Er dette Highend ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette Highend ???

Jeg er på jakt etter en god høyttaler om dagen, og i den forbindelse har jeg lest alt som er av forum og tester i blader. Det som forundrer meg er:

Hvorfor får små stativhøyttalere og andre miniputt-høyttalere stadig toppscore når de uten tvil mangler en viktig del av lydbildet: nemlig bassen !

Det kan jo ikke bli highend hvis man kun har god mellomtone og diskant !! Dypbass er en viktig del av lydbildet!!!

Kan noen forklare ?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fordi de får karakter i forhold til andre små høytalere. de blir ikke sammenlignet med store gulvstående i stor grad. de som er på utkikk etter en liten høytaler vet jo allerede at bassen ikke er på høyden med en gulvstående, da er det vel mest interessant å få vite hvordan den er ellers.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rommet er vel av størst betydning, en stativhøyttaler kan spille bra bass på f.eks 20kvadrat og mindre. gulvstående der blir for mye av det gode og roter til mellomtonen.
    selvsagt ikke mye under 50hz, men drivet ligger langt over der.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tor_2k5
    Jeg er på jakt etter en god høyttaler om dagen, og i den forbindelse har jeg lest alt som er av forum og tester i blader. Det som forundrer meg er:

Hvorfor får små stativhøyttalere og andre miniputt-høyttalere stadig toppscore når de uten tvil mangler en viktig del av lydbildet: nemlig bassen !

Det kan jo ikke bli highend hvis man kun har god mellomtone og diskant !! Dypbass er en viktig del av lydbildet!!!

Kan noen forklare ?
    Hør på BW 805S, der skal jeg si deg det er BASS!!

Og en anna ting, man må inngå kompromiss.. ikke alle steder det egner seg for digre golvhøyttalere.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan noen forklare ?
    Jeg har jo selv skrevet en test av stativhøyttalere i High End-klassen nylig. Jeg skal ikke gå inn på den konkrete artikkelen, for den mener jeg står på egne ben. Men når det gjelder et krav om at en høyttaler skal dekke hele frekvensspekteret for å kalles High End, så er jeg dypt uenig. Det er svært få høyttalere der ute som dekker 20-20000Hz flatt, og en slik høyttaler vil i tillegg passe dårlig i de fleste rom. I elektrostatverdenen finnes det mange konstruksjoner som ikke går spesielt dypt, og tilsvarende gjelder for en del hornkonstruksjoner. Likevel er lydgjengivelsen av en slik klasse at ingen vil tenke på å kalle begrepet High End for urimelig. Quad elektronstater får f.eks. ofte følge av en subwoofer. Samme gjelder for konstruksjoner fra Avantgarde Acoustics. Men det er da lydgjengivelsen i de frekvensområdene som faktisk dekkes som gjelder når det gjelder å bedømme kvaliteten.

Når det gjelder begrepet High End og karaktergiving, så synes jeg at begrepet High End er temmelig utvannet. For bladet jeg skriver for er karakterskalaen imidlertid knyttet mye opp til kvalitet for pengene. Derfor tar man i bruk begrepet High End når man mener et produkt har kvaliteter i en klasse der prisen spiller litt mindre rolle, der følger jeg bladets retningslinjer. Det blir feil å gi et høyttalerprodukt 15 av 20 poeng fordi det gir forholdsvis mindre for pengene til 100000 i forhold til høyttalere til 10000. Det er da man tyr til High End-begrepet. I High End klassen er det egne behov i forhold til produktets ytelse som gjelder, og så må man selv avgjøre om det er verdt prisen. Sånn sett er det altså greit å bruke begrepet "High End", siden det er utenfor en kvantisert skala, og man må derfor lese hele testen for å få et godt inntrykk av hvordan produktet passer ens egne behov. I prisklassene det her er snakk om, så er det vel uansett liten vits i å basere kjøpet kun på en tallkarakter.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det veldig mange ifra "DVD og hjemmekino" redaksjonen her? har liksom en følelse av det .

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk feil. Det riktige er at mange fra AVfoum har begynt å skrive for DVD&Hjemmekino.

Flisespikkeri kanskje, men likevel en viktig forskjell.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan noen forklare ?
    En liten monitor kan utklasse en stor høyttaler totalt ! Men ja, mange undrer sig over dette, men en liten høyttaler har mange fordeler. Det er ofte vanskeligt å opnå samme grad av realisme, perspektiv osv i en stor høyttaler.
    Derfor er en liten høyttaler med god bass til ca. 50 hz langt å foretrekke fremfor en stor der kanskje går til 30...., det siger sig selv at med førstnevnte plus en god sub, eller to, kan man få skikkelig god lyd, mens man ikke kan gjøre perspektiv osv. bedre på den store...., plus du får sikkert bedre integrasjon imellom rummet og høyttalere med førstnevnte da disse er lettere å plasere korrekt så alt blir bra.
    Der er en tendens , især blant unge kjøbere, at man ikke kan få store nok høyttalere, og det viser sig at disse er lett tilgjengelige på bruktmarkedet også ! Man finder veldig sjeldent Dynaudio SE monitorer på bruktmarkedet f.eks., og hvorfor det ?
    Det handler om god lyd, ikke hz, og det glemmer mange.....
    Men ser du på Stereophile sin liste vil du se at de har delt opp dette, her er "Class A recommended product, restricted extreme low frequency" osv.....du vil også se at de fleste i øverste klasse koster flesk.

PS: Off topic, men se en svensk high-end kino her : http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41682
    Se anlegget til en pensjonist her : http://aca.gr/pop_coulson.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

High-end begrepet kan jo tolkes forskjellig. Min mening er at små høttalere over en viss prisklasse lett utklasser store når det gjelder perspektiv, bredde / dybde plassering i lydbildet osv. Dette har med kantrefleksjoner fra høttalerbaffelen å gjøre, rommets beskaffenhet, oppsett,møbler...........
    Jeg synes at toppmodellen fra B&W gjør en veldig god jobb.
    Husk at all elektronikk må også matche høyttaleren ( les: dyrt utstyr er oftest løsningen her ). Bassgjengivelsen blir ikke spesielt bra....High-end bass koster mer enn skjorta.
    Viktig! Bruk dine egne ører, prøvelytt hos kompiser osv. Butikkdemoer kan være gode, prøv å få lånt utstyr mot depositum.
    Mvh.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    ...I High End klassen er det egne behov i forhold til produktets ytelse som gjelder, og så må man selv avgjøre om det er verdt prisen. Sånn sett er det altså greit å bruke begrepet "High End", siden det er utenfor en kvantisert skala, og man må derfor lese hele testen for å få et godt inntrykk av hvordan produktet passer ens egne behov. I prisklassene det her er snakk om, så er det vel uansett liten vits i å basere kjøpet kun på en tallkarakter.
    Bra uttrykt, roffe!
    Dette er også et godt valg fra D&H sin side, da det kreves at leseren LESER det som står skrevet, og ikke bare går etter karakteren.
    Slik er det også innen vinverdenen, men her skal dessverre leserne på død og liv ha en karakter å forholde seg til - uansett. Da opplever man selvsagt å motta mange mindre intelligente spørsmål, som "hvorfor skal jeg kjøpe en vin til 600 kroner når jeg får en vin med samme karakter til 90 kroner"...

Et produkts oppnådde poeng/karakter kan mao. ikke vurderes uten å se dette i sammenheng med andre tilsvarende produkter som er testet. Akkurat dette er det svært mange som dessverre ikke evner å forstå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Når det gjelder begrepet High End og karaktergiving, så synes jeg at begrepet High End er temmelig utvannet. For bladet jeg skriver for er karakterskalaen imidlertid knyttet mye opp til kvalitet for pengene. Derfor tar man i bruk begrepet High End når man mener et produkt har kvaliteter i en klasse der prisen spiller litt mindre rolle, der følger jeg bladets retningslinjer. Det blir feil å gi et høyttalerprodukt 15 av 20 poeng fordi det gir forholdsvis mindre for pengene til 100000 i forhold til høyttalere til 10000. Det er da man tyr til High End-begrepet. I High End klassen er det egne behov i forhold til produktets ytelse som gjelder, og så må man selv avgjøre om det er verdt prisen. Sånn sett er det altså greit å bruke begrepet "High End", siden det er utenfor en kvantisert skala, og man må derfor lese hele testen for å få et godt inntrykk av hvordan produktet passer ens egne behov. I prisklassene det her er snakk om, så er det vel uansett liten vits i å basere kjøpet kun på en tallkarakter.
    Er litt uenig her, viss man hadde hatt karaktergivning på høytalere o.l. over 20 000 hadde det vært mye letter å få litt veiledning om hva slags high end produkt som de fleste liker best. En test av et high end produkt slik det er nå er jo ikke like viktig å få med seg for uansett så kommer det jo bare fram at produktet er knallbra, noe alle high end produkter såklart er! Det hadde vært lurt med et karaktersystem også på high end for å få en oversikt over hva slags high end produkter "testlageren" foretrekker syns jeg....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    Er litt uenig her, viss man hadde hatt karaktergivning på høytalere o.l. over 20 000 hadde det vært mye letter å få litt veiledning om hva slags high end produkt som de fleste liker best. En test av et high end produkt slik det er nå er jo ikke like viktig å få med seg for uansett så kommer det jo bare fram at produktet er knallbra, noe alle high end produkter såklart er! Det hadde vært lurt med et karaktersystem også på high end for å få en oversikt over hva slags high end produkter "testlageren" foretrekker syns jeg....
    Hvis du skulle lage en karakterskala, hvordan ville du ta tatt utfordringen med at man har produkter som varierer med over 10000% i pris (fra 1000 kroner til over 100000 for et par høyttalere)? Er det i det hele tatt mulig å rangere disse produktene på samme skala ytelsesmessig? Vil man i det hele tatt kunne ha pris/ytelse-faktor med på en sånn skala.

Skjønner at man ønsker å sammenligne, men det er en måte å gjøre det på: Les testene!
    Start gjerne med konklusjonen for å finne ut om det er noe for deg. Skal du uansett investere i høyttalere over et visst nivå, så kan ikke et enkelt måltall (karakter) si noe om hva som bor i høyttaleren. En liten høyttaler til 20000 for paret kan fungere mye bedre og gi overlegent perspektiv og nøyaktig detaljering i et lite rom, der en større vil være umulig å plassere, mens en stor gulvstående til 100000 kan overgå ytelsen enormt i bassen hvis den får tilstrekkelig rom å spille i. Variablene er svært mange, og som sagt: Over et visst nivå vil alle "minstekrav" være mer enn oppfylt, og da må man se på de enkelte variablene for å finne ut om en høyttaler passer for seg.

Derfor er jeg også skeptisk til dem som ønsker å gå fra bærbar CD-radio til high end anlegg. Det er bortimot umulig å si at et anlegg er bedre enn et annet uten å ta hensyn til preferanser og matching med utstyr og rom. Har man kun erfaring med bærbar lyd, så har man rett og slett ikke preferanserammer og referanserammer i orden for å velge det rådyre anlegget som passer. Derfor holder jeg fast ved at karakterer er meningsløst over et visst nivå (og det er ikke nødvendigvis en bestemt pris). Hadde man gitt karakterer på slikt utstyr, så ville man kunne forlede folk til å bruke masse penger på utstyr som ikke passer for dem. Det er ikke enkelt å skille utstyr der det meste stemmer i utgangspunktet. Det gjelder for anmeldere, og det gjelder for kjøpere.

Når man skriver en test vil alltid subjektive preferanser skinne gjennom. Samtidig er det viktig å huske at testen skal leses av andre med andre preferanser og forutsetninger. Derfor vil man alltid forsøke å gi en objektiv vinkling til de subjektive opplevelsene. Rangeringen vil derfor aldri reflektere personlig smak 100%.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •