Høyttalere til klassisk musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til klassisk musikk

En kamerat av meg har en meget god Sansui transistorforsterker fra 1981 som leverer 2X80 watt. Strømforsyningen skal være svært god og hele greia veier 17-18 kilo.

Nå lurer han på høyttalere til denne. Han liker lyden i Dali Royal Menuett II, men kan godt tenke seg noe som leverer litt bass også. Behøver ikke spille veldig høyt, men pent.

I klassisk musikk trenger en vel ganske gode fullregisterhøyttalere? Er det noen som kan anbefale høyttalere i prisklassen 7000-10000?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg ville sjekka ut noen JmLab, det går ann å få de brukt til bra pris. Jeg hadde Electra serien før, de jeg hadde fungerte veldig fint til klassisk musikk. Jeg hadde Electra 936, som er dyrere enn budsjettet du har beskrevet, men det kan hende noen av de mindre høytalerene i serien kan komme ned i den prisen. Om det blir for dyrt ville jeg sjekket ut noen av de billigere seriene av samme merke, f.eks Cobalt serien, jeg har ikke testet disse hjemme selv, men tror disse kan spille veldig bra også.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hei, jeg ville sjekka ut noen JmLab, det går ann å få de brukt til bra pris. Jeg hadde Electra serien før, de jeg hadde fungerte veldig fint til klassisk musikk. Jeg hadde Electra 936, som er dyrere enn budsjettet du har beskrevet, men det kan hende noen av de mindre høytalerene i serien kan komme ned i den prisen. Om det blir for dyrt ville jeg sjekket ut noen av de billigere seriene av samme merke, f.eks Cobalt serien, jeg har ikke testet disse hjemme selv, men tror disse kan spille veldig bra også.
    Da må det i tilfelle bli Chorus 716 S eller evt en brukt 816/826. Ellers er jo de du har ganske fine dah! *sikle*

Edit: Ser frekvensresponsen til 716 S er på 47-28000hz. De går ikke særlig dypt da. Må fort opp i Electra 936 for komme ned i 35hz. Det blir DYRT! Hvor dypt bør en høyttaler spille for å kunne gjengi klassisk musikk godt?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Hifihuset har han mye brukt, der kan det jo finnes fine saker til bra pris.

Kan hende at høytalerene ikke trenger gå så mye dypere enn 47hz. Det kommer vel mye ann på hva klassisk musikk han hører på. Noen ganger synes jeg det kan virke som om høytalere går lavere enn de er oppgitt til eller at de spiller musikk absolutt tilfredstillende.

Til klassisk musikk ville jeg heller lagt vekt på å finne noen høytalere med fin mellomtone og diskant, enn å tenke for mye på hvor dypt de går siden budsjettet stopper på 10.000. Kan være vanskelig å få i pose og sekk til den prisen, da ville jeg prioritert det slik jeg skrev over. Bassen kan jo altis spes på med en sub når økonomien tillater det.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han bare må prøve krix apex3, eventuellt lyrix gold fra samme. Apex koster nå 6990 hos pmaudio, og LG rett under 10 en plass. Apex3 krever nok en forsterker med god strømforsyning, men makan for en høyttaler. Til klassisk og akustisk musikk danker denne ut de fleste, hvis ikke alle, før du kommer laaaangt opp i pris. De går så sinnsykt kjellerdypt i bassen at du vil ikke tro det fra så små høyttalere. I stua til pmaudio ristet det sykt i hyller og vegger. Du må ikke la deg lure av en lave prisen, for dette er faktisk en ganske så eksepsjonell høyttaler. Selv fikk jeg totalt hakeslepp, og hadde kjøpt med en gang hadde det ikke vært for at de i mine øyne ikke er spesielt pene. Vet mange liker utseende, men ikke helt min smak. Hvis du skal på messa i horten, så tror jeg disse vil bli demonstrert.

Edit. Apex3 er satt ned fra 8700,- til 6990,-
    Lyric Gold -"- 13500,- til 9100,-

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tralltrall: Enig med deg om diskant og mellomtone. Han har tenkt på å handle Dali Royal Menuett II eller Dali Royal Scepter og heller legge til en sub senere.

Thomand3: Interessant. Kirx Apex3 må vi sjekke ut.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomand3
    Han bare må prøve krix apex3, eventuellt lyrix gold fra samme. Apex koster nå 6900 hos pmaudio, og LG rett under 10 en plass. Apex3 krever nok en forsterker med god strømforsyning, men makan for en høyttaler. Hvis du skal på messa i horten, så tror jeg disse vil bli demonstrert.
    Skal ta med egen DemoCD til messa i Horten, så får vi se..............høre..............hva dybde EGENTLIG er........;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror tilogmed du Flageborg, min basshungrige venn, vil bli imonert. Må selvfølgelig huske at dette ikke er en høyttaler ment for å spille på diskotek-nivå, men for musikk lytting i heimen. Ingen tekno-rave-bullshit høyttaler med andre ord. Det som også er så imponerende er det sinnsykt store lydbildet de skaper. Høyttalerne forsvinner rett og slett totalt. Så vidt jeg vet skal de mates med metaxas elektronikk på messa, så dette blir gøy å høre.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke spesielt inovativt design, men tradisjonellt og solid om ikke annet.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns BW 705 er meget bra. koster 11000kr, men er sikkert prutbar 1000kr . Eller så har du Sonus Faber Consertino, men den går ikke så langt ned i registeret som BW'en etter hva jeg bemerka meg. Men demoen ble tatt på 2 forskjellige steder.. så rommet kan ha litt å si ja :P.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke spesielt inovativt design, men tradisjonellt og solid om ikke annet.
    Hmm.. spennende. Liker slik design jeg . Firkanta boxer.... Lyden som teller alt for min del.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror tilogmed du Flageborg, min basshungrige venn, vil bli imonert. Må selvfølgelig huske at dette ikke er en høyttaler ment for å spille på diskotek-nivå, men for musikk lytting i heimen. Ingen tekno-rave-bullshit høyttaler med andre ord. Det som også er så imponerende er det sinnsykt store lydbildet de skaper. Høyttalerne forsvinner rett og slett totalt. Så vidt jeg vet skal de mates med metaxas elektronikk på messa, så dette blir gøy å høre.
    Ja, dette blir spennende............og finne ut om de leverer "full pakke" på et så LAVT nivå som jeg vanligvis lytter til............treffes vi på messa?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han vil ha det enda noen hakk bedre, så tror jeg dette er en vel så fantastisk løsning:

Samlet pris på dette blir faktisk ikke mer enn ca 12000,-. Du kan jo søke på krix equinox og se hvordan testene er. Huff, høres ut som en selger her, men er altså ikke det. Er bare så utrolig imponert over hvordan disse høyttalerne klarer å spille. Det MÅ bare høres.

Edit: Bildene er altså av Krix equinox (4600,-) og Krix seismix 3 mkII (7500,-) Satt ned fra 5990,- og 8500,-.
    www.pmaudio.no

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    .......treffes vi på messa?
    Ja, det hadde vært hyggelig. Sender deg en PM.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Patos? Ser at kritikerroste Patos Lyric 402 koster nesten to lapper for mye, men de er kanskje mulige å få tak i brukt? Eller hva med de største i Basic-serien, Patos Basic 510? Har ikke hørt dem selv, men det kan jo hende det er bra til prisen.

Hvis han likte Dali Royal Menuett, så er kanskje Dali Royal Tower noe å sjekke ut. De er en gulvstående videreutvikling av Menuett. Men det er ikke en veldig stor høyttaler.

Jeg er for min del fristet til å foreslå Dali Suite 2.8 som et hett tips. En vellykket konstruksjon som Dali har hatt en stund nå. Fin allrounder som bør kunne takle det meste, inkludert klassisk.

Ellers har AudioVector nå kommet med en MEGET interessant ny serie (K-serien) i det rimigere spekteret. AudioVector K3 Super koster ca 9400,- kr, og min erfaring med AudioVector er at de har fokus på god bassgjengivelse. Har bare lyttet til Mi3-serien tidligere, men hvis den nye K-serien har samme ideal, så er dette mye høyttaler for pengene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos er også virkelig gode høyttalere. (Er jo derfor jeg har 302 selv ) Men til den musikken som han nevner her er ikke 402 eller 302 ,etter min mening, helt på høyde med krix. Dali suite 2,8 falt overhodet ikke i smak hos meg. Spesiellt bassen var veldig udefinert. Hørte de sammen med thule 150 eller noe lign. Men absolutt en av de peneste høyttalerne i klassen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn på www.audiofil.no . Neders på siden finner du tilbud. Der er det 2 sett ht som du bør kikke nærmere på.

Diva Swans 6.1 - til kr 7500,-

Specifications

3-way, 4-driver system, 4th-order vented alignment
    Frequency response: 27Hz-20kHz
    Efficiency: 88 dB
    Nominal impedance: 8 ohm
    Power handling: 20-200 watts
    Dimensions (W × D × H): 11.75 × 15.2 × 41.25 in
    (298 × 386 × 1048mm)
    Weight: 71.5 lbs (32.5kg) each
    Shipping weight: 92 lbs (40.9kg) each

Sonusfaber Concerto - tilbud kr 11200,-

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte de sammen med thule 150 eller noe lign. Men absolutt en av de peneste høyttalerne i klassen.
    Artig at du skulle nevne den elektronikken. Offtopic-digresjon her:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...523#post269523

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye å ta tak i! Takk alle sammen!

Tydeligvis mye artig å få tak i brukt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •