Hvilke høytalere skal jeg velge - gi meg råd er dere snille

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke høytalere skal jeg velge - gi meg råd er dere snille

Har kjøpt meg Denon hjemmekinoforsterker 3805 og deres DVD spiller 3910. Jeg ser mest på film (dvd) og hører selvfølgelig på musikk (typisk pop-musik). Hvilke høytalere skal jeg velge når jeg har ca 25-30 000 til rådighet. Takk for hjelpen

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til film og pop er det sikkert lett å svare klipsch. men du bør helst høre selv, vi kan ikke bestemme for deg på grunnlag av hvilken elektronikk du har, høyttaleren bestemmer vel stort sett klangen du vil ha...
    med klipsch får du iallefall ikke strømproblemer, som med de med 604s3/3805 sier de får.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hans Rune
    Har kjøpt meg Denon hjemmekinoforsterker 3805 og deres DVD spiller 3910. Jeg ser mest på film (dvd) og hører selvfølgelig på musikk (typisk pop-musik). Hvilke høytalere skal jeg velge når jeg har ca 25-30 000 til rådighet. Takk for hjelpen
    Hva med å kikke litt på Usher ?
    Nydelig lyd, god punch, og vanvittig mye for pengene:wink:

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det fronthøgtalere bare?
    Eller er det helt sett for surround, altså 5 høgtalere + kanskje en sub du vil ha for 30 000?
    Er en vesenlig detalj å vite før jeg kan anbefale noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt meg et 5.1 system. Har idag høytalere fra Sony i ES serien som er ca 5 år, men husker ikke betegnelsen. Synes dette er relativt OK, men tenker å flytte disse ned i kjelleren. Har hørt på B&M 604 S3, Dali 2,8 Serien og SA 1550. Synes 604 serien låt best, men ble usikker nå jeg leste om kombinasjonen 3805/604 i noen av trådene. Hørte også på Infinity Beta serien (50, C360, 20, B12). Sistnevnte på K/M forsterker. Synes faktisk disse låt best av alle, men jeg ser ikke at de får noen spesiell god omtale. Tilbake til spørsmålet - ja, ca 30 000 på et 5.1 system. Takk for hjelpen så lenge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiovector - er fortsatt de beste høyttalerne jeg har hørt - har hørt gulvstående under 10 og over 20.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les dette og stol på dine egne ører!

You can enjoy music delivered by a transistor radio, especially if you already know and like it. But if you want to develop your musical taste, the quality of the sound must be good enough to reveal the talents of the musicians, and your system must able to communicate the messages, the composer has built into it. All humans understand music – we even learn to sing before we write. As adults, however, we must learn to appreciate the music in order to understand the many advantages you get from it.

It is a personal matter to choose how good a sound quality you need. Because we all have our own individual and refined standard “built in the soul”, the best way to evaluate a hifi-system is to use the ears and judge what you hear from your own personal standards.

To “follow the melody” seems to be an almost too simple way to judge a hifi-system, but the music itself reveals several of the hifi-systems abilities, that we can’t measure or calculate. Technical specifications do not tell you how a hifi-system sounds. You simply have to listen to different systems to find one that pleases you. The only way to do that is to believe, what you ears tell you.

When you listen to a hifi-system try to follow to melody of the music inside your head. In this case it is better NOT to know the music. This method can be used to evaluate separate components as well as complete systems. Try to follow the melody even when you visit friends, are in the supermarket, on a restaurant and so on. You will quickly discover that you easily can hear the differences and that there is a big difference in the systems abilities to make it easy to follow the melody.

After a short “training period” you can easily decide whether a hifi-system will please you for many years. When you go to live music it affects your state of mind: You relax, dream or feel like dancing. You need a hifi-system that can generate the same emotions when you are home. If a hifi-system makes it difficult for you to follow the melody even though you really try to concentrate, it will make you tired and eventually it will not be used very much. It is not because your ears are wrong but simply because the hifi-system is not good enough for you.

You do not need trained ears to follow a melody. All humans can hear which direction the melody is taking and everybody can hear a false note in the concert hall. By comparing different components or hifi-systems ability to deliver the natural flow of the music, you have a reliable tool to find the best system for you.
    You can ask yourself three questions while you listen:

1) Can you hear all the musicians all the time and can you hear what one of them plays or sings – or does it demand extra concentration to focus on some of them?
    2) Can you follow the individual melodies of each instrument - or does it sound like some instruments play the same note with the same volume all the time?
    3) Can you easily follow the rhythm of the music – or does it sound like some instrument are “stumbling” in the rhythm or lacking behind?

If it is still hard for you to evaluate the sound, turn up the volume and after a while turn off the system. Then ask yourself: Was it a relief or a pity? If turning off the music is a relief, you probably should find a better system. But if it seemed like a pity that the music disappeared, the hifi-system must have some qualities that you appreciate. If a hifi-system makes you curious and makes you want to listen to more music – or if you simply can’t wait to put on some more music, you have found a system, that will please you for many

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg om Infinity er veldig tungdrevene men disse syns jeg ga god lyd:
    Infinity Beta 50
    Infinity Beta ES 250
    Infinity Beta C 360
    (har det på www.avhifi.no totalt blir det da 15531kr., Disse skal også finnes i sort og kirsebær farge. sjekk med http://www.infinitysystems.com/homea...aspx?SerId=BET )

Jeg syns disse er noe du burde satse på, prisen er endel under det du spørr etter, men dette er kjempe greier. Sub så anbefaler jeg Velodyne eller SVS til film (får ikke helt SVS'ene til å spille videre fint på musikk, men funker, til film er de døds rå, med tanke på prisen).

Ellers har du jo Klipsch og PSB, som også funker utmerket i film, PSB syns jeg er en mer allround høyttaler enn hva klipsch er. Men smaken er som baken, sjekk ut først.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår..., men som nybegynner er mye å lytte på dersom man ikke har noen ledetråder. Hvilke Klipsch tenker du på? Takk for tilbakemeldingen

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig mange høytalere å velge på, og desverre kan vi ikke bare gi deg fasiten. Her må du nesten reise litt rundt, og bruk gjerne litt tid på dette. For høytaleren er den komponenten som har mest å si for lydsignaturen, ikke nødvendigvis elektronikken.

Tror du kan få 3805/3910 til å spille bra med mye, men det er dine ører som skal leve med det.

Dersom det er snakk om totalsum 30k med 5 høytalere regner med at halvparten får til fronter. Personlig anbefaler jeg deg å høre på Audiovector Mi3 på HiFi Center Kjeden, samt Dali Evidence 870 og B&W 704 med tilhørende center og bakhøytalere. i den billigere enden av skalaen synes jeg at QLN 604 MKII spiller veldig bra mtp prisen.

(Mine favoritter av disse er Audivectorene og B&W ene..;-) )
    Lykke til med lyttingen!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv også å få låne med deg noen demo høytalere hjem. Det er bedre å sitte hjemme å høre alene i fred og ro enn med en selger hengende over deg som virker som han har dårlig tid. Dessuten så får du hørt hvordan de høres ut hjemme hos deg, for det kan være stor forskjell i lyden mellom demorommet i butikken og hjemme hos deg.

Les svaret som jeg la inn tidligere, det er faktisk en veldig bra veivisning om hvordan du skal finne ut om høyttalerene er for dine ører. På slike tråder som dette så pleier det ofte å ende opp i diskusjoner om hvilken høyttaler som er best og da blir du bare forvirret

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipch?

Hvis du er interresert i klipch, så er det noen som selger komplett pakke her på forumet. Da sparer du litt grunker, og får god kvalitet på kjøpet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal 9000
    Hvis du er interresert i klipch, så er det noen som selger komplett pakke her på forumet. Da sparer du litt grunker, og får god kvalitet på kjøpet.
    Hvis det er 25 serien du mener så tror jeg de er ganske dårlig behandlet, må vel skifte ett element i dem også.

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv 3910 og 3805,og jeg kan annbefalle klipsch til dette. sjekk mitt oppsett klodriks hjemmekino. kan jo være noen tips å hente også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er absolutt et meget godt valg, men du er avhengi av å like "klipsch lyden" den er ganske spesiell og er en lyd mange liker godt. Har hørt folk si at hvis du liker lyden og kjøper deg klipsch høytalere så blir så og si alle andre merker uaktuelle, med andre ord du angrer ikke

Hva med : RF-35, RC-35, RS-35 og 1 SVS sub? er minst 2 stk til salgs på av torget nå
    Veil. på Kilpsch oppsette jeg fåreslår er : 12000 + 5000 + 7000, altså 24000,- kjøper du dette av en forhandler får du garantert avslag.

Mvh
    Alex

Active Runelang81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    443
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte sistemann sitt forslag.....går god for det!
    Få deg en demo på ett par Klipsch du, kanskje du blir hekta.

Veldig bra til de typene underholdning du skulle bruke de til!

Har også hatt B&W 604 før, og de trenger mere effekt enn du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bowers&Wilkins

Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hvis det er 25 serien du mener så tror jeg de er ganske dårlig behandlet, må vel skifte ett element i dem også.
    Nei, jeg tenkte på det andre settet. Muligens litt småe høyttalere.
    Det er en som selger klipch ksp-400 på lyd og bilde, men 17000,- blir vel litt for mye. Og det er en som selger b&w 704, som er lett å skaffe center til. Mulig det kunne være noe? 7 serien til b&w er jo ikke dårlige høyttalere.

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W er jo helt klart å foretrekke, men jeg har dårlig erfaring med dem og den forsterkeren du har.
    Forsterkeren rett og slett gir opp når det kommer til et vist volum.
    Ja, man kan spille greit høyt med dem og det går greit, men man merker at Denon er sterkt belastet.

Dali suite seriern har jeg svært god erfaring med.
    De er lett drevne, de ser fanden så fine ut og de er svært god lyd i.
    Driver å styrer på for å få meg en Dali Suite 0.8 Center selv, men er feil farve på den, så er litt spm om åssen jeg gjør det da.

Infinity som du selv var inne på er nydelig lyd i, men jeg selv synes de er litt for "puslete" når det kommer til tykket.
    De spiller kjempe rent, og har en nydelig klang, men de er ikke "brutale" nok så trykket og den skikkelige følelsen mangler på dem.
    Men for all del, er kjempe gode høgtalere, jeg anbefalte faktisk 40 serien til en arbeids kollega når han bad om råd.
    Men vil si det finnes bedre alternativer.

klipch som jeg ser mange anbefaler har en lyd jeg ikke klarer med. I mine ører blir det helt feil, så jeg vil ikke slenge meg på den anbefalingen.
    Synes ikke lyden blir noe bra med dem rett og slett.

Har du råd til det, så kjøp B&W med en effekt forsterker til å dra frontene for deg, så har du fått deg skikkelige saker.
    De ser knall kule ut, skikkelig fine. De er en nydelig lyd i, og er svært velegnet til både musikk og film.
    Husk bare at B&W er trege å spille inn, så ikke bli skuffet over lyden i starten, men nyt at den blir bedre og bedre jo mer du spiller på dem i begynnelsen.
    Man kan virkelig høre at det blir ristet på plass og myknet opp det som må til.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde 3805 på 604, det var håpløst. På litt over normalt volum begynte 3805 å kutte.
    Kjøpte meg så en effektforsterker som drev frontene mine, men syntes fortsatt 3805 slet med å drive bare 601/600/ds6, solgte så min 3805 og kjørte på med for og effekt trinn. Nå spiller det så fletta svinger!
    604 er knallgode høytalere bare de får den effekten de trenger!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •