dali concept 6.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Newcomer shaolin99 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dali concept 6.

Hei.

Jeg kjøpte for kort tid siden følgende utstyr fra hifiklubben som skal fungere både som stereo og hjemmekino:

1 x DENON AVR-2105
    2 x Concept 6 fronter
    1 x Concept CT senter
    2 x Concept 1 bakhøytaler

Jeg hørte på utstyret på hifiklubben og synes lyden var bra på demoen. Jeg sjekket også ut avforum for å se andres erfaringer med disse høytalerne. Til slutt bestemte jeg meg for å gå for pakken ettersom det virket som et bra hjemmekino annlegg til en nogenlunde grei pris (11000), og jeg regnet med at hifiklubben ikke selger annet en kvalitetsutstyr... Mitt gamle annlegg som ble byttet ut er et 8 års gammel billig annlegg fra bonus så jeg regnet med at lyden ville bli sinnsykt mye bedre!

Til film fungerer annlegget svært bra synes jeg (selv om jeg ikke har prøvd det ut så mye på dette området).... men til musikk derimot synes jeg det har for lite punch (jeg bruker bare frontene til musikk).. Det er alt for lite bass i disse høytalerne!! Mitt gamle annlegg hadde jo mer punch en dette.. Jeg prøvde å justere opp bassen, men høytalerne klarte ikke produsere noe særlig mer trykk uansett hva jeg gjorde. Jeg brukte en sonic maximizer mellom cd spiller og forsterker og klarte ved hjelp av den å få relativt bra trykk i høytalerne (den boksen er foresten FANTASTISK!!!), men bassen ble for anstrengt og udefinert og lyden ble for "muddy".

Litt kjipt å bruke over 10000 på et annlegg og sitte igjen med en følelse av at det blir for pinglete. Jeg prøver meg derfor nå på litt "damage control" her:

Høytalerne spiller klart og fint så jeg mangler vel egentlig bare skikkelig bass. En subwoofer burde vel fikse problemet mitt? Jeg har en relativt stor stue og budsjettet mitt er på mellom 3000 - 5000 (forhåpentligvis så billig som mulig, men jeg vil jo ikke kjøpe noe drit). Jeg vurderer å kjøpe SVS PB10-ISD som akkurat nå selges for 4000 hos lsound, og jeg har snust litt på CW CLSC-12S.

Mitt spørsmål til de vise på dette forumet er todelt:

Nr 1. Er det andre som har hatt erfaring med for pinglete lyd i concept 6 serien.

Nr 2 (som er mitt viktigste): Vil en sub kunne redde annlegget mitt, og tror dere en av dem jeg nevnte over kan være løsningen (eventuellt andre anbefalinger)?

Hilsen Yngve

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er ikke et svar på et av spørsmålene dine, men det kan kanskje hjelpe deg. Jeg hadde denon 1905 før. Jeg syntes at den var utrolig dårlig på musikk, faktisk minndre god en forforsterkeren jeg hadde før fra cambridge som kostet bare 1600,- Så at receiveren ikke holder mål tviler jeg ikke et sekund på. "billige" dvd spillere er heller ikke det beste man kan bruke til musikk i stereo. Da vil nok en cd spiller gjøre jobben mye bedre.

En subb vil nok gjøre mye, jeg har mye erfaring med cv subber og jeg kan si deg at de lager mye liv, (og lyd) Så mangler du bass vil du få stor hjelp ved å kjøpe en CV bass. Å sammenligne SVS og CV blir nok helt feil. Uten å ha hørt en eneste SVS så vil jeg nok tippe at den sitter inne med masse kvaliteter som CV bare kan se langt etter.

Ellers så kan du prøve deg frem med en effektforsterker til frontene dine, det kan funke. Du får sikkertlånt deg en et sted for testing. Det kan faktisk gjøre underverker det også!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Concept 6 og kom til at den er god på diskant og mellomtone. Bassen ble jeg skuffet over. Vil tro du får stor glede av en sub både til hjemmekino og musikk.

OBS: SVS'en på lsound er priset ekskl mva. Jeg vurderer denne selv, men har ikke hatt den glede å høre den ennå.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sub

Takk til pnerbye og fabian for særdeles raske svar .

Ai, ai, ai.. Det vil si at prisen på SVS subben blir 5000 spenn.. Men den er vel kanskje verdt det? CW subbene er jo da ganske mye billigere, men jeg har ikke lyst å bruke 3000 på en sub som jeg ikke er 100% fornøyd med.

Jeg har uansett ikke råd til effektforsterker + sub nå, men jeg regner med at jeg vil få mest utbytte av en sub.

Andre som kan hjelpe meg på vei mot bedre lyd??

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror faktisk at du kan bli nesten 100% fornøyd med en clsc 12s. Og ja du vil nok merke større forskjell med en subb enn med en effektforsterker.

Ellers er jo en god cd spiller og gode kabler hele veien en hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv dali 6006 og cerwin vega clsc 12".... mye bedre m subben ja... 6006 har heller ikke så mye bass, etter min smak... kjøp clsc 12" du... har hørt på andre subber også.. dali f.eks.. men dali blir for kjedeli...

Har også denon 2802.. kjører direct på musikk å subben tilkobla...
    Har hatt clsc 12" i ca 4mnd.. og den fungera bra.. spørst hva lyd du ska ha..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en sub vil kunne redde anlegget ditt, så lenge det er mer bass du er ute etter. Ser du sammenligner med tidligere anlegg. Må spørre:

Hva besto tidligere anlegg av?
    Spilte det tidligere anlegget i samme rom som du benytter nå?
    Hva slags musikk spiller du mest?
    Har du satt subwoofer til "none" i receiveren?

Vil for øvrig si at selv om du føler deg skuffet, så er drøyt 10000 kroner for 5 høyttalere og en receiver ikke så voldsomt mye. Høyttalere til under 5000 kroner paret har alltid noen vesentlige svakheter, og i Concept 6 sitt tilfelle er det tydeligvis dypbassen som lider litt. Jeg vil anbefale en god subwoofer for å bøte på dette, siden anlegget åpenbart skal brukes til hjemmekino, og da er subwoofer et must uansett!

Edit: Svenskene har et mye-for-pengene-merke som heter XTZ som får mye skryt (ihvertfall i Sverige). Subwooferne der er ganske rimelige. De har ikke forhandler i Norge, og må importeres. Lenke: http://www.xtz.se/

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pris

ok.. takk for tipset.. Jeg kommer vel kanskje til å gå for en CLSC-12S siden den er en del billigere en SVS subben. Har jo allerede brukt mer penger enn planlagt, men slik er det vel alltid når man skal kjøpe seg hifi, pc o.l.

Noe SVS tilhenger som mener jeg gjør feil valg?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shaolin99
    ok.. takk for tipset.. Jeg kommer vel kanskje til å gå for en CLSC-12S siden den er en del billigere en SVS subben. Har jo allerede brukt mer penger enn planlagt, men slik er det vel alltid når man skal kjøpe seg hifi, pc o.l.
    Jeg synes du skal gå for en subwoofer som går lavere i frekvens enn 28Hz. Tipper det er svaret du vil få fra SVS-erne også.

Hva med en Audio Pro SUB IMPACT Aktiv sub,12"woofer, 200w. Spesifisert til å gå ned til 23Hz.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til roffe:

Tidligere anlegg var en TEAC forsterker 2 stk pioneer og 2 stk jamo høytalere (vet ikke merke). Altså... et lavmålsanlegg, men takket være det utrolige produktet sonic maximizer fra BBE (http://www.bbesound.com/) så har jeg hatt en ganske så ok lyd i dette anlegget. Plaseringen av det nye anleget er omtrent det samme som det gamle og jeg hører mye på metal/alternativ/goa techno. Det er ved akkurat disse basskrevende sjangrene at concept høytalerne sliter.

Jeg har ikke sjekket at subwoofer står til "none" i receiveren, men jeg regner med at den gjør det siden jeg har brukt forsterkerens innebygde autosetting for å stille den inn.

Jeg får satse på at subben vil være redningen ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg synes du skal gå for en subwoofer som går lavere i frekvens enn 28Hz.
    men til 3300,- er det vel ikke noen annen sub som går lavere?? på papiret ja, men ikke i virkligheten..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du skal gå for en subwoofer som går lavere i frekvens enn 28Hz. Tipper det er svaret du vil få fra SVS-erne også.

Hva med en Audio Pro SUB IMPACT Aktiv sub,12"woofer, 200w. Spesifisert til å gå ned til 23Hz.
    Takk for tipset roffe... Jeg skal sjekke den ut! Prisen var jo ikke avskrekkende.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metall
    men til 3300,- er det vel ikke noen annen sub som går lavere?? på papiret ja, men ikke i virkligheten..
    Ikke enig der. Cerwin Vega har for vane å maksimere trykk på bekostning av dybde. Når det gjelder aktive subwoofere er ikke Cerwin Vega noe spesielt bedre enn de andre, men de spiller gjerne høyt og litt ukontrollert, i kjent Cerwin Vega stil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke enig der. Cerwin Vega har for vane å maksimere trykk på bekostning av dybde. Når det gjelder aktive subwoofere er ikke Cerwin Vega noe spesielt bedre enn de andre, men de spiller gjerne høyt og litt ukontrollert, i kjent Cerwin Vega stil.
    ja enig der... men for meg passer den bra....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metall
    ja enig der... men for meg passer den bra....
    Ja, misforstå meg rett. Cerwin Vega gir mye trykk for pengene. Moro, for den som liker denslags.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, misforstå meg rett. Cerwin Vega gir mye trykk for pengene. Moro, for den som liker denslags.
    men så er jeg bare 17 da... å då e d cv som gjeld..

men til trådstarter: sjekk ut den audio pro subben som roffe anbefalte http://www.nebyhifi.no/audiopro_sub.htm d spørs hva lyd du vil ha...

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shaolin99
    Hei.

Jeg kjøpte for kort tid siden følgende utstyr fra hifiklubben som skal fungere både som stereo og hjemmekino:

1 x DENON AVR-2105
    2 x Concept 6 fronter
    1 x Concept CT senter
    2 x Concept 1 bakhøytaler

Jeg hørte på utstyret på hifiklubben og synes lyden var bra på demoen. Jeg sjekket også ut avforum for å se andres erfaringer med disse høytalerne. Til slutt bestemte jeg meg for å gå for pakken ettersom det virket som et bra hjemmekino annlegg til en nogenlunde grei pris (11000), og jeg regnet med at hifiklubben ikke selger annet en kvalitetsutstyr... Mitt gamle annlegg som ble byttet ut er et 8 års gammel billig annlegg fra bonus så jeg regnet med at lyden ville bli sinnsykt mye bedre!

Til film fungerer annlegget svært bra synes jeg (selv om jeg ikke har prøvd det ut så mye på dette området).... men til musikk derimot synes jeg det har for lite punch (jeg bruker bare frontene til musikk).. Det er alt for lite bass i disse høytalerne!! Mitt gamle annlegg hadde jo mer punch en dette.. Jeg prøvde å justere opp bassen, men høytalerne klarte ikke produsere noe særlig mer trykk uansett hva jeg gjorde. Jeg brukte en sonic maximizer mellom cd spiller og forsterker og klarte ved hjelp av den å få relativt bra trykk i høytalerne (den boksen er foresten FANTASTISK!!!), men bassen ble for anstrengt og udefinert og lyden ble for "muddy".

Litt kjipt å bruke over 10000 på et annlegg og sitte igjen med en følelse av at det blir for pinglete. Jeg prøver meg derfor nå på litt "damage control" her:

Høytalerne spiller klart og fint så jeg mangler vel egentlig bare skikkelig bass. En subwoofer burde vel fikse problemet mitt? Jeg har en relativt stor stue og budsjettet mitt er på mellom 3000 - 5000 (forhåpentligvis så billig som mulig, men jeg vil jo ikke kjøpe noe drit). Jeg vurderer å kjøpe SVS PB10-ISD som akkurat nå selges for 4000 hos lsound, og jeg har snust litt på CW CLSC-12S.

Mitt spørsmål til de vise på dette forumet er todelt:

Nr 1. Er det andre som har hatt erfaring med for pinglete lyd i concept 6 serien.

Nr 2 (som er mitt viktigste): Vil en sub kunne redde annlegget mitt, og tror dere en av dem jeg nevnte over kan være løsningen (eventuellt andre anbefalinger)?

Hilsen Yngve
    Hei.

Siden du sier du syntes oppsettet virket meget bra i butikken, så vil jeg tro at du burde kunne få den lyden hos deg også.

1. Er høgtalerene plassert riktig? Mange høgtalere må plasseres veldig nøyaktig for å få et godt lydbilde av dem. Noen trenger lyft, andre trenger en vegg for å få maks ytelse.

2. Har du gitt anlegget tid nok til å spille seg inn? Lyden forandrer seg veldig i en høgtaler når de er innspilte eller ikke. Det merket jeg veldig godt på mine Dali 8008. Er bass og mellomtone jeg virkelig merket det på.

3. Har du stilt inn forsterkeren riktig? Mange har Large, medium og small som valg på høgtalere. Min Harman Kardon har dette, og sto på medium på defult da jeg fikk den. Det ble en helt annen verden når den ble satt til large på frontene.

4. Er du sikker på det ikke var sub i oppsettet på hifiklubben?

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobbet i klubben før og kjenner til problemet av erfaring.
    Men det meste av skylden skal nok 2105 ha,, det bor faktisk mye mer i de
    høyttalerne, feks med Nad c320BEE er de fantastiske.
    Men det hjelper ikke deg så mye nå, løsningen din er nok å kjøpe en sub.
    Ser at CV er nevnt; til film og techno, dundremusikk etc er denne super til prisen, men
    til mer rolig og akustisk musikk synes jeg den kanskje gjør en smule for mye ut av seg.
    Personlig ville jeg anbefalt B&W ASW600, solgte mye av denne kombinasjonen, en sub som er både raffinert og mye punch i.
    Dog litt dyr i forhold til resten av anlegget men jeg synes det er verdt det.
    Nå har jeg aldri hørt svs men de blir jo skrytt opp i skyene av alle som har hatt befatning med de, sikkert et godt alternativ.
    Men igjen, om du liker røff musikk ,elektronisk og heavy, så kan nok en CV hjelpe deg godt.
    Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodrik
    Personlig ville jeg anbefalt B&W ASW600, solgte mye av denne kombinasjonen, en sub som er både raffinert og mye punch i.
    Dog litt dyr i forhold til resten av anlegget men jeg synes det er verdt det.
    Lykke til.
    B&W er også bra å spiller bra, men cv spiller høyere.. har hørt begge..
    men den 10" i den B&W er vel kansje litt for liten??

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en litt uheldig kombinasjon du har kjøpt deg, 2105 er ingen basskonge, og hvis Concept 6 heller ikke er det kan det ikke bli vellykket.

Ifølge testen på areadvd.de skal 2106 være en voldsomt forbedret lydmessig, spesielt er vistnok dens evne til å gjengi bass forbedret.

Ang. Audio Pro Impact, Audio Pro oppgir subbene sine ved -10db, og etter min erfaring klarer de heller ikke å overholde den spesifikasjonen. Nå som SVS er kommet til landet er det ingen grunn til kjøpe en AP sub medmindre du ikke kan skaffe de pengene en PB10 koster, eller bare skal ha en liten og billig sub.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •