Noen spørsmål om rumperistere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen spørsmål om rumperistere.

Tenkte å kjøpe meg en Tactile Sound TST239 Silver.
    Men må jeg ha egen forsterker til denne og hvordan kobler jeg denne vist jeg i tillegg skal ha en sub inn på forsterkeren. Har en H/K 3550 5.1 forsterker.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ha en egen forsterker til dette som du kobler på pre-out..

Denne fra Zachry er det en del som bruker! (mono forsterker 250w)

http://www.ljudia.no/b/2656.jpg

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veldig mange bruker slike forsterkere som følgte med på storhøytalerne til proson, de ligger vel på 150wx1 eller no og selges for rundt 1200-1500kr stk på hificenter kjeden.

såvidt jeg vet er det blandet erfaring rundt zachry`ene, mange har klart å ødelegge rumperisteren på slike.

har selv Clark Synthesis T-329, bruker foreløpig en gammel stereoforsterker, men var inne hos hifi centeret og hørte om forsterker til forbruket og de anbefalte dissa proson forsterken, det som er genialt med det er at den er beregnet for å henge bakpå høytalere så du kan lett henge den under sof@en (tar liten plass)
    tror jeg fikk tilbud om 2500,- for ett sett på 2, 1300kr for 1...

ps. du vil ikke kjøpe en T-329 vel=)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe i veien for å bruke de to "ledige" kanalene i en 7.1 receiver som man bruker i et 5.1 oppsett? Eller blir det for lite effekt? Jeg tenker å gjøre dette på en receiver av typen Denon AVR-2105, som har 7x90 watt i oppgitt effekt, om jeg husker riktig. Eller blir det for lite kraft da?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil du rute signalet fra LFE ut på de 2 utgangene?

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nerdebjørnen
    Er det noe i veien for å bruke de to "ledige" kanalene i en 7.1 receiver som man bruker i et 5.1 oppsett? Eller blir det for lite effekt? Jeg tenker å gjøre dette på en receiver av typen Denon AVR-2105, som har 7x90 watt i oppgitt effekt, om jeg husker riktig. Eller blir det for lite kraft da?
    De to ledige er til side høgtalerene, og du ønsker jo å få bass signalet, altså sub signalet over romperisterene.
    Du kan da ikke bruke de to ledige kanalene, da signalet dem sender til romperisterene slett ikke vil stemme med det du ønsker at romperisteren skal gi.

Ta ut signalet fra sub utgang på forsterkeren din, og koble rompreristerene til en annen forsterker som sender et forsterket signal og driver romperisterene.

Jeg har en gammel Sansui forsterker jeg bruker til å drive romperister, og det er en surround forsterker hvor jeg bruker front kanalene til å drive romperisterene med, og signalet henter jeg fra sub utgangen på min Harman Kardon forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, selvsagt. ops: Det står "nybegynner" til venstre for innleggene mine...

Men om man har bare en "pre-out" sub-utgang, og det gjelder jo de fleste, så man man altså enten splitte dette signalet i en y-ledning (ikke opitmalt, vil jeg tro), eller kjøre signalet til "lyd-suben" via romperister-forsterkeren. Takk.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nerdebjørnen
    Ah, selvsagt. ops: Det står "nybegynner" til venstre for innleggene mine...

Men om man har bare en "pre-out" sub-utgang, og det gjelder jo de fleste, så man man altså enten splitte dette signalet i en y-ledning (ikke opitmalt, vil jeg tro), eller kjøre signalet til "lyd-suben" via romperister-forsterkeren. Takk.

Å splitte sub-signalet i en y-ledning er relativt normalt da mange surroundforsterkere har en mono-utgang, mens de fleste subwoofere har stereoinngang.

Jeg har en single, mono kabel fra forsterker helt frem til subben, og der sitter en splitter(du får kjøpt splitter av god kvalitet fra f.eks monster cable eller tara labs om du er opptatt av gode kabler). Jeg også så heldig at suben min har line out (mulig de fleste har det, det har jeg ikke oversikt over). Denne kan man så bruke til å koble signalet videre til en forsterker, som man i sin tur kobler romperisterne til.. mer eller mindre i tråd med anbefalingene til de andre som har lagt inn innlegg her
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svarene, ble en del klokere nå:P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk fra meg også!

I går endte opp med en receiver med to sub-utganger (NAD T743v2), så da skulle jeg vel ha utbyggingsmuligheten til romperister når behovet (les: pengene) er på plass.

Ideen med å bruke en av de "vanlige" kanalene som forsterker til rumperisteren fikk jeg forresten fra DVD&Hjemmekino nr. 5, der dette ble foreslått i artikkelen om den DIGRE (og dyre) surroundforsterkeren til Macintosh. Men det er vel sikkert litt flere omdefineringsmuligheter på utgangene på en integrert forsterker til 75' enn en receiver til 5'....

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, på enkelte svært avanserte produkter er utgangene adresserbare slik at man kan sette dem til hva man vil.

Husk at ett høyttaler element montert på en plate og skrudd fast under so**** uten kasse kan virke som en glimrede rumperister.

Man MÅ ikke kjøpe spesialbygde rumperistere.

Flageborg har gjort det i sin sofa og jeg kan love deg at det rister noe sinnsykt!
    På begynnelsen av Saving private Ryan kjennes det ut som om granatene slår ned i hagen.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Husk at ett høyttaler element montert på en plate og skrudd fast under so**** uten kasse kan virke som en glimrede rumperister.

Man MÅ ikke kjøpe spesialbygde rumperistere.

Flageborg har gjort det i sin sofa og jeg kan love deg at det rister noe sinnsykt!
    På begynnelsen av Saving private Ryan kjennes det ut som om granatene slår ned i hagen.
    jAsså?! Hvor stort element snakker vi da?? et bass element på ca 12 " f.Eks?? det må vel gå ganske dypt ned i bass kjellern da? klare 20Hz eller no sånt??

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert elementer i so**** min i dag og jeg har brukt 12" fra Biltema og er ræva stereo forsterker fra Onkyo.

Kjøpte i utgangspunktet 2 stykker, men må ha 2 til.
    Det er en 4 seter og jeg hadde egentlig tenkt å montere 1 på hver halvdel.
    Det gikk ikke som planlagt på grunn av avstivningene under, så jeg må ha 2 til.

Har kobler dem i serie, og det er ikke noe problem å få so**** til å riste noe sinnsykt! Skulle det være behov for enda mer risting er det bare å montere lodd på elementene:?

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en skal montere flere romperistere, kan disse kobles på samme effektforsterker? Bare viderekoble kabelen enten fra en romperister til en annen eller direkte fra effektrinnet? eller bør hver romperister ha separat forsterker?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Serie kobling av forsterkere

Tactilene er 4 ohm. Hvis du seriekobler 2 blir lasten 2 ohm noe som gjør at mange forsterkere ikke orker. Anbefaler da at du bruker 2 forsterkere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du PARALLELLkobler så blir lasten 2 ohm.... hvis du seriekobler blir lasten 8 ohm, som mange forsterkere syns er temmelig koselig...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av super_kalle2
    Hvis du PARALLELLkobler så blir lasten 2 ohm.... hvis du seriekobler blir lasten 8 ohm, som mange forsterkere syns er temmelig koselig...

Om jeg seriekobler, kobler jeg da fra den ene romperisteren til den andre? kan jeg koble flere i serie?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

parallellkobling er hvis du tar en høyttalerledning (les: 2 ledere) til et element fra forsterkeren og så tar en høyttalerledning til fra samme utgang på forsterkeren til et nytt element... da blir lasten halvert og det går dobbelt så mye strøm som kan føre til brente utgangstransistorer..

Hvis du seriekobler 2 elementer tar du 1 leder fra + utgang på forsterkeren til + på 1. element, så tar du en ny leder fra - på 1. element videre til pluss på 2. element og så en ny leder fra - på 2. element tilbake til forsterkeren (-)... Da blir lasten dobblet og det vi gå mindre strøm som fører til mindre effekt..

Effekten blir 1/4 del av effekten på ett element i forhold til hvis du bare har 1 element og effekten blir 1/2 totalt... F. eks: 400W ut i 4 ohm = max 400 w ved et 4 ohm's element tilkoblet, eller 200W ved et 8 ohms element.... Hvis du seriekobler to 4 ohms elemeter får du (i teorien) 100w på hvert element = 200w totalt. Dette skyldes at total motstand nå blir 8 ohm i stedet for 4 ohm = halvert total effekt..... Forklares ved formelen P=UxI (effekt= spenning x strøm) la oss si at Uut er 40v og Iut er 10a, 10x40= 400W. Hvis vi forandrer lasten til 8 ohm blir strømmen halvert: 40v x 5a = 200w. Og i seriekobling blir spenningen halvert over hver motstand: 20v x 5a = 100w over hvert element...

Hvis man parallellkobler blir motstand halvert og strømmen blir da dobblet, 40v x 20a = 800w, men hvis du prøver å koble til to 4 ohms elementer i parallell på en forsterker som er beregnet for 4 ohm og skrur volumet helt opp vil utgangstransistorene bli ødelagt av den høye strømmen...

Prøvde å forklare så godt, presist og grundig som mulig, men vet ikke hvor gode evner jeg har til å lære bort.... Jeg besvarte vel hvertfall spørsmålet ditt..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei, takk for svar. Det var bra forklart det synes jeg.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg har en stereo forsterker som ikke er så begeistret for impedans under 4 ohm har jeg 2 og 2 elementer i serie.

Hver element er på 4 ohm så forsterkeren "ser" 8 ohm og siden det er en pingleforsterker er nok det sikrest.

Når det gjelder SUB elementer brukt som rumperistere er ikke effekt og følsomhet like viktig som på vanlige høyttalere.

Jeg skal legge ut noen bilder senere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •