Ikke lett å bestemme seg!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 62
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke lett å bestemme seg!!!

Jeg må si jeg sliter litt. Har etter mye om og men endelig fått et hjemmekinorom, men det er altså ikke innflytningsklart før 15/2-06. URG! Hvis noen mener jeg snart burde bestemme meg er jeg ikke uenig. Skulle gjerne bestemt meg snart og handlet inn. Kan jo fylle stua med lyd inntil vi kan flytte stasen til hjemmekinorom.

Rommet er ca 3.5 x 6,2 meter. Betongvegger rundt det hele og 2 vinduer på ene kortveggen. På den andre kortveggen planlegger jeg lerret. Jeg har nå mer eller mindre gitt opp tanken på 7.1 fordi jeg i så fall må plassere høyttalere midt på gulvet, eller i takfester. Ikke aktuellt å lime dem til vinduene i alle fall! :roll:

Jeg har derfor tenkt 5.1 i første omgang, men med planer om mulig oppgradering. 2 par gulvstående + center er planen foreløpig. Receiver er enda i det blå. Jeg velger høyttaler først, og deretter receiver som passer til. SVS PB10-ISD er soleklar favoritt til sub. Budsjett til høyttalere er ca 20-25000. Kommer jeg i mål med mindre blir receiver og bilde bedre.

Så langt har jeg hørt følgende (i prioritert rekkefølge):

Edit: Audio Pro Black Diamond V2 - Denne er ikke fullt på høyde med den under, men til halve prisen er denne nå en favoritt. Høyttalerene jeg hørte var ikke innspillt, men diskant og mellomtone var meget bra. Diskanten var litt skarp når volumet gikk høyt. Bassen manglet litt detaljering/punch, men dette tror jeg kommer med innspilling. Kontrabass låt uansett nydelig.

Dali Ikon 6 - Denne har kvalitet i alle frekvenser. Ble imponert, og den hadde en basslyd som falt i smak. Liker punch (skål!).

SA1550 - Også kvalitet i alle frekvenser, men jeg er usikker på denne. Det var noe som ikke helt falt i smak i diskant/mellomtone. Førsteinntrykket var veldig bra, men jeg ble litt skuffet etter andre lytteprøve. Mulig forskjellige forsterkere har bidratt litt til skuffelsen. Bassen var nesten, men ikke helt på høyde med Ikon 6. Har enda ikke valgt denne ut, så den er fortsatt en kandidat.

Focal Chorus 726S - Fikk et godt inntrykk av denne selv om lytterommet var usselt. Andrè insisterte også på å la sub'en være på, så gudene veit hvordan bassen er. Har ikke gitt opp denne, og skal ta kontakt med Andrè for en ordentlig lyttetest.

Dali Concept 6 - Liker lyden i denne, men var ikke imponert over bassen. Etter å ha lest om denne en del på forumet har jeg fått lyst til å høre denne igjen. Tror denne kan være svært mye for pengene, og i så fall kunne jeg fått masse penger til hjemmekinomøbler/bilde. Litt usikker på om CT holder mål.

Kef Q5 - Pen lyd! Særlig sterk på diskant og mellomtone. Bassen er jeg ikke like sikker på. Den går for så vidt dypt nok, men det er vanskelig å bedømme høyttaleren etter en test i Experts butikklokaler. Tror dette er et godt budsjettalternativ.

QLN 604 MkII - Svært god høyttaler, men har altså en bass som ikke faller i smak hos meg. Utelukkende en personlig preferanse, men jeg synes altså at den manglet detaljeringen i bassen.

B&W 602 S3 - Urettferdig å prioritere B&W så langt ned, men jeg har altså bare denne stativhøyttaleren som referanse. Den basset rett og slett ikke nok. Lyden var ellers svært god. Kunne tenke meg å høre 603 S3. LCR600 har jo i alle fall fått svært gode kritikker.

Klipsch RF-25 - OJOJ! Tøff til hjemmekino, men jeg er redd diskanten ble litt tøff for meg til musikk. Resten av høyttaleren er OJOJOJ! Urettferdig å plassere Klipsch så lavt, men musikk er viktig og musikksmaken er slik. Edit: Ved andre prøvelytting ble jeg i grunn mest mest overasket over at høyttaleren ikke basset noe særlig. Black Diamond er bedre.

Edit: Patos Basic 310 - De hadde ikke 410 da. Mistenker 410 for å være adskillig mer interessant enn 310. 310 er sikkert flott til fiolin eller hvis noen spiller lyse toner på chello. Bassen var omtrent ikke-eksisterende og pakket inn i en ullsokk.

Proson Reality 63 MkII - Hvorfor i alle dager var jeg så interessert i denne? Den var riktignok "kriminell" i hjemmekinotesten og jeg ble litt blindet av dette. Dessuten var det den første høyttaleren jeg hørte etter at jeg ble AV-frelst. Denne høyttaleren har ikke kvaliteter som passer musikk. I allefall ikke min musikksmak.

Disse har jeg ennå ikke hørt, men håper å få til snart:
    Audiovector K3 Super
    Focal Chorus 726S (se over)
    B&W 603 S3
    Infinity Beta 40

Deres erfaringer med høyttalerene jeg vurderer mottas med takk.

Er det noen som ut i fra det jeg skriver over vil anbefale meg å lytte til andre høyttalere er det også interessant.

Edit: Høyttalere lagt til liste for prøvelytting.

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei eg har ein tante som har focal.jmlab chorus 716s og den spiller dynamiskt og pent og har god bass til å vere bare 2 6,5" basser så eg tror nok det er meget bra lyd i 726s.

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg må si jeg sliter litt. Har etter mye om og men endelig fått et hjemmekinorom, men det er altså ikke innflytningsklart før 15/2-06. URG! Hvis noen mener jeg snart burde bestemme meg er jeg ikke uenig. Skulle gjerne bestemt meg snart og handlet inn. Kan jo fylle stua med lyd inntil vi kan flytte stasen til hjemmekinorom.

Rommet er ca 3.5 x 6,2 meter. Betongvegger rundt det hele og 2 vinduer på ene kortveggen. På den andre kortveggen planlegger jeg lerret. Jeg har nå mer eller mindre gitt opp tanken på 7.1 fordi jeg i så fall må plassere høyttalere midt på gulvet, eller i takfester. Ikke aktuellt å lime dem til vinduene i alle fall! :roll:

Jeg har derfor tenkt 5.1 i første omgang, men med planer om mulig oppgradering. 2 par gulvstående + center er planen foreløpig. Receiver er enda i det blå. Jeg velger høyttaler først, og deretter receiver som passer til. SVS PB10-ISD er soleklar favoritt til sub. Budsjett til høyttalere er ca 20-25000. Kommer jeg i mål med mindre blir receiver og bilde bedre.

Så langt har jeg hørt følgende (i prioritert rekkefølge):

Dali Ikon 6 - Denne har kvalitet i alle frekvenser. Ble imponert, og den hadde en basslyd som falt i smak. Liker punch (skål!).

SA1550 - Også kvalitet i alle frekvenser, men jeg er usikker på denne. Det var noe som ikke helt falt i smak i diskant/mellomtone. Førsteinntrykket var veldig bra, men jeg ble litt skuffet etter andre lytteprøve. Mulig forskjellige forsterkere har bidratt litt til skuffelsen. Bassen var nesten, men ikke helt på høyde med Ikon 6. Har enda ikke valgt denne ut, så den er fortsatt en kandidat.

Focal Chorus 726S - Fikk et godt inntrykk av denne selv om lytterommet var usselt. Andrè insisterte også på å la sub'en være på, så gudene veit hvordan bassen er. Har ikke gitt opp denne, og skal ta kontakt med Andrè for en ordentlig lyttetest.

Dali Concept 6 - Liker lyden i denne, men var ikke imponert over bassen. Etter å ha lest om denne en del på forumet har jeg fått lyst til å høre denne igjen. Tror denne kan være svært mye for pengene, og i så fall kunne jeg fått masse penger til hjemmekinomøbler/bilde. Litt usikker på om CT holder mål.

Kef Q5 - Pen lyd! Særlig sterk på diskant og mellomtone. Bassen er jeg ikke like sikker på. Den går for så vidt dypt nok, men det er vanskelig å bedømme høyttaleren etter en test i Experts butikklokaler. Tror dette er et godt budsjettalternativ.

QLN 604 MkII - Svært god høyttaler, men har altså en bass som ikke faller i smak hos meg. Utelukkende en personlig preferanse, men jeg synes altså at den manglet detaljeringen i bassen.

B&W 602 S3 - Urettferdig å prioritere B&W så langt ned, men jeg har altså bare denne stativhøyttaleren som referanse. Den basset rett og slett ikke nok. Lyden var eller svært god. Kunne tenke meg å høre 603 S3. LCR600 har jo i alle fall fått svært gode kritikker.

Klipsch RF-25 - OJOJ! Tøff til hjemmekino, men jeg er redd diskanten ble litt tøff for meg til musikk. Resten av høyttaleren er OJOJOJ! Urettferdig å plassere Klipsch så lavt, men musikk er viktig og musikksmaken er slik.

Proson Reality 63 MkII - Hvorfor i alle dager var jeg så interessert i denne? Den var riktignok "kriminell" i hjemmekinotesten og jeg ble litt blindet av dette. Dessuten var det den første høyttaleren jeg hørte etter at jeg ble AV-frelst. Denne høyttaleren har ikke kvaliteter som passer musikk. I allefall ikke min musikksmak.

Disse har jeg ennå ikke hørt, men håper å få til snart:
    Audio Pro Black Diamond V2
    Audiovector K3 Super

Deres erfaringer med høyttalerene jeg vurderer mottas med takk.

Er det noen som ut i fra det jeg skriver over vil anbefale meg å lytte til andre høyttalere er det også interessant.
    Har du helt droppet Dali 8008??
    Og hva med Infinity?Beta 50 er svært gode høgtalere.
    Jbl Northridge E-90 er også svært gode høgtalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Husker jeg også var veldig ivrig etter å teste Proson R63mkII etter testen i Lyd&Bilde,men da jeg fikk hørt dem kunne jeg ikke fatte at de hadde fått så høy score, anbefaler deg å teste JBL E-90 samt Patos B-510 eller B-410,det ser ut for meg, iflg lista di, at det kan være gode kandidater. Klipsch RF-35 er etter min smak "bedre" en RF-25 pga bedre bass som "gjevner ut" lydbildet litt med tanke på skarp diskant.Lykke til!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolverin
    Har du helt droppet Dali 8008??
    Og hva med Infinity?Beta 50 er svært gode høgtalere.
    Jbl Northridge E-90 er også svært gode høgtalere.
    Jeg har aldri vurdert Dali 8008. Har tenkt på Dali Ikon 6 og Dali Concept 6. Blir ikke Dali 8008 mer for de som vil spille høyt? Det gjelder vel også JBL'ene? Har inntrykk av at Northridge-serien er mest for de som vil ha trykk i hjemmekino.

Infinity Beta er jeg usikker på lyden i. Muligheter for å prøvelytte disse i Oslo noe sted? Vet C360 fikk gode karakterer som center. (Edit: IB 40 har samme elementer som C360 og er mer interessant enn IB 50 for meg.)

Jeg er mye mere opptatt av god lyd på musikk enn jeg først antok når jeg begynte lytterunden.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TOOLMAN
    Husker jeg også var veldig ivrig etter å teste Proson R63mkII etter testen i Lyd&Bilde,men da jeg fikk hørt dem kunne jeg ikke fatte at de hadde fått så høy score, anbefaler deg å teste JBL E-90 samt Patos B-510 eller B-410,det ser ut for meg, iflg lista di, at det kan være gode kandidater. Klipsch RF-35 er etter min smak "bedre" en RF-25 pga bedre bass som "gjevner ut" lydbildet litt med tanke på skarp diskant.Lykke til!
    Patos Basic 410 kan være interessant. Lyric 302 også. Må finne et sted å prøvelytte disse. Klipsch har jeg hørt og jeg likte det jeg hørte, men RF-35 blir over the top. Dyrt og mer lyd enn jeg får bruk for!

Edit: Ser www.serviceavdelingen.no er Patos-forhandler. Noen som kjenner butikken?

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri vurdert Dali 8008. Har tenkt på Dali Ikon 6 og Dali Concept 6. Blir ikke Dali 8008 mer for de som vil spille høyt? Det gjelder vel også JBL'ene? Har inntrykk av at Northridge-serien er mest for de som vil ha trykk i hjemmekino.

Infinity Beta er jeg usikker på lyden i. Muligheter for å prøvelytte disse i Oslo noe sted? Vet C360 fikk gode karakterer som center. (Edit: IB 40 har samme elementer som C360 og er mer interessant enn IB 50 for meg.)

Jeg er mye mere opptatt av god lyd på musikk enn jeg først antok når jeg begynte lytterunden.
    Jeg har selv Dali 8008, og valget falt på dem da jeg etter laaaang prøvelytting tok turen innom Hifi klubben i tr.heim.
    De kan spille kjempe høyt, men spiller veldig pent på lave volum også.
    Det er en perfekt all-round høgtaler, som egner seg svært godt til både musikk og til film.
    Det er nok bass i dem til å bare ha dem, ikke en sub, men jeg synes det fungerte best med en sub i tillegg.
    Men er hver sin smak da.

Om Infinity beta er mulig å prøvelytte vet jeg ikke, men jeg vet www.avhifi.no har dem, kanskje dem har butikk i oslo også??

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg først innom Hifiklubben for å høre Ikon og 603 S3 bør jeg vel høre 8008 også.

Jeg vet avhifi har IB, og jeg vet om andre billige også, men jeg ønsker ikke at denne tråden skal bli en prisjakt. Det vesentlige er å få hørt høyttalere.

Det er helt uaktuellt å handle uhørt! :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også vudert Mission V63/M53(front) som er meget gode høytalere. Det som er synd er forhandler leddet.. Har hørdt på Mission M53 og de låter bra! Hvis du tar turen å høre på Mission så hør på disse du holder budsjettet med begge oppsettene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen håper jeg å høre Audio Pro Black Diamond V2 og Patos Basic 410/Lyric 302. Spennende!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt Audio Pro Black Diamond V2 og Patos Basic 310 .

Hørte kjapt på Klipsch RF25 igjen også.

Se starten på tråden. Editerte litt der jeg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hørte jeg Kef Q5 igjen, men enda en gang under elendige forhold hos Expert. Er det noe sted jeg kan få hørt denne på ordentlig? Mistenker nemlig at Kef Q5 skal være på høyde med Black Diamond.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fremdeles et par høyttalere igjen og teste før ting spikres, men foreløpig er Audio Pro Black Diamond V2 en favoritt. Problemet er å finne en receiver som passer høyttalerene.

På toppen av det hele dukker det gamle dilemmaet opp om hvor vidt jeg skal vente på neste receiver-modell med kule features eller gå for noe som er kjent som bra idag.

Bør jeg sette PSB T55/65 på lista over høyttalere jeg bør høre? Er disse gode til både musikk og hjemmekino?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vært på Lyric Hifi, du kan jo sjekke ut f.eks Proac. Det kan være spennende saker.

Om budsjettet ditt er 25000 for høytalere kan du jo finne bra saker brukt da.

Ta en titt i Bærum, jeg ville absolutt anbefalt å testa JmLab. Du kan få elektra serien brukt og det låter fint(synes jeg) men som du skjønner er kanskje jeg litt partisk i den saken.hehe

Regner med du skal bruke det til musikk også, og da er det viktig å ha en lyd du liker over lang tid så ikke ørene fort blir trøtte og slitene.

Tror det lureste er å teste ting hjemme, og finne ut hvilken lyd du selv liker. Det er en smaks sak. Jeg har testet mange av de merkene du har på lista de, og mange av de passer absolutt ikke meg og min smak. Det betyr jo ikke de er dårlige. Men smaken er som baken.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Har du vært på Lyric Hifi, du kan jo sjekke ut f.eks Proac. Det kan være spennende saker.
    Skal sjekke ut!
    Edit: Litt dyrt men...

Om budsjettet ditt er 25000 for høytalere kan du jo finne bra saker brukt da.
    Har et budsjett på maks 30000 til høyttalere og forsterker. Jo dyrere høyttalere jeg velger jo dyrere ser receiver ut til å bli for å kunne drive dem.

Ta en titt i Bærum, jeg ville absolutt anbefalt å testa JmLab. Du kan få elektra serien brukt og det låter fint(synes jeg) men som du skjønner er kanskje jeg litt partisk i den saken.hehe
    Planen min inkluderer en tur til Hifihuset. Har tatt en tur allerede, men ble litt skuffa over lytterommet. 726S er fremdeles aktuell, men det var VELDIG mye brukt der ute som var spennende.

Regner med du skal bruke det til musikk også, og da er det viktig å ha en lyd du liker over lang tid så ikke ørene fort blir trøtte og slitene.

Tror det lureste er å teste ting hjemme, og finne ut hvilken lyd du selv liker. Det er en smaks sak. Jeg har testet mange av de merkene du har på lista de, og mange av de passer absolutt ikke meg og min smak. Det betyr jo ikke de er dårlige. Men smaken er som baken.
    Musikk er helt klart viktig. Mye viktigere enn jeg først trodde når jeg begynnte å sette meg inn i dette. Blir vanskelig å sjekke ut noe "hjemme" enda, da vi ikke flytter inn i det nye huset før 15/2. Har ikke noe rom til hjemmekino idag.

Takk for innspill!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån med hjem og test, ikke stol på lytterommene i butikkene borsett fra det lille første inntrykket du eventulet får av fargen i lyden og utseende og om det i det hele tatt kan være interessant å handle, noe mere kan det være vanskelig å få en riktig oppfatning av synes jeg. I Bærum er det dårlig lytterom men du får låne det du vil med hjem og teste. Da kan du sitte i ro og mak og høre på.
    Det burde du få i alle butikker synes jeg, vil de ikke låne deg det du skal kjøpe så finn en annen butikk. Det skiller for mye på rommene de har kontra hjemme, og de bruker ofte utstyr en aldri kommer til å kjøpe, pluss at det er slitsomt å ha en selger hengende over hodet som prøver å fortelle deg hvor bra det låter.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut dette. Må si jeg er spesiellt enig i det siste du skriver! :lol: Heldigvis er de fleste mer profesjonelle enn som så.

Jeg får en utfordring med å gjøre plass til lyttetest hjemme, men jeg får finne på noe. Mulig en sofa må bæres ut i spisestua eller noe! Hehe....

Evt. får jeg slite med teori inntil jeg har hjemmekinorommet tilgjengelig for prøvelytting der, men det er så LENGE TIL! *sukk*

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå hørte jeg Kef Q5 igjen, men enda en gang under elendige forhold hos Expert. Er det noe sted jeg kan få hørt denne på ordentlig? Mistenker nemlig at Kef Q5 skal være på høyde med Black Diamond.
    Lyd og Bilde Hjørnet A/S i Torggata skal visstnok ha Kef. Jeg får sjekke innom der.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med lyttinga? Er veldig intressert i å høre hva du synes om andre B&W høytalere om du har fått testa noen!

Edit: Og hva med Dali Suite serien? Sjekket den ut?

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd og Bilde Hjørnet A/S i Torggata skal visstnok ha Kef. Jeg får sjekke innom der.
    De hadde det før i hvert fall, men lytteforholdene er ikke helt på topp, dog langt bedre enn en stor expert. Ellers har du en komplett liste fra importør her: http://akustikk.no/forhandlere.htm Edit: her står ikke lyd & bildehjørnet. det er også alle produktene. ring dem du, veldig hyggelige.

Var på en runde slik som deg når jeg byttet høyttalere for noen år siden, endte på KEF Qx.2 serien som var nyeste fra dem da. Neste gang jeg skal bytte må JmLab sjekkes ut grundig, sammen med nyeste Q-serie. (slik jeg føler det nå)

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •