-Litt spesielle bilder av SVS PB12-Plus/2. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Mange interesante bilder der John P.

Stusset litt på en perfeksjonist som sier "Desverre har jeg et veldig dårlig digitalkamera, men bildene er vel sånn passe bra allikevel." ....., men det førte jo til mye grei info i dette tilfelle. ;-)

Synes SVS elementets kurv, ser ut til å være presset ut av en stålplate, og ikke støpt aluminium eller andre mer magnetisk optimale løsninger , stemmer det?

Er nok en grunn til at Ultra verisonen er så mye dyrere, der ser det ut som at chasis er laget i støpt form, og ikke presset. Men for all del, en plus woofer tåler mye før den gir ifra seg noe nevneverdig mye forvrengning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lange bassrefleks rør!

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Lange bassrør ja. Er vist inn det nå. Vet Klipch har også veldig lange bassrør i sine nyeste subber.
    Lengden på bassrefleksrørene kommer som en funksjon av arealet til de tre rørene. (Her er det noen fysiske lover inne i bildet som jeg ikke husker!) Hadde man brukt kortere rør måtte de også ha vært tynnere (mindre areal) for å få samme resonansfrekvens som disse tre har tilsammen. Men det er ikke særlig positivt med tynnere rør for da øker luftstrømmens hastighet i røret og man kan lettere oppleve "blåselyder" ved store utslag fra basselementet.

Det som SVS også utnytter med denne "tre rørs" konfigurasjonen er at de oppfordrer brukerene til å finjustere lyden vha. skumpropper man plasserer i rørene. Det en slik skumpropp faktisk gjør er å bremse luftgjennomstrømningen i røret slik at man oppnår en liten endring i resonansfrekvensen. Da vil maks nivå ved resonansfrekvensen minke litt men til gjengjeld får man respons litt lenger ned i frekvens enn ved standardoppsett uten propper.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over de faktorene du beskriver Hungers, og fordelen med å kunne dempe en to eller alle tre rørene kontra ett stort med samme areal, er jo åpenbar. Det jeg ville frem til er at når disse rørene blir lange, vil man kanskje kunne få andre tilleggs effekter til den vanlige bass refleks avstemminga, nesten noe som mer minner om en transmisjons linje effekt, eller lignende, og ikke uten videre kan benytte de konvensonelle bassrefleks formlene. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lissetrådene

Sitat Opprinnelig postet av jkb
    når en ser kablingen på det bass-elementet ser de fryktelig spinkelt ut. folk trekker lissom opp svære "kraftlinjer" frem til subben, så er det bare småtteri inni

Lissetrådene til høytalerelementer trenger ikke og bør ikke være veldig tykke. For det første (som et tidligere innlegg er innom) er det ikke mange cm med slik lissetråd. Tykk kabel er nødvendig for å unngå stort spenningsfall i ledningen ved høye effekter. Vi vil jo at all effekten skal omsettes i høyttalerelementet og ikke i kabelen. Men lissetrådene er så korte at det ikke vil være spenningsfall av betydning her.
    Men det som er vel så viktig med slike lissetråder er at de er lette og fleksible. Deres hovedoppgave er å lede strømmen det siste stykket fra et stabilt og stillestående element chassis og over til det (ofte!) sterkt vibrerende høyttalermenbranet. Da er det en stor fordel at denne tråden er lett og fleksibel, og derfor temmelig tynn!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hungers
    Lissetrådene til høytalerelementer trenger ikke og bør ikke være veldig tykke. For det første (som et tidligere innlegg er innom) er det ikke mange cm med slik lissetråd. Tykk kabel er nødvendig for å unngå stort spenningsfall i ledningen ved høye effekter. Vi vil jo at all effekten skal omsettes i høyttalerelementet og ikke i kabelen. Men lissetrådene er så korte at det ikke vil være spenningsfall av betydning her.
    Men det som er vel så viktig med slike lissetråder er at de er lette og fleksible. Deres hovedoppgave er å lede strømmen det siste stykket fra et stabilt og stillestående element chassis og over til det (ofte!) sterkt vibrerende høyttalermenbranet. Da er det en stor fordel at denne tråden er lett og fleksibel, og derfor temmelig tynn!
    Dessuten har vel et diskantelement ikke det samme behovet for tverrsnitt på kabelen som et basselement har. Det var en eller annen som stusset over at kabelen til diskantelementet i en dyr høyttaler var så tynn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner mye om TC2+ fra TCSounds (de som lager SVS elementene). Prisen for T2+ har en villedende pris på rett over 2k. pr. tk.

Noen bilder:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det ligner jo litt. Eller en slags blanding av det og det som sitter i PB12 ISD. -Hvilket merkelig nok har støpt chassis.

Men etter det jeg kan se ser det ut som elementet i Plus/2 har større maksimalt utsving enn TC2+ (opphenget på Plus elementet ser ut som det bygger mere ut når man ser på sidebildet). Det ser ut som 'kurven' under spindelen på Plus elementet er dypere også.

[endret]dB-12 heter SVS Plus elementet, ja.[/endret]

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært kult om du satte på en lavfrekvent tone på elementet mens du hadde det ut og filma det!
    Det hadde vært kult det

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror TC's elementer har en slaglengde på ca 40mm, mens jeg tror at db12 har en slaglengde på ca 55mm, kanskje litt mere, kanskje litt mindre. Jeg tror også at db12.2 elementet har litt lengre slaglengde enn enn 12.1

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Ja, det ligner jo litt. Eller en slags blanding av det og det som sitter i PB12 ISD. -Hvilket merkelig nok har støpt chassis.

Men etter det jeg kan se ser det ut som elementet i Plus/2 har større maksimalt utsving enn TC2+ (opphenget på Plus elementet ser ut som det bygger mere ut når man ser på sidebildet). Det ser ut som 'kurven' under spindelen på Plus elementet er dypere også.

[endret]dB-12 heter SVS Plus elementet, ja.[/endret]
    Å sammenligne ISD-elementet med TC2+ blir feil. De har 3 likheter, nemlig chassis, pynteringen i gummi og terminalene. Ikke noe som akkurat har så mye å si for ytelsen. Ikke er ISD (12"ern) elementet laget av TC-Sounds heller.

Motoren på db-12 og TC2+ er veldig lik, db-12 har noe lengre spole og dermed ca 2mm lengre slaglengde. Det tilsvarer ca 1dB mer i maks lydtrykk. Til gjengjeld har TC2+ kortslutningsring i kobber slik som TV-12 elementet (Ultra).

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nå det ser ut som dB12 har ganske my lenger spole; hele elementet ser da en del 'høyere' ut sett fra siden?

Jeg trodde alle elementene til SVS ble laget av TC Sounds, og PB12 ISD elementet ser jo veldig likt ut som TC sounds sine. Jeg har derfor ikke tenkt over at det kanskje ikke var laget av dem. Men greit nok det, jeg skal ta det til etterretning, som man sier i disse valgtider.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet slaglængden på PB12-plus/2 ? Leste at Ultra elementet slo 7 cm i en test i DVD & Hjemmekino

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel ultra\2.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Det var vel ultra\2.
    Ja. Ultra/2 boxen og en sylinder som ble testet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Jeg trodde alle elementene til SVS ble laget av TC Sounds, og PB12 ISD elementet ser jo veldig likt ut som TC sounds sine. Jeg har derfor ikke tenkt over at det kanskje ikke var laget av dem. Men greit nok det, jeg skal ta det til etterretning, som man sier i disse valgtider.
    ISD 12" er laget av Destijl Engineering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV-12 (ultra-elementet) har ca 55mm slaglengde p-p. Går vel litt fort i svingene hos DVD&Hjemmekino av og til.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er det en liten "trykkfeil" i navnet på noen av bildefilene jeg lastet opp i det første innlegget. Dersom dere laster dem ned, ser dere at jeg kalte elementet for TV-12, men det er jo Ultra elementet. Dette Plus elementet heter altså dB-12.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    skrivinga går fort i dag...............sliter med å henge med ;-)

ps! one-finger-touch metoden har visse ulemper, men bildene og story'n er glimmers:grin:
    Liten avsporing:
    Anbefaler dette tastaturet. Det er på en måte et tastatur som "soper deg over trynet" hvis du kikker på det og leter etter bokstavene. Finnes ingen mere effektiv metode for å lære touch. "Kurset" koster 95,- + frakt.:-P

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes forøvrig TC2+ elementet ser bedre ut. Ikke at det har noe å si for lyden, men det er ihvertfall støpt chassi og bedre terminaler.....

Mitt TC2+ element skal brukes til en centeroppgradering (når jeg får tid.....) Det ligger på "lager" enda Whoppass......

Rent konstruksjonsmessig så det ikke ut til at en tilsvarende sub kan bygges med TC2+ elemnter og f,eks Keiga eller Hypex. Finnish og totalpris kan det vel bli så som så med.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har klipsch hatt en god stund. Men, har du anledning til å ta bilder av forsterkermodulen? Hadde vært stilig å den!

Ellers, veldig fine bilder. Spennende å se åssen de ser ut inni

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •