Spikes?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Spikes?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spikes?

Har kjøpt meg et par gulvstående Dali høytalere, der var det med spikes som skal festes under de. I den ene enden er de ganske spiss og i andre enden er de mere butt, hvilken ende skal stå ned i gulvet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den spisse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Dali har også slike spikes. Det fulgte også med plastknotter til å tre på den butte enden, som brukes hvis man har parkett eller laminat el.l. Har man teppe, skal den spisse enden peke ned.

Jeg har imidlertid byttet ut de medfølgende spikes/føttene med Tema Isolator dempeføtter (260,- for 8 stk. på Eltek). Kan ikke si jeg hører enorm forskjell på lyden (har ikke lyttet skikkelig ennå heller), men kjøpte dem først og fremst for å skåne naboene. Jeg har parkett.

Soundcare spikes er et annet alternativ for harde gulv, det er "innbakte" spikes med føtter under. Men disse er vesentlig dyrere, ca 400 for 4 stk.

-Audun

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettop kjøpt meg et par Dali 8008 der det ikke fulgte med spikes, er egentlig de spikesene som egentlig skulle ha fulgt med (iflg. bruksanv.) noe bra, eller bør jeg satse på noe annet? Har hørt at kanskje elkjøp har noe billige saker, kan det være godt nok montro?

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får jo kjøpt spikes-sko til å ha under spiksen for å beskytte golvet, eg bruker slike på mine B&W høgtalere (fulgte med spikes som skrues i under høgtaleren). Elkjøp har slike spikes-sko til ein billig penge.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller lagt ekstra penger i Soundcare spikes-føtter da isåfall, å flytte en høyttaler med løse "sko" under spikes'ene er et mareritt. Spesielt hvis du er redd for gulvet ditt og vil eksperimentere litt med høyttalerplasseringen. Soundcare spikes'ene skrues også inn i de eksisterende skruehullene.

Lyden skal også visstnok bli bedre enn med vanlige spikes, ihvertfall ifølge denne testen:

http://www.audiophile.no/omtaler/soundcare.html

Han sier de er en større forbedring av lyden enn noen kabelskift han har prøvd, og da bør de jo være verdt 800 spenn...

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å flytte en høyttaler med løse "sko" under spikes'ene er et mareritt.
    Det byr absolutt på ingen problem for min del iallefall. Spiksen går jo nedi skoen. Så viss du dytter høgtaleren og ikkje løfter den går det knirkefritt, Akuratt som med Soundcare spikes-føtter. Og så sparer du ein del penger i tillegg, og det er jo alltid kjekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    Jeg har nettop kjøpt meg et par Dali 8008 der det ikke fulgte med spikes, er egentlig de spikesene som egentlig skulle ha fulgt med (iflg. bruksanv.) noe bra, eller bør jeg satse på noe annet? Har hørt at kanskje elkjøp har noe billige saker, kan det være godt nok montro?
    Gratulerer med høyttalere!
    De spiksene som skulle fulgt med er brukbare. Hvis du vil ha dem så tror jeg at hifiklubben kan skaffe dem for en billig penge. Hvis høyttalerne står på et hardt underlag (hvis du bor i kjeller, blokk ol), så er egentlig ikke spikes så farlig på disse høyttalerne. Hvis du går i en av hifiklubbens sjapper så vil du oppdage at 8008 ikke står på spikes.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    Gratulerer med høyttalere!
    De spiksene som skulle fulgt med er brukbare. Hvis du vil ha dem så tror jeg at hifiklubben kan skaffe dem for en billig penge. Hvis høyttalerne står på et hardt underlag (hvis du bor i kjeller, blokk ol), så er egentlig ikke spikes så farlig på disse høyttalerne. Hvis du går i en av hifiklubbens sjapper så vil du oppdage at 8008 ikke står på spikes.
    Takk, takk.

Jeg tok en tur på hifiklubben og forhørte meg litt om saken, de sa det skulle ha fulgt med spikes, men at disse var av dårlig kvalitet. Jeg skulle få et sett med spikes fra Dali til en hyggelig pris istedet.

Jeg fikk 8stk av disse for 400kr (veil. 600kr) noe jeg med en gang synes var i dyreste laget. Men når jeg kom hjem og fikk åpnet pakkene så jeg jo at dette var skikkelige saker. Lyden ble merkbart mye bedre!

Btw. Jeg var innom hificenteret og så på disse:

For en elendig byggekvalitet, plast/metall, huff! Og så var det bare 3stk i pakken :? Glad de bare hadde en pakke igjen da jeg var der.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •