Hjemmekinohøyyaere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Hjemmekinohøyyaere

Jeg har en DVD spiller JML 838y med 5.1 utgang. Det jeg lurer på er om hvilke høytalere jeg kan koble til denne. Er det forsterker i spilleren slik at jeg kan bruke vanlige høytalere eller må jeg bruke høytalere med innebygd forsterker? Fint om noen kan hjelpe meg :-)

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nå nok ha en forsterker hvis du skal tilkoble konvensjonelle høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, men finnes det ikke høyttalere med innebygd forsterkere som kan kobles direkte uten at jeg trenger en forsterker i tillegg. mvh Kenneth

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, aktive høytalere finnes. Men da må du regne med og bruke laaang tid på og leite.... og active høytalere er ikke spesielt billige.... Vil heller anbefale deg og kjøpe surround reciver eller effektforsterker hvis det er en dvd spiller du vil gå ut i fra. Da får du mere frihet i fremtiden...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Kan du da si meg hva som er hensikten med de utgangene som DVD spilleren har, det er jo rart at den har tilkoblingsmuligheter for 5.1 hvis de ikke kan brukes....?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KNormann
    Takk for tipset. Kan du da si meg hva som er hensikten med de utgangene som DVD spilleren har, det er jo rart at den har tilkoblingsmuligheter for 5.1 hvis de ikke kan brukes....?
    Den kan absolutt brukes. DVD spilleren har ingen effektforsterker for å drive høyttalere, men den har såkalte linjeutganger. Du har kanskje en CD spiller også? Isåfall er ikke denne koblet rett til høyttalerne, men via en forsterker ikke sant?

Linjeutgangene på DVD spilleren din kan altså kobles til en effektforsterker med minst 5 kanaler. Her har du et tilfeldig eksempel på en slik forsterker:
    http://www.nadelectronics.com/ht_amp...73_framset.htm

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5.1 linjeutgangen. For de som har en billig, strømsvak forsterker som trenger og bruke alle kreftene på og pumpe strøm til høytalerne... kobler mann til 5,1 mellom dvd spiller og forsterker kjøres lyden direkte utenom elektronikken i forsterkeren tonekontroll o.s.v så den fungerer som en effektforsterker.

Erfaring fra mine tidligere 3 Philipsforsterkeresom ble så varme at mann kunne ha stekt pannekaker på de... strømsvake møkkerforsterkere !!!!!!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    5.1 linjeutgangen. For de som har en billig, strømsvak forsterker som trenger og bruke alle kreftene på og pumpe strøm til høytalerne... kobler mann til 5,1 mellom dvd spiller og forsterker kjøres lyden direkte utenom elektronikken i forsterkeren tonekontroll o.s.v så den fungerer som en effektforsterker.

Erfaring fra mine tidligere 3 Philipsforsterkeresom ble så varme at mann kunne ha stekt pannekaker på de... strømsvake møkkerforsterkere !!!!!!
    Mest mystiske jeg lenge har hørt....hvor har du dette fra ?

Kjender ikke til din dvd spiller, finder ikke noe info om den. Er du sikker på den 5.1 utgang er linjedrevet ? Er der volumenkontroll, balanse osv på spillen ?
    Du kan ikke koble aktive høyttalere på en 5.1 linjeutgang medmindre du har volumen kontroll for samtlige høyttalere.
    Den analoge 5.1 utgang kobles til forsterkeren, eller receiverens 5.1 inngang akkurat som en cd spillers 2 kanals utgang kobles til en forsterkers cd inngang.
    Man kobler jo heller ikke en cd spiller rett i aktive høyttalere, medmindre cd spilleren har forforsterkerdel med vomlumenkontroll, eller du har volumen regulering på høyttalerne, blir kanskje litt tungvint så...
    Vil du bruke DD og DTS dekoderne i receiveren kobler du opp med optisk kabel imellom dvd og receiver, vil du bruke dekoderne i dvd spilleren kan du koble opp med 5.1 kabler.
    "Nesten alle" dvd spillere har 5.1 utgang....., men som sagt, kjender ikke til din dvd spiller...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok og takk, ble klokere av det. På menyen til DVD-en er det muligheter for å justere plasseringen av høyttalerne, lydbildet (ecualiser) samt at det er volumkontroll på fjernkontrollen. I det hele tatt ser det ut som om det er bare å koble til høyttalere, og justere allt fra fjernkontrollen, men som dere skriver så blir uteffekten for lav til å drive disse. Får vurdere anskaffelse av en komlett hjemmekinopakke, DVD-en jeg har kan jeg selvfølgelig bruke en annen plass. Takk for all hjelp :-)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke lete lenge etter aktive høyttalere, samtlige musikkforhandlere selger slike. For eksempel Behringer Truth koster vel i underkant av 4k for paret, og er ganske populære blant folk som driver med musikk.

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle hjemmekinopakker som er beregnet til PC bruk, bruker 5.1 eller høyere for tilkobling (dvs. de har innebygget forsterker, men ikke dekoder). Så hvis du ikke har for store krav til realistisk lydgjengivelse, og er ute etter mye bass til filmbruk, for en rimelig penge, er det kanskje noe for deg.

Mange av pakkene er samlet her:
    http://prisguide.hardware.no/cat.php...art=125&ppp=25

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •