SVS, hvor kraftig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 74
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS, hvor kraftig?

Hei igjen!

En ting jeg lurer på er om noen vet åssen forsterkereffekten i SVS subwooferne er målt?

Skal ha meg PB12 plus/2 og den er oppgitt til 900W (BASH). Er det noen som vet om dette er kontinuerlig effekt eller dynamisk? Om det er kontinuerlig, hvor den yter dynamisk isåfall?

Er bare litt nysjerrig......Kjekt å vite også

Takk på forhånd!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det med engang, en er ikke i nærheten av hva Velodyne putter i sine SPL og DD modeller! Men siden SVS er reflex så trenger den mindre power bakom for å reprodusere skikkelig punch.
    Men den er sterk nok! . Enda ikke fått "SVS'ampene" til å kvelde, elementene har bunna før den tid (kan jo være at forsterkern mister kontroll, men virker ut som at det er elementene som takker for seg).

Uansett, du som har DD18, du vil mest sannsynelig bli skuffa over lydkvaliteten da. Men jeg skal ikke si noe da . Skal mest sannsynelig investere i en plus/2 selv (men vil ha vanlig sort, med PEQ!!).
    Blir morro på film, men til musikk vil den ikke være på (utenom på fest da, da skal den hjelpe CV AL1000 med bunnmatteriale).

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS-forsterkerne leverer EKSTREMT med effekt i forhold til oppgivelsen av watt, bare så det er sagt!

Kan vel heller kanskje tenkes at velodyne er litt "watt-kåte", men de trenger jo også en del power for å holde styr på det servostyrte elementet inni en lukket kasse..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke dere tall på hva de yter? Greit nok at velodyne har kraftigere forsterker, men det kreves også som du sier med lukket kasse, da må forsterkeren kompensere for luften som ikke går ut og går i elementet i stedenfor.

Vil jeg egentlig bli skuffet? SVS går dypere, er mer brutal til film og er skikkelig eksplosiv? Jeg bruker jo ikke sub til musikk....

Har også lest at DD18 ikke går så dypt som de har oppgitt, men at equaliseren trikser det slik at den går til 14-15Hz. Er uansett ikke det viktigste dette her....

romkorreksjonen er en sagablott siden den kommer i eksterne bokser.

Når jeg skal ha to tror jeg neppe at jeg blir skuffa eller elementene noen gang kommer til å bunne...

noen som har eksakte tall på ytelsene til forsterkerne i pb12 plus2? Noen som vet hvilket lydtrykk disse to subbene kan klare å lage i mitt 20kvm rom?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke watt-kåte, de er ganske sterke (forsterkerne er visst målt til å yte opptil 4kW dynamisk effekt) men det er jo også lukket kasse og det krever mer kontroll på elementene ergo er det nødvendig med kraftig forsterkeri

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det var jo det du sa alex, sorry...

noen som vet eksakte tall?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet bare at SVS-effekten må være målt kontinuerlig med "alle kanaler i drift, oppoverbakke, motvind, isføre og knute på strømledningen" eller noe sånt. Tror nesten de har målt BASH'en mer omstendelig og konservativt enn det f.eks NAD og Rotel noen gang kommer i nærheten av! Og disse er jo svært forsiktige i sine watt-opplysninger.

PB12/Ultra/2 har vel en 1000 watt BASH amp om jeg ikke husker feil. Plus/2 har "bare" 900. Min PC-Ultra har 525 watt, på det ene elementet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ok. Det heller jo mot det positive. Men ultra/2 er jo ikke aktuell, den er jo på vei mot å gå ut av sortimentet og kan ikke importeres lenger desverre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du heldig får du tak i en brukt en

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde en DD18 for et par dager siden, og mitt inntrykk var at den ikke var der opplagte førstevalget for de som prioriterer kombinasjonen av dyp bass, og høye lydtrykk.

Alt av målinger jeg har lest tyder på at PB12 Plus/2 vil være langt bedre enn DD18 hva SPL angår. Den Plus/2 som er testet på avtalk er utstyrt med db12.1 elementer, det har nå i aften kommet en test som viser forskjellen mellom 12.1, og 12.2 elementet. 12.2 spiller mer enn dobbelt så høyt ved 20hz.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS plus/2 er en konge kinosub ja . Ikke noe tvil. Det jeg blir bruken den til. Men jeg er av de som oppfatter den som heller dårlig til highend utstyr (spessielt på musikk). Men til prisen er den et kupp. Og folk snakker mye om kalibrering, men det gjelder vel alle subwoofere...?

Men på meg blir det SVS plus/2 våren tror jeg. Men den vil aldri erstatte min kjære BW ASW850 (som jeg syns er den beste subben til under 25000kr, ellers hadde jeg kanskej ikke kjøpt den?! ). Men for all del, har ikke hørt alt i verden jeg heller da. http://www.axiomaudio.com/ ser ut til å ha noen spennende saker...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg prøvde en DD18 for et par dager siden, og mitt inntrykk var at den ikke var der opplagte førstevalget for de som prioriterer kombinasjonen av dyp bass, og høye lydtrykk.

Alt av målinger jeg har lest tyder på at PB12 Plus/2 vil være langt bedre enn DD18 hva SPL angår. Den Plus/2 som er testet på avtalk er utstyrt med db12.1 elementer, det har nå i aften kommet en test som viser forskjellen mellom 12.1, og 12.2 elementet. 12.2 spiller mer enn dobbelt så høyt ved 20hz.
    Altså, den dagen Velodyne finner ut at de vil lage skikkelig SPL subbere, som også skremmer katta ut av huset på ekstremt lave nivåer.. Så er ikke det noe problem for de skulle jeg tro asså. De sitter på så stor kompetanse og teknologi, at de kan vis de føler for det . Samme gjelder B&W, som gikk ifra kjempen ASW4000 (beist på 75kg) til å lage en lukket konstruksjon med ASW 850 (som jeg syns er LANGT bedre enn 4000 versionen).

Selv syns jeg DD15 og 18 er ekstrem gode på film. Men SVS plus/2 virker iallefall morrsommere, og gir mer status til venner og kjente idet de er med å ser på film etc. Når jeg fikk ASW850, så spurte de altid om den sto på når jeg spilte musikk . De hørte det ikke før den ble slått av. De forventa BOOM BOOOM ala CV, men enda mer pga prisen .

Det jeg vil fram til, tror ikke produsenter som velodyne er så intressert i å konkurere på SPL jeg. Det tror jeg SVS er mer inn for, men de har også klart det med en god kvalitet på lyden! (det er det ikke mange til denne prisen som klarer!).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD18 var god til film, ingen tvil om det, men 1 DD18 ville ikke være nok for meg (Jeg planlegger å kjøpe en PB12 Plus som skal spille sammen med min PB10)

Vi testet faktisk DD18, og PB10 mot hverandre, og selv om DD18 var bedre så var ikke PB10 fortapt så lenge det var snakk om film. Til musikk kunne den ikke henge med, spesielt når volumet ble skrudd opp.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det var også mitt førsteinntrykk før jeg fikk skikkelig grep på kalibreringen. Det er med andre ord ikke intrykket nå lenger. Tror de fleste som har opplevd oppsettet her i senere tid vil kunne skrive under på at det trykker godt nok til at det blir ubehagelig. Og bassresponsen er fysisk hardere (tørrere, strammere) enn det jeg fikk til med PB12-Ultra/2, selv om sistnevnte kanskje oppleves og spille "større".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm: Jeg tror ikke kalibrering kan avhjelpe det hele, en del av forklaringen finner du i som sagt i testen hos Avtalk, og spesielt i grafen for power compression. Men joda den trykket godt, men ikke så mye som jeg hadde håpet. Inntrykket jeg satt igjen med var at 2 PB10 ville gitt deg det samme/mere trykk til film.

Med musikk var historien en helt annen da den slapp for å gjengi dypbass, og dermed hadde 10db ekstra med headroom. Når vi prøvde PB10 etterpå traff den på limiteren lenge før vi kom opp på samme volum som DD18.

Jeg vet at det nærmest er blasfemi å sammenligne PB10 vs DD18, men mye av grunnen for at jeg gjorde det var avtalk testen av DD15 som der viser et max SPL som ligger svært tett opp til PB10. Den DD18 vi prøvde hadde også V2.1 av softwaren innstalert.

Men jeg var da ikke helt blind for DD18's sjarme, og romkorreksjonen var bare lekker.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men min første tanke er da at det var noe seriøst galt med den DD18 dere testet, for jeg kjenner meg ikke igjen i det hale tatt. Jeg har jo testet PB10isd ganske inngående over en lengre periode, og den kan på ingen måte sammeliknes med trykket fra DD12, langt mindre DD18. Jeg har jo begge de to her også. Jeg er vel en av de som skryter mest av PB10isd for den utrolige kvaliteter, men det får jo være grenser. Jeg står fast på at den er en av de bestspillende subbene på markedet under 20 tusen (hvis en ser bort fra andre SVS'er), men den flatet ut lenge før DD12.
    Du må gjerne stikke innom og høre hva de to DD'ene faktisk er gode for (hver for seg så klart). Husk at jeg byttet PB12-Ultra/2 i en DD18, uten at overgangen var overveldende. Du vil vel ikke påstå at PB10isd kan måle seg med PB12-Ultra/2?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man sammenligner tallene fra Avtalk/Ed Mullen vil man se at DD15/PB10 ligger temmelig tett på hverandre hva SPL angår, og jeg er derfor like overrasket over at du oppfatter DD12 som kraftigere enn PB10 . Når jeg studerer tallene nærmere kan jeg se at DD15 faktisk spiller lavere enn PB10

http://www.avtalk.co.uk/forum/index....&SQ=1126978537

http://www.hometheaterhifi.com/volum...r-10-2004.html

DD15 må betale prisen for å være i et lukket, lite kabinett, prisen er power compression

Jeg tror DD18 var i orden da den nettopp var blitt levert, og satt opp av en selger.

Hvis jeg skal til Oslo i nærmeste fremtid vil jeg gjerne komme forbi

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Hei

DD18 skal ikke undervurderes, jeg har prøvd den på Darla scenen pluss mange andre her hjemme, og lydtrykke var det nok av egentlig (Har hatt den opp i 122dB, da ga jeg meg og det var overhodet ikke maks). Det blir bare ikke merket som så veldig "fysisk", sikkert pga veldig lite forvrening.

Velodyne sin filosofi er en helt annen enn SVS. Velodyne sitt mål er å lage mest mulig korrekt bass med minst mulig forvrenging. Jeg har også lest hos en test i et blad (husker desverre ikke hvilket og hvor....) at SVS PB Plus hadde maks forvrenging på 10% mens Velodyne sin DD serie hadde maks 2% forvrenging. Det er jo også dette som gjør at DD subbene gjerne glir bedre inn i systemet og gjør mindre utav seg, altså mye renere bass. SVS blir gjerne mer boomete og bang for the buck og er laget for å skape mer moro i hjemmekinoen, og ergo mindre egnet for musikk (spørs selfølgelig hvilke modeller).
    I tillegg har jo DD serien romkorreksjonen hvor du kan tilpasse suben systemet slik at den glir inn og ikke merkes særlig. DD serien er utrolig presis og det er mer enn nok av krefter i subene, men "morofaktoren" (spørs seff hva du verdsetter) er gjerne ikke så skyhøy hos mange.

Grunnen til at jeg skal ha to pb12 plus/2 er jo fordi at jeg er ute etter noe mer fysisk, og enda kraftigere lydtrykk. Samtidig bruker jeg ikke suben til musikk så om den henger med der spiller ingen rolle. Jeg er bare ute etter skikkelig heftig hjemmekino, det ser dere på utstyret mitt også (på lydsiden). Det egner seg overhodet ikke til musikk.

Stereoanlegg skal jeg kjøpe senere og da prioriteres andre ting, tenkte på 803D, JMLab 946 eller noe i høyere klasse.

Personlig synes jeg ofte at sub er overflødig på musikk, og at den nesten uansett blir en komponent du merker. Jeg er mer fan av en skikkelig, gjerne stor, høyttaler som kan gjengi hele spekteret på skikkelig vis på musikk. Jeg tror jeg fremdeles har til gode å høre et musikkanlegg hvor sub virkelig er så godt integrert at jeg ikke merker den. Selv om DD18 glir særdeles godt inn i systemet så merker man den likevel. Nå har jo gjerne ikke utstyr som matcher DD18 og jeg vil tro at den passer bedre med andre skikkelig high end system.

Det jeg har lest rindt på andre forum er at SVS også spiller dypere, men disse baserer seg og på en helt annen konstruksjon (bassrefleks og nedatvendte elementer), og vil nok klare å flytte mer luft enn DD. Men DD vil til gjengjeld produsere renere bass med mindre forvrenging, og vil oppfattes som mer korrekt. DD har jo da også servo!

Jeg skal ikke skrive for mye tull jeg egentlig ikke har så veldig mye peiling på, men jeg har blitt veldig godt kjent med DD18 og har lyst på noe annet til hjemmekinoen. Den vil komme ut for salg snart.

Skal vi ikke komme tilbake til topic? Jeg tror denne diskusjonene er tatt opp flere steder på forumet (Velodyne vs SVS). Det er rett og slett to vidt forskjellige filosofier, og det er mer opp til hver enkelt hva som passer dem. Hva som er best er opp til hvert individ å avgjøre.

Så, er det noen som vet noe om "peak" på SVS og slaglengde på elementene i PB12 Plus/2?

Men uansett, tusen takk for alle svar. Det er jo veldig interresant å lese det som har kommet ut

Takk!

Mvh KML

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke elementer er det som står i plus/2 nå da? 12.2 elementet eller 12.1 elementet? Slaglengde?

Og det at DD18 ikke går dypt er feil å si, men det som må sies er at det brukes equalizer for få buffe opp dype frekvenser slik at det blir mer dypbass fra den. Det er vel da også hele cluet med romkorreksjonen, å få den tilpasset romme.... (nå repeterer jeg meg bare igjen, dere må unnskylde meg...)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er db12.2 som står i Plus subbene nå. Jeg vil heller ikke si at DD ikke spiller dypt, det er kombinasjonen av dypt, og høyt som de store SVS takler bedre.

Og romkorreksjonen i DD18, det var kjærlighet ved første klikk på fjernbetjeningen

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •