Crossover frequency?, JMlab sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Crossover frequency?, JMlab sub

Hei,

Har kjøpt meg en JMlab sw38A subwoofer brukt. Siden det ikke følger med noen "bruksanvisning" har jeg to spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg å besvare.

1) Hva er CROSSOVER FREQUENCY som det står på en vribryter, hvordan stiller jeg det inn i forhold til LEVEL (vribryter) og de andre høyttalerne mine (front, JMlab Opal 620).

2) En liten vippebryter (ved siden av autopower bryteren) står det 180 phase på. Hva i alle dager er dette for noe? Har prøvd å vippe den opp og ned på lavt volum (av frykt for å ødelegge noe) men kan ikke finne ut hvilken funksjon denne har.

Håper på svar som kan gi enda større glede av denne subben om jeg bare kan få stilt den inn riktig i forhold til resten av anlegget.

Takk på forhånd!

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crossover Frequency er delefrekvensen. Du velger med andre ord hvor høyt (eller lavt) i frekvens du skal dele signalet. På subwoofere er det som regel mulighet for å justere mellom 40-160(kanskje helt opp i 200)Hz. Hva som passer best for deg må du finne ut selv, men du trenger neppe å gå særlig høyere enn 90-100Hz. Kanskje du ender opp mye lavere og. ;-)

Kort sagt; du justerer delefrekvensen på suben da.

Vippebryteren er en fasevender, i dette tillfellet 0 eller 180 grader. Noen suber har variabel fasevender, mellom 0 - 180 grader. Skal ikke gå så nøye inn på hvordan dette fungerer (da jeg ikke er noen ekspert på området), men 0 grader, altså normal, er normalt. Ved 180 grader vendes signalet, slik at elementet slår motsatt av det det gjør ved 0/normal.

Dette kan i noen tilfeller gjøre det lettere å integrere suben med resten av høytalerene dine.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fase er "tidsforsekelse" av suben, så den slår etter fronthøytalerne. Det må tilpasses din lytteposisjon og er etter smak og behag.

Hvis du bruker en stykk phono inn Mono/LEF styrer surroundforsterkeren frekvenskuttet på subben. Bruker du to stykk phono inn Stereo må du passe på og stille suben til samme kuttfrekvens som forsterkeren står på: 40, 60, 80 er som regel høyt nok for suben uten at den taper for mye trykk/dB i lavere frekvenser.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •