Nye høyttalere .. bort med Nautilus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere .. bort med Nautilus

Hva skal man så gjøre, når alle synes du har bra ett oppsett .. men selv synes du at det ikke "holder mål"?

Høyttalerne mine .. B&W Nautilus 805, jo mere jeg hører på dem, jo mere skjønner jeg at dette er høyttalere som "ikke passer" meg .. liker rett og slett ikke "sounden" ..
    I tillegg ser jeg mer og mer film, ca .. tja .. 60% film og 40% musikk.

Jeg lurer da på om jeg skal selge de og skaffe meg 7.1 istedet (eller kanskje 5.1?)
    Har lest endel om Mission Elegante e82 ... for det første passer de veldig godt designmessig inn i min stue .. og de har også fått meget gode kritikker .. men er litt usikker på om jeg skal handle separate komponenter, eller gå for et "system" .. Hvor mye har jeg tenkt å bruke på dette? Tja .. det har jeg egentlig ikke tenkt på .. men jeg har jo forsterker og dvd-spiller .. så må vel finne noe som passer
    Har ikke så veldig stor stue .. ganske .. middels, men vil likevel ha noe som river litt i boxxern, hehe ..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hva med Audiovector Mi3 Signature? Enorm dynaikk, oppløsning og ikke minst holografi! Tror det er noe for deg. De er gulvstående men ganske små og meget pene. Vil absolutt anbefale deg en prøvelytt på dem!

Det vil da si hvis du har et såpass budsjett Arcam og audiovector skal være en kjempegod kombinasjon også!

Link:

http://www.hi-fi-center.no/shop_item...7,22,72&id=875

Anbefales!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å beskrive hva slags sound du vil ha. Det er også viktig å finne den riktige kombinasjonen mellom høyttalere og forsterkere. Forsterkerne påvirker lyden mer enn det ser ut som de fleste vet. Det er veldig mange høyttalermerker som er gode til film. Så du må nesten beskrive hvordan du vil at det skal låte klangmessig.

Hvor mye vil du forresten legge i potten for nye innkjøp?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mission høyttalerene ser jo unektelig veldig bra ut, men hvem selger de her til lands?
    Hva med vonschveikert?
    Ellers så er det jo alltid JMlab sin nye electra serie da. Spesifikasjonene ser ihvertfall imponerende ut.
    Paradigm signature S8 fikk jo veldig bra kritikk i stereophile her for et par måneder siden.
    Linn kan jo også være et merke det er verdt å sjekke ut, linn har jo høy fun factor noe som passer bra til hjemmekino.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Mission høyttalerene ser jo unektelig veldig bra ut, men hvem selger de her til lands
    Elkjøp hvertfall!!

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JmLab Electra 936, de var jeg og testet hos Akto i helgen. Det er faktisk noe av det bedre jeg har hørt. Flageborg, Akto og jeg satt og nikket i sofaen etter en tuning runde natt til søndag. Meget gode til musikk og film!

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mission er eid av Elkjøp (les Dixon i england som igjen eier Elkjøp) så nærmeste elektro markedet er vel veien å gå !

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter klager over sounden i B&W-høyttalerne sine. Ingen tvil om at det er gode høyttalere han har, men de faller altså ikke i hans smak.

Mulig man bør bevege seg vekk fra engelske høyttalerprodusenter, da. Vet at den typiske "engelske lyden" ikke er representativt for alt som lages i storbritannia lenger, men jeg ville altså styrt unna B&W, Kef, Mission, Gale etc.

Støtter dem som nevner Audiovector. Jeg liker dem også godt. Andre merker kan være Usher, Patos eller kanskje Dali? De skiller seg ihvertfall ganske mye fra B&W.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal 9000
    Du kan jo prøve å beskrive hva slags sound du vil ha. Det er også viktig å finne den riktige kombinasjonen mellom høyttalere og forsterkere. Forsterkerne påvirker lyden mer enn det ser ut som de fleste vet. Det er veldig mange høyttalermerker som er gode til film. Så du må nesten beskrive hvordan du vil at det skal låte klangmessig.

Hvor mye vil du forresten legge i potten for nye innkjøp?
    Med fare for å avsløre hvor lite jeg egentlig vet .. skriver jeg dette likevel, for å prøve å få avklart dette en gang for alle ..

Jeg er ingen ekspert .. men jeg får prøve å forklare meg så godt jeg kan.
    Når jeg hører musikk, liker jeg å ha litt bass .. så stativhøyttalere var kanskje ikke det beste valget. Derfor skaffet jeg meg subwoofer. Men for å få subwoofer til å virke på stereo (AVR300), måtte jeg ta signal ut fra høyttalerne over til Subwooferen .. synes ikke dette ble optimalt. Derfor ser jeg etter gulvstående modeller denne gangen. I tillegg synes jeg at 805'n ble alt for .. hva kan jeg si, "skarp". Selv med mørke kabler, tepper i øst og vest, demping etc ..

Jeg synes ikke det blir optimalt uansett hva jeg gjør. Har noen sett Crimson Tide? Sett på kapittel 18, og se litt på den. Når torpedoene suser forbi .. river det rett og slett i ørene mine .. jeg liker ikke lyden i det hele tatt. Jeg er klar over at dette er en gammel film, og at inspillingen er kanskje ikke optimal .. men jeg prøvde samme kapittel på PSB Stratus Gold, myyye bedre .. skikkelig koselyd.
    Massive Attack - Angel. Jeg vet ikke hva det blir på "hifi språket", mellomtone, oppløst, etc, etc .. men når de begynner å slå de "rytmepinnene" sammen .. og vokalen .. virkelig irriterende! Jeg vet at det er muligens rommet mitt det er noe galt med .. at jeg bruker feil kabler, at jeg må rulle høyttalerene inn i dopapir .. etc .. men jeg har jo byttet på alt, i tillegg har jeg jo hatt Stratusene i samme rom, og de hørtes ikke slik ut i det heeele tatt ..

Skulle ønske at jeg kunne beskrive det bedre .. og det viser seg at det er vissnok bare jeg som har dette problemet .. folk som er innom synes ikke dette er noe problem, de sier at de ikke la merke til det før jeg påpekte det, og selv da synes de ikke at det er veldig sjenerede ..

Jeg hører mye på rock / rap og ser mer og mer på film. Derfor har jeg lyst å bytte høyttalere, kanskje 5.1, kanskje 7.1 (hvis det er verdt det ..)
    Har allerede en Subsonic 8, og den fungerer vel .. helt .. ok.
    Hvor mye har jeg tenkt å bruke på dette? Vel .. har egentlig ikke satt noen grense.. 40k? 50k? For hele 5.1/7.1 altså.

Hvis det er noen som er i nærheten, kom gjerne innom og se om det er noe jeg gjør galt .. er jo mulig at jeg er en komplett idiot, og at alt blir bra når jeg bare "setter i den ene ledninga". Uansett om dette viser seg å være tilfelle, skal jeg iallefall ha meg fullt 5.1/7.1 oppsett. Tipper mest mot 5.1, siden plassering av 7.1 vil være litt .. vanskelig i min stue.

Newcomer hitme357 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imho
    Når jeg hører musikk, liker jeg å ha litt bass .. så stativhøyttalere var kanskje ikke det beste valget. Derfor skaffet jeg meg subwoofer. Men for å få subwoofer til å virke på stereo (AVR300), måtte jeg ta signal ut fra høyttalerne over til Subwooferen .. synes ikke dette ble optimalt.
    Dette trenger du ikke å gjøre. Jeg har også Arcam AVR300, og spiller med sub i stereo(og på flerkanals DVD selvsagt), med vanlig coax kabel med RCA fra receiver til sub, og det funker fint. Du må nok bare gå in i oppsettet på receiveren under Subwoofer / Sub Stereo, og sette den til enten Large+Sub (da spiller frontene også bassen) eller Sub+Sat (da deles frekvensen så frontene spiller fra la oss si 80Hz og oppover).

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio pro er en god partner til arcam.
    Hva med blue og black diamond? Blue har innebygde aktive subber.
    Veldig pen lyd i begge høyttalerne, og designet er det ingenting å si på

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hørt 805 - og blitt skuffet. Det samme har skjedd nå jg har hørt større moeller fra B&W. Testet selv disse mot Dali Helicon 400 på mitt anlgg - bl skuffet over begge. Men råimponert over den forrige Audiovctor (signature?). Endte likevel med JM lab electra 926, men tror likelv Audiovector var hakket bedre til min lektronikk og min smak. Fikk aldri sammenlignet de to. Det virker som vi har litt like ører - så jeg ville tatt en test av Audiovectorene til 27000 - kanskje de som er billigere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen dyptgående kjennskap til 805 , så jeg kan på ingen måte presantere noen fasit . Men jeg har selv modeller fra samme produsent (703 + 705 ) så jeg kan forstå problemstillingen .

Før du går så langt at du selger høytalerne kan det være lurt å prøve en del andre metoder som ikke etterlater kontoen din med varige men .

Først av alt anbefalingen fra John p . Dette er essensielt , en riktig subwoofer kan gjøre betydelige forbedringer av karakteristikken til en høytaler . Hvis suben derimot er feil f.eks rot i overgangsfrekvensene kan det faktisk bidra til å forsterke høytalernes svakheter . ( selv måtte jeg dele ved 80 hz (kalle front small) og bruke eq på sub for å få disse til å henge sammen.)

Når det gjelder plassering/demping er jeg selv "under opplæring" (se min tråd : toppmontert diskant og holografi ) det er betydelige gevinster på vinkling/tilting og rett demping rett plass .

Leser at du har prøvd mørke kabler , selv prøvde jeg å gå nesten motsatt vei , nemlig QED silver anniversery, denne er mye renere enn mye annet jeg har prøvd og gjorde underverker for meg , på den annen side slakter den bass så jeg skal nå prøve en annen modell fra samme produsent , denne :http://www.hifibitz.co.uk/product.asp?id=3378

Om ikke annet er det verdt å prøve før kontoen er tom

Gobble

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker første gangen jeg hørte audiovector.. d va lyd d..

edit: hvordan slette mld??? feilpost..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Dette trenger du ikke å gjøre. Jeg har også Arcam AVR300, og spiller med sub i stereo(og på flerkanals DVD selvsagt), med vanlig coax kabel med RCA fra receiver til sub, og det funker fint. Du må nok bare gå in i oppsettet på receiveren under Subwoofer / Sub Stereo, og sette den til enten Large+Sub (da spiller frontene også bassen) eller Sub+Sat (da deles frekvensen så frontene spiller fra la oss si 80Hz og oppover).
    Wehei! Dette visste jeg ikke
    Sitat Opprinnelig postet av gobble
    Jeg har ingen dyptgående kjennskap til 805 , så jeg kan på ingen måte presantere noen fasit . Men jeg har selv modeller fra samme produsent (703 + 705 ) så jeg kan forstå problemstillingen .

Før du går så langt at du selger høytalerne kan det være lurt å prøve en del andre metoder som ikke etterlater kontoen din med varige men .

Først av alt anbefalingen fra John p . Dette er essensielt , en riktig subwoofer kan gjøre betydelige forbedringer av karakteristikken til en høytaler . Hvis suben derimot er feil f.eks rot i overgangsfrekvensene kan det faktisk bidra til å forsterke høytalernes svakheter . ( selv måtte jeg dele ved 80 hz (kalle front small) og bruke eq på sub for å få disse til å henge sammen.)

Når det gjelder plassering/demping er jeg selv "under opplæring" (se min tråd : toppmontert diskant og holografi ) det er betydelige gevinster på vinkling/tilting og rett demping rett plass .

Leser at du har prøvd mørke kabler , selv prøvde jeg å gå nesten motsatt vei , nemlig QED silver anniversery, denne er mye renere enn mye annet jeg har prøvd og gjorde underverker for meg , på den annen side slakter den bass så jeg skal nå prøve en annen modell fra samme produsent , denne :http://www.hifibitz.co.uk/product.asp?id=3378

Om ikke annet er det verdt å prøve før kontoen er tom

Gobble
    Kontoen blir vel tom uansett den .. hehe ..men takk, skal prøve meg litt frem .. selv om jeg ikke har så veldig stor tro på at jeg kommer til å bli fornøyd :/

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile ;)

Prøv audiovector, tror du kommer til å like dem veldig godt. Og ikke la dg lure av størrelsen, for disse lager enorm godlyd. utrolig detaljert, herlig mellomtone/diskant, snerten mellombass og fyldig dypbass, og jeg mener dypbass. jeg trodde ikke mine egne ører første gangen jeg hørte dem. disse spiller virkelig dypt faktisk. audiovector skal være en veldig god kombo med arcam også, da får du også en deilig silkemyk, men veldig oppløst ig detaljert diskant!

Prøv Mi3 Signature, tror du kommer til å like den veldig godt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •