spørsmål angående sub instilling.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

spørsmål angående sub instilling.

Hei har b&w 603 s3 , og det står på specs at de har : Frekvensgang: 48 - 20.000Hz (+/-3dB) , skal jeg da sette min sub (psb subsonic 8) på "50" der det står crossover ? Kan velge fra 50 til 150 , er det det det betry att den starter å spille bassen fra den hz en eller? er helt nybegynner på sub ! og en ting til. HVA i all verden er "phase" , kan velge mellom 0 grader og 180 grader ? Merker ikke forsjell på noen av disse instillingene men. Hva anbefaler dere ? !!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. For å forklare phase på en enkel måte:

Tenk deg to høytalere av samme merke og mod som spiller mot hverandre. Det som skjer da er at høytalerene spiller i phase med hverandre og bassen kan forsvinne. Har man da en phase velger så kan man ungå dette. Ghelder vel spesiellt på hjemmekino med høytalere rundt deg.

En subb har et delefilter på samme måte som en høytaler. Delefilteret på subben avgrenser hvor høyt i hz subben spiller for den lar høytalerene overta.
    Jeg bruker normalt å stille inn subben på noen hz høyere enn nødvendig. Da det ofte er en avrulling av frekvensen på høytalerene. Men det beste er nok å bruke det redskapet somm sitter på siden av hodet.

Etter mine ører så skal det ikke vere en nivå forhøyning av bassen når man bruker sub. Den skal bare ligge der som et hjelpemiddel til de lavere frekvensene. Subben skal egentlig ikke høres når den er på, men når den er avslått.

Det er bare å prøve seg frem- Sett subben der du skal høre musikk (Lytteposisjon) og kryp langs gulvet. Der du hører bassen best er der hvor subben skal stå. Så må du stille inn nivået på delefrekvensen Sett den først til der hvor høytaleren ikke vil vere med lenger. Så kan du auke den litt +5hz før su så prøver deg frem med volum.

Å stille inn subb er ikke noe enkelt, emn bruker du tid så vil du få det til og du vil få stor glede av musikken din...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar Retep ! *takker og bukker* ! . Jaaa jeg har funnet ut att det ikke bare er å slenge subben i ett hjørne og tro att det gjør susen !

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    psb er i stand til og spille ca 106dB 10", 110dB 12".

I instruksjons boken til suben skal det stå om suben har noe som heter direct sub drive. Noe nye suber stort sett har. kobler du til en kontakt (phono) til "LEF" eller der det står "mono" da trenger du ikke tenke på og justere annet en fase og volum på suben.
    Da er det surroundforsterkeren som styrer hvilken frekvens suben kuttes på.
    Har ikke suben denne funksjonen må du passe på og sette subens kuttefrekvens til den samme som surroundforsterkeren står på. EKS: 60hZ, 80hZ, 100hZ, 120hZ.
    Stereo inn på suben kan kobles til med Y-split hvis subens kuttefrekvens brukes. Dette gir litt ekstra fylde i lyden.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på dette med phase..

Jeg forstår (tror jeg) hva det går ut på, men hvordan justere det optimalt?

I mitt rom har jeg stort sett bare én mulighet for plassering av subben, så jeg må ta utgangspunkt i det.

Har lest at man bør spille av et passende bass-spor, og få en kamerat til å justere fasen til bassen blir så stram som mulig, men er det eneste måte?
    virker litt unøyaktig på meg... :roll:
    Finnes det ingen mer nøyaktig metode, f.eks å måle seg frem til riktig fase?
    eller krever det spesielt utstyr?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til "Harman/Kardon" : Jeg kjører vell stereo inn på subben tror jeg. Har koplet den med en vanlig +/- phono kabel uten "Y" ledd. Det var nemlig 2 utanger på forsterkeren og 2 inganger på subben som heter "L" og "R" Til sub, tok det som en selvfølge att det var slik den skulle koples. Er dette feil?`Jeg er veldig fornøyd med lyden nå så det ville forbause meg om det var feil ! Men så er det den første subben jeg har hørt også da (utenom en elkjop+hjemmekino sub fra sony )

btw, har ikke sett noe om det der med att subben skal velge frekvens selv, men skal sjekke det opp litt mer når jeg kommer hjem fra sjøen.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre

I mitt rom har jeg stort sett bare én mulighet for plassering av subben, så jeg må ta utgangspunkt i det.

Har lest at man bør spille av et passende bass-spor, og få en kamerat til å justere fasen til bassen blir så stram som mulig, men er det eneste måte?
    radioshack burre. har man bare en fase bryter er det den innstillingen som gir høyest lydtrykk som er rett fase.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre

Ettersom fase kun har 2 innstillinger (vendt eller ikke vendt) er det å lytte seg fram korrekt nok.
    Men er du i tvil så bruk en lydtrykkmåler. Som sagt over, den fasen som gir deg høyest lydtrykk i lytteposisjon er riktig.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at man kun har to valg på fase er ingen generell regel. mange subber har en mengde faseinnstillinger. min har feks 0-15-30-45-60 etc. andre har gjerne 0-90-135-180 eller 0-90-180. samme regel gjelder uansett med fasen som gir høyest lydtrykk som den riktige. dette er det såpass vanskelig å høre med det blotte øre at en radioshack bør brukes. (alle som driver med hjemmekino bør ha en)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass enkelt?!

Har en SVS PB10, så fasen er vel trinnløs til 180.. Etter hva jeg har lyttet meg frem til, virker bassen strammest ved ca 30... :?:

får teste med radioshacken litt senere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •