SVS, hvor kraftig? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    ................Noen som vet hvilket lydtrykk disse to subbene kan klare å lage i mitt 20kvm rom?
    Nei, det er det ingen som kan vite ;-)

I utgangspunktet har du et et rom som er langt fra optimalt for å få SUB til å fungere skikkelig.

Ellers skrives det utrolig mye teoretisk SVADA av "synsere" i denne tråden, særlig når det gjelder vurdering av en SUB's integrasjon lydmessig til 2-kanals musikk.

Det avlegges heller for dagen en svært manglende forståelse for HVORDAN man skal oppnå maksimale resultater basert på tidkrevende arbeid med grunnleggende kalibrering, UANSETT hvilken SUB man skal implementere i sitt system.

PS! Når det gjelder lyd, og integrasjon av flere elementer i et rom, er teori og praksis UTROLIG vanskelig å samkjøre ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hear, hear!!!

Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    "Personlig synes jeg ofte at sub er overflødig på musikk, og at den nesten uansett blir en komponent du merker. Jeg er mer fan av en skikkelig, gjerne stor, høyttaler som kan gjengi hele spekteret på skikkelig vis på musikk.

Jeg tror jeg fremdeles har til gode å høre et musikkanlegg hvor sub virkelig er så godt integrert at jeg ikke merker den. Selv om DD18 glir særdeles godt inn i systemet så merker man den likevel."
    Ja, den skal jo merkes da - ellers er det jo ingen vits? HVORDAN du merker den blir jo en annen sak.

Dersom suben er godt integrert skal den merkes, men på en positiv måte, og aller helst skal du merke at dens tilstedeværelse KUN når du kobler den fra.

Kontrollert, men fyldig - rik, men behersket - dyp, men ikke boomy. Dette er uttrykk som beskriver en integrert sub.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener med det er jo at den blir et forstyrrende element. Har aldri hørt en sub som klarer å holde riktig følge med skikkelige fronthøyttalere. Selfølgelig skal den merkes, men min erfaring er på en negativ måt selv om det blir mer bass. Den blir ofte for treg

Og ja Roko, jeg vet hvordan skal være når den er godt integrert, men jeg syntes som oftes lydbildet blir bedre uten sub og da er d like greit å kutte den ut i stereo....

Du får holde et kurs om hvordan vi skal integrere en sub skikkelig da Flageborg, med praksis og alt, siden vi ikke vet så mye om det...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beklager flageborg, men det er desverre slik at ikke alle er like heldig med sitt rom der de har anlegget. Spesielt når man bor hos mor, så du for heller beklage det "dårlige" rommet

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet i allefall at PB12-Ultra/2 har kontinuerlig 1000watt og peaker på 10KW!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ, kødder du nå? Hvamed plus/2 da??? :O

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 2 ting:

1. Hvis man konkluderer med at SUB ikke fungerer sammen med fronthøytalere, har man IKKE opplevd et bra nok system.

2. Jeg klandrer INGEN for det rommet de har til "disposisjon" for sin lyd, MEN det er ingen unnskyldning for å uttale seg på et "mangelfullt" grunnlag ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke lenger tenke meg å høre på musikk i stereo (altså ikke i ordet "stereo"s betydning, men som dens normale betegnelse - to kanaler) etter at PC-Ultra'en kom i hus. Selv om høyttalerne leverer det de skal, er de dog IKKE helt optimalisert for fullfrekvens. Det betyr at de selvsagt sliter litt i de nedre frekvenser. Derfor er det helt optimalt at de slipper dette, og at heller suben tar den jobben.

Herregud - det er da tross alt delefilter i normale høyttalere også. Dette for at bass-elementet skal ta jobben nedenfor mellomtonen. Hva ligger da som den store "negative" forskjellen dersom man frigjør basselementet denne store arbeidsoppgaven, og heller gir den til en som er spesialisert for oppgaven (altså; suben)...?

Alfa og omega er selvsagt at suben klarer å følge med. Den har jo tross alt sin egen forsterker, og vi vet jo alle hva dette potensielt kan bety for forsinkelser etc.

Men, det er klart; er du i utgangspunktet ikke fornøyd med lyden, så blir du heller ikke fornøyd av å lese andres erfaringer. Problemene bør imidlertid løses, og du er selv den nærmeste til å gjøre så.

Lykke til! :wink:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt inntrykk av at det ikke er "hi-fi politisk korrekt" å bruke en sub til stereo. Alt tilsier jo at det å separere denne delen fra hovedhøyttalerne og la den dypeste bassen bli spillt av et eget kabinett er positivt, men det er altså allikevel sett skjevt på. Derimot om man deler opp de andre områdene i egne kabinetter som står oppå hverandre - altså ett kabinett for mellomtone og ett for diskant - da er det plutselig "high-end" å gjøre det. Forstå det den som kan.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol: :-(

Hehe - du sier noe...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er ikke enkelt. Jeg må bare si at jeg deler Roko's erfaringer med PC-Ultra, den er knallbra til musikk og er relativt enkelt å få integrert bra med andre høyttalere.

Labbetuss du skrev følgende:

Jeg er mer fan av en skikkelig, gjerne stor, høyttaler som kan gjengi hele spekteret på skikkelig vis på musikk.

Har du noen gode eksempler på høyttalere som fikser den biffen? Dem er det ikke mange av ihvertfall.

Jeg har hørt TO høyttalere som hang temmelig bra med helt ned på 20 Hz, den ene var Beolab 5 fra Bang & Olufsen med 5000 ICEPOWER watt, den andre var Midgard Audio's "The Prophet" på Hifi-messa i horten. Dette er riktignok en konsepthøyttaler, som også ble drevet av et betydelig antall ICEPOWER watt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men selv "The Prophet" klarte ikke å oppvise et helt balansert lydtrykk og troverdighet helt nederst (20Hz og nedover). Det var dog nære på...

Men når det er sagt;
    du verden - det står virkelig respekt av en slik høyttaler. Å makte det dynamikkregisteret den oppviste på messa - det er oppsiktsvekkende!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Jeg har litt inntrykk av at det ikke er "hi-fi politisk korrekt" å bruke en sub til stereo. Alt tilsier jo at det å separere denne delen fra hovedhøyttalerne og la den dypeste bassen bli spillt av et eget kabinett er positivt, men det er altså allikevel sett skjevt på. Derimot om man deler opp de andre områdene i egne kabinetter som står oppå hverandre - altså ett kabinett for mellomtone og ett for diskant - da er det plutselig "high-end" å gjøre det. Forstå det den som kan.
    Kommer i farten på noen skikkelig high end konstruksjoner, både fra Infinity og Martin Logan, som "praktiserer" egene og fritt stående mellomtone-diskant paneler og bass/subwoofer høytaler. Felles for disse, er at bass og mellomtone og diskant er i utgangs punktet konstruert for å matche verandre fra fødselen av, og må plasseres så de i lytte possisjonen får riktig "løpetid" spredning osv. Det er vel nettop denne matchingen og innjusteringen som er mye av problemet med egene subbwoofere i stereo hifi sammenheng fra forskjellige produsenter osv. Det er vel også pga dette at en såpass godt kalibrerbar DD18, er lettere å få til å spille riktig bra i hifi sammenheng, mens SVS konstryksjoner vel egner seg bedre med hjemmekino hvor man på kildemateriale siden vel ofte har en litt mer "kreativ" miksing i de laveste oktavene, enn det man finner i ren musikk sammenheng.

Ellers så synes jeg denne watt diskusjonen ikke er så veldig matnyttig. kjekt å vite størrelsen på sikkringen til kursen som skal mate lytterommet, men watt verdier utenom det, sier vel ytters lite om hva man hører i praksis, der forskjellige konstruksjons prinsipper, virkningsgrader og akustiske rom påvirkninger osv, fort kan yte meget forskjellig for det hørbare resultatet.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man sammenligner tallene fra Avtalk/Ed Mullen vil man se at DD15/PB10 ligger temmelig tett på hverandre hva SPL angår
    Da må DD15 gi et ganske dårlig trykk i sin prisklasse. Har selv en PB10 her nå, og en blir helt overkjørt av PB12-ISD som jeg hadde (desverre for meg).

Jeg har målt opp frekvenskurven for PB10-ISD, og den er faktisk helt lik PB12-ISD sin. Så det er ikke plasseringen som er problemet. PB10 har rett og slett for dårlig trykk i mine øyne (dog veldig bra i sin prisklasse..).

Men det skal sies at PB10 er veldig bra på musikk. Rask og presis, og den blir aldri boomete.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    PS! Når det gjelder lyd, og integrasjon av flere elementer i et rom, er teori og praksis UTROLIG vanskelig å samkjøre ;-)
    Praktisk erfaring er utrolig viktig! For hvem hadde trodd at jeg skulle bruke SVS-tuben min til musikk i stereo. Etter Flageborgs besøk her hjemme har jeg ikke bare en fin og flat frekvenskurve (og det etter relativt enkel kallibrering), men også et naturlig og bredere lydbilde.

Jeg har tidligere uttalt meg skeptisk til Plus-elementene brukt til musikk i stereo, spesielt der tempoet er stort. Og jeg har testet, forsøkt og feilet mye...;-) Men nå er hverdagen en annen.

Det som faktisk er kunsten med å bruke sub til musikk er å begrense seg. Samme det hjemme hos Flageborg. Mye bedre "totallyd" når en får justert ned sub-nivået dit at subben "forsvinner" i resten av lydbildet. Da har du oppnådd mye. Mange faller for fristelsen til å vri opp for mye, og da er det lett å plassere og definere subbens plassering.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg har målt opp frekvenskurven for PB10-ISD, og den er faktisk helt lik PB12-ISD sin. Så det er ikke plasseringen som er problemet. PB10 har rett og slett for dårlig trykk i mine øyne (dog veldig bra i sin prisklasse..).

Men det skal sies at PB10 er veldig bra på musikk. Rask og presis, og den blir aldri boomete.
    Jasså du, det ble en PB10? Eller bare test?

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10KW faktisk.

Hvor henter du strømmen fra ? Tjernobyl anlegget ?

Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Jeg vet i allefall at PB12-Ultra/2 har kontinuerlig 1000watt og peaker på 10KW!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield: Hvilke justeringer var det som gjorde forskjellen?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    10KW faktisk.

Hvor henter du strømmen fra ? Tjernobyl anlegget ?

lo godt da jeg leste dette jeg og.. SVS gjengen kan å smøre på.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Anfield: Hvilke justeringer var det som gjorde forskjellen?
    For min del var det små ting. Først en endring av fasen, så var det littegranne justering av "gain" nedover. Plasseringen var den samme. Alle målinger hos meg ble foretatt med fronter som small, og det var stor forskjell på samspillet mellom HT og SUB etter at det ble mer effekt på frontene. Har tidligere sagt i en annen tråd at mer effekt gav mindre boom, og dette slår tydeligvis også ut i denne sammenhengen. For det var stor forskjell i målingene før og etter A32.....

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •