SVS vs. B&W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63

Tråd: SVS vs. B&W

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS vs. B&W

Starter denne tråden siden jeg har lyst til å svare, og siden lygren ba om å ta denne diskusjonen i en ny tråd.

Dette gjelder da enkelt og greit hvilken produsent som lager den bedre subben, B&W eller SVS.

Hentet fra opprinnelig tråd

Sitat Opprinnelig postet av Wolverin
    Er kjempe fornøyd med B&W subben min, men synes ikke den går dypt nok og ikke er nok punch i.
    B&W er genial til musikk, så den blir ikke solgt.
    Men er godt mulig jeg tar en SVS i tillegg, og kjører med 2 subber.
    Er det som er planen min.
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Dette blir litt selvmotsigende, vel..........? Hva skal en SUB EGENTLIG gjøre?

2. Se pkt. 1

3. Du har en god plan for framtiden, men B&W'n bør heller selges for å finansiere den andre.

Etter en direkte sammenligning av min egen SVS mot B&W 855, er SVS'n en soleklar favoritt til musikk. Ren utklassing...........;-)
    Sitat Opprinnelig postet av Wolverin
    Jeg skal respektere lygren, og skal ikke si mer enn at jeg ikke er enig i dine utsagn.
    Jeg må si meg enig i Flageborg her. Der er ganske selvmotsigende å si at du er kjempefornøyd med subben din, samtidig som du sier at den ikke går dypt nok og ikke har nok punch..

Selv har jeg hatt B&W ASW 600, som jeg den gang mente var ganske bra. Men det var før jeg visste hvilke egenskaper en god sub egentlig bør ha. Denne kan absolutt ikke måle seg med noe av det jeg har hørt av SVS.

Jeg har også hørt mye på ASW 675. Denne har heller ikke sjangs mot noen av SVS-modellene jeg har hørt, selv ikke mot PC Plus 25-31.

Når jeg og Anfield var hos finnerud testet vi PC Plus 25-31 opp mot ASW 850, og ikke engang den klarte det å overgå SVSen. Og dette er en "liten" tube som koster langt under det B&W-subben koster. Nå testet vi de ikke så alt for mye opp mot hverandre på musikk, så skal ikke dra alt for bastant konklusjoner akkurat der.

Når vi begynner å snakke om PB 12 Plus/Ultra 2 så har absolutt ikke noen av de B&W-subbene jeg har hørt noe å stille opp med.

Nå virker muligens dette som et SVS-halleluja fra min side, men vil understreke at jeg ikke er en som kun mener SVS lager gode subber.. Men når vi skal sammenlikne disse to merkene, så er det slik det er i mine øyne (ører).

Kom gjerne med deres erfaringer, for og imot.

Edit:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt og hørt mange subber fra B&W siden jeg har hatt det merket i mange år.

Jeg har jo 7 B&W høyttalere i oppsettet mitt og prøvde flere subber fra B&W uten å bli fornøyd. Jeg hadde JBL PB12 inntil jeg byttet til SVS PB12plus/2

SVS subbene jeg har hørt knuser alt annet, spesielt boksene som er min favoritt siden lyden er mer fysisk.

Men, det er jo ikke noe problem: han kan jo bare kjøpe seg en SVS i tillegg.
    Da tar det nok ikke så lang tid før det dukker opp en B&W sub på bruktmarkedet.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub er ikke bare snakk om buldring og brak, og extrem dB. Men er enig at SVS har mange gode modeller som over går BW 600. Og en siste ting, hvem pokker har ASW 855 i norge enda? Den skal jo ikke ha kommet enda?! men er like rundt hjørnet.. den har dog vært på hifiklubben sin hjemmeside lenge.
    Og si at SVS utklasser den syns jeg også er store ord . Selv fikk jeg ikke SVS ultra/2 til å spille noe godt sammen med BW 703'a mine, eneste jeg fikk til å spille nogenlunde fint med de var Velodyne SPL og DD. Men den som klart var "minst subwoofer" til stede var BW asw 800/850.
    SVS'en: der hørte du tydelig at det var en sub, noe jeg ikke ser på som noe god egenskap, til film fungerte den dog fint.

Edit: Men jeg tror faktisk folk har forskjellig mening om bass/sub, så stor forskjell på folk når det gjelder nytelse av musikk, at jeg syns ikke vi skal rakke ned på andres valg, men bare komme med egen erfaring. Det dere driver med er jo mer å pushe på brukere her på forumet. Og en siste ting, det virker på meg når dere tester sub, da er det output og max dB som teller, og mest ødelagt grunnmur.. For meg er en subwoofer mye mer anna enn det.
    Ville jeg har mye db og slik, da hadde jeg hatt Cerwin Vega høyttalere fortsatt, men den tiden er forbi.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Nå virker muligens dette som et SVS-halleluja fra min side, men vil understreke at jeg ikke er en som kun mener SVS lager gode subber.. Men når vi skal sammenlikne disse to merkene, så er det slik det er i mine øyne (ører).

Hehe, tror jeg faktisk svarer for flere brukere på forumet her, at dere så si mener det bare finnes 1 god subwoofer produsent. Men det er sikkert bare slik dere fremstiller svaringa på en problemstilling som er like "idiotisk" som å spørre hva slags høyttaler man skal kjøpe. Alt avhenger av smak og behag, og den som spørr burde uansett sjekke selv.
    Noe er det jo med SVS, uten tvil, fordi det nevnes jo uansett om det ikke er det bruker spørr om engang. F.eks Sony 900 vs Yamaha sw 1500 (garanterer at en av dere SVS elskere har vært inne der med propagandan deres der og). Brukeren har jo da ikke spurt etter SVS, og tro meg, det finnes lett tilgjendelig info om det på dette forumet.

Men du ror iallefall inn stumpene med de siste setningene jeg har quote i begynnelsen her....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv som SVS eier har jeg tungt for å tro at SVS PCi subber drar i fra B&W800 serien subber.

Men dog, B&W subbene er lukkede, så elementet skal produsere all lyden alene. Jeg har ikke sett en i virkeligheten, men på bilder jeg har sett ser ikke elementene ut til å ha en spesielt lang slaglengde. Og er det tilfelle vil da også outputet bli begrenset.

I løpet av september vil det komme en test av en B&W825 på avtalk (som btw er det største "Velodyne styrer, SVS stinker" forumet på nettet for de som har interesser i den retning)

Uansett, vi vil da få se ytelsen sort på hvitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Edit: Men jeg tror faktisk folk har forskjellig mening om bass/sub, så stor forskjell på folk når det gjelder nytelse av musikk, at jeg syns ikke vi skal rakke ned på andres valg, men bare komme med egen erfaring. Det dere driver med er jo mer å pushe på brukere her på forumet. Og en siste ting, det virker på meg når dere tester sub, da er det output og max dB som teller, og mest ødelagt grunnmur.. For meg er en subwoofer mye mer anna enn det.
    Ville jeg har mye db og slik, da hadde jeg hatt Cerwin Vega høyttalere fortsatt, men den tiden er forbi.
    SPL er ikke alt, men hvor høyt og hvor dypt er i mine øyne og ører de grunnleggende egenskapene for en sub.

Det nytter ikke for noe om du kjøper en sub som spiller utrolig pent i 85db, når du lytter ved 95db.

Når man så har funnet de subbene som spiller tilstrekkelig dybt, og høyt, da kan man begynne å lytte etter forskjellene i kvalitet. Det å finne disse subbene hadde også vært langt enklere om ikke 9/10 fabrikanter oppga feilaktige specs......

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fortsatt ikke hørt en SVS,men jeg hørte DD18 når jeg hos labbetuss og denne imponerte meg med en enorm kontroll på elementet når den ikke stod i mode1 (som tydeligvis var tweaket for film av Matsa og labbetuss). I mode1 så var det ofte mye mer buldring enn kontroll ,men da var det mildt sagt ganske høyt og jeg orker ikke å ha det så høyt iallefall.. ASW850 har jeg kun hørt på hifiklubben under en kort demo av Pearl Harbour. Denne kunne ikke helt måle seg til DD18 ,men det kan ha noe med rommet det store kinorommet til hifiklubben.. Kanskje velodyne burde prøves? De integreres jo i rommet på en suveren måte

Selv så bruker jeg 2stk Dynabel phobos til musikk ,men jeg merker at disse kneler med en gang

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei. Må si jeg ble litt overrasket når jeg leser innlegget her, for dere legger det frem som SVS er eneste sub som det er mening i.

Nå som tråden handler om dette, altså hvorfor jeg ikke kommer til å selge min B&W 600, så kan jeg utdype slik jeg valgte å ikke gjøre i den tråden dette startet i.

Hvis du ser hva jeg skriver, så sier jeg at jeg vurderer å kjøpe meg en ekstra sub.
    SVS er en av de subbene jeg har på listen min over "svært bra til film", men jeg har den ikke på min liste over de jeg likte å bruke til musikk.

Min B&W 600 går ikke så dypt, buldrer ikke så mye og er ikke det voldsomme punchet i som SVS lager.
    Da jeg gikk for å handle sub så ble denne kjøpt for å takle både musikk og film, og for å gi mer fylde i bass gjengivelsen, ikke for å rive huset.
    B&W 600, og mange av de større modellene deres hadde svært bra egenskaper på både musikk og film, men det var musikken den virkelig skilte seg ut.
    Det var mange suber som hadde bedre punch og som gikk dypere, kan her nevne CV subene jeg testet, og Yamaha.
    SVS ble jeg ikke klar over før nesten et år etter, og jeg syntes denne var veldig bra til film, men på musikk ble jeg rett og slett skuffet.
    Det er alt for mye bråk, den er alt for buldrende, for mye punch, for mye rumling. Det ble slik at bassen var det som kom frem i musikken.
    Jeg hører ikke på hip hop, trance og den typen musikk hvor det er en slåenede rytmisk bass som står for mesteparten av lydbildet.
    Testet Grieg og NightWish på SVS, og jeg ble ikke imponert for å si det kort.
    Ja, sub buldret som bare det, og det overskygget de høgtalerene de ble kjørt sammen med forskjellige høgtalere. Dali 6006, 8008, B&W ett eller annet på stativ, og noen jamo høgtalere.
    Har selv Dali 8008, så min test gikk på å finne ut hvordan dette passet sammen.

Jeg vil derfor ikke vurdere å selge min B&W fordi denne passer utmerket til musikk, og gir bassen den fylden jeg var ute etter uten å overskygge resten.
    Selvsagt kan man stille på subben, og det er prøvd opp og i mente, men SVS er svært muskuløse, og overskygger fort, så på musikk passet dem meg rett og slett ikke.
    På film er de gode, derfor vurderer jeg å få mer punch og dybde på filmene, og da er SVS en av de jeg lurer på.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke SVS subene bare er 'bulder og brak'. Da jeg kjøpte en(vel - har hatt to), hadde jeg forsåvidt lyst til å være med på "dB drag" trådene på forumet, mest for å føle meg som en 'guttunge' igjen. Men jeg bor i blokk (jada - i blokk med en Plus/2...), så det utgikk ganske fort å prøve å spille så høyt som mulig. Uansett spiller jeg så høyt som jeg synes er nødvendig på film uansett, og noe høyere enn det kan jeg ikke tenke meg å spille.

På film synes jeg ikke at man kan snakke om overkill uansett når det gjelder bass. Skal man gjengi en promille av hvordan et jordskjelv høres ut, må man ha noe som rister litt. Forskjellen blir litt sånn: "Oj, den suben der romler jammen godt! Skikkelig bra!" til "Oj, den suben der fikk jammen huset til å riste godt! Skikkelig morro!"

Når det gjelder musikk, har jeg opplevd at det kommer mye an på innspillingen og hva slags musikk det er. Jeg bruker allikevel suben når jeg hører på musikk, og synes ikke det er noe problem. Jeg synes den starter og stopper når den skal, og er egentelig helt annerledes på musikk enn film. Akkurat som den 'skjerper seg litt' når den blir bedt om å spille musikk. Altså på den måten at den blir kjappere og mer kontant og mindre dominerende.

Jeg har opplevd buldring på musikk, litt 'boomy' lyd. Men jeg tror det skriver seg mer fra stående bølger, og at disse platene har mye mer og dypere bass enn de andre, og dermed er suben stillt inn feil i forhold til disse. Men da er det jo bare å skru ned sublyden noe.

Jeg er fornøyd, og har vært fornøyd med begge SVS subene jeg har(hatt).

-Men jeg har egentelig ikke noe annet å sammenligne med - dette er de første subene jeg har eid(for ordens skyld; jeg har kun én sub nå).

Men det skal allikevel sies at jeg vet hva stram bass er. Jeg var veldig hi-fi politisk korrekt før; lyden skulle være korrekt, bassen skulle være ultra hard og responsiv. Det var nesten bra om bassen ikke gjorde så mye av seg, for da var det hi-fi politisk korrekt.

På mine "gamle dager" har jeg blitt litt mindre audiofil; jeg vil selvsagt fortsatt ha så bra lyd som mulig, men ikke på bekostning av gleden. Når man sitter og hører på musikk man egentelig ikke liker fordi det er så bra lyd på den plata, da er det noe galt et sted.

Man skulle ikke tro at SVS kunne egne seg til Monitor Audio som er svært så korrekte engelskmenn, når SVS "bare er bulder og brak". Men jeg synes at denne kombinasjonen gir meg det beste fra begge verdener: bra "hi-fi" lyd med godt bredt og dypt stereobilde, men også kjellerdyp bass dersom det kreves - eller kjapp bass for den saks skyld. Ser ikke helt problemet med det heller. Man kan si at man vil ha så korrekt lyd som mulig, men i forhold til hva? I forhold til live? I så fall burde man også ha bass som kan trøkke til når det kreves.

Jeg skal ikke hevde at B&W ikke kan lage suber - til det har jeg ikke erfaring, og jeg har i tillegg 'respekt' for fabrikanten B&W, som ser ut til å kunne sine saker.

Men - alt dette vil være smak og behag uansett, og kan forandre seg over tid. Jeg kan sikkert argumentere for hvorfor blå er den beste fargen, men det er ikke sikkert folk ville være enig for det.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Har fortsatt ikke hørt en SVS,men jeg hørte DD18 når jeg hos labbetuss og denne imponerte meg med en enorm kontroll på elementet når den ikke stod i mode1 (som tydeligvis var tweaket for film av Matsa og labbetuss). I mode1 så var det ofte mye mer buldring enn kontroll ,men da var det mildt sagt ganske høyt og jeg orker ikke å ha det så høyt iallefall.. ASW850 har jeg kun hørt på hifiklubben under en kort demo av Pearl Harbour. Denne kunne ikke helt måle seg til DD18 ,men det kan ha noe med rommet det store kinorommet til hifiklubben.. Kanskje velodyne burde prøves? De integreres jo i rommet på en suveren måte

Selv så bruker jeg 2stk Dynabel phobos til musikk ,men jeg merker at disse kneler med en gang
    Enig i at DD18 er en bedre sub.. iallefall til film, DD12 er den eneste jeg har lytta til skikkelig til musikk, den er HELT utrolig god (har nok endel med instillings muligene å gjøre). Men fikk ASW 850 til en meget god demopris, som jeg ikke kunne takke nei til.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem har sagt at sub er snakk om buldring og brak, skorob? Snakker du av egen erfaring Heller ikke ekstrem dB, hvertfall ikke for min del. Jeg vet ikke om det var meg eller Flageborg eller noen andre du rettet denne kommentaren til, men kan svare for meg selv og dette medfører ikke riktighet.

Jeg startet ikke denne tråden for å rakke ned på andre valg av subwoofere, eller pushe noe på brukere her på forumet. Tror du det har du misforstått helt.

Jeg som startet denne tråden ønsket å svare på hvilken produsent som i mine ører lager de beste subbene av B&W og SVS. Svaret ser du over. Det er MIN mening. De som kjenner meg vet at jeg ikke er noen bassfantast som sitter hjemme med mitt eget lille dB-drag hver dag. Jeg har ikke dB-måler engang..

Leser du litt rundt på forumet her, så ser du at jeg ikke "pusher" noe på noen... Selv om jeg sikkert har nevnt at SVS lager imponerende subber ved noen få anledninger.

Det dere driver med er jo mer å pushe på brukere her på forumet
    Hvem er "dere"? Den såkalte SVS-menigheten eller noe? Der er jeg ikke medlem i hvertfall...

tror jeg faktisk svarer for flere brukere på forumet her, at dere så si mener det bare finnes 1 god subwoofer produsent
    Her kommer "dere" inn igjen.. Les det jeg har skrevet tidligere. Jeg vil helst ha meg frabedt å få påskrevet et slikt stempel bare fordi jeg i dette tilfellet mener SVS lager bedre subber enn B&W.

En ting som går igjen her på forumet når det snakkes om SVS er hvordan noen, i likhet med de som er for SVS, går mot SVS uansett. I dette tilfellet går jo du veldig til angrep, skorob. Du antar at alle som har SVS tror bass er kun bulder, brak og dB-drag. Vel, der tar du feil.

Men jeg skal være enig med deg i at det kan være irrierende å få SVS prakket på seg når man spør om hva man skal velge av sub x og sub y. Det er unødvendig, og kanskje derfor noen er såpass mot SVS som de er uten å ha hørt de engang.

Men du ror iallefall inn stumpene med de siste setningene jeg har quote i begynnelsen her....
    Jeg har ingen stumper å ro inn, nei..

Skjønner nå hvorfor du går såpass til angrep her, ser jo at du sitter på en ASW 850. Du må ikke misforstå, det er helt sikkert en veldig god sub dette også. Som du kan lese over har jeg ikke dratt noen bastante konklusjoner når det kommer til musikk med denne, MEN til film så måtte den se seg slått av PC Plus 25-31. (I, Robot og Master & Commander).

Manic Miner: Det var en PC Plus, og ikke en PCi.

CFD: Selv har jeg ikke fått hørt Velodyne DD-serien ennå (det må vi få gjort noe med snart), men har jo lest veldig mye bra når det kommer til disse. Hadde det ikke vært for at de koster såpass mye som de gjør hadde de nok vært et klart valg for flere. Det geniale korrigeringssystemet til Velodyne, samt deres diskré størrelse.

Hei, hei, Wolverin

Jeg prøver ikke å få deg til å selge ASW 600en din, og nei, SVS er IKKE den eneste subben.
    Jeg har selv hatt ASW 600 i 1,5 år, så jeg vet godt hva denne leverer (og ikke leverer).

Men er du fornøyd med den så er jo det kjempeflott!

SVSene kan virke noe "brautete" i første omgang, men som alt annet krever de kalibrering for å integreres. Spesielt da mange av SVS-modellene besitter enorme krefter som absolutt trenger å tøyles.

Lykke til med ditt neste sub-kjøp, det skal bli spennende å høre hva du selv mener :-P

Edit: Skrivefeil.

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hvem har sagt at sub er snakk om buldring og brak, skorob? Snakker du av egen erfaring Heller ikke ekstrem dB, hvertfall ikke for min del. Jeg vet ikke om det var meg eller Flageborg eller noen andre du rettet denne kommentaren til, men kan svare for meg selv og dette medfører ikke riktighet.

Jeg startet ikke denne tråden for å rakke ned på andre valg av subwoofere, eller pushe noe på brukere her på forumet. Tror du det har du misforstått helt.

Jeg som startet denne tråden ønsket å svare på hvilken produsent som i mine ører lager de beste subbene av B&W og SVS. Svaret ser du over. Det er MIN mening. De som kjenner meg vet at jeg ikke er noen bassfantast som sitter hjemme med mitt eget lille dB-drag hver dag. Jeg har ikke dB-måler engang..

Leser du litt rundt på forumet her, så ser du at jeg ikke "pusher" noe på noen... Selv om jeg sikkert har nevnt at SVS lager imponerende subber ved noen få anledninger.

Hvem er "dere"? Den såkalte SVS-menigheten eller noe? Der er jeg ikke medlem i hvertfall...

Her kommer "dere" inn igjen.. Les det jeg har skrevet tidligere. Jeg vil helst ha meg frabedt å få påskrevet et slikt stempel bare fordi jeg i dette tilfellet mener SVS lager bedre subber enn B&W.

En ting som går igjen her på forumet når det snakkes om SVS er hvordan noen, i likhet med de som er for SVS, går mot SVS uansett. I dette tilfellet går jo du veldig til angrep, skorob. Du antar at alle som har SVS tror bass er kun bulder, brak og dB-drag. Vel, der tar du feil.

Men jeg skal være enig med deg i at det kan være irrierende å få SVS prakket på seg når man spør om hva man skal velge av sub x og sub y. Det er unødvendig, og kanskje derfor noen er såpass mot SVS som de er uten å ha hørt de engang.

Jeg har ingen stumper å ro inn, nei..

Skjønner nå hvorfor du går såpass til angrep her, ser jo at du sitter på en ASW 850. Du må ikke misforstå, det er helt sikkert en veldig god sub dette også. Som du kan lese over har jeg ikke dratt noen bastante konklusjoner når det kommer til musikk med denne, MEN til film så måtte den se seg slått av PC Plus 25-31. (I, Robot og Master & Commander).

Manic Miner: Det var en PC Plus, og ikke en PCi.

CFD: Selv har jeg ikke fått hørt Velodyne DD-serien ennå (det må vi få gjort noe med snart), men har jo lest veldig mye bra når det kommer til disse. Hadde det ikke vært for at de koster såpass mye som de gjør hadde de nok vært et klart valg for flere. Det geniale korrigeringssystemet til Velodyne, samt deres diskré størrelse.

Hei, hei, Wolverin

Jeg prøver ikke å få deg til å selge ASW 600en din, og nei, SVS er IKKE den eneste subben.
    Jeg har selv hatt ASW 600 i 1,5 år, så jeg vet godt hva denne leverer (og ikke leverer).

Men er du fornøyd med den så er jo det kjempeflott!

SVSene kan virke noe "brautete" i første omgang, men som alt annet krever de kalibrering for å integreres. Spesielt da mange av SVS-modellene besitter enorme krefter som absolutt trenger å tøyles.

Lykke til med ditt neste sub-kjøp, det skal bli spennende å høre hva du selv mener :-P

Edit: Skrivefeil.
    Hei og Hå kenti.

Det var ikke du men Flageborg som mente jeg burde selge B&W og bruke pengene på en SVS, og det var det jeg var helt uenig i.
    Jeg har selv aldri hatt en SVS, og har ikke fått testet annet enn hos kompiser av disse.
    Til film har jeg hele tiden sagt at SVS var imponernede, og har aldri nektet for at min B&W ser seg kraftig slått.
    Men på musikk, i mine ører og i ørene til mine kompiser, så ble SVS for voldsom.
    Det er sykt med krefter og muskler i den kassen, og å skulle måtte frem og justere på sub hver eneste gang jeg skal spille musikk, det er for meg uaktuelt.
    Min samboer spiller helt annen musikk enn hva jeg gjør, og det er blitt testet mye forskjellig før valget falt på B&W ASW600 som den "beste" allround subben av de jeg testet.
    Den går en god jobb på film, og en meget god jobb på musikk.
    De andre subbene jeg testet ble for mye eller for lite på enten film eller musikk.
    SVS var genial til film, skikkelig med punch, skikkelig risting og den gikk utrolig dypt uten at det virket som den anstrengte seg merkbart.
    På musikk ble det etter min mening for mye bulder og brak, og for mye justeringer for å kunne nyte de ulike CD platene som ble spilt. Det samme med konsert DVDer og musikkvideoer.

Jeg har SVS som en svært mulig kandidat til film sub, hvor jeg da blir å slå den av når jeg skal spille musikk.
    Det blir greit for meg, for da er det bare å kneppe den på når det er film på gang, og ellers la den stå avslått.
    Til nå på blokken er det Yamaha og SVS som står høgest på listen min over aktuelle film subber.
    Yamaha subbene har virkelig imponert meg de også, har en god kompis som har en SW1500, og denne sparker virkelig unna.
    Fikk 10 av 10 mulige i lyd og bilde da den ble testet, og det er lite å utsette på den annet enn størrelsen.

Vi får se hva valget blir på.
    Jeg angriper aldri noen etter deres oppfattning og smak, og jeg forventer også at den respekten blir vist tilbake.
    Det er utrolig mange på forumet som er svært SVS frelste, og det forstår jeg godt, men man skal ha respekt for de med annen smak og andre ører og behov.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg være den første til å skrive under på at kalibrering er alfa-omega. Jeg har stortsett bare brukt min PB10 til film, og har ikke orket å finjustere den. Men da det skulle komme en på besøk for å høre den tok jeg meg litt tid sammen med Radioshacken og fikk detaljene på plass.

Resultatet er at nå bruker jeg subben til musikk, alltid. Den spiller så kontant, og legger til akkurat så mye bunn at det blir enklere å følge basslinjen. Og det gjør stor forskjell i enkelte melodier, Michael Jackson - Remember The Time er et eksempel.

Også fyren som var og prøvde likte det han hørte, og han hadde selv JBL Ti5000 med 2x Harman Kardon Signature 1.5

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv ingen SVS enda, ikke før neste helg hvertfall. Har kjøpt en PB12-ISD uhørt, så blir spennende å se hvordan det går. Planen er å kun bruke denne til film, da jeg er såpass fornøyd med hvordan frontene mine klarer seg på musikk alene.

Skal kalibrere litt, og klarer SVSen å henge med på notene på musikk også får den sikkert spille med der og.

Jeg er ikke SVS-frelst, men mener som sagt de lager gode subber i sin prisklasse. Og jeg respekterer så klart andres valg av subber (og hva det måtte være av annet utstyr). :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kenti:

Det var helt presis den samme holdningen jeg hadde, PB10en skulle bare brukes til film da høytalerene leverer nok bass til musik.

Du bør nesten ha tilgang på en Radioshack slik at du kan få plassert, og justert subben optimalt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manic Miner: Ja, må nesten gå til anskaffelse av en dB-måler for kalibreringens skyld nå som jeg først får meg en sub igjen. OG kanskje t.o.m. en Behringer om det blir alt for mange topper og dipper som jeg ikke klarer å få bukt med selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også vurdere Velodyne SMS1 i stedet for RS og Behringer. Den danske importøren sier at prisen vil komme på et sted i mellom 3-4000kr.

Info her

http://vassagohifi.com/SMS.pdf

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant ja. Takk for linken.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner virkelig å bli litt matnyttig i denne tråden.

Wolverin: Ja, jeg er en av FLERE som anbefalte deg å selge B&W'n. De fleste har ikke penger til mer enn en SUB, av flere årsaker. Mange har en mening om det har noe for seg å ha mer enn 1 SUB i et oppsett, UTEN at de har noen "peiling" i det hele tatt. Jeg har 8 SUB'er så hvorfor skal ikke du kunne ha 2 stk.?:grin: ...............men trenger du penger? Så blir svaret et annet......

Skorob: Legg merke til at eiere av SVS ikke kan få nok av SUB'ns kvaliteter både på musikk og til film, og at de faktisk har erfaring med B&W SUB'er tidligere. Det er utelukkende de som har vært på "test" hos en kompis, som ikke likte det de hørte. Det er nok uten tvil manglende kunnskaper om kalibrering og justering av SUB' som manifesterer seg i slike tilfeller. Det ville vært mer konstruktivt av deg å besøke noen av "ypperste-prestene" for SVS, sammen med din egen SUB, slik at du kunne sammenligne. De har litt lenger farts-tid med kalibrering og justering/tilpasning av SVS enn de fleste..........;-) og vil kunne vurdere B&W på en objektiv måte, basert på avspillt materiale.

Det er ikke vanskelig å lage bra trykk i hjemmekinoen, og du skjønner sikkert også at mine "bulder&brak" tall er med massiv støtte fra 3x18" og 4x15", stort sett av merket CerwinVega.

PS! Sjekket ut B&W 855 i dag, igjen, med et par skiver som egner seg utrolig bra til å skille "klinten fra hveten" på musikk. Det verste er bare det at den KLARER IKKE å levere det SVS'n tar på strak arm. Og den forskjellen er AVGJØRENDE for mitt valg.

Det finnes utrolig mange SUB'er, i forskjellige størrelser, å velge blant. Men det er 1 ting spesiellt som SVS'n er alene om............og det er opplevelsen av det som den kan levere mellom 40Hz og 20Hz.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Skorob: Legg merke til at eiere av SVS ikke kan få nok av SUB'ns kvaliteter både på musikk og til film, og at de faktisk har erfaring med B&W SUB'er tidligere. Det er utelukkende de som har vært på "test" hos en kompis, som ikke likte det de hørte. Det er nok uten tvil manglende kunnskaper om kalibrering og justering av SUB' som manifesterer seg i slike tilfeller. Det ville vært mer konstruktivt av deg å besøke noen av "ypperste-prestene" for SVS, sammen med din egen SUB, slik at du kunne sammenligne. De har litt lenger farts-tid med kalibrering og justering/tilpasning av SVS enn de fleste..........;-) og vil kunne vurdere B&W på en objektiv måte, basert på avspillt materiale.
    Nå får du jaggu surre inn agitt, er jo en på forumet her som har solgt sin svs plus/2 eller hva det var, fordi han ikke fikk den til å spille bra mot RF-7 da. Og det at du nevner "ypperste prestene" styrker min sak egentlig litt her... sykt hva dere driver med her..
    BW har forbedra sin sub, ifra ASW4000, som hadde mye mer output, men som også låt noen lunde bra.. Men de var mer fixerte på å fixe en musikkalsk sub, og det kan jeg ikke si SVS har. Kino derimot, der er SVS fine.

Og jeg har sett flere som selger SVS subbene sine enn de som selger BW subbene sine på dette forumet her asså...

Det er ganske tydelig når jeg leser SVS tråden, at dB er 90% av morroa. Tror den tråden er 70% "Å fy flate for et trøkk".. vell gutter, en god sub er mer enn bare trøkk.

En siste ting:
    Dette sier du:
    "PS! Sjekket ut B&W 855 i dag, igjen, med et par skiver som egner seg utrolig bra til å skille "klinten fra hveten" på musikk. Det verste er bare det at den KLARER IKKE å levere det SVS'n tar på strak arm. Og den forskjellen er AVGJØRENDE for mitt valg."

Nå vet ikke jeg hvor du har testet den subben, men hvis du tror en sub låter likt ifra sted til sted, og ikke trenger justering, så tror jeg du trenger justering. Alt jeg har testet på hifiklubben har ofte vært utav eska, ikke noe oppmålt eller stilt inn. Hvor er subben kjøpt, eventuelt hvilke butikk er den testet i ?
    Det at du ikke fikk BW'en til å spille skikkelig godt, tar jeg som at du rett og slett ikke greier å sette opp sakene. Du hadde mest sannsynelig ikke fått satt opp en velodyne DD engang. Men det er slik jeg oppfatter din evne akuratt nå.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •