Hvordan kan et element bli "sprengt"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan kan et element bli "sprengt"?

Kom til å tenke på hvordan et element kan bli sprengt?
    Vet at høy forvrengning og for mange watt er ikke god blanding, men kan man sprenge et element hvis man spiller lavt?
    Hvordan hører man at et element er sprengt? Tenker ikke på at det er så sprengt at det ikke kommer lyd.

Mvh
    daniel

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på et "sprengt" bassellement og det ble lyd som når mann........ blåser hardt mellom to pappirark.
    Tror ikke sprengt er rette ordet og bruke. Men skadet ville jeg tro passet bedre.
    Har selv lenge trod det er magneten som blir skadet, sprekker eller noe sånt når ellementet bunner :-/

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke akkurat noen ekspert, men jeg mener det er spolen som blir for varm, slik at lakk-belegget på trådene på spolen smelter, og dermed setter den seg fast mer eller mindre i 'veggen' rundt. Dermed blir det en skrapelyd.

Forvrengning gjør vel at elementet sprenges ved lavere volum enn dersom lyden var uforvrengt, siden elementet må prøve å 'gjengi' forvrengningen i tillegg til lyden.

Så forvrengning er den hyppigste årsaken til 'sprengning' av elementer. Men det kan vel også skje at elementet blir fysisk sprengt på den måten at membranen løsner fra gummi-opphenget, men da er det vel som regel gamle og "mugne" høyttalere det er snakk om.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg sett 2 ganger. Ene gangen var når jeg tok et 6 1/2" 30år gammelt seas element og puttet det i stikkkontakta.. Heldigvis smart nok til å putte den utigjennom vinduet først. Spolen fløy 25meter som en glødene kule. Ganske artig.

Andre gangen var på en fest hvor ei drita kjerring skulle "fikse" lyden og satte alt på mikseren på max og trykket på play. Var 2 Jamo XLN-35 høyttalere på en Nad 218. Rett under støvhetta på den ene går det et perfekt snitt hvor membran ble revet tvert av. Den andre overlevde faktisk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere som på en eller annen måte kommer i ubalanse og sender likestrøm ut på bass elementene dytter det ut av stilling og all tilført effekt går med til å varme opp talespolen til brudd eller at isolasjons og bindings lakken overopphetes og koker opp på spolen og ikke lenger får plass i magnet gapet er en måte å ufrivillig "sprenge" et element. lavfrekvent sinus avspilling, kan virke på noe av den samme måten, og kan overopphete talespolen.

Med likestrøm kan bass elementene eller elementer som ikke er kobblet i serie med en kondensator, over tid brenne av, uten at de spilles på høytaleren i det hele tatt.

For høy effekt eller for lite motstand fra luften rundt elementet så elemntet overstiger de utslagene og tilfører mer krefter til kantopphengene enn det klarer, fører til at det kan trekke opphenget skeivt. Dette er en annen mulighet for at man får et sprengt element med skrapende lyder og over tid dødt element.

Har også vært ute for at magnet og polstykke har forskøvet seg, pga dårlig liming/festing eller sammen med ytre mekanisk påvirkning, slik at ikke talespolen lenger hadde noe åpent megnetgap å jobbe i.

Min bror flyttet, og fikk hjelp av en "noldus" med bilhenger som ikke tenkte på at sikkring av lasten var noe å tenke på, noe som førte til at en av min brors CV AT100 fallt av og løste seg opp u sine enkelte faktorer. den gjeldende 15" CV bassen kom forholdsvis heldig fra hendelsen, men stod låst fast, så måtte demontere polstykke og magneten fra kurven og lime og sentrere dette på nytt. Elementet spiller fremdeles den dag i dag, og slapp unna med "skrekken"....;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det absolutt vanligste er at diskanten ødelegges ved at en for liten forsterker drives til klipping. Det som skjer da er at basstoppene klippes, og blir til voldsomme diskant- og mellomtonepeaker. Et diskantelement er laget for å håndtere vesentlig lavere effekt enn de andre elementene, og vil ved disse peakene gå varmt slik at spolen smelter eller i verste fall bunner slik at spolen slås i stykker mot bunnen i magneten.

Andre elementer (mellomtoner og basser) kan også gå varme slik at spolen smelter.

Det mest spektakulære er når elementene utsettes for så mye effekt at utslagene blir så store at membraner ryker, spolene brenner, opphenget svikter etc.

Jeg har ved en anledning drevet en subwoofer til så store utslag at spolen bunnet gjentatte ganger i et par lange sekunder (tok litt for lang tid å finne mute-knappen, les: panikknappen) og deformerte for deretter å hoppe helt ut av magneten og magnetgapet og låste seg i ytterstilling. Moro, men ikke så heldig, kanskje. Dette skjedde på snøskredsporet(DTS) på xXx-filmen. Servostyrt sub er kanskje ikke så dumt...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Sprenging er artig det.

Jeg har et par gamle pyramidehøyttalere av betong, Cheops, som spilte sammen med for- og effektforsterker fra Nakamichi. En gang sto volumkontrollen på maks, og jeg fyrte opp en cd, og høttaleren fyrte av den også. Hele spolen kom ut gjennom stofftrekket foran.
    En annen gang sprengte jeg en guitar også, puttet en kinaputt inn i det runde hullet, holdt den ut av vinduet, og..... *PÆÆÆÆÆÆÆNG* Skjelden har vi hatt en så lidenskapelig, lang og hjertelig latter som akkurat da. Det var min dengang så hatede søsters guitar. :-) :-) :-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så neste gang tar man det litt mer piano........;-)

Har lest om noen som fikk sprengt bass elementene som var byggd mellom to rom også, arealet på dørflaten i et av rommene ble for stor i forhold til membran arealet, og dermed sa de "lopp" eller noe lignende en dag den ene døra ble ble litt lukke litt for hardt.

Ikke et helt uvanlig subbvoofer problem i bil heller dersom man ikke kjøreregen kasse til baksiden av membranet og "lukker" inn kupeen med et høytaler mebran, som får litt for stor slaglengde dersom det er for stor forskjell på dører bagaselokk og mebran areal. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tips...

..men ikke gi meg noen 'gode' idéer her, unge mann. ;-) Har piano i stua som kattene stadig løper på, og spiller skikkelig kattemusikk om natten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •