Portet eller lukket kasse til sub i bilen ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Portet eller lukket kasse til sub i bilen ?

Hei har kjøpt 1 stk Rockford Fosgate T112D4 subwoofer og 1 stk RF T1001BD monoforsterker. Har med andre ord masse power. Spørsmålet er om jeg burde gå for en kasse med eller uten bassrefleks. Liker å høre på hip-hop, dance, men også rock som låter rent. Er veldig opptatt av fast og stram bass som skal banke i brystet. Hvilken løsning vil gi meg det jeg er ute etter ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lukket kasse er det beste mener jeg, men om du skal ha det til å banke i brystet til enhver tid så er vel portet en fordel fordi den går dypere på lavere volume, på høyere volume så vrenger den seg sikkert. Har lukket kasse på min Lotus 12" og om jeg skrur nok opp så må jeg fint gå utav fordi brystet og hodet ikke tåler mer :P
    Det bør vel og stå noen spesifikasjoner og anbefalinger i manualern til sub elementet.
    Og for all del bygg i MDF.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sats på lukket kasse, så liten som mulig. Husk på å lage avstivere inni kassen både horisontalt og vertikalt.

Det er veldig viktig, en ting til legg skruene i silikon når du teiter de til så slipper du det som mange opplever med at de løsner og slipper ut trykk osv

men dette kunne du kanskje siden du ikke spurteom hvordan en bygger kassen.

Lykke til !!

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Kjør på med bassreflexkasse . gir deg mye mere punch når du skal spille teckno
    og dansemusikk :-) Har selv en rf 12 grom bass. bygget den inn i lukket varian og angrer på det...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassrefleks er vel de beste til din musikksmak og til Rockford ellementer.
    Med en såpass forsterker blir det mye bass :-)
    Kunne også funket med Båndpass når du vil ha punch, disse gir veldig mye lyd i fekv 40-80hZ. Disse kassene er litt vanskelig og få bygget med godt resultat :-/

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygger man bassrefleks klarer jo ikke elementet like mye effekt. Vil gjerne ha en stram og finn bass også. Hvis man skulle gått for en bassrefleks, hvordan beregner man da størrelsen på porten ? Tar gjerne imot flere byggetips. Er det smart og bygge etter tegningene i manualen til elementet. Denne er jo helt rektangulær uten vinkler eller avstivere.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av honnings88
    Bygger man bassrefleks klarer jo ikke elementet like mye effekt. Vil gjerne ha en stram og finn bass også...

ikke for å skryte men jeg vant Nm i bilsereo (tyngste klasse) for noen år tilbake, og vet derfor litt .. stram å fin bass får du bare i lukket kasse ferdig med det.

porta kasse krever MYE mer fra amp + at du får blåselyder enten med en gang eller etter en stund ...

sats på hva du vil for meg bare du velger lukket kasse !!! :P

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, jeg har porta kasse på min 12" og den lyden liker jeg ikke. Når latskapen gir seg så blir det lukket tvert og med engang. En mye finere lyd i lukkete kasser uansett type musikk, mener jeg.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    ikke for å skryte men jeg vant Nm i bilsereo (tyngste klasse) for noen år tilbake, og vet derfor litt .. stram å fin bass får du bare i lukket kasse ferdig med det.

porta kasse krever MYE mer fra amp + at du får blåselyder enten med en gang eller etter en stund ...

sats på hva du vil for meg bare du velger lukket kasse !!! :P
    Hei Ulven. så fint att du har drevet med dette.Er enig att man får fast å stram bass med lukket kasse MEN...virkningsgraden blir dårligere. Man kjøper ikke RF for å spille hi-fi i bilen. Skal du ha skikkelig lydtrykk så bør man velge en portet løsning. Riktig dimensjonert så vil du ikke oppleve blåselyder hverken med en gang eller etter en stund. Portet konstruksjon passer best desrom man lytter til alle typer musikk. Uenig ????? :-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 2 av de RF elementene. I en Passat sedan trykker det sinnsykt bra, og lydkvaliteten er superb (til å være i bil, selv har jeg ikke mye bass på, men mer "riktig" volum med bass, men kan dra på så det holder hvis jeg vil).

http://home.no.net/spurv/bilstereo.htm

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Skorob. Fine bilder ! det der trykker sikkert bra i bilen din. Men Hadde lignende system i en Nissan primera,meningen var att jeg skulle lage en portet løsning slik att porten kom opp av hattehylla. Dette ville gitt meg en mye høyere virkningsgrad, og jeg ville fått ett helt annet lydtrykk i kupeen. Mye av bassen forsvinner jo når du gjør det på denne måten.. Uansett fine bilder.

Lanzar forsterker har jeg ikke vært borti men det funker sikker bra det også..:-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lanzaren er ok den ... Men er som du sier, porta gir mer lyd, rundt 3db mer. Hadde planer om porta jeg og. Men ble ikke noe av. (angrer ikke på det, siden jeg har 2 element, så holder det lenge med lukka kasse. Men siden han "bare" har 1, så vil nok porta kasse gi mest lyd og morro)

Gå for porta du .. Men husk å lag solid kasse, jeg har 2x18mm MDF i front og bak, og 22mm mdf rundt resten, samt noe oppstiving inni.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir helt klart lukket kasse. Bygger en midlertidig i 19mm MDF, og legger heller mer arbeid i kassen når jeg kjøper et element til om noen mnd. Takk for alle tips de har kommet godt med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av honnings88
    Bygger man bassrefleks klarer jo ikke elementet like mye effekt. Vil gjerne ha en stram og finn bass også. Hvis man skulle gått for en bassrefleks, hvordan beregner man da størrelsen på porten ? Tar gjerne imot flere byggetips. Er det smart og bygge etter tegningene i manualen til elementet. Denne er jo helt rektangulær uten vinkler eller avstivere.

Dette er egentlig litt tull, for om du lager en porta kasse, og efekttåligheten forsvinner, så er tuningen feil og kassa for stor.

Samme får du ved lukka kasse. stor kasse mindre tålighet. liten kasse fastere bass og riktig tålighet.

dette gjelder porta og lukka, så bare bygg riktig etter hva sub tåler.

Men i bil er det ofte fordel med lukka, siden det ofte kommer en gratis bassbust ved 35Hz på opp mot 2db.

Noe du må virkelig tune etter om du skal ha porta kasse, ellers så kan bassen forsvinne, og du vil merke at vindu/dører må være åpne for å få bassen.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sespnes
    Og for all del bygg i MDF.
    Er svært uenig med dette rådet. MDF har dessverre en egensvinge frekvens på ca 400 hz, altså i et område der øret er meget ømfintlig. Grunnen til at folk bruker er at det er et enkelt materiale å arbeide med samt at det gir en fin finish. Men jeg vil faktisk anbefale deg spon eller kryssfiner da dette har en lavere egensvinge frekvens, men du får ikke så fin finish.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nja!

Sitat Opprinnelig postet av Sonus
    Er svært uenig med dette rådet. MDF har dessverre en egensvinge frekvens på ca 400 hz, altså i et område der øret er meget ømfintlig. Grunnen til at folk bruker er at det er et enkelt materiale å arbeide med samt at det gir en fin finish. Men jeg vil faktisk anbefale deg spon eller kryssfiner da dette har en lavere egensvinge frekvens, men du får ikke så fin finish.
    400Hz er målt med en helplate og 19mm
    en 19mm spon plate har egen ressonans på 40Hz.
    Så kasse støy vel en få. eller??

Det er ikke uten grunn att alle kasser bør/skal dekkes med epoxy innvendig eller glassfiber, og der etter limes inn min. 1 cm hard skumplast eller selleplast (noe alla liggeunderlag)
    Og så 3cm med watt, eller mer om du skal ha en lukka kasse. Husk lofri watt.

Men det er nok spon som gir best resultat gi mellomtone ommerådet, i bass så spiller det mindre rolle, om en følger en god fremgangs måte.

Min favoritt er 12mm spon innvendig og 22mm MDF ytterst, limt sammen med epoxy og 1 lag glassfibermatte.
    Men blir jo avansert og dyrt.

Det fine er at spon og mdf går mot, og da gir det enda bedre stivhet :-D

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller med ett lag asfalt matte mellom lagene med spon og mdf Limt med Noisekiller lim

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonus
    Eller med ett lag asfalt matte mellom lagene med spon og mdf Limt med Noisekiller lim

Asfalt matte har jeg kun brukt som pakkning til baffel plata, for feste til side og bunn/topp plater.

Men bør jo ha like god egenskap som mellom spon og MDF, som epoxy og glassfiber. noyskiller lim har jeg prøvd engang, men fikk slipp på den. likte ikke det så godt............

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •