Ny høyttalerserie fra Dali - "Ikon"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny høyttalerserie fra Dali - "Ikon"

http://www.dali.dk/Page.asp?MMID=1&M...ID=122&PID=283

Den nye serien vil antakeligvis plassere seg under Euphonia og Helicon i ytelse og pris, men over de andre (Suite, Royal, Piano osv).

Hittil er det kun "Ikon 6" som er lansert, en mellomstor fronthøyttaler med 2x6,5" bass/mellomtone elementer, i tillegg til bånddiskant og softdome-diskant, inpirert av Euphonia/Helicon.

Ifølge "What HiFi" skal dette være skikkelige saker. Skal bli spennende å ta disse i nærmere øyesyn hos HFK!!

PS: Ser man på hjemmesidene til Dali og går på 'products -> by series' ser man et bilde av hele Ikon-serien. Det ser ut til at det kommer høyttalere i mange størrelser og fasonger, inkludert senterhøyttalere og subwoofer.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen prisantydninger på disse noen steder?

Edit: Så nå at Hi-Fi Choice antydet en pris på 10-11.000 kr for Ikon 6.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 6 koster det samme som Suite 2.8

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså 8000,-? Ser ut som det kommer en større variant med 2x8" og en 6,5" mellomtone også, lander vel kanskje på en rundt 15k den da?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mulig at Ikon 6 vil komme til å rykke litt opp i pris i Norge sammenlignet med Suite 2.8. Suite 2.8 er underlig lavt prissatt i Norge sammenlignet med resten av skandinavia. Feks, den koster også 8000 her i Danmark, men Evidence 470 koster 9000, mot 11.000 I Norge.

Ikon serien er stor, og spennende. Men desverre så klarer jeg ikke å fordøye utseendet.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den på bildet lignet mest på en litt dyrere Concept (noe som kanskje er poenget?). Designet på Suite og Evidence er helt klart å foretrekke.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette leder tankene hen til Dynaudio med ekstra front osv. Jeg dømmer ikke designet før jeg har sett dem i virkeligheten. Dali har generelt vært gode på å lage smakfullt design.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke takler er utbygget front og sølvdetaljer. Sølvdetaljer får høytalere til å se discount-aktige ut, som feks Baze, Eltax og alle de andre.

Dali er langt fra alene om dette, SA, Monitor Audio og mange andre er langt fremme i skoene med å få klistret på noe sølvfarve. Grunnen for at de gjør det må vel være fordi at noen vil ha det?

Design favoritten min å se på av alle høytalere jeg har hatt er Audio Pro Avantek 9. Den var desverre ikke så god å ta på, og dermed brast illusjonen. Jeg har nå Dali Evidence 470 som ikke ser så spennende ut på bilder, men som i virkeligheten gjør seg veldig godt fordi den er velbygget, og avdempet i designet.

Så jeg kan godt følge at man skal se høytalern live før man kommer med den endelige dom. Men jeg kan ikke komme med et eneste eksempel på hvor trefinish og sølv er kombinert på en vellykket måte. Sølv og pianolakk, eller andre uorganiske finisher er derimot en kombinasjon jeg jeg gjerne vil se

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal vel lete lenge etter en mer klassisk pen høyttaler enn Helicon 400 i mørkerød kirsebær med high gloss pianolakk *breske seg litt*

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helicon er sweeeet, det samme er de gamle Diva høytalerene, og stortsett alt hva Vienna Acoustics laver. Tidløse designs.

Og blant de høytalerene jeg nevner her finner jeg nok også min nye når det engang skal oppgraderes.

Problemet er litt at hverken Helicon, eller Diva fåes i lys tre, aller helst bjørk. Og det er min kjærestes foretrukne finish. Får håpe hun endrer mening etterhvert.

PS! Jeg anbefaler ingen å prøvelytte VA Beethoven med mindre de er klare for å bytte ut høytalere. Jeg var hos min lokale hifipusher for å kjøpe bananplugger da jeg tilfeldigvis kom til å høre de. Jeg måtte bare komme meg utav butikken før jeg fikk hørt for mye, for da hadde kjøpelysten meldt seg for alvor.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Problemet er litt at hverken Helicon, eller Diva fåes i lys tre, aller helst bjørk. Og det er min kjærestes foretrukne finish. Får håpe hun endrer mening etterhvert.
    Min gode mann, da har du ikke hvilt blikket ditt på Euphonia MS4 i klassisk lønn. Det er høyttaleren sin det

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men jeg synes Helicon er penere, og dessuten, neste gang jeg har spart opp så mange kontanter som MS4 koster kjøper jeg meg nok heller en ny bil Mao, de er utenfor min prisklasse.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men jeg synes Helicon er penere, og dessuten, neste gang jeg har spart opp så mange kontanter som MS4 koster kjøper jeg meg nok heller en ny bil Mao, de er utenfor min prisklasse.
    Okei Men de fåes altså i helt lys trefinish dersom du skulle ha spart opp en del uten å ha behov for ny bil engang

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville aldri kunne nyte noe som kostet så mye, sukk det er hardt å være en gjerrigknark.

Helt ærlig så gleder jeg meg mest til at det skal komme en ny Evidence, den modellen passer min lommebok aller best. En fyr fra hifiklubben sa at det mest sansynligvis skjedde noe i løpet av neste år.

Problemet er litt at jeg mistenker at hvis jeg rykker en divisjon opp i høytaler vil min Pioneer 2014 bli det svakeste leddet, og dermed skal jeg ha en dyrere forsterker.

Og saken er den at jeg nesten aldri LYTTER til musikk, men heller bare har det på når jeg gjør husarbeide, leser eller noe lignende. Jeg synes derfor ikke heller det er helt forsvarlig å investere altfor mange penger i lyd når det nok ender opp med at det er JEG som er det svakeste leddet i kjeden.

Jeg er litt i tvil om hva som skal bli det neste jeg kjøper, en stemme inne i meg sier også "du behøver jo ikke kjøpe noenting" Oddsene for at det skjer =0

Jeg vurderer litt å kjøpe et par brukte Evidence 870 for å få litt mere dynamikk (jeg er gammel Cerwin Vega mann), men mange sier at de er slappe i bassen sammenlignet med 470. Men hvis jeg finner et par brukte vil jeg ikke kunne tape så altfor mye på å prøve.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville aldri kunne nyte noe som kostet så mye, sukk det er hardt å være en gjerrigknark.

Helt ærlig så gleder jeg meg mest til at det skal komme en ny Evidence, den modellen passer min lommebok aller best. En fyr fra hifiklubben sa at det mest sansynligvis skjedde noe i løpet av neste år.

Problemet er litt at jeg mistenker at hvis jeg rykker en divisjon opp i høytaler vil min Pioneer 2014 bli det svakeste leddet, og dermed skal jeg ha en dyrere forsterker.

Og saken er den at jeg nesten aldri LYTTER til musikk, men heller bare har det på når jeg gjør husarbeide, leser eller noe lignende. Jeg synes derfor ikke heller det er helt forsvarlig å investere altfor mange penger i lyd når det nok ender opp med at det er JEG som er det svakeste leddet i kjeden.

Jeg er litt i tvil om hva som skal bli det neste jeg kjøper, en stemme inne i meg sier også "du behøver jo ikke kjøpe noenting" Oddsene for at det skjer =0

Jeg vurderer litt å kjøpe et par brukte Evidence 870 for å få litt mere dynamikk (jeg er gammel Cerwin Vega mann), men mange sier at de er slappe i bassen sammenlignet med 470. Men hvis jeg finner et par brukte vil jeg ikke kunne tape så altfor mye på å prøve.
    Evidence begynner jo å bli fryktelig gamle da. Jeg vil ikke si utdaterte, men jeg vil beskrive dem som litt trauste og kjedelige sammenlignet med mye annet nytt man kan få til sammen prisen Men det er min mening, har du hørt på dem og liker hva de leverer er det bare å slå til hvis du får et tilbud du føler er godt nok!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som ny høytaler er nok Evidence uaktuell, ikke fordi jeg synes den er passert lydmessig av så altfor mange, men fordi det kommer en ny modell og det vil nok føre til at bruktprisene som allerede er lave faller ytterligere.

Så skal jeg ha mere Evidence skal de være brukte.

Så ente et par brukte 870, eller 470SE. SE oppgraderingen synes jeg btw er noe av det mest håpløse Dali noensinne har gjort. Prisen steg altfor mye sammenlignet med hva du fikk.

Og hvorfor prisdeltaet er større mellom 870/870SE enn 470/470SE må fuglene vite. Det er så vidt jeg vet diskanten som er byttet ut i de begge to. Så hvorfor skulle det koste mere i 870?.

Den typen oppgradering er det jeg kaller for en "dum" oppgradering. Du tar noe eksisterende, bytter ut noen deler med noe dyrere, og vips så har du en ny høytaler. Kunsten er å få høytaleren til å spille bedre uten at prisen går opp, slik som Dali selv gjorde det med Blue LE serien.

Det føltes god å få det sagt

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner meg ikke helt på Dali. De har voldsomt mange høyttalerserier i salg, gjerne i samme prisklasse; det må da forvirre endel kjøpere? Piano er jo selvsagt et unntak, men fra billig til 20k har man altså ASX, Concept, Blue, Suite, Royal, Evidence og nå altså Ikon. Ta opp mest mulig plass på HFK, kanskje, så man spiser litt av andelen til B&W? Noe annet som er litt snodig er at de har ingenting mellom Evidence 870 og Helicon 400. Rare folk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisforskjellene blir som oftest mye større jo lenge du beveger deg opp i prisklassene. Dette er fordi at det er i bunnen av prisspekteret segmentering gir mest effekt.

Det er den samme trenden som du finner med receivere.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Evidence begynner jo å bli fryktelig gamle da. Jeg vil ikke si utdaterte, men jeg vil beskrive dem som litt trauste og kjedelige sammenlignet med mye annet nytt man kan få til sammen prisen Men det er min mening, har du hørt på dem og liker hva de leverer er det bare å slå til hvis du får et tilbud du føler er godt nok!
    Hva skal jeg si, da, som fortsatt har mine gamle Dali 850...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hva skal jeg si, da, som fortsatt har mine gamle Dali 850...
    Dem har jeg aldri hørt, men er du fornøyd så er vel saken grei.. ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •