dali concept 6. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Newcomer shaolin99 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det er nok en litt uheldig kombinasjon du har kjøpt deg, 2105 er ingen basskonge, og hvis Concept 6 heller ikke er det kan det ikke bli vellykket.

Ifølge testen på areadvd.de skal 2106 være en voldsomt forbedret lydmessig, spesielt er vistnok dens evne til å gjengi bass forbedret.

Ang. Audio Pro Impact, Audio Pro oppgir subbene sine ved -10db, og etter min erfaring klarer de heller ikke å overholde den spesifikasjonen. Nå som SVS er kommet til landet er det ingen grunn til kjøpe en AP sub medmindre du ikke kan skaffe de pengene en PB10 koster, eller bare skal ha en liten og billig sub.
    Hmm.. Det var jo drit kjipt.. Så hvis jeg hadde gått for en annen forsterker så kunne jeg hatt mye bedre lyd.. argh... ja ja, for sent å gjøre noe med det nå. Trodde jeg var ganske safe når jeg handlet på hifiklubben framfor elkjøp og andre møkkeforhandlere, men man kan tydeligvis drite på draget der også... Får satse på at en god sub rydder opp.

Jeg har merket meg at ingen på dette forumet kan enes om hva som er en god sub i prisklassen rundt 4000 spenn så det blir ikke lett å bestemme seg... Jeg har nå fokus på SVS PB10-ISD, CW CLSC-12S og Audio Pro SUB IMPACT. Jeg har mulighet til å sjekke ut CW'en på hifi klubben, men ikke de to andre. Siden jeg dreit meg ut på høytaler/forsterker valget mitt så skal jeg vel kanskje ikke stole for mye på gehøret mitt :???: . Er bare så usikker på om det er verdt de ekstra pengene det vil koste å gå for PB10'en.. Trenger en tight og definert bass, og den trenger ikke å spille så svinehøyt.

Det er vel kanskje ikke så dumt av meg å prøve å finne noe brukt

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror CV subben vil tilfredsstille. Grunnen til det er at de som kjøper disse altid er VELDIG fornøyd. Så tror du får en bra løsning her. Sjekk også ut CV 12F subben, til 3000kr, har litt anna lyd i den.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det er nok en litt uheldig kombinasjon du har kjøpt deg, 2105 er ingen basskonge, og hvis Concept 6 heller ikke er det kan det ikke bli vellykket.

Ifølge testen på areadvd.de skal 2106 være en voldsomt forbedret lydmessig, spesielt er vistnok dens evne til å gjengi bass forbedret.

Ang. Audio Pro Impact, Audio Pro oppgir subbene sine ved -10db, og etter min erfaring klarer de heller ikke å overholde den spesifikasjonen. Nå som SVS er kommet til landet er det ingen grunn til kjøpe en AP sub medmindre du ikke kan skaffe de pengene en PB10 koster, eller bare skal ha en liten og billig sub.
    Vel, jeg har da hatt Audio Pro subber hjemme, og de jeg har hatt (inkluderer ikke Ace Bass 2, som var temmelig feilspesifisert), har klart seg bra på testing av sinussveip etc. Uansett er de mer presise enn Cerwin Vegas generelt underkontrollerte basslyd.

Du kan jo også gå for en billig Gale-subwoofer inntil videre. Det er ihvertfall lite penger for stort membranareal. Mitt heteste tips er likevel de svenske XTZ-subbene, som grunnet kort vei fra produsent til forhandler kan fås for rimelige priser. Noen av modellene leveres med mulighet for port-tuning av bassrefleks, slik at man kan tilpasse lyden (på lignende måte som SVS).

Kjøpere av CV er ofte fornøyde. En stund. Og så går de lei. Jeg innser at en techno-elskende tenåring synes CV er mye moro, men når man blir litt mer nyansert i musikksmaken etterhvert, så blir det svært ofte andre ting enn tungt one-note-trykk som gjelder. Uansett vil også andre subwoofere gi moro i bassen i tillegg til de andre kvalitetene. En mer presis subwoofer har rett og slett lenger holdbarhetsdato.

Men shaolin99: Sjekk innstillingene i forsterkeren. Autoinnstillingene er slett ikke alltid til å stole på, og det kan godt hende at du har endt opp med en innstilling der subwoofer-settingen ikke er satt til "none". Du bør også eksperimentere litt med plassering. Hvordan er avstand til vegger og slikt? Endrer bassgjengivelsen seg hvis du vandrer litt rundt i rommet?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i landet bor du? Kan jo være noen i nærheten av deg som kan gi en demo på en svs?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke uttale meg om noe annet enn de AP produktene jeg har eid, det har vært den beryktede Ace Bass 2, Avantek 9 og Blue Diamond.

Avantek 9 var oppgitt til 18hz, stupte under 28hz, Blue Diamond oppgitt til 18hz, stupte under 25hz, Ace Bass 2 oppgitt til 18hz, stupte under 33hz.

Men selv om specs ikke helt henger sammen med virkeligheten er AP subber blandt de bedre, og som jeg sier, kan du ikke skaffe pengene til en SVS, eller bare vil ha en liten sub kan en AP være det riktige valget.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med de som skriver at cv kanskje er festlig for deg nå men går ut på dato en vakker dag. Ikke vet jeg hva slags tids-perspektiv du har på nåværende installasjon? Min egen erfaring er jo at det er en evigvarende oppgraderingprosess når man først får slikt i hus.
    Jeg ville nok anbefalt deg og gått for en sub som huser en del mer kvaliteter enn cv. Personlig har jeg veldig lite til overs for cv. I mine unge dager kjøpte jeg dali swa-12, har den ennå, mye pågrunn av at den spiller. Ikke bare slår ;P
    Men tankene på en oppgradering også på den fronten begynner å streife, er nyskjerrig på svs, men er ikke så lett å få demonstrasjon på de her i ålesund. Noen som vil kjøre en demo?

Vel, håper nå det ordner seg for deg!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne DAli'en ? koster 5500kr, men er sikkert prutbar til 5000kr siden du har handla resten der.
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=2754

Ellers står jeg på mitt angående CV, med mindre jeg "leser" trådstarter helt feil da......

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hva med denne DAli'en ? koster 5500kr, men er sikkert prutbar til 5000kr siden du har handla resten der.
    http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=2754

Ellers står jeg på mitt angående CV, med mindre jeg "leser" trådstarter helt feil da......
    jeg har hørt den subben der.. å den blir for kjedeli..

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det har jeg, hele consept serien imponerte heller lite og ennu da var det i lyd lokalene til Hifiklubben some r polstret med demping her og dærog komponeneter til verdien til en meget god bil Dali, Cw,nad og eller det di selger av hifi er bare skrot, eneste som er bra fra dem er Tara labs helix 6..ferdig med det og over og ut..)ja begynn med sub for og kompensere for dårlig lyd du!!?? du lurer jo deg sjøl, første bud 1 : vær fprnøyd med oppsettet i kun 2 kanaler først og så trimme lyden etterpå
    Sitat Opprinnelig postet av shaolin99
    Hei.

Jeg kjøpte for kort tid siden følgende utstyr fra hifiklubben som skal fungere både som stereo og hjemmekino:

1 x DENON AVR-2105
    2 x Concept 6 fronter
    1 x Concept CT senter
    2 x Concept 1 bakhøytaler

Jeg hørte på utstyret på hifiklubben og synes lyden var bra på demoen. Jeg sjekket også ut avforum for å se andres erfaringer med disse høytalerne. Til slutt bestemte jeg meg for å gå for pakken ettersom det virket som et bra hjemmekino annlegg til en nogenlunde grei pris (11000), og jeg regnet med at hifiklubben ikke selger annet en kvalitetsutstyr... Mitt gamle annlegg som ble byttet ut er et 8 års gammel billig annlegg fra bonus så jeg regnet med at lyden ville bli sinnsykt mye bedre!

Til film fungerer annlegget svært bra synes jeg (selv om jeg ikke har prøvd det ut så mye på dette området).... men til musikk derimot synes jeg det har for lite punch (jeg bruker bare frontene til musikk).. Det er alt for lite bass i disse høytalerne!! Mitt gamle annlegg hadde jo mer punch en dette.. Jeg prøvde å justere opp bassen, men høytalerne klarte ikke produsere noe særlig mer trykk uansett hva jeg gjorde. Jeg brukte en sonic maximizer mellom cd spiller og forsterker og klarte ved hjelp av den å få relativt bra trykk i høytalerne (den boksen er foresten FANTASTISK!!!), men bassen ble for anstrengt og udefinert og lyden ble for "muddy".

Litt kjipt å bruke over 10000 på et annlegg og sitte igjen med en følelse av at det blir for pinglete. Jeg prøver meg derfor nå på litt "damage control" her:

Høytalerne spiller klart og fint så jeg mangler vel egentlig bare skikkelig bass. En subwoofer burde vel fikse problemet mitt? Jeg har en relativt stor stue og budsjettet mitt er på mellom 3000 - 5000 (forhåpentligvis så billig som mulig, men jeg vil jo ikke kjøpe noe drit). Jeg vurderer å kjøpe SVS PB10-ISD som akkurat nå selges for 4000 hos lsound, og jeg har snust litt på CW CLSC-12S.

Mitt spørsmål til de vise på dette forumet er todelt:

Nr 1. Er det andre som har hatt erfaring med for pinglete lyd i concept 6 serien.

Nr 2 (som er mitt viktigste): Vil en sub kunne redde annlegget mitt, og tror dere en av dem jeg nevnte over kan være løsningen (eventuellt andre anbefalinger)?

Hilsen Yngve

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, du har jo brukt mange tuserner på høytallere du ikke er fornøyd peis på og slå til så blir du enda mindre fornøyd
    Sitat Opprinnelig postet av shaolin99
    Takk til pnerbye og fabian for særdeles raske svar .

Ai, ai, ai.. Det vil si at prisen på SVS subben blir 5000 spenn.. Men den er vel kanskje verdt det? CW subbene er jo da ganske mye billigere, men jeg har ikke lyst å bruke 3000 på en sub som jeg ikke er 100% fornøyd med.

Jeg har uansett ikke råd til effektforsterker + sub nå, men jeg regner med at jeg vil få mest utbytte av en sub.

Andre som kan hjelpe meg på vei mot bedre lyd??

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    Ja det har jeg, hele consept serien imponerte heller lite og ennu da var det i lyd lokalene til Hifiklubben some r polstret med demping her og dærog komponeneter til verdien til en meget god bil Dali, Cw,nad og eller det di selger av hifi er bare skrot, eneste som er bra fra dem er Tara labs helix 6..ferdig med det og over og ut..)ja begynn med sub for og kompensere for dårlig lyd du!!?? du lurer jo deg sjøl, første bud 1 : vær fprnøyd med oppsettet i kun 2 kanaler først og så trimme lyden etterpå
    nr 3 ring Roar moen http://www.patos.no/
    jeg anbefaler 402 på det sterkeste..ikke mye pinglete lyd her i gården..:wink:

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Lenke til nettbutikk fjernet. Bruk Produkt og prisjakt for dette]

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, du har jo brukt mange tuserner på høytallere du ikke er fornøyd peis på og slå til så blir du enda mindre fornøyd
    Dette er jo en svært unyansert uttalelse. Trådstarter er jo fornøyd med diskant, mellomtone, ytelse på film etc. Til totalt 11000 for 5 høyttalere og en forsterker er ikke det dårlig. Når bassen ikke går så dypt og kraftig som trådstarter ønsker, så er det helt naturlig å kompensere med en subwoofer.

Dette er også vanlig for høyttalere i langt dyrere prisklasser, blant annet elektrostater, magnetostater, rene hornløsninger etc. har gjerne følge av en subwoofer for dypbassen. Ikke noe galt i det.

Hvis trådstarter skaffer en skikkelig subwoofer, så får han det som han savner i musikken, og får i tillegg noe han sannsynligvis ikke har opplevd på film ennå. Ingen grunn til å bli enda mindre fornøyd. Her mener jeg det er alt å vinne ved å anskaffe en subwoofer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nr 3 ring Roar moen http://www.patos.no/
    jeg anbefaler 402 på det sterkeste..ikke mye pinglete lyd her i gården..:wink:
    Patos Lyric 402 koster like mye for paret som hele oppsettet til trådstarter. Vi snakker en ganske stor prisforskjell og sannsynligvis klasseforskjell (har ikke hørt Patos, men tilbakemeldingene er jo gode). I forhold til trådstarters budsjett synes jeg han har gjort gode valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke Concept 6 selv, men jeg har Concept 8. Som du kan se i denne tråden var jeg selv veldig skuffet i starten. Men det som skjedde i løpet av et par uker med innspilling var helt utrolig (jeg sier ikke at høyttalerne er helt utrolige, men forskjellen før og etter innspilling var det).

Hvor lenge har du hatt anlegget? Hvis det er helt nytt, gi det noen uker med mye bruk (sett på radioen eller en CD på repeat når du ikke er hjemme) før du bestemmer deg for veien videre.

Edit: Glemte å nevne at innlegget mitt først og fremst gjelder musikk. Til film er jo en god sub kjekt å ha uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jeg også stemme for, litt eksperimentering med plassering, og litt tilspilling så kan det godt være at du finner bassen underveis

Newcomer shaolin99 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk til alle som har tatt seg tid til å hjelpe meg.

til nipni: anlegget mitt er svært ferskt så jeg skal bruke det mye framover, og forhåpentligvis så opplever jeg det samme som du gjorde med høytalerne dine. men jeg har uansett bestemt meg for å kjøpe en sub. det kan jo bare bli mer morro med en av dem

til roffe: takk for tips om XTZ-subbene. jeg skal ikke forhaste meg med valg av sub og skal gjøre det jeg kan for å finne ut mer om subbene. Veldig glad for at det finnes steder som avforum.no der en grønnskalle som meg selv kan få litt veiledning på hifi.

Jeg får en følelse av at mange på forumet her mener SVS har svært gode subber så jeg har begynt å psyke meg litt opp for at lommeboken skal få seg nok en knekk, og kanskje gå til innkjøp av en SVS PB10-ISD.

til wolfer: vel, jeg har kanskje ikke kommet i mål enda, men jeg har en magefølelse av at med en sub så kan jeg bli svært fornøyd med anlegget mitt. Jeg skal kjøpe subben, la tiden gå og så skal jeg gi en tilbakemelding i denne tråden om hvordan historien ender. Jeg er som sagt svært fornøyd med lyden ellers i anlegget. Det mangler bare litt ekstra punch.

til skorob: når vi først er oppe i 5000 kr prisklassen tror jeg svs subben kan være et bedre valg... men hva vet vel egentlig jeg

til diablito: jeg bor i bergen...

til skorob: jeg har litt troen på at jeg kanskje kunne blitt fornøyd med CW sub siden jeg blant annet hører en del på det som folk karakteriserer som *dunk dunk* musikk. Men jeg må tenke langsiktig... Dette er en sub som skal vare i mange år, og da bør subben kunne gjøre annet en å bare pumpe ut kraftig bass.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NipNi og Manic Miner har et meget vesentlig poeng:

De aller fleste basselementer trenger innspilling før de "løsner" skikkelig. Hvis du kjører på med heftige basspor på levelig høyt volum i f.eks. 10 timer, så vil du sannsynligvis høre ganske stor forskjell. De fleste er enige om at høyttalere trenger 50 til 100 timers innspilling før man har oppnådd den endelige lyden, men de største forskjellene vil du oppleve i starten.

Fatter ikke at jeg glemte det i sammenhengen... ops:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, tara labs Helix 6/8 er jo møkka kabler til overpris...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metall

Sitat:
    Opprinnelig skrevet av skorob
    http://www.hifiklubben.com/no/produ...fer.htm?id=2754

jeg har hørt den subben der.. å den blir for kjedeli....

Er det flere som er enig med at dali swa12 er en kjedelig sub??
    Eg hadde tenkt å kjøpe den...
    Jeg har lyst på en sub som funker bra til musikk og film.
    Men prioterer musikk høyest...
    har dali 8008 fra før

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •