Høyttalere til Cambridge Azur 540R?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til Cambridge Azur 540R?

Hei
    Kjøpte meg en Cambridge Azur540r i London for en tid tilbake, og nå er tiden inne for å anskaffe høyttalere... Det var det da...
    Har sett litt på å kjøpe Dali concept 6, senteren i samme serie, bygge en phobos og bruke noen gamle kef høyttalere bak...
    Trodde jeg var sikker helt til jeg innså at det kanskje er bedre med skikkelig stereo-lyd enn halvveis hjemmekino?
    Eller er forsterkeren min for dårlig til dette?
    Har et høyttaler budsjett på ca 8000, ennten stereo, eller front, center og evt sub. Hva synes dere jeg bør gjøre??

(har sett litt på BEL også, men har ikke så lyst til å ta sjangsen på å ødelegge noe...)

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen skal du være!

Jeg eier faktisk både Azur 640a og 640c. Til disse bruker jeg foreløpig Mission M70 stativhøyttalere. Dette er soveroms anlegget mitt. I stua har jeg Marantz SR7500 og Concept 6 + Concept Center blandt annet. Nå er kanskje Marantzen overkill til concept serien, men ville nevne det fordet.

Jeg testet med Concept 6 på soverommet mitt. Min konklusjon er at bassen var ganske bra, men følte at på enkelte plater ble spesielt diskanten meget plagsom. Dette varierte faktisk med hvilke plater jeg matet spilleren med. Spesielt ille var Sivert Høyems (Madrugada vokalisten) debut utenfor Madrugada. Concept 6 ble flyttet tilbake etter et par dager og kommer ikke tilbake.

Concept serien er meget god på pris/kvalitets forholdet. Skal de brukes i større rom, blir bassen i slankeste laget. Tidligere sto disse i en hybel på 12-13kvm og spilte som bare det. Problemet nå er at jeg har ca 50kvm stue og da trenger man sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for raskt og fint svar!
    Hmm... hørtes litt merkelig ut det der med diskanten... men jeg kan se om jeg legger merke til det når jeg skal til hifiklubben på lørdag. Oppsettet skal bare være på gutterommet, så det er lenge igjen til dine 50kvm...
    Men er fortsatt usikker på om jeg skal kjøre stereo eller hjemmekino...
    Noen flere synspunkter??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på Dali ikon 6... Blir det overkill i forhold til forsterkeren min?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville tro det, men hva med å ta en tur og teste? Kan vel ikke skade det? Er det OK, kan du jo oppgradere med effekttrinn senere?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalesra
    Har sett litt på Dali ikon 6... Blir det overkill i forhold til forsterkeren min?
    Har akkurat testet IKON 6 ganske grundig, og følsomheten som er over gjennomsnittet gjør at man får ganske mye lyd med en liten forsterker. Tror sikkert at de fungerer bra med din forsterker. Mulig du vil få bedre kontroll i bassen med en kraftigere forsterker, men jeg har testet tilsvarende konstruksjoner med lavere følsomhet enn dette på Cambridges P500-forsterker på 2x65W, og det spilte bra, det. Så med 80W i hver kanal burde Cambridge Azur 540R trives godt med IKON 6. Skulle man få lyst på en tanke mer kontroll i bassen kan man jo evt. supplere med større effekttrinn senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal dere ha!
    Skal ta meg en tur på hk litt ut i ferien... Hører på Toxicity og tenker på hvor deilig det blir med litt ordentlig lyd! Gleder meg som et barn på juleaften! Men er det noen som har sett på Ikon 5? 6'ern ligger litt over det faren min syns er vettugt å bruke på høyttalere...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •