Kjøpte nye høytalerledninger fra Ebay. Røverkjøp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpte nye høytalerledninger fra Ebay. Røverkjøp?

http://www.hifiklubben.com/no/produk...el.htm?id=5927

Jeg lurer på om disse ledningene fra Hifiklubben er bedre enn disse jeg kjøpte for kr 296 inkl frakt fra ebay

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWN%3AIT&rd=1

Ledningene skal brukes på to stk dali 450 høytalere på en marantz forsterker! Vil ledningene følge opp kvaliteten?

Ellers, hva syns dere om stereo anlegget?

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raffegutten
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...el.htm?id=5927

Jeg lurer på om disse ledningene fra Hifiklubben er bedre enn disse jeg kjøpte for kr 296 inkl frakt fra ebay

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWN%3AIT&rd=1

Ledningene skal brukes på to stk dali 450 høytalere på en marantz forsterker! Vil ledningene følge opp kvaliteten?

ulempen med "mikro"-kabler er at diameteren er liten. ampere er et uttrykk for antall elektroner pr kv.m. så ledningens diameter er begrensende for hvor mange ampere ledningen takler. hvor mange ampere du har bruk for å sende gjennom høyttalerledningene avhenger av motstand og spenning: ampere = volt/ohm.

sannsynligvis vil ikke dette være noe problem siden motstanden er så liten i ditt oppsett.

så konklusjonen blir at det er positivt med en liten kabel så lenge du ikke har bruk for større

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eneste måte å finne dette ut på er å koble dem til å høre. Forskjellige kabler passer til forskjellige anlegg. Personlig synes jeg det kun er ørsmå nyanser som skiller forskjellige høyttalerkabler, og min subjektive mening blir da at disse kablene er bra nok til disse høyttalerne.

Vi vet igrunn fint lite om anlegget ditt, bortsett fra høyttalerne da.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    ulempen med "mikro"-kabler er at diameteren er liten. ampere er et uttrykk for antall elektroner pr kv.m. så ledningens diameter er begrensende for hvor mange ampere ledningen takler. hvor mange ampere du har bruk for å sende gjennom høyttalerledningene avhenger av motstand og spenning: ampere = volt/ohm.
    Siden jeg er i "pirke-humør" akkurat nå må jeg bare få lov til å påpeke at ampere ikke er noe uttrykk for antall elektroner pr. kvadratmeter, men derimot antall elektroner gjennom et tverrsnitt pr. tidsenhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar.

Jeg fikk høytalerne igår. Da så jeg at høytaleren hadde 4 lyd utganger (!) Betyr ikke det at jeg MÅ ha biwire ledning! Fillern, nå som hadde jeg kjøpt helt vanlige kabler da...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger aldeles ikke å bi-wiere selv om høytaleren har mulighet for det, sitter laskene på , kan man jo bruke de med enkelt kabel som de er, hvis ikke kan man lage en jumper av en god høytalerkabel som ertatter laskene. hørbar forskjell får man ikke noe serlig med bi-wiering dersom man ikke også bi-amper. først da har det etter min mening noe for seg.

Eller så kan jo de høytaler kabelene jeg oppfattet som du kjøpte og som har et forholdsvis lite tverrsnitts kvaderat, sikkert gjøre en utmerket jobb i diskant og mellomtone, så kjøper du bare noen biltema høytaler kabler med godt tverrsnitt for en billig penge å benytter i bassen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biwiring gir ingen reell dokumenterbar effekt.

Godt tverrsnitt vil du ha bruk for ved absolutt alle lyttenivåer da dette er avgjørende for hvor god kontroll du får, ikke bare i bassen men også til dels i mellomtone/diskantområdet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg fikk angret kjøpet. Tapte 2 £ for dette. Gjør ingenting. Det jeg er ute etter er høytaler ledning. Noen fordel å kjøpe bi-wire? Jeg vurderer å kjøpe fra Hifi-klubben.

Fint om dere kan legge ved link til produktet som jeg BØR kjøpe. Er så dårlig på dette med lyd og anlegg. Med dali høytalerne fikk jeg med 10 banan plugger i gull.

Et forslag:
    http://cgi.ebay.com/SUPERB-SOUND-BI-...QQcmdZViewItem

Videre, så snakket noen om å lage høytaler kabler av Cat-5 kabler. Nå har jeg leitet lenge etter en norsk veiledning, men uten hell. Er det bare å ta av plasten og deretter skru dem fast i bananpluggene. (Tror det trengst bedre utstyr enn der jeg har)

Er dette noe, eller skal jeg gjøre det enkelt og kjøpe bi-wire ledninger fra Hifi-klubben?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på Snicker-is du!

Sats på kabler med litt tverrsnitt og dropp bi-wiring med mindre du mener å bi-ampe. Begynn med billigkabel. Etterhvert vil du få litt erfaring sånn at du kan eksperimentere litt med kabel etter hvert. Dumt å blakke seg på ting en ikke trenger.

Biltema og Clas Ohlsson har helt grei høyttalerkabel i 4kvmm.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen fordel med billig høytaler kabler man kjøper i metervis fra biltema eller clas ohlson ol. , er at man selv lett kan tilpasse og korte ned kabel lengden mer optimalt i det oppsettet man bruker enn man ofte får til med ferdig terminerte kabler, som man gjerne tabber seg litt ut med når det gjelder lengde.

Har mistanke om at en for lang oppkveilet f.eks 2k kr/meter kabel kan fort påvirke oppsettet og lyden mer negativt, enn det en optimalt tilpasset billig kabel med godt tverrsnitt kan gjøre.

Med høytaler kabler og hifi utstyr generellt, har ofte utseende og pris en slags plasebo (magisk) effekt når det gjelder ytelse, presonlig smak og preferangser er andre ting. DIY Cat5 kabel trikset, spiller vel litt på selvgjort er velgjort følelsen også, så det er ikke lett å anbefale kabler eller for den sakens skyld velge kabler selv heller hvis ikke man har et litt mer avslappet forhold til dette og velger kabler mer ut i fra "teknisk innsikt", og er villig til å teste forskjellige løsninger som om mulig kan fungere mer opptimalt i opsettet det skal stå i.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kabelskeptiker av natur. Det er vel derfor jeg synes disse har så kult navn: http://www.anticables.com/

Rimelige er de også. FG-faktoren er ganske stor for en kabelskeptiker med disse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •