Kaputt KEF høyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kaputt KEF høyttaler?

En av mine gode gamle KEF C40 høyttalere ble helt stille her en dag - ikke en lyd kommer ut av noen av elementene - noen som har et forslag til hva som har gått? - noe i inngang / delefilter antagelig, men hva?

Har åpnet den opp, men kommer ikke til delefilteret godt nok.

Og er det noen som vet hvem som evnt. kan se på dette i Trondheim?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sjekket at det ikke er den ene kanalen på forsterkeren som har sluttet å virke. Ville sjekket med et 1.5 volts batteri over høytaler terminalen på høytaleren med kablene fra forsterkeren kobblet av, og sjekket om det var bevegelse i bass elementene. Hvis det fremdeles er helt dødt , kan man være ganske sikker på at det er brudd eller dårlig kontakt en plass i høytaleren, ville da begynnt å sjekke fra høytaler terminalene og innover mot delefilteret. Skrur man ut elementene ved feilsøkingen, kan man jo sjekke hver av disse med et ohmmeter også. Enkelte høytalere har også en smeltesikkringer mot overlast, kjenner ikke KEF C40 om den har sikkringer og om disse også beskytter bass elementene, men det ville jo kunne forklart den plutselige stillheten.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - har kryssbyttet høyttalere - trodde også det først var receiver-utgangen, men den gang ei...

Kommer bare inn i kassa forfra (gjennom elementhøla), og delefilteret er skrudd innvendig på bakveggen - uten at jeg greier å se hvordan jeg skal få løsnet / tatt ut dette.

Skal sjekke med et batteri - takk for svar så langt

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm - fikk tatt ut delefilteret + tatt noen bilder av det, men er rimelig blank mht. elektronikk / delefilterkomponenter

Hva er de enkelte komponentene, og hvordan ser jeg om disse er gått?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ut i fra at du har sjekket ut at høytaler elementene ikke er problemet.

Ville brukt et ohmmeter og sjekket at det var kontakt mellom høytaler terminalene bak på høytaleren, og inn til delefilteret. deretter ville jeg sjekket at det ikke var brudd i spolene, og at det ikke er kortsluttninger i noen av kondensatorene. Måler man på komponenter som er tilkobblet printkortet, vil man kunne få måleverdier som ikke direkte kan benyttes fordi de kan være paralell kobblet med andre komponenter, som vil inngå i målekretsen, men generellt skal spolene gi en ganske lav ohm verdi , og kondensatorene, meget høye. I og med at høytaleren er helt død, mistenker jeg at feilen kan ligge i kobblingen mellom høytaler terminalen og delefilteret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •