Innfelte bakhøyttalere i skråtak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innfelte bakhøyttalere i skråtak

Er det noen som har erfaring med bakhøyttalere i skråtak. Jeg sliter litt med hvordan jeg skal få plassert mine bakhøyttalere. Bakveggen kan jeg ikke røre siden dette er en lydvegg/brannvegg til naboens leilighet. Jeg har også et sterkt ønske om å bruke in-wall høyttalere. Bakveggen er ca 3,5m lang og 1,1m høy på det laveste punktet (se tegning). Der skråtaket slutter er det vanlig takhøyde på 2,35m.

Om det blir 2, 3 eller 4 bakhøyttalere er ikke så nøye bare lyden blir bra.

Vil et digital romkorreksjon (denon 3805) klare å rette opp et slikt oppsett som jeg har skissert?

Vil det være best med vanlige eller dipol høyttalere?

Ellers tas alle råd og tips i mot med takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrba
    Er det noen som har erfaring med bakhøyttalere i skråtak. Jeg sliter litt med hvordan jeg skal få plassert mine bakhøyttalere. Bakveggen kan jeg ikke røre siden dette er en lydvegg/brannvegg til naboens leilighet. Jeg har også et sterkt ønske om å bruke in-wall høyttalere. Bakveggen er ca 3,5m lang og 1,1m høy på det laveste punktet (se tegning). Der skråtaket slutter er det vanlig takhøyde på 2,35m.

Om det blir 2, 3 eller 4 bakhøyttalere er ikke så nøye bare lyden blir bra.

Vil et digital romkorreksjon (denon 3805) klare å rette opp et slikt oppsett som jeg har skissert?

Vil det være best med vanlige eller dipol høyttalere?

Ellers tas alle råd og tips i mot med takk.
    Da ville jeg heller plassert noen små bakhøyttalere i samme høyde (1,1M)
    Gjærne spilt motværandre, om du må ha sofa'n helt inntil veggen.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg ville gått for små bakhøyttalere på side-veggene jeg å..

Hvis du kan dra sofaen litt ut fra bakveggen kan du jo sette 2 små høyttalere her å..

Om du skal ha vanlige eller dipol er vel mest en smaks-sak..Foretrekker selv vanlige høyttalere bak..

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Tror nok jeg ville gått for små bakhøyttalere på side-veggene jeg å..

Hvis du kan dra sofaen litt ut fra bakveggen kan du jo sette 2 små høyttalere her å..

Om du skal ha vanlige eller dipol er vel mest en smaks-sak..Foretrekker selv vanlige høyttalere bak..
    Problemet mitt er at jeg har bare en sidevegg (den på 1,1m) på den andre siden av sofaen er det en trappeoppgang. Jeg har vurdert B&W DS6S3 på bakvegg, men jeg hadde mest lyst til å skjule alle høyttalerene. Hadde ikke lyst til at det første man så når man kom opp trappa var rompa med høyttalerterminaler til en eller annen sidehøyttaler.

Vil det bli helt gærnt med skråtak???

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrba
    Problemet mitt er at jeg har bare en sidevegg (den på 1,1m) på den andre siden av sofaen er det en trappeoppgang. Jeg har vurdert B&W DS6S3 på bakvegg, men jeg hadde mest lyst til å skjule alle høyttalerene. Hadde ikke lyst til at det første man så når man kom opp trappa var rompa med høyttalerterminaler til en eller annen sidehøyttaler.

Vil det bli helt gærnt med skråtak???

Det er mer galt å ha høyttalera i ulik høyde, en med vegg ene siden, og uten vegg andre siden.

Men om du velger vanlige små høyttalere gjerne lukka kasse, plaserer den mer en 30cm fra side veggen, så spiller det ingen rolle at du har trapp på andre siden.
    Små porta høyttaler bør kanskje avstanden økes litt mer, men kan prøves fram.
    Sett dem på ca 80cm stativ, og små høyttalere er vel kanskje 20cm høye, og da er du i "mål"

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bygge en lettvegg på utsiden av brannveggen? kjenner ikke til lovverket der...
    Blir muligens mere jobb enn du hadde tenkt.
    Ellers finnes det mye fint på stativ.

Litt gammel tråd men...

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle167
    Hva med å bygge en lettvegg på utsiden av brannveggen? kjenner ikke til lovverket der...
    Blir muligens mere jobb enn du hadde tenkt.
    Ellers finnes det mye fint på stativ.

Litt gammel tråd men...
    Takk for innspill. Vurderte å gjøre det slik du beskriver, men jeg ville ikke ofre mer plass (rommet er lite nok som det er). Valget falt til slutt på B&W sine bipolare bakhøyttalere for vegg. Jeg skal snart oppdatere hjemmekinosia mi med bedre bilder så kan dere ta en titt der.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •