Hva slags bakhøytaler til mitt oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva slags bakhøytaler til mitt oppsett?

Tiden er igjen moden for oppgradering, og det som pr. i dag kan gi meg størst effekt er nok et sett med bakhøytalere for å få den rette "surre-rundt"-lyden og følelsen. Men i min integrerte stue-kino støter jeg på noen problemer som andre med bl.a dedikerte kinoer slipper unna. Jeg har nesten ikke veggplass!!

Som dere ser av bildet er det relativt begrensede muligheter. Bakhøytalerne fil komme rimelig nærme lytteposisjon/sofa. Dette krever at jeg blir litt kreativ, i det minste søker kraftig etter høytalere som kan passe inn. Jeg har kommet frem til noen forslag, og vil gjerne ha deres kommentarer på dette.

Kandidat 1:

Audiovector CX. Dette er en flat høytaler for både bak og sidemontering i en kino. Fordelen med denne er at den er i samme serie som front og centerhøytaler. Dipol, med bra spredning på lyden. Pris ca 5k for paret.

Kandidat 2:

JBL 10 E. Fungerer nogenlunde likt CXen over, men til halve prisen. Forholdsvis flat, vistnok med bra spredning av lyden.

Disse to høytalerne kan tenkes montert nogenlunde på hver side av hyllen som PJen står på. Mye av det "pyntefjaset" som står der kan selvfølgelig flyttes, noe som gir større plass. Men spørsmålet her er hvordan vil lydbildet bli når lyden sendes (for det meste) rett frem, og ikke vinkles mot lytteren. Positivt eller negativt?

Kandidat 3:

Velkjente Dali Suite Rear 0.7. Tenkte at det kanskje var muligheter for å vinkle denne "liggende", og med muligheter for å reflektere lyden nedover mot lytteren. Vinkelen vil jo ikke treffe lytteren, til det er avstanden for kort, og vinkelen for bratt, men har dette en bedre effekt enn "de flate" over? Pris ca 4k.

Kandidat 4:

Audio Pro Image Qube

Dette er egentlig den store outsideren. Dette er en gulvstående høytaler, såkalt reflekterende høytaler. Denne sender lyden oppover, og ved hjelp av tak og vegger får den hjelp til å spre lyden skikkelig og gi god og bred surround-lyd (i teorien ihvertfall). Denne patenten virker spennende, men bryter litt med det jeg forbinder med bakhøytalere. En av disse på hver side av "soffen" har jeg jo greit med plass til. Vil dette kunne funke?

Så da avventer jeg spent deres kommentarer på de fire utvalgte modeller med fordeler og ulemper. For en ting er sikkert, bakhøytalere blir det.......

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er jo langt fra noen ekspert, gjør meg bare noen tanker om de forskjellige kandidatene.

Det første som slår meg som best er å bruke dipol høyttalere for å få bedre spredning av lyden. Bakhøyttalerne kommer veldig nærme lytterne som sitter ved sidene. Det er vel bare kandidat 1 som er dipol. Når den i tillegg er i samme serie som front og senter er det en het kandidat.

Prismessig kommer jo kandidat 2 godt ut. Ser de selges for $88,84 på Onecall. Kjenner ikke til Onecall eller høyttalerne. Det må vel være en bakdel at lyden går i hovedsak rett frem, spesielt om man ikke sitter midt i mellom disse.

Har hørt det gir gode resultater ved å vinkle høyttalerne nedover, som tenkt på kandidat 3. Er absolutt et god alternativ.

Kandidat nr. 4 har jeg ingen formening om.

Hvis jeg ikke hadde hatt sjansen til å høre på noen av dem og bare måtte velge noen hadde jeg gått for alternativ 1. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville faktisk ha prøvd å få lånt 4'eren, for dette virker som en genial høyttaler! =) og så slipper du å ha 2 ht, hengende på veggen, ser liksom litt "integrert" ut =) skjønner? men alt. 2 er ganske bra til hjemmekino....( noe som jeg vil si at jbl, generelt er)

Prøv og kjøp; men helst lån først

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er å plassere surroundhøyttalerne du ønsker over gardinstangen på høyre side og på innsiden av pipa på venstre siden.

For at dette skal integreres så nøytralt som mulig hadde jeg valgt KX (du får ikke CX mer). KX fås i hvit utførelse der også frontstoffet er hvitt. Tror det visuelt blir en god løsning.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser forslagene varierer her, og det var forsåvidt ventet....

Tiger: Løsningen din hadde jeg nok valgt dersom jeg hadde to vanlige sidevegger. Problemet er at det ikke er plass nok over gardinstangen.

Ellers er de Audio Pro'ene (alternativ 4) veldig spennende. Husker de spilte på dem på messa på Plaza, men de har nok kanskje ikke slått helt igjennom. Dersom de funker i praksis som i teorien har en jo bakhøytalere som ikke synes, men kun høres. Og det er jo WAF i praksis ;-) .

(Mulig Roffe, som har bra peiling på Audio Pro har testet dem ???)

Ellers så er dipole høytalere på bakveggen blitt anbefalt i andre tråder, var det Arendal som anbefalte at de skulle være festet høyt på veggen uten å peke nedover mot lytteren i en annen tråd??

Men er åpen for flere kommentarer, så keep'em coming...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noe av den samme problemstillingen selv om dagen da jeg også jakter på bakhøyttalere. Jeg har derimot ikke de begrensningene mtp. plassering som du har, men er like usikker på hvilke høyttalere jeg skal velge.

Jeg skal ha 4 stk bak siden jeg har tenkt å kjøre med et 7.1 system, og har vel egentlig vurdert JBL da de virker ok. Prismessig hvertfall.. For min del skal de henge et stykke opp på veggen, så jeg skal ikke ha noen store bassmonstre. Bassen skal forntene og SVSen få stå for.

Det jeg lurer på er om JBLene klarer å henge med for å gjengi kringlyden skikkelig om man drar på litt?

Ikke meningen å komme inn å "kuppe" tråden din Anfield, så du får si fra om jeg skal ta det i en egen tråd. Men det passet så fint inn her

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har imidlertid opplevd bedre høyttalere enn C-X (les; mer kraft) hos Oban her på forumet. Han kjører med 4 stk. JMlab Cobalt SR800. Hvorvidt det er prosesseringen i hans Arcam som er utslagsgivende kontra min RX-V1400 vites ikke.

God kringlyd var det hos Oban iallefall.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bruktbørsen aktuelt for deg Anfield? Meinar eg såg Audiovector C-X tilsalgs ser du.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruktbørs er alltid aktuelt, Electra. Det er jo der de beste kjøpene gjøres. Men jeg er jo klart mest spent på hvilken monteringsvariant jeg skal bruke......;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bakhøytalerne bak som hengende på veggen ca 1,5 m bak sofanen. Kjører dipol nå med disse det fungerer meget bra i 5.1 lyden ble faktisk mer "inn" i filmen nå enn med de gamle høytalerne som hang bak på sidene av sofanen. Fikk også mindre "punkt følelse" hvor lyden kom fra med de nye høytalerne og plasseringen.
    Kan muligens være en fordel og ha høytalere en kan skifte mellom dipol/bipol for den ene høytaleren som blir mot ruta?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har selv bakhøytalerne bak som hengende på veggen ca 1,5 m bak sofanen. Kjører dipol nå med disse det fungerer meget bra i 5.1 lyden ble faktisk mer "inn" i filmen nå enn med de gamle høytalerne som hang bak på sidene av sofanen. Fikk også mindre "punkt følelse" hvor lyden kom fra med de nye høytalerne og plasseringen.
    Kan muligens være en fordel og ha høytalere en kan skifte mellom dipol/bipol for den ene høytaleren som blir mot ruta?
    Godt poeng, rs_banditt!

Hvem fører disse her i landet da? Virket jo lovende, samtidig som de også minner litt om de dipole CX-høytalerne til Audiovector. Men vi snakker jo samme prinsippet her.

For min del er det viktig å ikke ha noen "punkt-følelse" av hvor lyden kommer fra, den skal så godt det lar seg gjøre omgi meg og mine medlyttere med lyd. Og her kommer vel dipole høytalere med god spredning inn i bildet??

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg jobbet mye med og mine erfaringer er som følger:

Bakhøyttalerene bør plasseres så høyt som mulig, dette fordi det virker mer naturig og fordi man da får noen cm ekstra avstand.

Høyttalerene bør ikke rettes mot lytteposisjon, da man lett får en "rett i øret" følelse og det har lite med surround å gjøre.
    De bør derfor heller peke opp i taket eller ut mot sidene for å få et mest mulig diffust lydbilde bakfra.

Hvis man helst vil ha høyttaleren til å peker fremover bør man gå for 4 stk, slik som jeg har gjort, da får man likevel en god spredning av lyden.

Matching av lyden i bakhøyttalerene er ikke viktig, de fleste av oss har ører som peker fremover. I tillegg så er lyden som er mikset inn i bakkanalene kun med på å gi følelse av større rom og ikke inneholder noen "viktig" informasjon.
    Dette gjelder også på SACD osv, selv om noen produsenter på syre har mikset instrumenter inn i alle kanaler, så er det bare folk på syre som hører på dette likevel.

Kandidat 4 så jo veldig spennende ut selv om den ikke passer inn med noe av det jeg har skrevet her.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten så har vel du kryp-loft Anfield?

Hva med hvite innfellings høyttalere i taket?
    2 eller 4 av de minste til B&W hadde passet perfekt der.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Forresten så har vel du kryp-loft Anfield?

Hva med hvite innfellings høyttalere i taket?
    2 eller 4 av de minste til B&W hadde passet perfekt der.
    He he, ja det er en kreativ løsning, takk for den.

Foreløpig står det nok mellom kandidat 1 og 4. Dette fordi jeg har mulighet til å få et par brukte Audiovector CX for en gunstig pris. Og teorien bak Qubene er jeg med på. Spørs bare om det virket i praksis. Skulle gjerne ha lånt noen for å teste....;-)

Dette med at de er dipole gjør vel også sitt til bedre lydspredning ved høy montering, eller har jeg miforstått?

Edit: Men dersom jeg feller høytalere inn i taket, så vil de jo peke mot lytteren.....;-)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dipol hjelper absolutt med på å spre lyden og er en god løsning for deg.

Ditt om mange andres problem er jo at fronten på høyttaleren nesten kommer lenger frem enn ørene, det er da det blir litt merkelig lyd.

Selv om høyttalerene i taket peker mot deg så kommer lyden ovenfra og det blir ganske lang avstand til lytteren. Du har da muligheten til å plassere høyttaleren langt inn mot veggen med diskanten nærmest lista.
    Hvis du går for 4 stk vil du få god spredning av lyden og de vil likevel være nærmest usynlige og rimelige.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Godt poeng, rs_banditt!

Hvem fører disse her i landet da? Virket jo lovende, samtidig som de også minner litt om de dipole CX-høytalerne til Audiovector. Men vi snakker jo samme prinsippet her.

For min del er det viktig å ikke ha noen "punkt-følelse" av hvor lyden kommer fra, den skal så godt det lar seg gjøre omgi meg og mine medlyttere med lyd. Og her kommer vel dipole høytalere med god spredning inn i bildet??
    Det er elkjøp/lefdal som fører disse høytalerne. Mine bakhøytalere koster 10k pr par, men det finnes en rimeligere serie som har samme prinsippet mellom dipol/bipol+nivå på dipol/bipol aner ikke pris, men tipper ca 5k. Monterte også høytalerne høyere på veggen denne gangen ca 2/3 av høyden til taket så det stemmer det Arendal har erfart med høyden på høytalerne m.h.p spredning av lyden.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendals resonnement om 4 høyttalere montert innfelt i taket helt bak med taklisten høres ut som en god idé. Løsningen gir sikkertet difust lydbilde, høyttalerne skjules meget godt og høyttalerkabler skjules over takplatene på kryploftet.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for den Electra. Men jeg har allerede sett den, og forhandlet om prisen på de CX-høytalerne.

Ideen om innfellte høytalere i taket er nok den beste, men synes det blir litt radikalt inngrep. Dersom jeg noengang skulle selge, ville jo nesten høytalerne måtte "gå med i suget" og det er jeg ikke lysten på....

Så da er det bestemt; det blir et par Audiovector CX dipole bakhøytalere, tenkt montert forholdsvis høyt på bakveggen for forhåpentligvis mest mulig diffus lyd.

Litt stas at det er komplett AV-utstyr også da....;-)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Så da er det bestemt; det blir et par Audiovector CX dipole bakhøytalere, tenkt montert forholdsvis høyt på bakveggen for forhåpentligvis mest mulig diffus lyd.

Litt stas at det er komplett AV-utstyr også da....;-)
    Ja, det blir sikkert bra.

Forstår veldig godt at du går for samme merke, jeg har samme "sykdommen" som deg:wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •