SVS PB10 ISD. For lite trykk!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS PB10 ISD. For lite trykk!

Har nettopp fått 2 stk PB 10 på plass på min Denon AVR 2805. Har fiklet litt nå og brukt Auto Setup med romkorreksjon. Resultatet er at det er et vannvittig trykk på musikk. Går veldig dypt uten forvrenging. Men på film, så er det en annen sak. Feks på De utrolige når han guttungen sitter på den runde farkosten og slår løs på skurken. Da kjører jo farkosten rett i fjellet etterhvert og et dypt drønn oppstår. Men ikke på SVSene. Jeg hører at de går skikkelig dypt mnår bassen ligger i bakgrunnen og buldrer, men som sagt når farkosten treffer veggen så er det nesten ikke noe drønn i det hele tatt. Noen som vet hva dette kan være? Gain er satt nesten på fullt på begge subbene. Phase står på 0 og høyttalerne står på Large. Dette funket mye bedre på Musikk, har ikke testet dette på film. Crossover Freq er satt til 80.
    Noen ideer?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første ville jeg foreslå å sette fronthøytalerne dine til SMALL. Dette for å rute bassen den dype bassen til subbene og ikke frontene. Med LARGE får vel dine JBL-høytalere like mye bass som subbene og mulig det er noe utfasinger på gang?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett de til LFE main i setupen på denonen, se om det hjelper.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HJelper hverken LFE+Main eller Small Front. Disse subbene går utrolig dypt i bakgrunnen men akkurat når smellet kommer så skjer det ingen ting. Hmm..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun i den scenen at du mangler bass? Har du SPL måler?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    HJelper hverken LFE+Main eller Small Front. Disse subbene går utrolig dypt i bakgrunnen men akkurat når smellet kommer så skjer det ingen ting. Hmm..
    Sikker på at smellet er lavfrekvent?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så akkurat filmen, og jeg mener det er noe lavfrekvent der.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skyldes utelukkende plassering eller kalibrering. Er det lavfrekvent info der, spiller PB10 den, med mindre det er utfasinger i rommet, eller feil fase slik at høyttalere og sub "dreper" hverandre.

Her er noe du kan begynne med: Har du prøvd hjørneplassering? Hvorfor står gain på maks, det er da ingen god ide? Fasen står i "0" sier du, er det rett? Mine subber kansellerer hverandre når fasen er feiljustert. Skru av den ene og integrer den andre så godt det lar seg gjøre (riktig fase). Så skrur du på den andre igjen og justerer fasen så den spiller perfekt med den andre subben (og resten av anlegget). Du bør høre det når fasen er korrekt, for bassen blir da strammere og hardere.

Du må også justere volumet korrekt fra lytteposisjon. Det gjør du vel å måle nivået på en av subbene om gangen, juster til det er likt. Så kjører du setup i receiveren, for å justere nivået korrekt i forhold til resten av anlegget. For høyt nivå på bassen blir ikke bra heller, da oppleves det bare som grøt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dette skyldes utelukkende plassering eller kalibrering. Er det lavfrekvent info der, spiller PB10 den, med mindre det er utfasinger i rommet, eller feil fase slik at høyttalere og sub "dreper" hverandre.

Her er noe du kan begynne med: Har du prøvd hjørneplassering? Hvorfor står gain på maks, det er da ingen god ide? Fasen står i "0" sier du, er det rett? Mine subber kansellerer hverandre når fasen er feiljustert. Skru av den ene og integrer den andre så godt det lar seg gjøre (riktig fase). Så skrur du på den andre igjen og justerer fasen så den spiller perfekt med den andre subben (og resten av anlegget). Du bør høre det når fasen er korrekt, for bassen blir da strammere og hardere.

Du må også justere volumet korrekt fra lytteposisjon. Det gjør du vel å måle nivået på en av subbene om gangen, juster til det er likt. Så kjører du setup i receiveren, for å justere nivået korrekt i forhold til resten av anlegget. For høyt nivå på bassen blir ikke bra heller, da oppleves det bare som grøt.
    OK takk for tips, får gå igang i morra igjen. Sånn er det med barn vettu ;o) ikke sant Gorm?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg vet jo ikke helt enda, men må vel begynne å ta hensyn etter hvert jeg også. I desember kommer min første (og antakelig eneste). :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står sub'ene ved siden av hverandre eller på hver sin kant av rommet? Hvis på hver sin kant så må du justere fase riktig ellers utfaser de hverandre helt eller delvis. Står frontene til large risikerer du også utfasinger, så vil anbefale deg å prøve med å sette de til small i første omgang. Og du BØR anskaffe deg en lydtrykksmåler om du ikke allerede har det for å justere skikkelig inn...

Som nevnt bør du begynne med 1 sub og justere inn gain (bør vel for de fleste situasjoner være under halv eller derromkring) og fase til den er på ønsket nivå i forhold til frontene, også slår du den av og justerer inn den andre til samme nivå.

Så skal begge være på og du justerer inn fasen på den ene til du forhåpentligvis får en 6 dB økning, så bør vel ta hensyn til dette når du justerer de inn enkeltvis... Får du ikke til en bortimot 6 dB økning eller fortsatt ikke er fornøyd må du enten finne bedre plasseringer (du kan sitte i et nullpunkt) for de eller bytte til større modeller

Evt får du invitere Flageborg på besøk, så blir det skikkelig kalibrert

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tre ting som er viktig når det gjelder sub; plassering, plassering, og plassering. Nevnte jeg plassering?

Korrekt fase er selvsagt også viktig, og å stille inn Gain etc.

Nå har jeg ikke akkurat slept PB12 Plus/2 'en min rundt i stua, men jeg gjorde det da jeg hadde 20-39 PC Plus, og fikk en del aha-opplevelser.

Uten å overdrive, var det for eksempel ved en plassering ett sted i stua sånn at jeg kunne ta et skritt til siden: masse bass! -Et skritt tilbake: veldig lite bass! Sånn kunne jeg stå og 'vippe' frem og tilbake; bass - ikke bass, bass - ikke bass(!). Morro det, men det var altså en dårlig plassering.

At du har Gain på full guffe synes jeg tyder på at noe må være galt et sted.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det virker merkelig med Gain på full pupp. Har du fått testet noe mer, Plasmaboy??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halleluja!! Alt er OK. Lsound var på døra nettopp og hjalp til med kalibrering. Feilen imidlertid var min egen. Av en eller annen grunn hadde Theatertek, som jeg spiller av all media med, vippet over utgangen fra SPDIF til Stereo. Derfor trykket den på musikk men naturlig nok ikke på film. Merkelig at den viste 5,1 lampa tent på forsterkeren. Men men, sånn er det med HTPC.

Når det gjelder lyden så er det bare en ting å si. Helt utrolig bra!. Har ikke hørt maken. På De utrolige når Hr. Utrolig slåss med roboten. Scenen da han henger i lufta rett før han treffer roboten. Der spiller det så utrolig dypt at jeg ble skremt. Kunne bare føle dette i håra på kroppen. dette har jeg aldrig opplevd før. Må bare bøye meg i støvet å innrømme at dette kom aldrig min Yamaha YIST-1500 i nærheten av.

Stor takk til Lsound

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du fikk fikset det da, virker som Lsound har super service.

Jeg lurer på om du har prøvd med kun en, og om det er veldig stor forskjell? Antar jo at det er forskjell, men det jeg lurer på er om den trykker bra med kun en også? Slik at man føler det på kroppen?

Vippet mellom en eller to, men bestilte bare en i første omgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får i hvertfall 6db mer ifølge lydtrykksmåler. Skal teste mer i morra ang forskjell mellom 1 og 2 subber.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, spent på hva du finner ut av hva forskjellen blir.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En økning på 6dB med 2 subber kontra kun 1.........hva mer kan man egentlig ønske seg utover det optimale ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er spent på å få vite hva 1 PB-10 er god for
    Kul bilde fremvisning flageborg. Masse masse råtøffe høytalere der ja. Så til og med Isen sine

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Flott, spent på hva du finner ut av hva forskjellen blir.
    Har testet en del fram og tilbake nå og må bare si at jeg er glad jeg kjøpte 2 stk. har slått på og av og vekslet mellom høyre og venstre sub. Resultatet er at jeg må si at alle sitteplassene i kinoen er sweetspots når begge subbene er aktive. Beveger du deg over i motsatt side i forhold til den subben som er slått på så mister du faktisk en del bass. Men om det er verdt pengene er jo opp til den enkelte å vurdere ;o)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •