Nivåregulering av bass med effekttrinn og passiv sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nivåregulering av bass med effekttrinn og passiv sub

Hei.

Jeg har en hjemmebygget effektforsterker som jeg har tenkt å bruke for å drive en passiv subwoofer. Hvis jeg skal koble denne til subwooferutgangen på surroundforsterkeren er jeg redd lyden blir for høy, siden effektforsterkeren er uten nivåregulering.

Går det greit å bare sette et standard 10kOhm potensiometer (for audiobruk) på inngangen til effektforsterkeren, eller er det andre ting man må huske på? Dette potensiometeret vil jo bare bli justert under kalibrering av lyden. I daglig bruk vil jo nivået være styrt av surroundforsterkeren.

Noen erfaringer her? Er normale surroundforsterkere beregnet til å jobbe inn i slike effekttrinn (er det rom nok for å kalibrere dette i forsterkerens oppsett)?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste recievere burde vel kunne takle det greit. Jeg kan stille subwooferen på min mellom -12dB og +6dB. Rom nok for justering i massevis. Passiv subwoofer, hvorfor det? Kan du ikke bruke delefilteret i recieveren? Det vil gi mye bedre resultat enn å surre med passive komponenter.

Hvordan subwoofer forresten?

Ellers så kan du godt bruke enn passiv volumkontroll/potensiometer. Så lenge det er til bass behøver du ikke å bekymre deg så mye.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    De fleste recievere burde vel kunne takle det greit. Jeg kan stille subwooferen på min mellom -12dB og +6dB. Rom nok for justering i massevis. Passiv subwoofer, hvorfor det? Kan du ikke bruke delefilteret i recieveren? Det vil gi mye bedre resultat enn å surre med passive komponenter.

Hvordan subwoofer forresten?

Ellers så kan du godt bruke enn passiv volumkontroll/potensiometer. Så lenge det er til bass behøver du ikke å bekymre deg så mye.
    Nei, jeg har ikke tenkt å bygge passivt delefilter i subben. Jeg stoler på delefilterne i surroundforsterkeren der.

Poenget er at jeg er litt i DIY-hjørnet, og har liggende et byggesett fra Eltek til en såkalt CC-sub. Den går ikke så fryktelig dypt, og det finnes sikkert bedre løsninger for hjemmekinoen, men den skal visstnok yte bra også i musikk, så jeg satser på å bruke den i første omgang (en gang når jeg får tid).

Uansett godt å vite at jeg kan bruke et enkelt potmeter til demping hvis jeg får behov ut over instillingene i surroundforsterkeren.

Takk for gode svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY-hjørnet er et fint hjørne. :wink:
    CC subben er ok den, kan sammelignes med komersielle subber rundt 3000kr.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •