SVS vs. B&W - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63

Tråd: SVS vs. B&W

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ganske tydelig når jeg leser SVS tråden, at dB er 90% av morroa. Tror den tråden er 70% "Å fy flate for et trøkk".. vell gutter, en god sub er mer enn bare trøkk.
    Du er jo den verst forhåndsdømmeren i hele tråden her. Du har null peiling på hvordan systemene til respektive som argumenterer for SVS i denne tråden låter.

Jeg kjenner til noen av de som har solgt SVSene sine her, og det er forskjellige grunner til at de selger, og ikke bare fordi de er misfornøyde med subben.

Selvfølgelig har man forskjellige meninger om hvordan er sub skal låte, men du går jo til angrep og impliserer at vi andre er en gjeng cowboyer bare fordi vi ikke er av samme oppfatning som deg.

Får du f.eks. inntrykk av at Arendal med sine innfelte B&W-høyttalere, Manic Miner med sin lille PB10 og jeg kun er ute etter "dB-moroa" ?

Nei, nå må du skjerpe deg og synes jeg. Det var aldri meningen å gjøre dette til nok en SVS mot "alle andre" kamp.. De diskusjonene har det vært nok av her på forumet.
    Kan ikke du, skorob, heller komme med noen konkrete tilfeller hvor B&W er bedre enn SVS da? Det er jo ikke verre enn det, så kan vi andre teste det ut, og er det tilfelle at du har rett så er jo den grei. Bedre det enn bare å si "Tror den tråden er 70% "Å fy flate for et trøkk".. " bare for å bråke.

Det er ikke slik at jeg vil at SVS skal være bedre enn B&W på noen måte. Kommer B&W med en sub som jeg synes er bedre enn SVS i samme prisklasse så kjøper jeg så klart den.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det finnes utrolig mange SUB'er, i forskjellige størrelser, å velge blant. Men det er 1 ting spesiellt som SVS'n er alene om............og det er opplevelsen av det som den kan levere mellom 40Hz og 20Hz.
    Nå skjønner jeg lite, BW 850 har ikke nevneverdig dupp før den kommer til 25hz den, når den er skikkelig stilt inn. Da synker den endel, men 850 leverer opplevelse ifra 100hz og ned til 25hz uten å mukke...
    Den hjelper t.o.m. å gjøre mellomtone enda mer fyldig. Nå er det jo slik at alt over 80hz skal være rettningsbestemmende, men det funker utrolig godt på 100hz og ned. Selv kjører jeg på 80hz og ned, og da føles det mer ut som at jeg har en mellomting av BW 802 og 803 i huset... Det fikk ikke SVS til i det hele tatt.
    btw, å flytte på en SVS er noe herk! .

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    btw, å flytte på en SVS er noe herk!
    850en er vel ikke noen smågutt den heller ~50kg, er det ikke?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Du er jo den verst forhåndsdømmeren i hele tråden her. Du har null peiling på hvordan systemene til respektive som argumenterer for SVS i denne tråden låter.

Jeg kjenner til noen av de som har solgt SVSene sine her, og det er forskjellige grunner til at de selger, og ikke bare fordi de er misfornøyde med subben.

Selvfølgelig har man forskjellige meninger om hvordan er sub skal låte, men du går jo til angrep og impliserer at vi andre er en gjeng cowboyer bare fordi vi ikke er av samme oppfatning som deg.

Får du f.eks. inntrykk av at Arendal med sine innfelte B&W-høyttalere, Manic Miner med sin lille PB10 og jeg kun er ute etter "dB-moroa" ?

Nei, nå må du skjerpe deg og synes jeg. Det var aldri meningen å gjøre dette til nok en SVS mot "alle andre" kamp.. De diskusjonene har det vært nok av her på forumet.
    Kan ikke du, skorob, heller komme med noen konkrete tilfeller hvor B&W er bedre enn SVS da? Det er jo ikke verre enn det, så kan vi andre teste det ut, og er det tilfelle at du har rett så er jo den grei. Bedre det enn bare å si "Tror den tråden er 70% "Å fy flate for et trøkk".. " bare for å bråke.

Det er ikke slik at jeg vil at SVS skal være bedre enn B&W på noen måte. Kommer B&W med en sub som jeg synes er bedre enn SVS i samme prisklasse så kjøper jeg så klart den.
    Si din mening, men ikke bre det ut så fordømt mye. Du ser det kanskje ikke selv, men du får det til å se ut som at det er bare 1. Du må få det frem klart "JEG MENER". Ikke "DET ER". Det virker på meg at på dette forumet er det greit med at smaken er forskjellig på høyttalere etc, smaksak, men når det kommer til subwoofere... da!! Jeg har ikke sagt at BW er best til noe jeg, men det er den woofern som passer meg best, det at du syns SVS er noe flotte greier er da helt greit. Men ikke driv å si at det ER og slik er det, da tenner jeg "litt".
    For meg er ikke subwoofere et must i et system, men du sier egentlig at jeg har kjøpt en helt feil subwoofer, at jeg har tatt feil. Jeg skulle valgt SVS (som faktisk var rimeligere). Tror du jeg driter penger og at jeg kjøper ting bare pga merke? Hadde jeg hatt råd, hadde det blitt en Velodyne DD15... jeg forbanner ikke SVS, men jeg mener det ikke er best!!! Men for noen er det en topp subwoofer.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    850en er vel ikke noen smågutt den heller ~50kg, er det ikke?
    Hehe, sant.. men fyttikatta har du vært med på å flytte en plus/2 og ultra/2 ??? det skal jeg si deg er ryggknekker (må være 2 da ).

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skorob: Trodde dette var klart nok for deg:

Sitat Opprinnelig postet av kenti i første innlegg

men vil understreke at jeg ikke er en som kun mener SVS lager gode subber.. Men når vi skal sammenlikne disse to merkene, så er det slik det er i mine øyne (ører).

Kom gjerne med deres erfaringer, for og imot.
    Var ikke dette klart nok for deg?

Det er du som legger ord i munnen på folk her. Jeg har ikke sagt at svs ER best, eller at du har kjøpt feil sub. Jeg visste ikke engang at du hadde B&W når jeg startet denne tråden...

Det er stor forskjell på å si at svs ER best for alle, og at det ER best for meg i denne prisklassen. Du provoserer litt du også når du ikke holder deg til hva man egentlig sier.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av de som har solgt SVSene har vel gjort det for å kjøpe en annen SVS?Og det er vel uansett ikke så underlig at man ser en del brukte SVS bli omsatt her inne siden det er her de aller fleste SVS tullingene finnes

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mainc Miner

...siden det er her de aller fleste SVS tullingene finnes
    Som deg, f.eks?

Joda, det er noen som selger for å prøve andre SVS-modeller. Se bare på Dag Johnsen f.eks. Han har jo hatt litt av hvert på den fronten. Gorm solgte vel også sin PC Plus for å prøve PB-12 Ultra/2. Flageborg solge PB12en som jeg kjøpte for en annen som byttet til PB10 pga kona. Det var noen..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, bare vent til du får din egen så vil du forstå hvorfor enkelte blir forvandret til SVS-fundamentalister og ærklerer jihad

Jeg forsøker nå så godt jeg kan å være objektiv og realistisk, og i PB10's tilfelle vil jeg med hånden på hjertet si at du ikke finner en bedre sub for samme pris hvis du også skal bruke subben til film.

Det kan være at det finnes noen bedre rene musiksubs, men jeg vet ikke helt hvilken det skulle være.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Gorm solgte vel også sin PC Plus for å prøve PB-12 Ultra/2. Flageborg solge PB12en som jeg kjøpte for en annen som byttet til PB10 pga kona. Det var noen..
    Gorm solgte sin PC Ultra til fordel for PB-12 Ultra/2. Også denne har han solgt, og han har flere ganger gitt uttrykk for at han angret på salget av PC Ultra-en da denne også fungerte eksemplarisk til musikk. Dette har han uttrykt også ETTER salget av PB-12 Ultra/2.

Jeg skal unnlate å diskutere om det finnes andre gode subprodusenter, for det gjør det jo selvsagt. Imidlertid er jeg selv strålende fornøyd med min PC Ultra, og har ingen planer om å oppgradere. Dette fordi jeg synes tuben gjør en bedre jobb også med musikk enn det boksene gjør - samt andre suber jeg har hørt.

Uansett; det er vanskelig å finne suber som gjør like god jobb for prisen. Men igjen skal det jo lydbildet passe ens eget rom og øvrige oppsett.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glimrende tråd:)

Kjører selv b&w 603 s3 på hk 3480(tror d var d den het) og er veldig fornøyd med dette, men jeg skulle gjerne hatt en sub for å få litt mere bass, siden bass elementet på disse høytaleren bare er 6". Hører mest på musikk så derfor tror jeg at jeg går for den b&w 600 subben som jeg forstår utfra dette er bra på musikk ! (og den passer sikkert godt med høytalerene?) noen som vet dette? . Ser jo også litt på film, men som sagt så er musikken viktigst. Og litt gøy med samme merket også da. !

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, maddie.

Jeg hadde selv 603 S2 når jeg hadde min ASW 600. Jeg hadde ASW 600 i 1,5 år sammen med disse. Det er høyttalere som jeg den gang syntes var gode, og de ga meg mye glede.

I dag hadde jeg nok ikke valgt ASW 600 av erfaring, men som du leser i tråden her er det en annen som er fornøyd med den. For min smak blir den også litt treg på musikk.

Når de testet ASW 650 i Lyd & Bilde konkluderte de at denne passet seg best til film. Det er dog ikke samme subben, men de ligger ganske nær hverandre.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei Kenti.

Hmm. Da tror jeg jeg venter litt med å bestille den subben. Det verste jeg vet er att bassen henger litt etter. Vil att den skal slå FORT og ikke henge litt etter .
    Har du noen erfaringer med b&w 675 da? en del dyrere da men med den forsterkeren inni den så burde den vell ikke henge etter i det hele tatt? Bittelitt off topic men det er jo b&w og sub spørsmål da

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei maddie!

Jeg har prøvd både 600, 650 og 675 og det er ikke overraskende 675 som er best til musikk i mine ører. 600 og 650 blir for trege (og som vi sier på sørlandet) blaude i lyden. Alle 3 leverer sakene på film hvor kravet til timing ikke er like stort.

Jeg har som nevnt tidligere ingen av dem for jeg ville ha en sub som var bra, både på fim og musikk og som jeg ikke "hører" på musikk. Alt er et spørsmål om smak og ikke minst justering, men da kan man få dem til å spille begge deler.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun hørt 675 en enkel gang i Hifiklubben, og den virket på meg som en god allrounder uten å være enestående god til hverken film eller musikk. Til film syntes jeg den manglet litt dybde, og trykk. Til musikk syntes jeg den var en bitteliten smule monoton. `

Skal du ha en ren musikksub i en overkommelig prisklasse vil mitt tips være Infinity Kappa Sub. Den selges for en hyggelig penge i både Sverige og Danmark, så den burde da finnes her i Norge også?

Den er veldig detaljert, og har også en 1 bånds PEQ slik at du kan justere ned en topp i frekvensresponsen.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tunga rett i munnen......

Må vel gjerne skrive et par ord i denne tråden jeg også.......

Før SVS tok "helt av" her på forumet, var jeg og Kenti på demo hos Dag Johnsen. Dag var vel den som startet det hele her på forumet. Han hadde en 25-31 PCPlus-tube i samspill med Denon 3805 og Audio Pro Black Diamond V2.

Allerede den gang synes jeg at tuben spillte fletta av alt jeg hadde opplevd på film før, til prisen. Og det er det som er hele cluet her. SVS leverer mye for pengene, og det er jo det som gjør de så populære. Ikke nødvendigvis at de er "bedre enn alle andre subber". Når en skal sammenligne hvilken sub som er "den beste" er det ofte viktig å sammenligne innen samme prisklasse. Og det er helt klart at det er her SVS har sin styrke. For den summen disse koster, kan en ofte sammenligne lydtrykket med langt dyrere subber.

Jeg husker fremdeles at jeg synes den var brutal til film, men at det var et eller annet som ikke stemte helt på musikk. Og det er fremdeles litt slik for meg. Mitt inntrykk er at SVS først og fremst er ekstremt gode filmsubber. Men det er mitt inntrykk, og ikke fakta jeg skal "presse på noen".......:wink: Jeg vet også at SVS kan brukes til musikk, men da må en gjerne opp på de litt dyrere Ultra-elementene. For min egen del bruker jeg ikke subben til musikk, kun film.

Jeg er heller ikke en db-fantast, og syns fremdeles at Flagges sub-test-tråd er tåpelig. Det dreier seg ikke om å spille høyest mulig, men best mulig. Jeg har også flere ganger i SVS-tråden tatt til orde mot all SVS-glorifiseringen. For mitt inntrykk er at SVS ikke passer for alle. Nå kommer de jo med forskjellige "innpakninger", for til å begynne med var det de stygge tubene (og ja, jeg har en selv) eller de triste sorte PA-lignende chassisene. Her hadde andre subleverandører tidligere et forsprang. Men det her jo SVS gjort noe med.

Når vi testet 25-31 PCPlus hos jfinneru mot B&W 850 var det klart at tuben klarte mer trykk og morro på testscenene fra Master & Commander, I, robot og xXx. Men på musikk var 850en klart bedre i mine ører. Den var mye mer presis. Her hang ikke tuben med i det hele tatt. Så alt til sitt bruk.

Denne tråden grenser til tider mot det litt ubehagelige, med små personangrep hist og pist. Jeg tror det er viktig å innse at vi aldri klarer å bli enige hele gjengen, og at SVS er en skikkelig diskusjons-starter. For min egen del er jeg godt fornøyd med min SVS, men er langt fra religiøs i oppfatningen av den. Klart det finnes andre veldig gode subprodusenter. Jeg hadde byttet min SVS mot Velodyne DD18 på flekken. Problemet er bare prislappen, og da beholder jeg vel tuben min i stedet tror jeg......;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du beveger deg opp i den prisklassen hvor ASW850 og DD18 hører hjemme skulle det vel bare mangle at de har noen fordeler mot en sub til godt under 10.000kr.

Men de ligger i en prisklasse hvor jeg nok aldri vil komme til å nå opp til. Min egen dyreste sub har vært Infinity Kappa som hadde/har, ikke helt sikker på om den ennå er i produksjon, en veiledende pris på 12.000kr.

Da jeg fikk PB10en var det fullstendig soleklart at den knuste Kappaen hva filmytelse angår. Til musikk fant jeg Kappaen noe mere detaljert.

Men etter at jeg tok meg tid til å jobbe litt med plassering og justering av PB10en viser den seg også å være en utrolig god musikksub. Det jeg hovedsakelig fikk gjort var å flate ut frekvensresponsen, mere nøyaktig fikk jeg flyttet en peak jeg hadde ved 55hz ned til 45hz, og dempet den med 3db.

Det jeg først kunne merke forskjellen på var at subben ble bedre integrert, og at behovet for å justere gain opp eller ned ved forskjellige typer musikk forsvant. Og hvis man kan si det på den måten, kan jeg nå merke bassens tekstur bedre, der er helt enkelt mere detaljer.

Når så også grunnlyden i PB10en er mere dynamisk enn i Kappaen vil jeg hevde at for en bruker som er villig til å ta seg tid med justering, vil PB10en også være en bedre musikksub. Og Kappaen har trynet ASW675 som musikk sub i en test.

At den ikke vil være god nok for alle er jeg fullstendig klar over. Jeg hadde en på besøk som selv hadde JBL Ti5000 drevet av 2x HK Signature 1.5, og hans ankepunkt var at den ikke kunne spille høyt nok. Og det kom heller ikke som noen overraskelse på meg når han fortalte hvilket utstyr han hadde.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Når du beveger deg opp i den prisklassen hvor ASW850 og DD18 hører hjemme skulle det vel bare mangle at de har noen fordeler mot en sub til godt under 10.000kr.
    Får hive meg litt på her.... har jo skummet gjennom endel SVS tråder og gjengangeren er jo at SVS spiser hva som helst til frokost uansett pris, bare kom det den osv osv og er ikke SVS bedre, så er den feil innstillt; kall på en SVS yppersteprest.

Og plutselig når man ikke har noen flere argumenter, så kommer det: I forhold til pris....

Jeg ler meg skakk av og til....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er vel å konkludere med at den som er ute etter en god sub får forsøke å få kjørt kandidatene i direkte sammenlikning. Om SVS da faller igjennom eller senker de andre; det får bli opp til den som sitter med siste ord, altså kjøperen. Det har ingen hensikt at vi som er eiere av de forskjellige subene skal hause opp diskusjonen. Alle som har investert i dyrt utstyr ønsker selvsagt å formidle sin erfaring med dette, enten det er godt eller dårlig. Naturlig nok er det også slik at man gjerne vil ha det til at ens eget utstyr er det beste... ;-)

Test derfor ønskede varianter selv!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsøker virkelig så godt jeg kan å være objektiv. Og nettopp derfor har jeg inntil nå nylig sagt at Kappaen er en bedre musikksub enn PB10. Der har jeg så nå forandret mening til at PB10 er en bedre musikksub for de som vil og kan justere den inn. Kappaen har fordelen av å ha 1 bånds PEQ, og at den ruller av tidligere, og dermed så unngår du potensielle kraftige romforsterkninger av de helt lave frekvensene.

Hvis du skummer litt nøyere igjenom bl.a denne tråden vil du finne ut at jeg hele tiden har uttrykt en viss skepsis for at de billigste SVS skal være de store B&W fullstendig overlegne.

Så le gjerne, men ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •