Ljudia rumperistere - noe gæli?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Ljudia rumperistere - noe gæli?

Har fulgt med i forumet et stund og anskaffet meg 2 ljudia br-25 til so**** i hjemmekinoen. Disse drives av en egen forsterker (Denon PMA-320 - god gammel vare) som yter noenlunde det samme som bass rockerene tåler. Forsterkeren er koblet på den ene LFE utgangen til receiveren (på den andre står det en CW sub og dunker) og jeg har prøvd meg frem ganske lenge nå UTEN å være medlem av forumet, men NÅ meldte jeg meg inn!

Har sett igjennom forumet og fulgt alle anvisninger for montering. Bruker ganske tykke plank/bjelker som monteringsplater der br'ene står. Hver br er koblet til hver sin utgang på forsterkeren

Saken er den at når jeg begynner å nærme meg ristenivå (skulle til å si lydnivå...) som jeg føler jeg trenger for å få den riktige effekten, kommer det en FÆL lyd fra rumperisterene (metall mot metall/eller klirring). Spesielt helikopterscenen (med påfølgende kræsj) i Matrix 1 er FÆL å høre på (forøvrig en kongescene for å skremme naboene med...).
    Har en formening om at disse da "vrenger seg" når klirrelyden kommer.

Forsterkeren jeg bruker til å drive rumperisterene har impedansetoleranse fra 6-12 Ohm (ergo ikke helt ihh) men har også prøvd med seriekobling av "høytalerene" - samme resultat.

Nå har vel alt sammenheng med pris, og Ljudia sine er billige, men da jeg har 2 stk i en 2-seter mente jeg dette burde oppveie for manglende effekt (Br-25 tåler 50 W). Er litt i villrede hva jeg bør gjøre for å få lytteopplevelsen jeg er ute etter uten å sprenge mine 2 nyervervede (b)ass rockere. Har jeg for myk sofa? Er risterene montert for langt ned i so**** (ca 15 cm under fjærene)? (Er bakenden - ass'en - til far for tykkhudet for bassen)?

Any ideas?

I en sofa fra IKEA sitter far og ... kunne tenke seg mer risting uten metallklirr...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg et par 15" som du monterer i sofa'n(ikke sensurert). Alt annet er bare SVADA vedrørende "effektiv" ROMPE-risting!!! PS! Det er noen som tror at en vibrator gjør samme greia..........men de har ikke nok erfaring......!!!;-)

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korleis festa du dei bass elementa? På ei sponplate som er skrudd fast i ramma på sofa'n eller ? Elementa peikande oppover mot rumpa... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innfesting av elementene

Jeg tror det ikke går an å feste elementene på annen måte enn hva jeg har gjort, "høytalerelementet" (er ingen membran på disse, bare ei plate i senter av et slags halvmjukt plastmateriale) og tilhørende 4 skruer som jeg skrudde fast noe innmari hardt. Platene jeg har brukt er ikke spon, de er treplanker i dimensjonen 170X25 (mm) som er fastskrudd i ramma på sofa'n (ikke sensurert her heller), bak til foran og elementene montert midt på disse.

Prøvde forøvrig litt mer i natt (fruen synes slike prøver og forsøk på natterstid er OK... enn så lenge) og sofa'n rister den - overalt. Synes jeg kjenner like mye/mer rist i armlener og rygg enn i selve rumpa. Mulig jeg må prøve meg frem og flytte plankene nærmere selve fjæringa i so****..?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke disser rumperisterene du bruker så godt, men det kan høres ut/virker som om de bevegelige delene presses utover ytegrensene og bunner. Grunnen til det kan jo både komme av at man krever formye av dem, eller at man benytter en litt for svak forsterker til å drive dem og at resonanse frekvensen der man får mest vibrasjon igjen for hver watt tilført er utenfor arbeids området i det monterte systemet.

Om man helt kan trekke paralell til bass høytelere med tunge mebraner er jeg ikke sikker på, men der gjelder det ofte at en for svak forsterker ofte kan høres mer volomiøs ut i bassen enn en kraftigere forsterker som holder mebranene nermest i en "skrustikke" og klarer å lkontrollere dem bedre. En svak forsterker klarer å starte elementet , men ikke stoppe og benytter seg mer av stivheten i mebran opphenget for å stoppe elementet før det til slutt bånner, hvis man drar på ennda mer. En srtømsterk og godt kontrollert forsterker kan gjengi bassen mer kontrollert og med bedre anslag osv, så det er mulig en kraftigere forsterker kan overføre mer energi i form av høyere hastigheter og større G krefter internt i rumperisteren og dremed sterkere vibrasjoner innenfor slaglengden til rumperisteren. Belastbarheten og hvor mye effekt man kan tilføre en rumperister er vel også et termisk og avkjølings spørsmål, så hvor mange watt den tåler i praks er ikke alltid godt å si på forhånd.

En annen ting med rumperistere er vel hvilken resonans frekvens de oppnår i oppsettet, noe som avhenger av hvilke frekvenser de jobber med fra signalkilden samt egenskapene til soffa og opphenget i denne. Her blir det vel litt som å stemme en streng i et treng instrument, et strammt og stivt oppheng vil få en høyere resonangs frekvens enn en et slappere og mykere oppheng. Med rumperistere handler det vel mye om å få ut energien i de lavfrekvente signalene mest mulig fokusert der de er ønsket.
    Har derfor lurt på om ikke en sofa eller stol utsyrt med rumperister, også burde vært mer isolert fra gulvet og i det hele tatt bli litt mer fleksibet så ikke underlaget motar og motvirker vibrasjonene og stjeler mye av virkningen.

Har selv benyttet store høytaler elementer montert i sofa'n som rumperister, det fugerer også utmerket, men det er mulig at en riktig montert og drevet rumperister vil avgi mindre lydtykk i luften og mer fokusert der den er ønsket, så ikke kino visninger natterstid forstyrrer omgivelsene like mye som subwoofere og akustisk "kortsluttede" bass elementer i sofa'n . ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •