B&W 703 vs Dali 400W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 703 vs Dali 400W

Ser etter nye fronter og har funnet ut at B&W 703 og Dali Heilcon 400W er knakende gode alternativer. Den uttalelsen er basert på teknisk info og diverse tester fra magasiner og nett. Regner med det er noen som har erfaring med disse og håper du/dere kan dele den med meg/oss. Er det andre alternativer i samme klasse, (les-pris), så tar jeg imot argumenterte tips. Gjerne kombinert med effekttrinn.

Musikkref: Beatles, Stones, Purple, Zeppelin, Zappa, Priest, Kiss, Maiden, AC/DC, Skynyrd, Allman Brothers, ELP, King Crimson, Colosseum, Pink Floyd, The Who.
    Dette er bare noen av favorittene, men liker også endel jazz, pop, "roots", osv. Spiser det meste bare det er bra eller tøft nok... ?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to er gode, men ikke like. Hvilken du liker kan vel neppe noen fortelle deg (om de ikke kjenner deg veldig godt). Ellers bør du se på Usher 6371 også.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kokte også ned til disse to da jeg valgte høyttaler sist gang også.

Noen av mine erfaringer kan du finne her. Kanskje du blir noe klokere.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være mulig å prute prisen på Audiovector Mi3 Avantgarde ned mot Helicon 400 nivå.
    Dette er i mine ører en verdig motstander til Helicon. Har ikke hørt B&W 703.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det kokte også ned til disse to da jeg valgte høyttaler sist gang også.

Noen av mine erfaringer kan du finne her. Kanskje du blir noe klokere.
    Leste det du har skrevet, som var veldig bra. Eneste jeg kunne tenke meg å spørre om var hvordan de fungerer til film. Jeg går ut fra at en da har egen sub. Ellers heller det mot Dali da jeg er helt "rocka i huet" stort sett 6,3 dager i uken.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fungerer glimrende til film. Jeg har de selv i et hjemmekinooppsett og her er det dynamikk så det holder. De klarer å levere et imponerende lydtrykk attpåtil.

Lenge brukte jeg Helicon uten sub, selv til film. Har nå en SVS som jeg supplerer med. De klarer seg bedre enn de fleste på film uten sub iom at de har en lineær frekvensgang lengre ned enn de fleste høyttalere. Men når en først har vent seg til å se film med sub blir det selvsagt ikke helt det samme uten.

En annen ting som jeg mener er ganske herlig med Heliconene er evnen til å spille detaljert og luftig uten å være pågående og skarp i toppen. Det er mykt og deilig å høre på, med masse informasjon.
    Når det gjelder detaljert gjengivelse i toppen mener jeg mange forveksler overivrig/"skrikende" og "overtunet" diskant med detaljert gjengivelse. En lys/skarp diskant kan kanskje skape en illusjon av at den er detaljert selv om den ikke er det. Dette blir i mine ører feil da diskanten ofte tar litt overhånd.
    Slik er det ikke med Helicon, de spiller veldig detaljert uten å være pågående.

For å sitere Jan Myrvold i Fidelity:

Den påkostede diskantløsningen er svært luftig og aldri ubehagelig påtrengende. Her viskes det ømt i såre øreganger mer enn det ropes, men alltid distinkt og med den etterlengtende sprøhet. Elegant er egentlig det adjektivet som passer best til alle aspekter ved denne høyttaleren. Og ryddig. Alle mikrodetaljer i innspillingene kommer frem, men faller ikke for fristelsen til å stjele showet. Alt finner sin rette plass i lydbildet.
    Slik Myrvold her beskriver diskanten på Helicon er akkurat slik jeg opplever det, og jeg siterer det da jeg ikke kan beskrive det så mye bedre selv.

Jeg er fortsatt veldig fornøyd med mine Helicon 400, og det har ikke falt meg inn å bytte de ut enda.

Lykke til med valget!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare få lov til å si meg hjertens enig med Kenti, her

H400 er en knallbra høyttaler, som etter min mening spiller i en divisjon over 703! Mtp på musikksmaken din hadde jeg ikke vært i tvil..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ikke ut som jeg kan gjøre noe bomkjøp på 400W. Men er det noen andre plasser man kan få tak i disse uten å dra på HF-klubben? Der er det ikke mye prisavslag å få.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok på HFK for å få tak i disse. Vet ikke åssen det er med import fra Danmark, men tviler på at du får kjøpt de gjennom andre enn HFK. Uansett så blir det ikke noe billigere nytt.

Skal du ha de rimeligere enn hva HFK forlanger må du nok tråle bruktmarkedet, og samtidig ha en god porsjon flaks Men det er ikke ofte jeg har sett de til salgs brukt, selv om det har forekommet en og annen gang.

Btw, wizkid: Byttet fra 603 som du har jeg også, hehe.. Men S2-modellen. Det er hvertfall et steg opp.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Høres ikke ut som jeg kan gjøre noe bomkjøp på 400W
    Nei, og det burde ikke være fnugg av tvil med dine preferanser! Når det gjelder prisen, så kan du jo trøste deg med at H400 går for å gi veldig mye for pengene, også til listepris Koblet på riktig elektronikk vil jeg påstå dette er høyttalere som kan hamle opp med mye i langt høyere prisklasser!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på med en anbefaling av Helicon-ene. Etter min mening en av de absolutt beste allrounderne i prisklassen.

Kjøper du disse, slipper du å kaste halvparten av CD-ene dine fordi innspillingene ikke holder mål.

Meget gode høyttalere, selv med svakere forsterkere. Kremlyd med kraftigere saker. Dalis Finest Hour siden Dali 104.

Men hør dem selv, mann.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare henge meg på de anbefalinger som er gitt tatt i betraktning dine preferanser og musikksmak.

Av disse to er helt klart H400 den mest rocka. Jeg har sagt før at jeg synes at H400 er litt "basstunge" for min smak, uten at det trenger å være negativt. Personlig liker jeg mellomtonen og diskanten på 703 bedre. '

Men du kan ikke kjøpe høytalere i denne prisklassen uten å ta en grundig test av begge. Fordelen er at de begge føres i samme "huset" og gjør det lettvint å teste på samme elektronikk, med dine egen musikk.

Men som sagt, du går nok ikke feil med H400. Spesielt ikke dersom du ønsker "trykk i bånn"...;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha en god rockehøytaler ta en titt på denne testen .
    Alt kommer ann på lydsmak idenne prisklassen det er store forskjeller i lydtype er min erfaring. Synes selv Helicom er bedre enn 703 fordi de passer mine preferanser bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg må bare få lov til å si meg hjertens enig med Kenti, her

H400 er en knallbra høyttaler, som etter min mening spiller i en divisjon over 703! Mtp på musikksmaken din hadde jeg ikke vært i tvil..
    Hei!
    Helt enig med deg og Kenti
    Dali Helicon 400 er veldig herlig og deilig å høre på.

Mølla

Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For vel bare henge meg på resten av fornøyde Helicon eiere, er veldig godt fornøyd.
    Når jeg kjøpte HT stod det mellom B&W 703, AV mi3si og Helicon 400, til slutt var det utsende og bass som avgorde i Helicon favør.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det som trådstarter sier, at det er rock 6 dager av 7 i uka, så er nok Dali kandidaten å satse på, selv syns jeg Rock ala Pink floyd låter bedre på BW, men rock som SLayer, metallica etc. låter bedre på Dali... Men jeg syns også trådstarter skal sjekke ut Icon serien til Dali. Den tror jeg vil overraske han skikkelig..

Uansett, det er mye som skal matche på disse høyttalerene for at de skal låte bra.

NB! Dali helicon 400 koster rundt 10000kr mer enn BW 703 (enda syns jeg 703 er bedre, i min tid fantes Helicon også med sort baffel, til samme pris osm 703)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg heller også mot 703, som jeg syns låter veldig mye bedre enn Helikon 400. Men nå har jeg aldri likt heavy rock heller.:?
    703 spiller etter min menig med mye større lydbilde. De har en nydelig oppløst diskant, og en fantastisk mellomtone. At de ikke er like "rocka" som H400 tar jeg bare som en positiv betraktning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner om at det er en vesentlig forskjell på Metallica og de "rockerne" jeg lista opp. Og Pink Floyd var vel best på 70-tallet.
    Ellers er jeg overrasket over den kanonbra responsen jeg har fått. Må si det er mye å tygge, (les-høre), på når jeg skal på turne mellom sjappene. Ikke det at jeg ikke geder meg. Har ikke hørt Dali seriøst før så det blir spennende iflg. innspillene.
    Har ennå ikke sett noen anbefaling ang. effekttrinn til disse HT`ene. Kjekt å høre hva som får frem det beste i hver HT.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Helicon spiller rock bedre enn B&W betyr absolutt ikke at det er en "rocka" høyttaler. Når noen sier at en høyttaler er "rocka" tolker jeg det slik at rock nesten er det eneste den kan spille bra.

Jeg hører egentlig fint lite på rock, så da må jeg ha valgt kraftig feil... De svelger unna alt nesten like bra mener jeg. Men jeg har sikkert et annet syn på saken enn det de som liker B&W best har...

Men for all del, 703 er også en meget god høyttaler. Ble jo selv revet mellom den og H400 selv en gang i tiden. Men den beste vant...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ennå ikke sett noen anbefaling ang. effekttrinn til disse HT`ene. Kjekt å høre hva som får frem det beste i hver HT.
    Begge disse krever en del strøm for å låte på sitt beste. For å ta den jeg kjenner best, Helicon kan spille ok med passelig mengde strøm, men SKAL ha mye strøm om den skal kunne gi sitt beste.

Selv kjørte jeg de først på Arcam AVR 200, og supplerte etter en stund med Arcam FMJ P35 effektforsterker. P35 låt veldig bra på Heliconene synes jeg. Per i dag bruker jeg Midgard Audio sine 250watts monoblokker, og det låter også veldig bra. Full kontroll.

Har hørt Helicon på Denon, og det var kanskje ikke den beste kombinasjonen..

Edit: Har også testet NAD C272 (av alle) på H400. Det er selvsagt ikke en perfekt kombo, men ble faktisk overrasket at NADen låt som den gjorde.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •