Cerwin Vega Ja Eller Nei?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det går ikke an å bruke CV som hi-fi høyttalere! De er ikke beregnet til å spille fint og rent, de er beregnet til å spille høyt! Det eneste CV bryr seg om er volumet og bassen.

Party høyttalere: Ja
    Hi-fi høyttalere: NEI!!!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    Det går ikke an å bruke CV som hi-fi høyttalere! De er ikke beregnet til å spille fint og rent, de er beregnet til å spille høyt! Det eneste CV bryr seg om er volumet og bassen.

Party høyttalere: Ja
    Hi-fi høyttalere: NEI!!!
    Er delvis enig, men "Hi-fi høyttalere: NEI!!!" blir litt kategorisk synes jeg, ettersom man vel da må ha hørt alle CV konstruksjoner, ha lik musikk smak og oppfattelse av lyd og lydprefferangse som alle som skal lytte til CV høytalerene.

Helikopter lyden fra ett av sporene på Pink Floyd the wall og Telarc innspillingen med 1812 overtyren med digitaliserte kanoner, er det ikke så mange høytalere som ligger i den typiske CV prisklassen som takler like høyt , detaljert og med like stor troverdighet eller "hifi". ;-)
    Live konserter blir også etter min mening mer hifi, og øresus og pustevansker pga høye lydtrykk som hører med, lar seg lettere gjenskape med CV enn mange andre høytalere jeg vet om. (NB! pass på hørselen)

Alle høytalere eller elektronisk lydsignal > til hørbar audio lyd transducere har vel når det kommer til stykke sin egen måte å farge og påvirke lyden som en gang ble lagret elektronisk og sener skal gjennopstå som lydtrykk igjen, og en perfekt konstruksjon som vil fungere med alle audio forsterkere, i alle musikksmak sammenhenger og lytterom finnes vel egentlig ikke. Det gjelder å matche høytalere ut i fra egene preferangser, og inngå de kompromissene som finnes der de gjør minst skade for hva man er ute etter.

Tror det beste er å avgjøre JA eller NEI CV problemstillingen selv ved å lytte til høytalerene med den musikken man liker og via det utstyret man skal benytte.
    Mange snakker om innspilling av høytalere, med CV er vel "innspilling" av lytterom, omgivelsene og den negative effekten denne spillingen kan ha på naboer osv også en ting man må ta med i regnestyket.

En annen litt morsom ting med CV høytalere jeg har inntykk av i hvert fall, er at de er forholdsvis lette å selge å få igjen mye av investeringen i forhold til mange andre høytaler, eller mindre "gøytaler" konstruksjoner.....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv cv å synes de spiller mer enn greit nokk til musikk..men til film osv.. er de ikke de beste! men liker du å spille høyt så er cv de rette høyttalerene!
    spiller selv mye rap, trance, dance å er fornøyd!

mvh..

lennyn
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av golfgti
    har selv cv å synes de spiller mer enn greit nokk til musikk..men til film osv.. er de ikke de beste! men liker du å spille høyt så er cv de rette høyttalerene!

mvh..
    trAnce e gosaker..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin Vega er kongen på basshaugen!!!
    skal du ha annlegg som rister kjellergulvet hos naboen 3 kvartaler nedi veien kjøper du deg den nye Stroker15 serien og den desidert største kvalitetsforsterken du kan finne (QSC har noen som gjerne funker der til under 20k) og bygger en solid kasse til denne..
    Kun størrelsen på forsterkeren bestemmer hvor bra og detaljert bass du skal kunne lure ut av denne karen..

husk på å annlegg egen strømkrets fra husets inntak til denne forsterkeren som skal drive dette monsteret *ler*

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av golfgti

mvh..

Merkelig, er selv overbevist om at cv er MYE bedre på film enn musikk, det er ikke behov for like detaljert lyd i film som det er i musikk og da passer cv perfekt syns jeg

Newcomer Per Jarle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cv er helt rå til gammel heavy osm f.eks. Iron Maiden, Slayer, Megadeth etc.....
    Forstår folk som mener at de kanskje ikke er like bra til Roger Waters, Pink Floyd osv.....men vel ikke sån musikk CV er beregnet for. Viss du er en av dem som absolutt skal ha dynamikk og trøkk og vil få fram bassen i f.eks. gamle plater til Iron maiden og andre fra den perioden så er CV overlegne til prisen

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mange ikke tenker på er jo at lydkvaliteten på en typisk kommersh cd-plate er meget komprimert og elendig. Som Lyd & Bilde skrev i en artikkel for litt siden var det i mange tilfeller bedre å høre på en Absolute Music plate på et par Cerwin Vega høyttalere enn et hvilkensom helst High End anlegg. Grunnen til dette er jo fordi Cerwin høyttalerene farger musikken såpass mye med bass og annet tull at lydbildet blir forholdsvis bra. Problemet med et high end anlegg er at det fremhever akkurat hvor dårlig lydkvaliteten faktisk er på cd'en. Og man sitter omtrent å ergrer seg over alle feilene det er i lyden.

Tror ikke det er så veldig mange som tenker over dette.. Hjelper veldig lite og ha et par JMlab Electra sammen med en Klasse A forsterker når man hører på Britney Spears nye album. Det høres helt jævli ut. Så skal man ha et anlegg for å høre på sin nye cd plate utgitt av Eva Records (Som er blandt de verste) så er det bare tull å kjøpe et high end anlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sant det

Ble litt overrasket over at In Flames låt bedre på v12f med liten forsterker enn på B&w 602 s3, så det sier vel litt....
    Byttet høytalere etterpå, så sant det der...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja!

CV e bra på film OG musikk, kanskje ikke på jazz,country,klassisk osv. Men på techno,trance osv funker dem utmerket! Bassen er herlig, tung&kraftfull, man trenger ikke spille spesielt høyt før man føler bassen. Spesielt med 15tommers modellene. Folk med slik musikksmak bør sjekke ut CV.

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV er jo igrunn egentlig mere retta mot "fest" musikk, og dersom man liker det så er Cerwin Vega! et billig og bra alternativ

Jeg er en heldig eier av 3 stk CV høytalere og er veldig fornøyd

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV er en smurfehøyttaler,med et design og en pris som er midt i blinken for de den er myntet på.Personlig må jeg si NEI til CV.

Newcomer mrba sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CV ikke så verst til film

Jeg har nettopp vært å hørt oppsettet til en kompis av meg.
    CV CLsC-12 i front
    B&W LCR600 senter
    CV CLSC-15S sub
    + Noen gamle SVÆRE bakhøytalere
    Til å drive det hele: Denon 3805.

Dette oppsettet låt veldig tøft til film. B&W-senteren reddet oppsettet når det gjalt dialog og det hørtes ikke så skarpt ut som jeg tror det ville gjort med en CV-senter.

Vi har også investert i CV CLSC-10 og Nad 320BEE til pause/oppholdsrom på jobb. Dette låter helt greit for å se på TV og noen filmer i ny og ne, selv om jeg synes diskanten blir litt for skarp til tider.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi4-re=Hifi
    CV kan vurderes til film, men IKKE til musikk. Det virker som bass er det eneste CV bryr seg om. Jeg skjønner ikke at det er så mange som kjøper CV.
    STYR UNNA!!!
    "Cervin Vega. Beacuse nobody screams out for more treble!"

Slagordet til CV sier vel det meste, CV er konge hvis man skal spille høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høytalere har gode og dårlige egenskaper !

CV har bra bass og de er lettdrevne ! Dynamikken er ikke spesielt bra.
    Dens beste egenskap er at de spiller høyt !

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speaker Design

Enkelte modeller har dynamiske egenskaper du ikke visste om skal jeg si deg. Men det er jo klart, til slike priser har de jo sine grenser.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høyttalere har svakheter, CV har nok mange, men det vil ikke si at det er en dårlig hifi høyttaler! Mange som har levd med mini anlegg til Aiwa og sony vil prise seg over hva CV gir av lydkvalitet og dybde. Men CV har valgt å satse på et marked (noe som det snart skal gjøres noe med vistnok, kommer en CV modell hvor en Revel guru har satt sammen en komplett "30årings høyttaler").

Cerwin er de eneste i sitt prissjikte som kan gjengi live musikk så godt som de gjør. For litt siden var jeg på Prodigy konsert, og det rocka villt, og lyden var bra (var i Sentrum Scene (OSLO)). Men da jeg kom hjem må jeg ærlig innrømme at B&W 703 ikke gjorde nytta der og da, jeg ville ha mer. Og rullet frem AL1000 igjen, og fortsatte konserten så si derifra! Om ikke "live lyd" er HIFI, så vet ikke jeg! B&W låter mye mer "studio", uten noe feil og mangler, noe som ikke ligner mye på en live konsert(ok, det er mye klassisk og blues som låter bedre "live" på BW, men ikke Prodigy o.l.).

Mange mener Klipsch låter KNALL bra, samtidig synd de BW låter knallbra, merkelig nok egentlig. Fordi disse låter TOTALT forskjellig! Klipsch er klart en "LIVE" høyttaler, men den er da fortsatt en HIFI høyttaler.

Å si at CV ikke lager noe form for hifi høyttaler er som å si at Mazda ikke lager noe form for komfor.... Ikke alle trenger tyskprodusert bil for å føle seg vel i en bil heller.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speaker Design

Dynamikken bestemmes ikke BARE av høyttaleren da, de fleste underernærer disse. De er rimelig dynamiske når de får godt med krefter bak. Og Watt er ikke alt her.
    Og det at du sier at de har bra bass, men er "dårlige" dynamisk.. er vel litt selvmotsigende... Bass er ikke bra om den ikke er dynamisk!

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk er det som er best med CV, spør du meg...
    Det er ingen høyttalere som leverer like bra dynamikk i prisklassen, hvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden CV! høytaler er såpass lettdrevne MÅ man ikke ha den størst forsterkernen i verden på de! Noe de forøvrig heller ikke vil tåle, men jeg kan være enig i at man bør satste på 200 w (RMS) pr. høytaler. En kompis bruker en eldre Denon receiver på 5x80 w (RMS) i TV-stua på sine 1515. For de fleste er dette mer enn nok, men når man først har begynt så "baller" deg se på. Mye vil ha mer. Men et sted må man jo begynne. :-P

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •