Høytallere til Yamaha RX-V1500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytallere til Yamaha RX-V1500

Som tittelen sier, trenger jeg hjelp med å finne høytallere til yamaha recieveren min. Jeg ønsker å bruke 5-6000 NOK,- Har blitt anbefalt Patos Basic 410. Og de ser jo meget bra ut.

Men det som er saken er at jeg får yamaha produkter til innkjøpspris og lurer på om det kanskje lønner seg å kjøpe det da?

Hva med f.eks Yamaha NS-515F som fronthøytallere?
    Andre yamaha høytallere det er verdt å se på? Sub, center og front.
    Evt andre merker? Tror nok det blir enten patos eller yamaha.

mvh
    arnis

Active KinoWalla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du forteller hva salgs musikk du hører mest på og og hva slags krav du setter til høytalerne så vil du sikkert få mere respons her tror jeg

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi det glemte jeg.

Jeg skal bruke de til film, xbox, xbox 360 og musikk. Hører på det meste av musikk, men hovedsaklig metal og hip hop (litt merkelig musikksmak :P). Hovedvekten er nok på film og spill, så høytallere spesialisert for film er sikkert greit nok. Jeg regner med at disse er duganes til musikk også.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående patos høytalerne du nevner så har de en impedans på 4 ohm og rx-v1500 har en klarer visst bare en impedans på 6 ohm og høyere i følge bruksanvisninga, hvis jeg ikke har lest helt feil..

Kanskje noen andre her på forumet veit åssen det går med 4 ohms høytalere på rx-v1500 ?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KinoWalla
    Angående patos høytalerne du nevner så har de en impedans på 4 ohm og rx-v1500 har en klarer visst bare en impedans på 6 ohm og høyere i følge bruksanvisninga, hvis jeg ikke har lest helt feil..

Kanskje noen andre her på forumet veit åssen det går med 4 ohms høytalere på rx-v1500 ?
    Det at Yamaha RX-V1500 ikke klarer mindre enn 6 Ohm er ikke riktig. Hvis du ser på denne rapporten om RX-V2400 (RX-V1500 er ikke vesentlig forskjellig fra denne) Så ser du at du kan belaste den med impedanse mot 2 Ohm.

http://www.milleraudioresearch.com/d...harxv2400.html

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis
    Som tittelen sier, trenger jeg hjelp med å finne høytallere til yamaha recieveren min. Jeg ønsker å bruke 5-6000 NOK,- Har blitt anbefalt Patos Basic 410. Og de ser jo meget bra ut.

Men det som er saken er at jeg får yamaha produkter til innkjøpspris og lurer på om det kanskje lønner seg å kjøpe det da?

Hva med f.eks Yamaha NS-515F som fronthøytallere?
    Andre yamaha høytallere det er verdt å se på? Sub, center og front.
    Evt andre merker? Tror nok det blir enten patos eller yamaha.

mvh
    arnis
    Med så gode priser på Yamaha bør du jo for all del prøvelytte til oppsettet. Er det bra nok kommer du jo i mål for en rimelig penge. Jeg har hørt NS-515F og synes de hadde god lyd. Dette er jo også de høyttalerene som anbefales til RX-V2500. Test også med NS-777.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det at Yamaha RX-V1500 ikke klarer mindre enn 6 Ohm er ikke riktig. Hvis du ser på denne rapporten om RX-V2400 (RX-V1500 er ikke vesentlig forskjellig fra denne) Så ser du at du kan belaste den med impedanse mot 2 Ohm.

http://www.milleraudioresearch.com/d...harxv2400.html

Men da lærte jeg noe nytt i dag også

Støtter forøvrig forslaget til pnerbye om at du burde prøvelytte på yamaha høytalerne

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Dette er jo også de høyttalerene som anbefales til RX-V2500.
    .. av Yamaha selv da naturligvis! :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkerdelen i RX-V2400 og 1500 har desverre ikke særlig meget til felles, selv om det på papiret kan se slik ut. 1500 leverer mindre effekt i lave impedanser, og er også svært følsom ovenfor fasevridninger, dette er temmelig typisk for Yamaha forsterkere.

Problemet er så at Yamaha høytalere generellt har noen riktig slemme fasevridninger, så jeg vil ikke anbefale Yamahas egne høytalere til en Yamaha forsterker.

Et merke som generelt er dyktigere til å konstruere høytalere med tanke på fasevridninger er Audio Pro.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt kjipt er at jeg har ikke mulighet til å prøvelytte. Så lenge det ikke er noen som vet av en yamaha forhandler i Trondheim da. Jeg får yamahaproduktene via et firma i bodø.

Ble egentlig litt sånn deprimert nå. Kan nesten virke som Yamaha Recieveren jeg har kjøpt ikke er godt for noe. Slik som jeg forsto det har den vel fått meget god kritikk, og da burde vel ikke være noe problem å finne høytallere som er bra og fungerer godt på recieveren? Men slik det har kommer fram nå, så er det slettes ikke sikkert at en høyttaler som høres bra ut i butikken, på f.eks en denon forsterker, høres bra ut på recieveren min?

Jeg må vel finne noen som har stilt opp en yamaha rx-v1500 i butikken, for så å prøvelytte høyttalere der. Selv om det virker litt tungvindt.

Edit:
    Hva er forresten fasevridninger? Er det noe man legger spesielt godt merke til?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahaen er snill i lyden, og burde gå godt sammen med de absolutt aller fleste høytalere, jeg vil dog ikke anbefale de aller største tyngste, og nettopp Audio Pro tror jeg kunne være et godt valg.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Audio Pro Black Diamond V.2 LINK

2 veis, bass reflex, gulvstående, 6 1/2" bass, bi-wiring,
    190 x 1010 x 320 mm",
    6000,-

Får vel stikke å prøvelytte på disse.

Impedance: 4 ohm

Er 4 ohm noe som er anbefalt å bruke på yamaha recieveren da? Ser jo det er litt usikkerhet om det tidligere i tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahaen har ingen problemer med 4ohm så lenge der ikke oppstår store fasevridninger, og det er det ikke i Audio Pro's høytalere

Audio Pro finner du billigst hos www.fyndborsen.se

Jeg kan se at prisen hos Fyndbørsen har gått opp med 500kr, men de bruker å være til å handle med.

Bare si at de kan kjøpes billigere andre steder, og de setter ned prisen.

www.prisjakt.nu

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar. Stikker og hører på Audio Pro neste uke. Så ikke så værst ut den til 10000 Når du betaler med kort, hvordan blir det med valutaforskjeller?

Altså så betaler du for 10000 SEK for høytallerene + 700 kroner i frakt så tilsvarer det ca 9100 NOK? Eller er det noe annet de gjør?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som foresten veit om Proson Stratego Top 10 SA fra fyndbørsen kan spille bra på en RX-V1500 ?
    Har det for meg at en dag vil jeg gå lei av lyden i CV og jeg har hørt at proson visstnok har en del bedre lyd...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Top 10 SA har noen store elementer som kan trekke litt. Legger du til en PA-150 til å drive bassen blir det nok liv. Men jeg har tatt feil før.

Selv er jeg på leting etter hjemmekino til det huset jeg enda ikke har kjøpt. Det jeg har lært er at jeg må vite hva slags rom kinoen skal være i før jeg bestemmer meg for høyttalere, og jeg må bestemme høyttalere før jeg velger receiver. Ikke lett gitt!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen stor forskjell i lydkvaliteten på V-12F og Top 10 SA ?

Vil f.eks ett par Top 10 SA med den proson forsterkern trøkke og spille bedre enn mine nåværende v-12f?

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for AP BLACK Diamond. Krever disse i likhet med BLUE 50cm klaring fra veggen? For hvis de gjør det, så må jeg nok revurdere det valget. Jeg kan nok klare 20CM, men stort mer enn det er heller tvilsomt.

Har også sett meg ut en sub:
    http://www.lsound.no/index.php?side=info&id=1432

Det er ikke noe crash mellom denne og Recieveren min?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener jeg så en test av Black Pearl V2 i Lyd og Bilde. Tror det stod der at den i likhet med Black Diamond bør ha litt luft rundt seg. Klarer du 20-25cm er nok det lurt, men det beste er jo om noen som har denne høyttaleren svarer. Du kunne sendt en PM til Fallen feks. Han har Black Diamond V2 mener jeg å huske.

Edit: Fallens Hjemmekino

Jonolav:
    pent dette!
    Pene høyttalere! Har du prøvd å ta de godt ut på gulvet når du lytter til musikk? Tipper det vil gjøre underverker med lydbildet men kanskje gå for mye utover bassen?

Fallen:
    Ja, jeg har prøvd høytalerne ute på gulvet, og er VELDIG klar over at dette gir bedre lyd, men forskjellen er ikke så stor. Høytalerene fungerer veldig bra der som de står. Skal snart flytte, så da skal jeg innrede et rom mtp. lyd ! ;-)
    Sub kobles til pre-out, så den har jo egen forsterker. Skal funke bra der tror jeg!

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det virket jo ganske oppløftende. Dette er mitt første ordentlige anlegg (sitter nå med et creative surround sett til 1400 kroner :P), så jeg tviler på at jeg kommer til å bli misfornøyd.

Har skikkelig tro på black diamond v.2.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •