Størst=Best i lite rom??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størst=Best i lite rom??

Jeg skal flytte inn i et nytt hjemmekinorom på ca 4 x 3 meter, og i den anledning har jeg tenkt å gå til anskaffelse av ny subwoofer.
    Dette har vært og surret inne i hodet mitt en god stund nå, og for å gi et bilde av hva det er jeg er ute etter legger jeg ved en mail jeg sendte til SVS og det påfølgende svaret jeg fikk:

Hi!

I know this is the kind of mail that you probably get hundreds of every week, but I hope you'll take the time to answer it anyway. As so many others, I have been more and more impressed with your subwoofers as I have read all the brilliant reviews and user opinions out there.

So now, I'm wondering weather I should buy one myself. I have drooled over some of your mdium sized models, such as the 25-31PCi and the PB12-ISD, but I'm not sure if there would be any point buying them as I don't have a very big room to place them in. That's why I have turned to you for help, hoping that you could help me choose the right one. Here's what I'm looking for:

My room is aprox 10 x 16 feet, so i assume I don't need your biggest model. Still, I want a sub with real power, that can really blow me of my seat. And, I want a subwoofer that can play well with music as well as films.

So that's what I want...I really don't know too much about subs, and I would hate buying a bigger than I actually need. Hope you can recommend one that's suitable for my needs!

Best regards
    Per Magnus Riseng, Norway

Svaret:

Hey Per Magnus;

Even in a room that is 10 x 16, if you’re looking for a sub that can blow you out of your seat I think you’re going to be better off with a more powerful sub than the PB10-ISD. Considering where you are and the shipping costs involved I’d definitely be looking at the PCi line. You might even be able to get the PCi at basically the same price delivered as the PB10-ISD when you factor in the difference in shipping costs. If you let me know your shipping address I can do a shipping quote for you.

Erik K

------

Jeg er altså ute etter en sub som kan kjennes godt på kroppen og samtidig henger brukbart med i svingene når cd'ene fyres opp. Ideelt sett vil jeg bruke rundt 6-7000,-, men kan alltids pushe budsjettet litt hvis det er verdt det (det kan man vel alltid, kan man ikke?).

Som sagt, rommet den skal brukes i er ikke stort, og det er der jeg kommer litt til sakens kjerne. Erik K skriver jo at hvis jeg vil bli "blown away", så holder det med PB12. Ikke det at jeg ikke stoler på han, men vil gjerne ha litt av folkets mening også (det er ofte den fremste eksperten synes jeg).

Altså:
    Er det i det hele tatt noe særlig vits å bruke mye mer enn 6-7000,- på sub når det er snakk om så små rom?
    SVS-subber som PB Plus og oppover er vel ikke nødvendig med mindre man har mer "normal" størrelse på kinorommet sitt...? Hva vil jeg få med PB Plus eller noen av de tilsvarende større modellene som jeg ikke får med PB12?

PS. Nå var det ikke meningen at dette skulle bli enda et SVS-innlegg, bruker det bare som eksempel. Andre forslag/sammenligninger av andre merker er også hjertelig velkomne!

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Hva vil jeg få med PB Plus eller noen av de tilsvarende større modellene som jeg ikke får med PB12?
    Du får en større boks hvor du kan endre "tuning" frekvensen, dvs hvor lavt ned den skal spille (men får da mindre max spl). I et så lite rom så kan du da stille PB12+ til 16Hz tuning og sannsynligvis fortsatt ha mer enn nok spl. Om det er nødvendig er jo noe helt annet

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo det da. Tviler ikke på at det blir litt bedre hvis jeg legger ut noen tusenlapper til for en større boks, men jeg må da ha mer enn nok trøkk med en av de middels store boksene...?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen synspunkter?
    Er det noen som har PB 10 eller PB 12 og bruker de i tilsvarende lite rom da?
    Hva synes dere; kunne det vært enda mer trøkk?
    Jeg har lest en del på den laaange SVS-tråden også og funnet noen spørsmål som ligner min problemstilling, men de synes å drukne litt i all diskusjonen, så det blir ikke så mange bra svar...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv PB12-ISD og bruker denne i et rom på ca 21m2. Holder i massevis for meg hvertfall.

Men alle har jo forskjellig oppfatning av hva som kan defineres som "blown away". Det beste om du har mulighet er å ta kontakt med noen i nærheten som har en slik SVS du vurderer, så får du avklart det en gang for alle.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det eneste som er sikkert med subwoofere er at det finnes et utall forskjellige meninger. Noe som er "blown away" for noen er pinglete for andre...
    Det beste hadde helt klart å høre med egne ører hva som er passe. Får prøve å finne en aktuell demo-kandidat.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •