Bassfelle. Tekniske tips.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har du tips til bassfelle?

Har erfart at det er enorme forskjeller i bassfrekvensene på ulike plasser i rommet. Jeg lurer på hvordan man kan konstruere en bassfelle selv, og om det hjelper. Det er sikkert ikke bare jeg som har problemmer med uønskede drønn i rommet og ønsker tips om konstruksjon og plassering.
    Alle tips/triks ønskes.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve her f.eks. http://www.geocities.com/jonrisch/basstrap.htm

Ellers kommer Velodyne med en subwoffer equlizer SMS1 om en måneds tid som og kan være en løsning. Er et par tråder om den her om du søker.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ hjelper ikke mot stående bølger.

En bassfelle bør bestå av følgende ingredienser:

Dempemateriale i store flater som avgrenser et luftrom. Eksempelvis en vegg med 10-20cm dempemateriale kun dekket med stoff på hver side og kanskje en halvmeter med luftrom bak denne igjen. Det "hakker" opp bassen veldig effektivt.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke EQ kan fixe stående bølger, men har tro på at enkelte frekvenser ikke lager samme bølgene etter justering. I alle fall reduserer de. Andre frekvenser kan selvsagt forverre.
    Hva med gamle madrasser av skumgummi? Er det for hardt materiale, eller går det?
    Tenkte på tykt gardinstoff eller lignende også.
    Og selvsagt skal ikke dette ta noen plass...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller som ikke tar plass finnes ikke. Dersom du har mulighet for å gjøre bassfellene til en del av interiøret er det kanskje en måte å få løst det på.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Bassfeller som ikke tar plass finnes ikke. Dersom du har mulighet for å gjøre bassfellene til en del av interiøret er det kanskje en måte å få løst det på.
    Det er det jeg tenkte på ja. Fint ska` det værra...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    EQ hjelper ikke mot stående bølger.

En bassfelle bør bestå av følgende ingredienser:

Dempemateriale i store flater som avgrenser et luftrom. Eksempelvis en vegg med 10-20cm dempemateriale kun dekket med stoff på hver side og kanskje en halvmeter med luftrom bak denne igjen. Det "hakker" opp bassen veldig effektivt.
    Helt enig med deg, men er ikke dette et ekstremt eksempel du kommer med?

Jeg merker god demping ved å legge en skumgummimadrass langs bakveggen. Denne er riktignok 10 cm, men når jeg lagde meg en vegg av dempematriale på 5 cm var dette enda mer effektivt.

Poenget mitt er at det ikke trenger være så ekstremt for å få bukt med problemene!?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Har erfart at det er enorme forskjeller i bassfrekvensene på ulike plasser i rommet. Jeg lurer på hvordan man kan konstruere en bassfelle selv, og om det hjelper. Det er sikkert ikke bare jeg som har problemmer med uønskede drønn i rommet og ønsker tips om konstruksjon og plassering.
    Alle tips/triks ønskes.
    Vet ikke om du har prøvd, men høyttaler plasering kan løse mye. Ser på dine bilder at dine fronter står ganske tett på bakveggen, flytt de ut gradvis og du vil oppleve en stor forandring i bassen.
    Forsøk med fronten av høyttalerne 1/7 ute i rummet, altså mål dybden av rummet og del med 7. Eller 5 hvis du har plass....
    Hvor du sitter betyr også mye, kanskje du sitter akkuratt hvor en 50 hz "room mode" rammer ?
    Kanskje du har prøvd, men alt for mange har høyttalerne sine plasert alt for tett inntil veggen, og de får ikke den lyd de har betalt for egentlig....
    I mitt rum, ca 25 kvm, har jeg jevn bass ned til 30 hz, da kommer en rum forsterkning på 10 db ned til 18 hz..., men igjen, litt avhengig av hvor du sitter jo......men sitter du flere forskjellige steder og lytter da ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke mye som fremhever stående bølger som en symetrisk og vinkelrett plassering av alle de store flatene i rommet mot hverandre. en liten "roatasjon" av høytaler og lytte plassering og oppbryting av symetrien i lytte oppsettet i forhold til veggene vil kanskje kunne hjelp noe, samt introdusere noen flater i rommet som absorberer og trekker ut energien av de reflekterende trykkbølgene i de frekvensene man har størrst problem med.

Noen av de bassfellene jeg har sett, har vært konstruert nærmest som en stor hjørneplassert passiv høytaler med et plant stort membran ut mot lytterommet, og en lukket kasse med dempemateriale.
    http://www.rpginc.com/products/modexcorner/index.htm

Mulig man kunne benyttet justerbare bassrefles porter også for å fin tune dempnings frekvensen også på slike løsninger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •