Trenger hjelp til valg av høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til valg av høyttalere

Heisann. Jeg har akkurat svidd av noen kroner på en Rotel RSX 1055 surround receiver. Og til den trenger jeg noen høyttalere Jeg har en RB 1080 (2*200 W) fra før som skal kobles til front. Og jeg har planer om å kjøpe RDV 1060 når den kommer ut. Det står et par Dali 8008 på rommet allerede, lurer på om jeg kan fortsette med den serien eller om de blir for "dårlige". Er det noen andre modeller og merker jeg bør prøve? Kan godt bruke noen kroner på det

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lett å anbefale høyttalere. Du har ok forsterkere så du bør ha litt kvalitet på høyttalerene også.
    Dette er bedre med en god forsterker og rimelige høyttalere en andre veien.

Nå er det en stund siden jeg hørte Dali 8008, og jeg har aldri hørt dem med Rotel.

Hvor stort er rommet du skal ha dette i ?
    Hvilken plan har du for kjøp?
    Kjøpe noe nå og resten senere?
    Eller går du for å kjøpe "alt" nå?
    Hvilken sum har du tenkt å bruke?
    Evt. hvilken type musikk hører du på om det er aktuelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå skal utstyret stå på en hybel på ca. 14 kvm. Men det er bare midlertidig. Vet ikke åssen rommet blir etter det. Har planer om å ha fem høyttalere så fort som mulig. Men om jeg kjøper noen bedre til å ha som front og bruke Dali bak eller om jeg skal kjøpe alt nytt med en gang er jeg litt usikker på. Spørs hvor dyre høyttalere jeg kjøper. Er vel beredt på å bruke mellom 10 og 20000 kr. Hører stort sett bare heavy metal. Men det kan jo forandre seg hvis en flytter inn sammen med kvinnfolk

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke dumt med Dali. Dali har stortsett alltid levert solide produkter.

Du kan bruke 6006 eller 5005 til surr. evt små som R1000 eller 1001 (litt små de da, men..
    Kjøpen stor senter høyttaler. Jeg kunne tenkt meg en større en C1000 gjerne med 6,5"elementer. Det er viktig til film der det er mye info i senter kanalen.

Bakhøyttalere og sub trenger ikke være samme merke eller serie. Det er viktigest at front og senter høyttalere har samme lydsignatur.

Alternativet er å slege 8008 å kjøpe noe annet , men hva?
    Jeg kjenner ikke til subbene til Dali. SWA 12 har fått ok omtale i svenske HemmaBio.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte å kjøpe 8008 eller 6006 til å ha bak hvis jeg skal fortsette med Dali. Har SWA 12. Jeg er usikker på senter'n c1000. Den virker litt puslete. Men har ikke hørt den. Det er et alternativ å selge alt og kjøpe noe nytt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig liker jeg B&W DM600 serien.

Det er dine ører så, du får løpe å høre..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte litt på en B&W høyttaler en gang, lurer på om det var CM4. Ble ikke spesielt imponert. Var så lite futt i dem syns jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker du "futt" og spiller mye heavy metal, ville jeg hørt på Klipsch

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det jo en mulighet det. Er ikke gratis hvis en skal ha noe skikkelig noe, men kan vel kanskje kjøpe noe som er mindre enn RF7 :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hverken Dali eller Klipsch passer spesielt bra klangmessig med Rotel. Dali+Rotel blir veldig mørkt spesielt i mellomtonen, Klipsch+Rotel blir veldig hard i diskanten og øvre mellomtone. Klipsch har også for høy følsomhet til at den passer med RB-1080.

Du har jo ganske bra forsterker, så jeg ville lagt penga i nye fronter og brukt Daliene bak så lenge. Infinity passer veldig bra med Rotel, men de har jo et litt spesielt utseende. :roll: B&W passer også bra, tør påstå at Rotel er en enda bedre match enn Denon. Skal du gå for B&W så bør du velge DM604S3. DM600 serien er laget for rock/hjemmekino, mens den dyrere CM serien er en ekte HI-FI høyttaler som nok blir for kjedelig og analytisk for din musikksmak.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først gratulerer med valg av receiver!

Jeg kjører RSX1055 og bruker en RB985 (5x100) til front og senter.
    Jeg har Dali 18mkII, en forgjenger til Dali 800-serien, i front. Det låter kjemebra!

Da jeg i sin tid kjøpte min Rotel RB980 2x120 (låt veldig likt RB985'en jeg har nå) sammenlignet jeg den med 3 andre forsterkere (HK, Nad og Denon), og det var Rotel'en som låt best på mine Dali. HK var ganske nær, Nad var litt tynn og Denon låt skarpt og jævlig.

Men mine Dali er 12-13 år gamle, så det kan jo hende at dagens Dali ikke passer så godt til Rotel.

Jeg anbefaler deg å sjekke dette Rotel-forumet:
    http://www.htguide.com/CFBoards/inde...forum=25&CFB=1 ,
    gutta der har nok mange gode tips.

Til slutt, hvis du har en sort 1055 og vil bytte til sølv, si fra, de hadde nemlig ikke sorte igjen da jeg kjøpte min for etpar uker siden

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoppas Cheese skrev :

Klipsch+Rotel blir veldig hard i diskanten og øvre mellomtone. Klipsch har også for høy følsomhet til at den passer med RB-1080.

Mulig det, men jeg har en kompis som har et oppsett med Rotel RB 990 BX og Klipsch Epic CF 4. Dette er jo eldre modeller, men det låter veldig bra. Forsterkeren er på 2 x 200 W og høyttalerene har en følsomhet på 102 db/W. Det eneste er at han har et stort lytterom med sikkert 3 m mellom lytteposisjon og bakvegg + ca. samme avstand til høyttalerene. Mulig at "problemet" forsvinner da. Jeg trodde uansett at Rotel var kjent for å være litt mørke i klangen og derfor kunne passe til Klipsch :? . Har selv vurdert å oppgradere med Rotel effektforsterker, men da er kanskje ikke dette rette veien å gå

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Audun. Var det du som ringte meg ang. fargen på 1055? Jeg kjøpte den på Mono da det var tilbud der Den er svart, men skal nok ikke bytte da alt jeg har er i svart.

Takker for mange tips. Blir vel nødt til å dra til forskjellige butikker og høre på de forskjellige høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Whoppas Cheese skrev :

Klipsch+Rotel blir veldig hard i diskanten og øvre mellomtone. Klipsch har også for høy følsomhet til at den passer med RB-1080.

Mulig det, men jeg har en kompis som har et oppsett med Rotel RB 990 BX og Klipsch Epic CF 4. Dette er jo eldre modeller, men det låter veldig bra. Forsterkeren er på 2 x 200 W og høyttalerene har en følsomhet på 102 db/W. Det eneste er at han har et stort lytterom med sikkert 3 m mellom lytteposisjon og bakvegg + ca. samme avstand til høyttalerene. Mulig at "problemet" forsvinner da. Jeg trodde uansett at Rotel var kjent for å være litt mørke i klangen og derfor kunne passe til Klipsch :? . Har selv vurdert å oppgradere med Rotel effektforsterker, men da er kanskje ikke dette rette veien å gå
    Problemet er at RB-1080 nærmest går på tomgang når man bruker høyttalere med så høy følsomhet. Og RB-1080 låter forferdelig kjedelig og livløst da. For at RB1080 skal låte som den skal, må den få lov til å bruke noen av musklene sine. RB-1080 passer aller best med noen tungdradde drog av noen høyttalere. Da varter de opp med voldsom dynamikk.

Når det gjelder Klipsch så vil jeg egentlig ikke si at de låter lyst, de låter skirkende. Dermed er det ikke en forsterker med mørk klang som passer best med klipsch. Det Klipsch trenger er en forsterker med litt puddingbass og en tilbakelent varm diskant. Dermed er det rørforsterkere, Electrocompaniet eller muligens Denons gamle monoblokker med klasse A som er best.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stix
    Hei Audun. Var det du som ringte meg ang. fargen på 1055? Jeg kjøpte den på Mono da det var tilbud der Den er svart, men skal nok ikke bytte da alt jeg har er i svart.

Takker for mange tips. Blir vel nødt til å dra til forskjellige butikker og høre på de forskjellige høyttalerne.
    Det er lurt. Anbefaler at du tar med forsterkeren din. Høyttalere kan låte nærmest helt annerledes på ulike forsterkere. Før du endelig bestemmer deg bør du også låne med deg den du er mest interessert i hjem.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoppas cheese skrev :
    Når det gjelder Klipsch så vil jeg egentlig ikke si at de låter lyst, de låter skirkende

Jeg regner da med at du har hørt samtlige Klipsch modeller på alle forsterkerkombinasjoner siden du kan si dette. Det er ikke meningen å starte noen veldig diskusjon rundt dette, men vi har alle forskjellig smak. Jeg er som du sikkert har skjønt en glødende Klipsch-fan og du hater sikkert Klipsch. Jeg er imidlertid enig i at de trenger en forsterker med typisk "varm" lyd. Jeg har selv Klipsch KSP 400 med en Yamaha DSP AX1 og syns dette låter meget bra (selv om man aldri blir helt fornøyd :? )

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen andre høyttalere som funker utenom Klipch, B&W og Dali? Er åpen for flere forslag.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje KEF kan ha noe interessant?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok det ja

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen andre høyttalere som funker utenom Klipch, B&W og Dali? Er åpen for flere forslag.
    PATOS funker bra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •