Bygge gulvhøyttalere inn i vegg.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge gulvhøyttalere inn i vegg.

Jeg har tenkt å lage en vegg som er 60cm dyp. Inne i vegen vil jeg bygge inn plasmatv- AV-komponenter og høyttalere.

Hvordan vil lyden bli hvis man bygger gulvhøyttalere inn i en vegg?
    Må man lage egen isolert kasse til høyttalerene for å unngå resonans?
    Hva med senterhøyttaleren?
    Er det ellers noe man må passe på?

Tips og råd mottas med takk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltek har jo høyttalere beregnet på innbygging i vegg bl.a. , men ellers, ja, har sett at noen bygger inn vanlige høyttalere i veggen osv., men jeg synes det er en meget dårlig idé, først og fremst for lyden. Disse høyttalere er sjeldent beregnet på denne plasering og lyden vil lide....en anden sak er, hvad skjer når du skifter høyttalere ?
    I ditt tilfelde ville jeg hellere enten satse på vanlig plasering, eller satse på JM Lab Sib, eller noen B&W modeller der er beregnet på å henge på veggen. Du ser eksempler på dette på minHjemmekino.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrba
    Jeg har tenkt å lage en vegg som er 60cm dyp. Inne i vegen vil jeg bygge inn plasmatv- AV-komponenter og høyttalere.

Hvordan vil lyden bli hvis man bygger gulvhøyttalere inn i en vegg?
    Må man lage egen isolert kasse til høyttalerene for å unngå resonans?
    Hva med senterhøyttaleren?
    Er det ellers noe man må passe på?

Tips og råd mottas med takk.
    Jeg bygde denne løsningen i det forrige huset jeg hadde, med blandet hell. Her bygde jeg både TV, rack og HT inne i veggen. Det beste resultatet var at alt ble ryddigere, og min Aventos så ut som en meget bra flatskjern. Ledninger til alt fra racket ble også borte.

Men når jeg bygde HT inn i veggen fikk jeg ikke den lyden jeg ønsket, mest av alt bassmessig. Alle bassen "ble igjen" inne i veggen/rommet bak, og kom ikke skikkelig ut mot lytteposisjon. Dette innebar da at lyden ble litt fattig, og det hele føltes litt bortkastet.

..... men det så bra ut da...;-)

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt med samme ideen selv en periode, men synes utvalget er for lite og at det blir litt i overkant mye kompromi. Men denne ser jo bra ut:

http://www.hifiklubben.com/no/produk...re.htm?id=2617

Kanskje litt dyr da..

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Far min gjorde detta en gang. Å lyden ble ganske bra... Spesielt i bassen. Men da må du lage selve kassa i veggen da... Å bruke riktig type glava så blire bra! Man sparer jo en del plass å det ser mer ryddig ut spør du meg..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel store forskjeller på hva slags gulvtående høytalere som vil "trives" byggd inn i en vegg, men vil tro mange trykk kammer og de med alle elementene og eventuell bass refleks porten for rettet fremover er mulige kandidater. Dersom det anbefales at høytaleren ikke vinkles inn mot lyttepossisjon pga sprednings karakteristikk , kan kanskje være en annen grei indikasjon.

Har man litt god plass, kunne kanskje en løsning vært å lage en litt romslig kasse / ramme rundt høytalerene, så man eventuellt kan vinkle den mot lyttepossisjon, og kan teste og tune med å legge inn dempemateriale på sidene av høytaleren og lage et frontsoff som skjuler høytaleren og det ekstra området på sidene.

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noe slikt med kasser i veggen jeg hadde sett for meg. Dali 5005 har bassport vendt forover, det samme har senteren min, B&W CC6. Dali-subbene har jo lukkede kabinetter så det burde også gå greit. Men akkurat nå har hele prosjektet tatt en ny vending, kanskje det blir nytt hus i stedet:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noe slikt med kasser i veggen jeg hadde sett for meg. Dali 5005 har bassport vendt forover, det samme har senteren min, B&W CC6. Dali-subbene har jo lukkede kabinetter så det burde også gå greit. Men akkurat nå har hele prosjektet tatt en ny vending, kanskje det blir nytt hus i stedet:-)

Du bygger ikke inn porta høyttaler i vegg.
    Du lager en lukka kasse, som felles inn i veggen, som du legger inn godt med Watt og så kjøper du Seas eller Peerless løse ellementer og monterer med delefilter fra Eltek eller bygg filtre selv også.

T

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ser på oppsettet jeg har i dag (se link til min hjemmekino nedenfor) så er senteren innfelt i stereobenken. Den er jo da i realiteten bygget inn i en kasse. Hva er da forskjellen om det er en stereobenk rundt eller en vegg??? Senteren fungerer utmerket i dag, så tanken var hvorfor ikke lage en lik kasse til senteren i en vegg. Og fungerer senteren i en kasse, så hvorfor ville ikke en gulvstående modell med bassporten vendt forover fungere? Og funger det ikke med gulvstående, kan man jo bare ta to senterhøyttalere (LCR-type) og sette på høykant som fronthøyttalere.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonance har også utvalg for innbygning i vegg. Disse mener jeg ikke trenger egne kasser i vegg. Ser at de har egen sub under home theater porteføljen.

Link: http://www.sonance.com/

(velg høytalere (speakers) og deretter "View Only Home Theater Compatible Speakers")

Her på nord-jæren er det Avarer i Sandnes (http://www.avarer.no/) som fører utvalget og jeg har sett de har et par "in-wall" montert i butikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ser på oppsettet jeg har i dag (se link til min hjemmekino nedenfor) så er senteren innfelt i stereobenken. Den er jo da i realiteten bygget inn i en kasse. Hva er da forskjellen om det er en stereobenk rundt eller en vegg??? Senteren fungerer utmerket i dag, så tanken var hvorfor ikke lage en lik kasse til senteren i en vegg. Og fungerer senteren i en kasse, så hvorfor ville ikke en gulvstående modell med bassporten vendt forover fungere? Og funger det ikke med gulvstående, kan man jo bare ta to senterhøyttalere (LCR-type) og sette på høykant som fronthøyttalere.
    Jeg sier ikke at det ikke fungerer.
    Men en porta kasse i vegg, vil få mer brumle bass.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toffy
    Jeg sier ikke at det ikke fungerer.
    Men en porta kasse i vegg, vil få mer brumle bass.
    Ikke vist man gjør det sikkelig.. Så for man faktisk en litt mer tight og stram bass..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Ikke vist man gjør det sikkelig.. Så for man faktisk en litt mer tight og stram bass..

Så lenge du bruker den orginale kassa, med porten fram, så får ikke lyden blitt strammere. Da må du endre noe i kassa event porten.
    Og når baffelen økes fra 25cm til 4M som en vegg kan være, og uten opphold til den andre høyttaleren, så vil bassen få en ekstra vegg å spille fra, og da får du en "fetere" lyd.
    For å kompansere dette, så kan en bygge inn ett ekstra filter og sammtidig korte inn bassport.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toffy
    Så lenge du bruker den orginale kassa, med porten fram, så får ikke lyden blitt strammere. Da må du endre noe i kassa event porten.
    Og når baffelen økes fra 25cm til 4M som en vegg kan være, og uten opphold til den andre høyttaleren, så vil bassen få en ekstra vegg å spille fra, og da får du en "fetere" lyd.
    For å kompansere dette, så kan en bygge inn ett ekstra filter og sammtidig korte inn bassport.
    Jaja, det beste er nok at du prøver selv. Skal man fortsette å diskutere detta blir man aldrig ferdig.. Men som sakt jeg fikk det til å det fungerte en del bedere det en det det var i kassa.. Samma volum å alt.. Men jeg brukte altså mye tykkere plater en standar spon. å bygde det sikkelig og brukte en hard type glava som dempematriale.. Men sånn som jeg gjorde det var det en liten bod bak den veggen jeg satt anlegget i. Å bassen sammla seg ikke der, den kom rett mot lytteposisjonen.. Det handler da om å bruke riktig matreale å demping! Men vist man ikke gidder å bruke så mye tid på det så er det ikke no vits.

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle inspill, men jeg har tenkt å kjøre en kombiløsing. In-wall som sidehøyttalere, mens senter (bassport forover) og sub (lukket kabinett) blir innebygde "vanlige" høyttalere. Bak blir det dipole vegghøyttalere. Kommer tilbake med blider og erfaringer når prosjektet er gjennomført. Alt burde stå ferdig en gang i november.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •