intrøkt diskant.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

intrøkt diskant.

heisann..
    etter forige fest var det noen som hade trykt inn den ene diskanten på mine Cervin vega cls-15. åsså lurte jeg på om man hørte noe særlig forskjell?? og om det lønner seg å bytte den ut..
    takknemlig for alle svar....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er sikkert dau over 15khz.. kanskje 10 også. men er vel ikke så utrolig mye interesant i de frekvensene eller...?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. nei.. er vel mest de litt lavere frekvensene som er no.. ihvertfall på disse høytalerne.. men har jo fortsatt diskanten på den andre høytaleren da..

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sarkastiske hjørnet idag Einis?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergern
    åsså lurte jeg på om man hørte noe særlig forskjell??
    Trykk på "play", så finner du det ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støvsuger

Prøv å trekke den ut ved å bruke støvsugeren. Plasser støvsugeren så nært som mulig og be......
    Vær forsiktig!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fungerer også å bruke en teipbit og å dra domen ut i riktig fasong, gjorde d på mine gamle ht, pioneer da men....

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også brukt dorull-trikset.
    Ta en tom dorull, plasser den rundt elementet (om det passe inne i rullen), og sug forsiktig ut.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte diskanter kan man demontere magneten fra frontplata som domen er festet i, slik at man kan komme til domen fra baksiden og trykke den mer kontrollert ut på den måten. magneten og polstykke er ofte limt og eller skrudd sammen, så hvor enkelt dette er for gjeldende diskant vet jeg ikke. sentrering av spolen i magnetgapet etterpå kan også by på problemer så disse tingene gjøres på egen risiko.. Det er også av og til et hull i polstykket, et gjennomgåendel hull i senter av magnetsystemet eventuellt fyllt med dempemateriale som kan fjernes så man fysisk kan ta en egnet gjenstand og trykke den skadede domen ut fra baksiden slik at den inntar sin opprinnelige dome form. Lederene og viklingene i en diskant er ofte ganske tynne og tåler lite, så demontering, suging eller annen fysisk påvirkning kan medføre at diskanten tar kvelden for godt, men er man villig til å ta den risikoen, er det bare å teste ut de forskjellige fremgangsmåtene.

Ps: brukes dorull hylse knepet og man står for sugingen selv, pass på å ikke innhalere eller svelge domen hvis den løsner.....;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støvsugertrikset er bra, men det anbefales å ha en støvsuger med variabel sugekraft. Pass også på at du setter munnstykket borti FØR du begynner sugingen, og start på lav sugestyrke. Skru også av støvsugeren før du fjerner munnstykket fra membranen. Det gjelder å ikke trekke for mye i limkanter og oppheng. Hvis munnstykket dekker over mer enn membranen (noe den gjerne gjør når det gjelder en diskantdome) kan det lønne seg å lage en "adapter" av papp, slik at man bare dekker det inntrykte området. Da påvirker sugekraften bare membranmaterialet, og belaster ikke opphenget. Og til slutt: Dette gjøres på eget ansvar.

Jeg har selv brukt dette trikset på støvhetta på bassmellomtonen, men den er nok mer robust enn en diskantdome, så vær forsiktig. De fleste støvsugere har også en greie (en slags liten "skyveluke") som slipper inn "falsk luft" lenger opp på røret. Det kan være lurt å åpne den også for å minimere sugekraften.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    angående frekvenser etc så er det nå ingen tvil om at du går glipp av noe. Jeg ble forsøkt solgt ett par b&w 705. Hørte med en gang at noe ikke var som det var, en liten titt bak front-deksel satte punktum. Der var ene diskant-elementet godt inntrykt. Tomlingen ville gi 500 kr i rabatt....

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et par B&W 604 (tror jeg), og den ene diskanten ble trykt inn på en fest. Jeg løste det ved å ta en dråpe lynlim på en fyrstikk, og festet denne midt i det inntrykte området.
    Jeg fikk dratt ut diskanten, og fjernet fyrstikken ved å knipe den av med en tang. Limet fjernet jeg med limfjerner (selvfølgelig)
    Må bare understreke at dette gjøres på eget ansvar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •