med, men skal holde øynene åpne. :shock:

tralltrall:
    Godt å høre at også de litt eldre JM-Lab'ene får puste med T+A! Kan jeg spørre om hva din musikksmak favoriserte? Som du kanskje har skjønt, er rytme et nøkkelord for min del..

Mer om JM-Lab:
    Lurer fortsatt på dette med diskanten :???: - se forrige innlegg, siste avsnitt.. Samt; er det noen som kan uttale seg om lyden av en 920(.1) kontra 926 :?: -akto, har du testet dette? I utagangspunktet ville jeg tro at 920'en låter noe større og mektigere enn 926, kanskje litt på bekostning av litt hurtighet (grunnet større bass-element, større kasse..). Jeg hører/leser gjerne synspunkter om dette, selv om ingenting kan erstatte en lyttetest i første person!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lyttet mye til 920.1, kun flyktig. Så jeg er ikke den rette til å uttale meg om det. Det jeg hørte var en høyttaler med mer pondus, litt mindre sofistikert enn 926. Men ikke legg for mye vekt i det.

Jeg har samme diskanten i mine 936, og jeg synes ikke diskanten på disse er slitsom i det hele tatt. Tvert i mot låter det perfekt. Men en litt mørk forsterker er nok ikke å forakte. Men det er som du sier, ingenting kommer opp mot å lytte selv, siden vi alle har ulike preferanser.

pnerbye sitt hint om Usher støttes fullt ut, selv om de er helt ulike Jmlab og da min preferanse

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vittula
    Ambings:

tralltrall:
    Godt å høre at også de litt eldre JM-Lab'ene får puste med T+A! Kan jeg spørre om hva din musikksmak favoriserte? Som du kanskje har skjønt, er rytme et nøkkelord for min del..

Mer om JM-Lab:
    Lurer fortsatt på dette med diskanten :???: - se forrige innlegg, siste avsnitt.. Samt; er det noen som kan uttale seg om lyden av en 920(.1) kontra 926 :?: -akto, har du testet dette? I utagangspunktet ville jeg tro at 920'en låter noe større og mektigere enn 926, kanskje litt på bekostning av litt hurtighet (grunnet større bass-element, større kasse..). Jeg hører/leser gjerne synspunkter om dette, selv om ingenting kan erstatte en lyttetest i første person!

Jeg hører på det meste av musikk, men mest på Jazz, klassisk, Funk, POP. Jeg er opptatt av å ha utstyr som spiller all type musikk bra, og det har jeg funnet ut at JmLab gjør. De har en høy moro faktor, og de kan spille vakker klassisk musikk.

En ting jeg aldri har skjønt er den felles oppfattelsen av at JmLab er spisse i toppen.(skulle tro de ikke har hørt på høytalerene før de sier det) Jeg har aldri oppfattet det slik og jeg er ganske var på lyd som blir spiss. For meg låter det veldig riktig og oppløst. Jeg fikk aldri "vondt" i ørene pga spiss lyd hverken på 936 og Divanene jeg har i dag er bare helmaks.En nytelse å høre på.
    Jeg har testet 936 med såkalt "lys/spiss" elektronik og det fungerer bra selv da. (min mening)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    En ting jeg aldri har skjønt er den felles oppfattelsen av at JmLab er spisse i toppen.(skulle tro de ikke har hørt på høytalerene før de sier det) Jeg har aldri oppfattet det slik og jeg er ganske var på lyd som blir spiss. For meg låter det veldig riktig og oppløst. Jeg fikk aldri "vondt" i ørene pga spiss lyd hverken på 936 og Divanene jeg har i dag er bare helmaks.En nytelse å høre på.
    Jeg har testet 936 med såkalt "lys/spiss" elektronik og det fungerer bra selv da. (min mening)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg har samme diskanten i mine 936, og jeg synes ikke diskanten på disse er slitsom i det hele tatt. Tvert i mot låter det perfekt. Men en litt mørk forsterker er nok ikke å forakte. Men det er som du sier, ingenting kommer opp mot å lytte selv, siden vi alle har ulike preferanser.
    tralltrall og akto:
    Jeg kan ikke svare dere på hvor jeg har fått dette inntrykket fra.. -Rykter.. Men etter hva dere forteller er kanskje ikke denne "felles oppfattelsen" så felles liikevel :-) -Og det tar jeg som et godt tegn!

Må også si at...
    Jeg fikk både raskere og bedre respons på denne tråden enn jeg hadde forventet, så takk til dere alle for gode innspill! Resultater fra lytterunde vil bli publisert så fort inntrykkene er høstet..

"Den som venter forgjeves, venter som regel på noe godt!"

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at diskanten ble oppgradert fra 920 til 920.1
    Var det ikke mellomtonene som ble byttet ut? Det var det ihvertfall på 915 til 915.1.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selvsagt ikke hørt så veldig mange Marantz-spillere. Men min egen CD-17mkII var litt forsiktig i den dypeste bassen (...fra 50-60Hz og nedover??). Dog hadde den rikelig nivå litt oppover i mellom/øvre bass/nedre mellomtone - noe som gav en nokså varm og fyldig lyd, men litt lite trøkk helt i bunnen. Har også hørt en litt eldre modell av det billige slaget (2000,- klassen?). Den var slank og lett i klangen. Har ikke hørt den modellen du har, og det er godt mulig at den har litt mer pondus. Hvis du er fornøyd med klangen, så ser jeg ikke noe stort problem med å beholde spilleren du har pr. dags dato.

Mvh. Johan.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    Var det ikke mellomtonene som ble byttet ut? Det var det ihvertfall på 915 til 915.1.
    "... After having them for a year I blew the tweeter. I decided to change the tweeter to the same model which is used in the new Electra-line (926,936,946).The change was done for both speakers. For those who do not have blown their tweters I urge you to make this change . It is a surprisingly cheap upgrade. The new tweeter model is one of the best on market and is easily replaced by anyone who can use a solder iron. The sound improves after a break-in period astonishingly..."

My bad, Tomtom... ops:

Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Har selvsagt ikke hørt så veldig mange Marantz-spillere. Men min egen CD-17mkII var litt forsiktig i den dypeste bassen (...fra 50-60Hz og nedover??). Dog hadde den rikelig nivå litt oppover i mellom/øvre bass/nedre mellomtone - noe som gav en nokså varm og fyldig lyd, men litt lite trøkk helt i bunnen.
    Ved sammenligning har resten av anlegget vært av moderat størrelse. Eksempelvis bestående av min gamle Densen Beat-100 med et par Audiovector C1/C2 og såvidt Audio Physic Tempo 3, aldri oppsett med sub eller andre store høyttalere (aka kjøleskap).. -Mulig jeg har blitt forført av pukkelen rundt 50-60Hz som du henviser til - fordi anlegget aldri har klart det dypeste av det dype.. -But hey, it works 4 me!

:idea: I et forsøk på å bli kvitt 50hz-brumming, skal Vittula hjem og teste skilletrafo *gleder seg* :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Resultater fra lytterunde

Så var og første runde med prøvelytting gjennomført. Med test-CD komponert for anledningen var det duket for en serie med spennende demoer... Tracklisten var som følger;
    - David Gray - Babylon (fin stemme, dyp bass)
    - Minor Majority - Premature Way (kassegitar m stålstrenger, dyp mannsstemme)
    - Re:Jazz feat. Lisa Bassenge - All I need (kontrabass og herlig kvinnestemme)
    - Peter Gabriel - Sledgehammer (fin bass, el.trommene kan bli litt skarpe på lyst klingende anlegg)
    - Dream Theater - 6:00 (veldig dynamiske trommer, særlig i starten, dist. el-gitar)
    - Olav Brekke&Sideshow Jøgge - Gul Boss (meget dynamisk og "tørt lydende" elektronika. Fin start/stopp test for høyttalere)
    - Samt noe Mailyn Manson, Yello, Michael Jackson, etc...

Første stopp var på Hi-Fi Klubben. Her ble det lyttet til tre par høyttalere;
    Dali Helicon 400. "Flott, men litt flatt" tenkte jeg i begynnelsen.. De var veldig nøytrale, hadde relativt dyp bass, og inntrykket var ikke så langt unna mitt eget oppsett med Tempo 3. Forskjellene var at Dali'ene hadde littt mer fylde i bunn, men var hakket mer tilbakelent i øvre mellomtone. Diskanten var litt laid-back (som på tempoene), men likevel veldig detaljert.. Fine og se på og veldig ærlig gjengivelse ja, men også litt kjedelige etter min mening - ikke akkurat rock'n'roll.. (dette kan også ha noe med elektronikken å gjøre=Denon, samt at det ble spilt på moderat, aldri svinehøyt volum).. :neutral:

Nestmann ut var en B&W703. Her var det klart mer futt og fart - og den savnede morofaktoren var absolutt tilstede. Det var litt mer gnist i toppen (som kledde oppsett og rommet veldig bra) og mer trøkk i bassen, dvs ikke den aller dypeste, men jeg fikk følelsen av en liten pukkel der basstromma slår som hardest (kvalifisert gjetning tilsier at dette var et sted mellom 40 og 80 Hz..). Mellomtonen var kanskje ikke like rå som jeg er vandt med fra Tempoene, men mer behagelig og detaljert nok for undertegnede! Alt i alt en morsom opplevelse, selv om det smakte litt kamel :-)

Til sist hørte jeg på den største broren i den nye Icon-serien til Dali. Her ble det ennå litt mer volum i toppen - litt mye for min smak - grei stemmegjengivelse, samt både litt lettere og mindre dyp bassgjengivelse. Dette kledde lytterommet bra, for antydningen pukkel (fra B&W'ene) var borte og lyden var både rask og dynamisk.. Fin på electronica i dette rommet! Men jeg tenker at dette kan blir noe slankt/hissig i min (bassfattige) stue. Høyttaler med partyfaktor, men hadde gjort seg ennå bedre med litt dypere bass. Kan tenke meg at disse sammen med en sub ville vært en killer-kombo i hjemmekinoen! Husk å matche med litt mørkt klingende elektronikk/kabler.. :neutral:

Så gikk turen til Hi-Fi Center Kjeden. Siden jeg tidligere har hørt hva Audiovector (M3, Mi3...) presterer, var det klart at System Audio måtte bli dages mål.. Det ble koblet opp et par 1750, med Primare sin integrerte amp og cd-spiller fra Hegel, alt plassert i hovedrommet (første rom når man entrer butikken i Stavanger). Førsteinntrykket var at det var imponerende tempo og tilstrekkelig nivå i mellombassen, uten at den fikk pukkel på seg, slik som på B&W'ene. Dette kan ha noe med lytterommet å gjøre, men jeg tør påstå at dette ikke var hele årsaken. Mellomtonen lignet den jeg er vant med fra Tempoene; dynamisk og ærlig - og holder ingenting tilbake. I tillegg var diskanten litt mer på hugget i forhold til de første Dali'ene, men ikke mer enn B&W'ene.. Mao. Veldig sammenhengene, ren og dynamisk lyd, men uten den store fylden i bunn.. :razz:

Det begynte med B&W'ene på Hi-Fi Klubben, fortsatte med System Audio'ene på Hi-Fi Center Kjeden - og ble ennå bedre da sub'en fra Velodyne fikk være med på leken! Det ble en anlegg av en annen verden! Fylde, trøkk i mellombassen, oppløsning og sammenheng oppover! -Tempo og morofaktor, som hånd i hanske! Okey, så var sub'en bitte-litte-grann sen i avtrekkern, men selgeren hevdet at System Audio sub'en ville vært raskere - og hengt skikkelig med i svingene. Det er det eneste ankepunktet jeg kan finne med dette oppsettet! Klart at de store Martin Logan på Copland elektronikk (inkl romkorreksjon) også var veldig imponerende, ref messa på Quality Hotel i helgen, men i litt mer normal prisklasse, er dette noe av det beste jeg har hørt!! :lol:

JM-Lab
    Så blir det høstferie på østlandet og lytting til JM-Lab i neste uke.. Blir spennende å se hva de har å stille opp med ;-)

Skilletrafo:
    Summingen eller brummingen er der fortsatt, så da må det kanskje andre løsninger til.. Erfaringer med strømlister (a'la T+A eller Monster sine løsninger) mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avgjort

Den bass-slukende stuen fikk etter hvert påfyll fra mektige kasser fra JM-Lab. Spiller med mer autoritet enn de gamle (Tempo'ene), selv om oppløsningen ikke når helt opp til de presise tyskerne.

Like før jul måtte forresten T+A'en forlate redet. Følte det ble litt overkill å bruke så mye penger på ett komponent - og bestemte meg derfor for å selge mens jeg ennå kunne få igjen noe for den. Snart kommer en (brukt) Arcam AVR300 i hus og fyller plassen.

Anlegget vil da bestå av følgende komponenter:
    - Marantz CD-63 KIS (cd)
    - Pioneer 575 (dvd)
    - Technics SL-1200 mk2 (lp)
    - Denon 2100 (dobbel cd-sp) og 3-kanals mixer
    - Arcam AVR300 (amp, 7ch)
    - Panasonic ..500 (projector)
    - JM-Lab 920.1 Electra (front, bi-ampet)
    - Athena (cetnter)
    - Monitor Audio (bak)

Kabling og kilder (dvd-sp, etc) står ikke helt i stil med forsterkeriet, og center og bak-høytt står heller ikke helt i stil med frontene. Føler det er en grei løsning enn så lenge - og siden musikk prioriteres langt foran film... -men skal aldri si aldri

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •