Gamle høyttalere og andre ting sent en søndag..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gamle høyttalere og andre ting sent en søndag..

Hentet mine gamle Dali 104 frem fra kjelleren idag, syns de spillte overraskende godt satt opp med en pioneer dvd 717 og en onkyo 9511 . Har også et par boston acoustics fra rundt 90' og et par B&W dm 630i stablet bort i samme kjelleren. Det jeg egentlig begynte å grunne på er hvordan disse høyttalerne holder mål idag i forhold til høyttalere av idag i tilsvarende prisklasse? Har overhodet ikke hatt tid til stereo de siste 5 årene, barn og flere barn har liksom krevd sitt . Men nå har jeg tid og lurer på hva dere gutta mener?? Holder de gamle høytalerne mål, er fremdeles en Nad 3240 en god forsterker? Nostalgisk gir de ihvertfall en god opplevelse enda og det er kanskje det viktigste? Tilslutt vil jeg spørre om råd i forhold til kjøp av høyttalere innenfor 5000kr, gjerne brukte, hva er gode saker nå - først og fremst til ren lytting? :grin:

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frehley
    Hentet mine gamle Dali 104 frem fra kjelleren idag, syns de spillte overraskende godt satt opp med en pioneer dvd 717 og en onkyo 9511 . Har også et par boston acoustics fra rundt 90' og et par B&W dm 630i stablet bort i samme kjelleren. Det jeg egentlig begynte å grunne på er hvordan disse høyttalerne holder mål idag i forhold til høyttalere av idag i tilsvarende prisklasse? Har overhodet ikke hatt tid til stereo de siste 5 årene, barn og flere barn har liksom krevd sitt . Men nå har jeg tid og lurer på hva dere gutta mener?? Holder de gamle høytalerne mål, er fremdeles en Nad 3240 en god forsterker? Nostalgisk gir de ihvertfall en god opplevelse enda og det er kanskje det viktigste? Tilslutt vil jeg spørre om råd i forhold til kjøp av høyttalere innenfor 5000kr, gjerne brukte, hva er gode saker nå - først og fremst til ren lytting? :grin:
    Dali 104 var noen meget gode høgtalere, og er fortsatt ikke noen dårlig høgtaler.
    104 led, om jeg ikke husker mye feil, av litt lite flyde i bassen og et litt lite punch i høgtaleren.
    Det er ikke en høgtaler som egner seg kjempe godt til å virkelig guffe på og spille høyt og forstyrre naboen, og det er heller ingen ideel høgtaler å ha som en front i et surround oppsett.
    Til bak høgtaler er den ypperlig, og til å høre på musikk på et normalt eller dempet volum så er lyden kjempe fin.

Nad 3240 kjenner jeg bare til via rykte, så den skal jeg ikke uttale meg om.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte nettopp et par dali 104 og en nad 3020 til å ha på data-rommet. Måtte jo selvfølgelig prøve de i stua, og fy som de spillte. Er ikke enig i at de har lite punch i bassen. Hos meg slo de som bare juling i bassen, og spesiellt koblet til audio analoguen så spillte de så latterlig høyt i forhold til det jeg hadde forventet at jeg begyndte å le. Spesiellt fint spiller de ikke, men tror de banker det meste av dagens høyttalere i samme prisklasse faktisk. Ihvertfall morsomt å ha nad/dali komboen i hus igjen. 15 år siden sist.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt både 104 og B&W 630i!! Savner faktisk 630i veldig mye. En kompis har kjøpt de, så jeg får jo høre de av og til. :razz: Mye trøkk hvertfall!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali 104++

Fulgte anbefalinger og kjøpte likegodt to par Dali 104, bruker det ene paret som bakhøyttaler foreløpig. Synest lyden holder mål, spesielt med 109 og sc5 i front. Kan anbefales til andre dali fans. :idea:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis hadde et par Boston høytalere som vi festet mye til på midten av 80-tallet.

Utrolig flotte høytalere - de var nesten flate og ganske brede - i motsetning til dagens smale og dype. Utrolig flott treverk finish på de.

Matet de med en Yamaha forsterker - sammen med en passiv sub lød dette fantastisk.

Byttet stadig diskant-elemter på de, sikringen røk til stadig på de - den ble som regel byttet ut med en grei 20 eller 30A ampere sikring som en eller annen som regel hadde liggende i bilen.....
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •